Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.

Gestart door Rich, woensdag 7 april 2010, 21:22:11

Vorige topic - Volgende topic

Rich

Ultieme test voor vleugels Boeing 787 afgerond (foto)

29-03-2010

EVERETT - Vliegtuigbouwer Boeing is positief gestemd over een zondag (28 maart) afgesloten experiment met de vleugels van de nieuwe 787. Om de kracht van de vleugelconstructie te testen, kreeg het statische testexemplaar van de Dreamliner het zwaar te verduren. De proef maakt deel uit van het certificatietraject dat Boeing met de 787 doorloopt.

Click here to find out more!
Volgens voorschriften werd de opwaartse druk opgevoerd tot honderdvijftig procent van de meest extreme weeromstandigheden die de 787 in de lucht kan verwachten. Daarbij bogen de vleugeluiteinden 7,6 meter omhoog.

De resultaten van de twee uur durende eindtest worden de komende weken geanalyseerd, aldus Boeing. Pas als dat is gebeurd, kan worden gezegd of de proef succesvol was.

Rich de Nederbelg.

Rich

Londense luchthavens dicht door megawolk van vulkaan
*Duizenden vluchten afgelast *Aswolk vanavond boven Brussel *Ook op Brussels Airport hinder

HLN update  Neerdalende as van de actieve IJslandse Eyjafjallajokull-vulkaan zorgt voor grote hinder in het luchtverkeer. In Londen zijn zelfs alle luchthavens gesloten door de gigantische aswolk. Ook in Noorwegen en Zweden worden ernstige vertragingen verwacht. De hinder kan verschillende dagen aanhouden en de stofwolk zal hoogstwaarschijnlijk ook naar ons land afzakken. Nu al moeten een tiental vluchten in Brussel aan de grond blijven.
De Zweedse en Noorse autoriteiten hadden al een deel van hun luchtruim evenals de luchthaven van Oslo gesloten door de grote hoeveelheid neerdalende as. Bovendien is een grote wolk gevuld met de smurrie deze nacht het Britse luchtruim binnengedrongen. De wolk is ook onderweg naar België. Als de wind niet draait, hangt de stofwolk om 20u boven Brussel.

Brussel
Op Brussels Airport blijft de hinder voorlopig beperkt tot een tiental afgelastingen. De getroffen vluchten hadden als bestemming Groot-Brittannië, Dublin, Oslo, Göteborg en Kopenhagen. Brussels Airport verwachtte dat er deze voormiddag ongeveer vijftien vluchten zullen geannuleerd worden. "Voor de namiddag zijn er nu al twee vluchten naar Londen geannuleerd. Voor de overige vluchten moeten we afwachten hoe het weer evolueert", aldus de woordvoerder.

Schade
De as van een vulkaan bestaat uit verpulverde rotsblokjes en glas en kan hierdoor grote schade toebrengen aan een vliegtuig indien het door dergelijke wolk vliegt. De as kan dan zelfs in de cabine gezogen worden waardoor de passagiers gevaar lopen en de elektronica wordt beschadigd.

Incidenten
In het verleden hebben er al verschillende incidenten plaatsgevonden in het luchtverkeer ten gevolge van vulkaanuitbarstingen. In 1982 kwam een Boeing van British Airways in grote moeilijkheden tijdens de uitbarsting van een vulkaan in Indonesië. De as zorgde voor een storing in de motoren waardoor het vliegtuig 7.000 meter naar beneden viel alvorens de motoren opnieuw konden gestart worden. (hlnsydney/kve/vsv/gb)

Bron: HLN  http://www.hln.be/
Rich de Nederbelg.

opinie

Dat klopt, het was vlucht BA 009

Bekend is ook de mededeling van de gezagsvoeder aan de passagiers: "Ladies and Gentlemen, this is your Captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them going again. I trust you are not in too much distress."

De motoren verstopten door de gesmolten as en de aswolk veroorzaakte rook in de passagierscabine en het sint-Elmosvuur (zie afbeelding)



Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Rich

Citaat van: Rich op donderdag 15 april 2010, 11:31:05
De as zorgde voor een storing in de motoren waardoor het vliegtuig 7.000 meter naar beneden viel alvorens de motoren opnieuw konden gestart worden. (hlnsydney/kve/vsv/gb)

Bron: HLN  http://www.hln.be/

Dit klopt echt niet.

