Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.

Gestart door Rich, woensdag 7 april 2010, 21:22:11

Vorige topic - Volgende topic

ganda

Citaat van: Rich op dinsdag 28 september 2010, 15:35:30
.

Thomas Cook vliegt vanuit buitenland
Touroperatorgroep Thomas Cook Belgium heeft zich de afgelopen 12 uur voorbereid op een mogelijke staking van de Belgische luchtverkeersleiders. De touroperatorgroep wijkt uit naar naar nabijgelegen buitenlandse luchthavens.

De touroperator zal eigen toestellen van Thomas Cook Airlines Belgium en die van partners op de nabijgelegen luchthavens van Rijsel, Maastricht en Keulen laten opstijgen en landen. "Ook bustransfers tussen de Belgische en buitenlandse luchthavens zullen in dat geval voorzien worden voor de meer dan 3.500 klanten van Thomas Cook Belgium op wie de staking een impact zou hebben", luidt het.

"Wees daar 2,5 uur op voorhand"
Aan alle klanten die vandaag met vakantie vertrekken, vraagt Thomas Cook Belgium om zich minstens 2,5 uur voor het geplande vertrek aan de balie op de luchthaven aan te melden. Dit geeft de touroperatorgroep voldoende tijd om de bustransfers vlot te laten verlopen. Thomas Cook Belgium vraagt zijn klanten wel uitdrukkelijk om zich niet op eigen initiatief naar de alternatieve luchthavens te begeven. (belga/dea/kh/mvl)

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1162687/2010/09/28/Luchtverkeer-tot-22-uur-plat-door-staking-Belgocontrol.dhtml

Ik ben sinds enkele uurtjes terug thuis en het was echte chaos op de luchthaven.
De vlucht van mijn zus is uiteindelijk geland in Maastricht, twee uurtjes later is ze met de bus aangekomen in Zaventem. Die bussen zijn onmiddellijk terug vertrokken met passagiers voor Griekenland.
De touroperator had het wel slim gezien om door te vliegen naar de dichtsbijzijnde buitenlandse luchthavens. Hun klanten konden tenslotte nog op vakantie vertrekken terwijl de passagiers van de grote luchtvaartmaatschappijen noodgedwongen een hotelkamer moesten boeken.


Rich

Luchtverkeersleiders hervatten werk onmiddellijk


Vluchten Brussels Airlines ten vroegste morgenavond weer op schema

HLN breaking news  De luchtverkeersleiders van Belgocontrol hebben vanavond rond 20.15 uur besloten om het werk te hernemen. Dat bevestigt de woordvoerder van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe. De vluchten van Brussels Airlines zullen wel pas ten vroegste morgen in de vooravond weer volgens schema verlopen.
De luchtverkeersleiders hebben vanavond even na 20 uur het werk hervat, maar de luchtvaartmaatschappijen ondervinden nog grote hinder. Brussels Airlines heeft vanavond geen vluchten meer gepland.
"We hervatten stap voor stap het vluchtschema, maar dat is niet evident", zegt Geert Sciot van Brussels Airlines. "Onze toestellen staan veelal niet op de juiste plaats en veel bemanningsleden zijn 'buiten prestatie', wat betekent dat ze 12 uur niet beschikbaar zijn."

Ook Jan Van der Cruysse van Brussels Airport bevestigt dat de chaos groot is. "Mogelijk kunnen er in de loop van de avond maar een paar toestellen landen of vertrekken."

Afrika
Brussels Airlines zal morgenochtend al een paar vluchten uitvoeren en hoopt dat het verkeer in de loop van de dag normaliseert. Er wordt voorrang gegeven aan de lange afstandsvluchten. "Onze vluchten van en naar Afrika kunnen volgens schema blijven vliegen", zegt Sciot.

Toestellen
Jan Van der Cruysse van Brussels Airport wijst er op dat er maar tot 23 uur kan worden gevlogen. "Het wordt bijzonder moeilijk om nu nog passagiers ingecheckt te krijgen", aldus Van der Cruysse. Ook morgen zal het luchtverkeer in België nog moeizaam verlopen. "Alle maatschappijen moeten nu bekijken waar de toestellen staan, waar het personeel verblijft, enzovoort", stelt de woordvoerder. "We kunnen wellicht pas morgen een balans opmaken."

