Verklaring Woonland Filipijnen tbv loonheffing ontheffing.

Gestart door Erik van de Ven, dinsdag 5 september 2023, 06:46:12

Vorige topic - Volgende topic

Erik van de Ven

Ik moet van mijn Pensioen Fonds (dat tot nu toe mijn pensioen bruto uitkeert) mijn loonheffing ontheffing updaten. Deze is 5 jaar oud en verloopt.

Daartoe moet ik conform het verdrag Nederland Filipijnen een verklaring verkrijgen van de Filipijnse Belastingdienst dat ik daar belastingplichtig ben.

5 Jaar geleden kreeg ik die via het ITAD (International Tax Affairs Division). Vervolgens opgestuurd naar de Nederlandse belastingdienst die vervolgens mijn zo'n ontheffing gaf en als gevolg mijn pensioen bruto uitbetaalde.

Bijkomend voordeel: in de Filipijnen is een buitenlands pensioen onbelast.

Echter nu bij de vernieuwing krijg ik van ITAD het bericht dat zij geen uitgifte meer doen van zo'n verklaring voor resident aliens. Zonder precies te melden hoe dan nu verder in mijn geval. Ik verblijf in de Filipijnen op basis van extended toeristen visa.

Het lijkt mij dat het verdrag nog steeds geldig is, dat pensioenen onbelast zijn, dus het proces zou nog moeten werken. In een korte reactie van de Nederlandse Belasting dienst hebben zij nog geen verandering van proces gezien, alhoewel de nieuw "guideline" van kracht is sinds medio 2019.

Iemand hiermee te maken gehad en hoe opgelost?
Met vriendelijke groeten
Erik van de Ven

Pinocchio

Citaat van: Erik van de Ven op dinsdag  5 september 2023, 06:46:12Echter nu bij de vernieuwing krijg ik van ITAD het bericht dat zij geen uitgifte meer doen van zo'n verklaring voor resident aliens. Zonder precies te melden hoe dan nu verder in mijn geval. Ik verblijf in de Filipijnen op basis van extended toeristen visa.

Ofwel ben je een resident alien met verplichtingen vandien ofwel kom je met extended toerist visa het land binnen, wat dat laatste ook mag betekenen. Ik neem aan dat je als toerist meer voordelen hebt dan als inwoner, bijvoorbeeld om geen traveltax te betalen (onder andere)
Correct mij als ik het mis heb.

Bulldozer

Je betaalt als Nederlander toch geen travel tax? Heb ik in iedergeval nog nooit gedaan. Mijn dochter ook niet met dubbele nationaliteit.

Pinocchio

Resident Aliens betalen altijd traveltax als ze het land verlaten.

Who needs to pay travel tax in Philippines?
The following individuals traveling abroad are required to pay travel tax: Filipino Citizens, Taxable Foreign Passport Holders, and. Non-immigrant Foreign Passport Holders who have stayed in the Philippines for more than one (1) year.

Bjorna145

Beste  Erik van de Ven, je hebt dit nodig https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/ver_vrijstel_inh_lb_pr_volksverz_lh0201z7fol.pdf  en je hebt dit https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verkl_belastingplicht_woonland_lh0211z3fol.pdf  nodig.
Als je geen TIN nummer van de BIR hebt gaat dit moeilijk worden en kun je de belasting alleen nog maar achteraf terug vorderen zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/buitenland/content/moet-ik-aangifte-doen-als-buitenlands-belastingplichtige
 
Van het laatste heb ik weinig verstand, daar ik geregistreerd sta bij de BIR (TINpas met TIN nummer) en kan ik dus een verklaring krijgen van de BIR.

succes

Johan

Erik van de Ven

Hi Johan,

Ik ben 5 jaar geleden door het proces gegaan. Ik heb een TIN nummer en een verklaring getekend gekregen van ITAD in 2018. Nu moet ik door hetzelfde proces voor renewal. Echter vanuit het ITAD krijg ik nu het bericht dat ze geen TRC Tax Residency Certificate meer afgeven aan resident aliens. Dit al sinds 2019 volgens het memorandum. Er wordt niet helder aangegeven wat dan wel te doen. Wat ik dan raar vind is dat ik weinig of geen lotgenoten vind die hetzelfde zijn overkomen en mogelijk oplossingen hebben. Misschien is het ITAD dat alleen dwars ligt en districts kantoren het wel afgeven. Ook het aantal requirements bij ITAD is nogal een lijst. Een van de requirements is certified copies van al mijn paspoort bladzijden en dat zijn er 66 in mijn geval. Anyways dat is nu het minste maar hoor wel van anderen dat ze zo'n verklaring elders hebben gekregen op basis van mindere eisen. Ik zal het eens proberen in San Pablo.
Het lijkt mij een beetje op nukkigheid om mee te werken aan een tax-free scheme voor expats.
Met vriendelijke groeten
Erik van de Ven

Bulldozer

Citaat van: Erik van de Ven op woensdag  6 september 2023, 08:57:47Wat ik dan raar vind is dat ik weinig of geen lotgenoten vind die hetzelfde zijn overkomen en mogelijk oplossingen hebben.
Mijn ontheffing is al meer dan 10 jaar verlopen. Zoals het welbekende gezegde luidt 'Geen slapende honden wakker maken'. Waarschijnlijk het verschil tussen een klein bedrijf en een groot pensioen fonds? Al hoor ik, of mijn werkgever verder ook niets van de belastingdienst, dus het zal wel goed zijn. Op mijn overheid.nl staat keurig mijn jaar salaris.