Een boeing 747 "valt" geen 7000 meter naar beneden als de motoren uitvallen, maar gaat over in glijvlucht, om vervolgens te landen op de dichtsbijzijnde luchthaven.

In het slechtste geval, boven een oceaan bijvoorbeeld is het een ander verhaal.
Rich de Nederbelg.

opinie

Klopt, Rich maar journalisten moeten het een beetje sensatie meegeven!

Citaat van: nl.wikipedia.org/wiki/British_Airways-vlucht_009De 747 was nu een zweefvliegtuig geworden. Een 747 zonder motoren heeft een glijgetal van 15, wat wil zeggen dat hij 15 kilometer vooruit kan voor elke kilometer die hij daalt. Gezien de hoogte van ca. 11.280 meter (37.000 voet) zou het het vliegtuig nog 169 kilometer (91 zeemijl) kunnen afleggen voor het zo'n 23 minuten later de zee zou raken.

Letterlijk vallen zou op een neerwaartse luchtstroom duiden (onweerswolken) en na 7 km "vallen" zouden de vleugels gewoon naar boven plooien en het vliegtuig zou in stukken naar beneden storten.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Kano

In juni 1991 werden meer dan 20 vliegtuigen beschadigd door de aswolk van de uitbarsting van Mount Pinatubo in de Filipijnen. De wolk reisde meer dan 5000 mijl naar de oostkust van Afrika.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Rich

#6
Update HLN:

Brussels Airlines vliegt 24 uur lang niet door megawolk
Europese luchtvaart lam door IJslandse vulkaan

HLN update  Het Belgische luchtruim is sinds 16u30 gesloten. Brussels Airlines zal waarschijnlijk tot 18 uur niet vliegen. Neerdalende as van de actieve IJslandse Eyjafjallajokull-vulkaan zorgt voor grote hinder in het luchtverkeer. In heel Noord-Europa worden maatregelen getroffen. Duizenden vluchten zullen aan de grond moeten blijven. De vulkanische aswolk is gevaarlijk voor het luchtverkeer en zou tegen morgen boven Brussel kunnen hangen.
Het Belgische luchtruim blijft waarschijnlijk al zeker tot 22 uur gesloten. Mogelijk zal dat nog langer duren. Brussels Airlines heeft alle vluchten voor vandaag geschrapt en zal dat mogelijk tot 18 uur morgenavond zo houden.

Sinds 13 uur is het Britse luchtruim gesloten. Dat zal mogelijk tot zeker 7 uur morgenochtend duren. Voordien hadden belangrijke luchthavens, zoals het Londense Heathrow, al beslist geen vliegverkeer meer toe te laten. Intussen volgen ook veel andere landen in Noord-Europa. Denemarken volgt om 18 uur en in Noord-Finland is er tot morgennamiddag zelfs geen vliegverkeer meer. Zweden sluit het luchtruim tot minstens 22 uur.

Op Schiphol werden al tientallen vluchten geannuleerd. De Nederlandse luchthaven zal de vluchten vanmiddag afbouwen en wil rond 19 uur sluiten. Over een sluiting van het luchtruim is zowel in Nederland als Duitsland nog geen beslissing genomen.

Luchtruim dicht
Het Belgische luchtruim is intussen ook gesloten. Het sluiten van het luchtruim is in België hoogst uitzonderlijk. Een einddatum voor de maatregel is er nog niet. Het zou mogelijk nog minstens tot 22 uur duren. Brussels Airlines heeft alle vluchten voor vandaag geschrapt.

Dat zorgt voor chaos op de luchthaven waar het personeel haar best doet om de gestrande reizigers op te vangen. Ze vragen om begrip, aangezien dit een situatie is die niemand kon voorzien. Het risico om vliegtuigen toch de lucht in te sturen is te groot.

Brussels Airlines raadt al haar reizigers af om nog naar Brussels Airport te reizen. Reizigers kunnen hun vlucht herboeken of een terugbetaling bekomen. De luchtvaartautoriteiten zouden voorlopig uitgaan van een sluiting van het luchtruim tot 22.00 uur. Passagiers kunnen voor meer informatie terecht op het callcenter van Brussels Airlines 078 18 88 89.

Als gevolg van de problemen met de luchtverbinding met Londen is de Eurostar inmiddels volgeboekt. Voor vandaag en morgen zijn er geen ritten meer beschikbaar.