De concrete aanleiding voor de actie was de aangekondigde verhuis van twee verkeersleiders vanuit Charleroi, waar men al met een tekort kampt, naar Brussel. De staking begon vandaag rond 14 uur, zowel de luchthavens van Zaventem, Oostende en Charleroi lagen plat.

Schouppe
Deze ochtend om 10 uur zaten directie en vakbonden nogmaals aan tafel. Belgocontrol hoopte voor die vergadering nog dat een actie kon vermeden worden. Vanavond werd een overleg tussen de verkeersleiders en de directie georganiseerd, maar daar kwam niets uit de bus. Het was staatssecretaris voor Mobiliteit Schouppe die de verkeersleiders kon motiveren om opnieuw aan het werk te gaan. "Schouppe, die momenteel in het buitenland verblijft, heeft vanmiddag al een mail gestuurd met de bevestiging dat de kwestie zal worden besproken op de eerste ministerraad in oktober", aldus Rudi Tourlamain van vakbond VSOA. "Dat vonden de verkeersleiders een onvoldoende garantie."

Hoogste prioriteit
Vanavond stuurde Schouppe een tweede mail. Daarin verzekerde hij dat de kwestie de hoogste prioriteit heeft voor de top van het directoraat-generaal luchtvaart. "Dat vonden de verkeersleiders een betere garantie, omdat de directie ook aanblijft als er een nieuwe regering wordt gevormd", zegt Tourlamain.

Enorme impact
De impact voor Brussels Airlines is alvast enorm. Als gevolg van de staking van de luchtverkeersleiders zullen vannacht 100 tot 250 mensen de nacht op de luchthaven van Zaventem doorbrengen. Dat gebeurt in samenwerking met het Rode Kruis. Aan de passagiers moet ook bijstand worden verleend. Dat kan gaan van eten en drinken, maar ook hotelovernachting. In Brussel is het vandaag heel moeilijk een hotelkamer te vinden, wegens een muziekcongres dat plaatsvindt.

Bron : http://www.hln.be/
Rich de Nederbelg.

Carpie


Mawibata



Gelukkig maar dat ze terug aan het werk zijn.     :thumb:     :thumb:


Hopelijk zal ditmaal de staking een staartje krijgen.

Het zijn altijd de reizigers die gegijzeld worden.    :negatief:
Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Fail_over

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Kano

Enorme claim tegen Air France-KLM


ANP  29 sep 2010

RIJSWIJK (ANP) - Namens enkele honderden Nederlandse bedrijven dient Claims Funding International (CFI) donderdag een claim in van ruim 500 miljoen euro tegen Air France-KLM. De bedrijven stellen dat zij door onderlinge prijsafspraken jarenlang te veel hebben betaald voor hun vrachtvervoer en willen dat geld terug.

Stuwende kracht achter de claim is verladersorganisatie EVO. ,,Veel van onze leden maken gebruik van vrachtvervoer door de lucht'', aldus een woordvoerder. ,,Tussen 2000 en 2007 hebben zij daarvoor veel te veel betaald''.

Volgens EVO hebben vierhonderd Nederlandse bedrijven zich achter de claim gesteld, variërend van hele kleine verladers tot grote ondernemingen. Maar ook bedrijven uit diverse andere Europese landen hebben zich aangesloten.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Rich

"Zonder subsidies volgend jaar geen luchtverkeer meer"

Door een staking van de luchtverkeersleiders van Belgocontrol lag het hele Belgische luchtruim deze week enkele uren plat.

Zonder een subsidie van 20 miljoen euro kan Belgocontrol vanaf januari de lonen van zijn werknemers en de facturen van zijn leveranciers niet meer betalen. Dat zeggen twee toplui van het autonoom overheidsbedrijf dat instaat voor de luchtverkeersleiding in België, in interviews in de kranten De Tijd en L'Echo en in een opiniestuk in De Morgen.
Voorzitter Charles-Louis d'Arenberg en gedelegeerd bestuurder Jean-Claude Tintin wijzen de overheid met de vinger. "Wettelijke obstakels verhinderen ons om voor 33 miljoen euro te factureren", luidt het. "En de overheid verzuimt al jaren die obstakels op te ruimen."

                                                             

Inkomsten misgelopen
De toplui benadrukken dat het probleem niet ligt bij de uitgaven van het bedrijf, maar bij de inkomsten. Zo loopt Belgocontrol al jaren inkomsten mis voor het begeleiden van vliegtuigen van en naar de regionale luchthavens, zijn de tarieven voor Brussels Airport sinds 2003 niet verhoogd en is de jaarlijkse bijdrage aan toezichthouder BSA op drie jaar tijd verdrievoudigd.

Reserves opgeëist
Daarnaast heeft de voogdij-overheid ook rechtstreeks in de kas van Belgocontrol gezeten, zegt de Belgocontrol-top. Financiële reserves werden in twee bewegingen opgeëist, telkens voor een bedrag van 10 miljoen euro.

Belgocontrol, dat in maart al eens 20 miljoen euro moest lenen om het jaar door te komen, zegt een tussenkomst van 20 miljoen te verwachten van de overheid om 2011 te overbruggen, "onder welke vorm dan ook". "En voor het einde van volgend jaar verwachten we de nodige wettelijke aanpassingen om het structurele tekort van 33 miljoen weg te werken", besluit Tintin. (belga/adb)
02/10/10 10u51

Bron :http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/1164727/2010/10/02/Zonder-subsidies-volgend-jaar-geen-luchtverkeer-meer.dhtml
Rich de Nederbelg.

Kano

Vliegtuig naast de baan op Schiphol


De Telegraaf.nl 2 okt 2010

SCHIPHOL -  Een Boeing 737-400 van Corendon Airlines is zaterdagavond rond kwart over zeven van de kleine baan op Schiphol-Oost geraakt. Een woordvoerster van de luchthaven heeft dat gezegd. De 167 inzittenden en de zes bemanningsleden op de vlucht vanuit het Turkse Dalaman bleven ongedeerd en zijn met bussen naar de terminal gebracht.

Van paniek of onrust was geen sprake, aldus zegslieden. Hun bagage zal worden nabezorgd.

Een woordvoerster van Corendon zegt dat het toestel vier meter buiten de baan raakte en met een wiel in de modder terecht kwam. Volgens haar speelden de slechte weersomstandigheden een rol en lag er veel regenwater op de korte landingsbaan.

Schiphol gebruikt de kleine baan op Schiphol-Oost voor landingen van kleinere vliegtuigen en als het zicht en de wind het toelaten. De baan werd buiten gebruik gesteld, aldus een woordvoerster van de Luchtverkeersleiding Nederland. Er is voor inkomend en uitgaand verkeer nog ieder een baan beschikbaar. Het ongeval veroorzaakte nauwelijks vertragingen.

Schiphol heeft incident gemeld aan de inspectie Verkeer en Watersaat en de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV).

De afhandelaar van Corendon hoopt dat het toestel nog vanavond naar de hangar gebracht kan worden. Hoe en wanneer dat precies gaat gebeuren is nog onbekend.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Rich

Noodlanding na 11 minuten: deur was niet helemaal toe

Een Boeing 747 van British Airways heeft gisterochtend op Heathrow in Londen een noodlanding gemaakt, nadat het amper elf minuten in de lucht had gehangen. Het vliegtuig, met 296 mensen aan boord, was op weg naar New York. Plots bemerkte de bemanning in de cockpit dat een deur niet goed gesloten was...
Het waarschuwingslichtje in de cockpit werd blijkbaar pas opgemerkt toen de jumbo jet al in de lucht vloog. De piloot maakte meteen rechtsomkeert en zette de noodlanding in.

De bewoners van Wimbledon, in Zuid-West Londen, zagen vlucht BA117 heel laag boven hun hoofden vliegen en weer terugkeren naar Heathrow. Na elf minuten in de lucht, stond het toestel weer aan de grond. Niemand raakte gewond.

Volgens een woordvoerder zou het probleem veroorzaakt zijn door een defect lampje. (jv)
03/10/10 08u49

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1164952/2010/10/03/Noodlanding-na-11-minuten-deur-was-niet-helemaal-toe.dhtml

   
Rich de Nederbelg.

Mawibata

Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.