Erik van de Ven

Met vriendelijke groeten
Erik van de Ven

Bjorna145

Mijn vrijstelling verloopt in 2028 ik ben benieuwd of dat ik dan een nieuwe moet indienen of alleen een woonplaatsverklaring.
Ik heb in 2017 het volgemde van de belastingdienst ontvangen;

Betreft
Verklaring inzake vrijstelling voor de inhouding van loonheffingen
Exemplaar voor de gemachtlgde
Geachte heer/mevrouw,
Op 23 mei 2017 heb ik uw verzoek om vrijstelling voor de inhouding van loonheffingen namens ?????? ontvangen.
Samenvatting.
U hebt verzocht om een verklaring waarin is opgenomen dat op grand van een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting een vrijstelling kan worden verleend voor de inhouding van loonbelasting. De door u aangedragen informatie geeft aanleiding tot de volgende beoordeling.
Beoordeling.
ik ben van mening dat op grond van uw verzoek een vrijstelling van inhouding van loonbelasting kan worden verleend.
Beslissing.
lk kom tegemoet aan uw verzoek.
lk verklaar dat verzekering ???????, met ingang van 1 februari 2018, mag afzien van de inhouding van loonbelasting op de (het) door haar uit te betalen pensioen met registratienummer ??????????
Tevens verklaar lk (naam) niet verplicht verzekerd is voor de premies volksverzekeringen. Tevens verklaar ik dat betrokkene niet verzekerd en niet premieplichtlg is voor de Zvw.
Deze verklaring wordt afgegeven voor de periode dat (naam) bij verzekerings maatschappij (een) pensioen ontvangt. Als de gegevens op basis waarvan deze verklaring is afgegeven wljzigen, dient u dit direct aan mij door te geven. Dit kan er toe leiden dat de geldigheid van de verklaring eindigt. De geldigheid van deze verklaring eindigt in ieder geval uiterlijk 31 januari 2028.
Aanvraag nieuwe verklarlng.
Als de geldigheid van deze verklaring eindigt, bestaat de mogelijkheld een nieuwe verklaring aan te vragen. Dit kunt u doen door het bljgevoegde formulier "Aanvraag nieuwe verklaring" volledlg ingevuld en van alle daarin gevraagde bljlagen voorzien aan mij op te sturen. Als u dit uiterlijk 31 oktober 2027 doet, zorg ik ervoor dat u tijdig een nieuwe verklaring ontvangt.
In uw antwoord datum en kenmerk van deze brief vermelden
Bezoekadres Kloosterweg 22
6412 CN Heer1en
Disclaimer.
Als u op grond van gewijzigde wetgeving en of wijzigingen in het verdrag, of op grond van andere wijzigingen van feiten en omstandigheden niet meer aan de voorwaarden voor een vrijstelllng voldoet, verliest deze verklaring haar rechtsgeldigheid.
Een afschrift van deze brief is naar de inhoudingsplichtige gestuurd.
Deze verklaring is vastgesteld namens de inspecteur van Belastlngdienst/kantoor Buitenland.

Ik kan niet begrijpen dat jij er alleen met een woonplaatsverklaring er van af komt.

m.vr.rgr.

Johan



Erik van de Ven

Wat voor informatie heb je gebruikt in 2017 om die vrijstelling te verkrijgen?
In 2018 (overigens mijn ontheffing was maar 5 jaar geldig) moest ik een speciaal formulier laten tekenen van de NL belastingdienst door het ITAD dat ik fiscaal belastbaar ben in de Filipijnen. Het ITAD kwam met een hele lijst aan "requirements" voordat zij bereidt waren dit formulier tekenen. Nu anno 2023 willen ze het helemaal niet meer doen.
Ik probeer nog even via een Districts kantoor, maar zal zonder succes toch eens bij de NL Balastingdienst moeten navragen of andere "bewijzen", zoals een Barangay Certificatie, kunnen voldoen.
Maar als ze blijven aandringen op iets van het BIR dan vrees ik. Dan moet ik evt "voorbetalen" en via een belasting aangifte mijn geld alsnog terugkrijgen, maar ook dan kan ik mij voorstellen dat de Belastingdienst een vorm van bewijs wil hebben van tax residency hier in de Filipijnen en zijn we weer terug bij af.
Met vriendelijke groeten
Erik van de Ven