Zonsopgang
Als de wind niet draait, hangt de stofwolk morgenochtend boven Brussel. De vuile stoffen zullen dan wel al verdwenen zijn, waardoor we er niet veel van zullen merken. Wel zou morgen een donkerrode zonsopgang mogelijk zijn. Maar volgens berekeningen van het KMI is de kans klein dat we iets van het spektakel zullen zien. Vanavond zal de pluim onze regio waarschijnlijk nog niet bereikt hebben en morgen drijft er bewolking binnen.

De wolk is in principe niet gevaarlijk voor de gezondheid. Uiteindelijk zal het stof in de loop van het weekend naar beneden komen. Met de hulp van regen zal de lucht weer schoongespoeld worden.

Schade
De as van een vulkaan bestaat uit verpulverde rotsblokjes en glas en kan hierdoor grote schade toebrengen aan een vliegtuig indien het door dergelijke wolk vliegt. De as kan dan zelfs in de cabine gezogen worden waardoor de passagiers gevaar lopen en de elektronica wordt beschadigd.

Incidenten
In het verleden hebben er al verschillende incidenten plaatsgevonden in het luchtverkeer ten gevolge van vulkaanuitbarstingen. In 1982 kwam een Boeing van British Airways in grote moeilijkheden tijdens de uitbarsting van een vulkaan in Indonesië. De as zorgde voor een storing in de motoren waardoor het vliegtuig 7.000 meter naar beneden viel alvorens de motoren opnieuw konden gestart worden. (kve/vsv/gb)

Voor verdere informatie: http://www.brusselsairport.be/


Rich de Nederbelg.

Rich

Update stofwolk/ Schiphol:

Verstoring vliegverkeer Schiphol
Vanwege de grote bezoekersaantallen als gevolg van de ernstige verstoring van het luchtverkeer (vulkaanuitbarsting op IJsland) bieden wij de website op een andere manier aan dan u van ons gewend bent.
Onze excuses voor het ongemak.

Update 14:30 Ernstige verstoring vliegverkeer van en naar Nederland
Vliegverkeer van en naar Nederland zal gedurende de komende uren gefaseerd worden afgebouwd. Zoals het er nu uitziet is het de verwachting dat er vanaf 19.00 uur vanavond geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk is. Dit is het gevolg van de vulkanische aswolk die is ontstaan door de vulkaanuitbarsting op IJsland.

Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen verzoeken passagiers de berichtgeving nauwlettend in de gaten te houden en contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij en voor vertrek van huis te controleren of hun vlucht kan vertrekken.

Bekijk ook SchipholTV voor de laatste stand van zaken : http://www.schipholtv.com/

Schiphol Inlichtingen     0900 0141 (EUR 0,40 per minuut)
Alarmnummer Schiphol    020 601 2222
Commissie Geluidhinder Schiphol    020 601 5555
Gevonden Voorwerpen    0900 0141 (EUR 0,40 per minuut)
Informatie Openbaar Vervoer    0900 9292 (EUR 0,50 per minuut)
Koninklijke Marechaussee Schiphol    020 603 8111
Medische dienst Schiphol (24 uur)    020 649 25 66
Vaccinaties    020 649 25 66 of 0900 9584










Rich de Nederbelg.

Rich



Aandelen Europese luchtvaartmaatschappijen onder druk
De aandelen van een aantal grote Europese carriers stonden vandaag onder druk op de beurs, als gevolg van de problemen met het luchtvaartverkeer wegens de aswolk uit IJsland.

In Londen verloor het aandeel van British Airways 1 procent. Lufthansa ging 1,6 procent in het rood en Air France-KLM met 1,8 procent. Beleggers zijn bezorgd over de impact van de problemen voor de sector, zeker als het luchtruim meerdere dagen zou gesloten blijven.

Niet vliegen, betekent geen inkomsten en extra kosten. Voor de grote maatschappijen zoals British Airways en Lufthansa zou het verlies oplopen tot 11,5 miljoen euro per dag. (belga/ka)
16/04/10 12u54

Bron : HLN
Rich de Nederbelg.

Amice

Ik ga er toch van uit dat men daarvoor verzekerd is, aldus zouden wellicht de verzekeringmijen onder druk komen te staan i.plv. de luchtvaart   :ikkeniebegrijp:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent