Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.

Gestart door Rich, woensdag 7 april 2010, 21:22:11

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Piloot slaapt tijdens vlucht


De Telegraaf. 3 febr 2011

STOCKHOLM -  Een piloot van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS is in een vliegtuig vol met passagiers achter het stuur in slaap gevallen.

Tijdens de volgeboekte vlucht tussen Kopenhagen en Stockholm ging de co-piloot even naar het toilet. Daarna stond hij voor een gesloten cockpitdeur en moest hij zijn collega wakker bellen, meldt Het Laatste Nieuws.

De automatische piloot heeft een cruciale rol gespeeld tijdens de vlucht, meldt de Zweedse krant Aftonbladet. De man was erg vermoeid omdat hij maar een paar uur had geslapen. De vlucht tussen de twee Scandinavische hoofdsteden zou al de vierde vlucht voor hem zijn geweest die dag. Daarna moest hij nog een keer vliegen.

Een manager van SAS zegt dat het om een uiterlijk incident ging en dat de luchtvaartmaatschappij niet van plan is om de piloot te straffen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/8919029/__Piloot_slaapt_tijdens_vlucht__.html?sn=binnenland,buitenland
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Rich

Voor diegenen die mochten vertrekken vandaag. Deze info



Vertragingen op Schiphol door harde wind
© epa

Schiphol heeft last van de harde wind. Als gevolg van de weersomstandigheden is de capaciteit om vliegverkeer af te handelen iets beperkter dan normaal. Deze waarschuwing uitte een woordvoerster van de luchthaven.
De woordvoerster raadt reizigers aan om voor vertrek van huis de website van de luchtvaartmaatschappij te raadplegen en op Teletekst te kijken. Ook adviseert ze reizigers contact te zoeken met hun eigen maatschappij om te vragen of de vlucht op tijd kan vertrekken.

Schiphol verwacht nog de hele ochtend vertragingen als gevolg van de weersomstandigheden. (anp/kve)

http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1217751/2011/02/04/Vertragingen-op-Schiphol-door-harde-wind.dhtml
Rich de Nederbelg.

Mawibata




Prijs van vliegtuigtickets schiet pijlsnel omhoog





Een vliegtuigticket is in het voorbije jaar gemiddeld 10 procent duurder geworden.
Dat blijkt uit de maandelijkse prijsopname door de FOD Economie, zo schrijft De Morgen.
Tegenover drie jaar geleden bedroeg de prijsstijging zelfs 43 procent.
Volgens de krant kondigen de grote luchtvaartmaatschappijen verdere prijsstijgingen aan.
De snel stijgende olieprijs, aangevuurd door de onrust in Egypte, jaagt hun brandstoffactuur immers omhoog.

Duikvlucht
De FOD Economie baseert zich op een representatief staal van zowel korte als langeafstandsvluchten, retour in economy class.
Maandelijks wordt de prijsevolutie bijgehouden.
Daaruit valt af te leiden dat tussen 2004 en 2008 de gemiddelde vliegtuigprijzen een duikvlucht namen, een gevolg van de doorbraak van de lagekostenmaatschappijen.
De prijzenbarometer zakte van 100 in 2004 tot minder dan 70 in februari 2008.

Nog altijd goedkoper
Maar sinds dat dieptepunt zitten de prijzen weer trendmatig in de lift.
Het voorbije jaar gingen de prijzen gemiddeld 10 procent hoger, waardoor de barometer momenteel weer op 100 staat, aldus De Morgen.

De krant merkt op dat als rekening gehouden wordt met de inflatie, vliegen dus nog altijd goedkoper is dan in 2004.
Maar de duurdere olie maakt wel een einde aan het tijdperk van spotgoedkope vliegreizen.
Brandstof is goed voor 27 tot 40 procent van de operationele kosten van een luchtvaartmaatschappij. (belga/odbs)


  :link:




Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Mawibata





Geen kinderen meer op bepaalde vluchten?






Het is best mogelijk dat kinderen op bepaalde vluchten niet meer worden toegelaten.
Uit een enquête blijkt immers dat 75 procent van de reizigers in business class zich ergeren aan kinderen op het vliegtuig.

De enquête werd afgenomen bij duizend passagiers naar aanleiding van de 'Business Travel and Meetings'-bijeenkomst.
Volgens de directeur van het evenement hebben passagiers die extra betalen voor een comfortabele vlucht het recht te klagen als ze gestoord worden.

Als vliegtuigmaatschappijen hun klanten tevreden willen houden, kan het wel eens zijn dat er binnenkort kinderloze vluchten komen.
Al zijn er ook alternatieven, zegt een Britse reisjournalist.

Zo vliegen veel maatschappijen met een Boeing 747, een toestel met twee verdiepingen. "Het is perfect mogelijk een aparte sectie in te stellen voor reizigers die rust willen."



Bron :  http://www.vakantiekanaal.be/nieuws/aid1016179/geen-kinderen-meer-op-bepaalde-vluchten.aspx

Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Mawibata




Hoeveel duurder wordt uw vliegtuigticket?






Door de snel stijgende olieprijs schiet ook de prijs van vliegtuigtickets de hoogte in. In welke mate wordt die stijging doorgerekend door de verschillende vliegtuigmaatschappijen?

(netto/l'écho) — Vanaf vandaag gaat British Airways de brandstoftoeslag opnieuw verhogen. Voor langeafstandsvluchten betalen passagiers 12 pond (meer dan 14 euro) extra per traject in economy class. In business class of eerste klas is dat 17 pond. Voor korteafstandsvluchten blijft de toeslag dezelfde.

British Airways rekent voortaan, naargelang het geval, een brandstoftoeslag van 75 tot 125 pond aan. "In december vorig jaar voerden wij voor het laatst een verhoging van de brandstoftoeslag door. Sindsdien is de olieprijs voortdurend blijven stijgen. Bovendien is ook de spotmarktprijs van kerosine met 14 procent gestegen. Vandaar onze beslissing om een nieuwe verhoging door te voeren", legt British Airways uit.
56 tot 212 euro

Ook Air France heeft op 1 februari de brandstoftoeslag op vliegtuigtickets verhoogd. Passagiers moeten er 2 euro extra betalen per traject op een korteafstandsvlucht. Voor middellange en langeafstandsvluchten bedraagt de meerprijs respectievelijk 2 en 5 euro per traject. Dat brengt de brandstoftoeslag voor een retourticket, naargelang de afstand, op een bedrag van 56 tot 212 euro. En ook bij Lufthansa, Cathay Pacific en Singapore Airlines moeten passagiers voortaan meer betalen. Bij Jet Airways wordt een retourticket 30 euro duurder vanaf 14 februari. En Qantas heeft vanaf 19 februari een verhoging aangekondigd op zijn Europese vluchten.
Lichte stijging bij SN en Thomas Cook

Brussels Airlines zal wellicht het voorbeeld van de andere maatschappijen volgen. "Wij denken in dezelfde richting", zegt Geert Sciot, woordvoerder van de maatschappij. "Maar bij ons zal de verhoging niet erg groot zijn", verzekert hij. En hij voegt eraan toe dat een stijging van de brandstoftoeslag niet automatisch leidt tot duurdere vliegtuigtickets. "Op sommige bestemmingen zijn onze minimumtarieven lager dan vorig jaar".

Eenzelfde geluid bij Thomas Cook. Afhankelijk van de bestemming zal een retourvlucht 2 tot 10 euro duurder worden. Dat meldt Baptiste Van Outryve, woordvoerder van de touroperator. "Maar de prijzen van de tickets zijn gedaald. De reizigers zullen de verhoging van de brandstoftoeslag dus niet voelen", vertelde hij aan La Libre Belgique. Maar dat neemt niet weg dat kerosine gemiddeld 27 procent uitmaakt van de kosten van de vliegtuigmaatschappijen. Om hun rendabiliteit niet in het gedrang te brengen, zullen de maatschappijen die prijsstijgingen toch op de ene of de andere manier trachten door te rekenen.
+43 procent in 3 jaar tijd?

In de voorbije 3 jaar zijn vliegtuigtickets in België 43 procent duurder geworden. Dat blijkt uit de cijfers van de FOD Economie , zo schreef De Morgen gisteren. Geert Sciot reageert daar verontwaardigd op: "Op welke tarieven baseren zij zich dan wel? De tarieven van Ryanair hebben een invloed op ons commercieel beleid. Om die tarieven te kunnen analyseren, hebben wij erg gesofistikeerde software moeten kopen!"

Wij hebben geen extra informatie kunnen verkrijgen over de methode toegepast door de FOD Economie. De beschikbare statistieken die ook gebruikt worden voor de berekening van de prijzenindex zijn echter niet zo ongunstig voor de vliegtuigmaatschappijen. Zij tonen aan dat de huidige prijzen van vliegtuigtickets lager of gelijk zijn aan die van 2004. En de verhoging van 11,8 procent die wordt vastgesteld ligt in dezelfde orde van grootte als de gemiddelde prijsstijging van 10 procent die wereldwijd wordt vastgesteld door de internationale vereniging voor het luchtverkeer (IATA).



Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Mawibata




Ga eens van de grond met een transseksuele steward(ess)


Dit zijn ze dan: de eerste vier transseksuele stewards (of stewardessen) van de nieuwe Thaise luchtvaartmaatschappij P.C. Air. Nathatai Sukkaset (26), Dissanai Chitpraphachin (24), Chayathisa Nakmai (24) en Phuntakarn Sringern (24) werden eerder deze week voorgesteld in de zetel van de maatschappij in Bangkok.







Ruim 100 sollicitanten


P.C. Air wil het verschil maken met andere luchtvaartmaatschappijen door transseksuelen aan te werven. In Thailand worden ze 'katoeys' of 'ladyboys' genoemd. Meer dan honderd van hen solliciteerden voor een baan bij het cabinepersoneel. De eerste vier werden nu in dienst genomen, samen met 19 vrouwelijke en zeven mannelijke collega's.


Strenge procedure


Wanneer toestellen van P.C. Air eind volgende maand voor de eerste keer opstijgen, zullen zij de passagiers met de beste zorgen omringen. Voor de transseksuelen werd de 'lat' even hoog gelegd als voor de vrouwelijke kandidaten. Ze moeten vrouwelijk, vriendelijk en aantrekkelijk zijn. Voorts moesten de kandidaten de Thaise nationaliteit hebben, een bachelorsdiploma hebben, kunnen zwemmen en vloeiend Engels en Thais spreken.


Huilen van geluk


Chayathisa Nakmai, een van de geselecteerde kandidaten, is alvast door het dolle heen. "Ik huilde van geluk toen ik hoorde dat ik de job had. Dit is een kinderdroom die waarheid wordt. Ik had bij verschillende maatschappijen gesolliciteerd en nu is het prijs". (eb)



   

       


  :link:



Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Kano

Vliegramp Faro door fouten piloten'


Luchtvaartnieuws, 14 febr 2010

ROTTERDAM - De ramp met een DC-10 van Martinair die in 1992 in het Portugese Faro 56 mensenlevens eiste, was niet te wijten aan het slechte weer, maar aan fouten van de bemanning. Dat is de conclusie van een onderzoek dat de nabestaanden hebben laten uitvoeren, door onafhankelijk vliegtuigexpert Harry Horlings, en waaruit het AD maandag publiceert.

Lees verder: http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airlines/Vliegramp_Faro_door_fouten_piloten
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Mawibata



3 foto's van het interieur, maar geen enkele van de gewone seat's.




Boeing lanceert nieuw toestel


De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing lanceert later op de dag zijn nieuwste jumbo. Ruim veertig jaar nadat de eerste 747 het levenslicht zag, zal Boeing zondag de 747-8 aan de wereld tonen. Het nieuwe toestel moet de kwakkelende omzetcijfers van het concern een duw in de rug geven.



Computerillustratie van de nieuwe Boeing 747-8. © epa




De 747-8 Intercontinental kan 467 passagiers vervoeren, 51 meer dan de huidige versie van de jumbojet. Bovendien is het grotere toestel, dat met de Airbus380 moet concurreren, zuiniger met brandstof, maar biedt het passagiers meer comfort.

Het orderboek voor de nieuwe toestellen is echter nog bij lange na niet vol. Boeing heeft bestellingen gekregen voor 33 toestellen van Lufthansa en Korean Air Lines. Het bedrijf is echter vol vertrouwen dat het meer orders krijgt als het toestel in de lucht is.

Het publiek kan van de 747-8 gaan genieten als volgend jaar het eerste toestel bij Lufthansa is afgeleverd. De nieuwe jumbojet zou ook weleens de vloot van de Amerikaanse president (Air Force One-vloot) kunnen gaan vervangen. (anp/mvdb)


















Bron : http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1221922/2011/02/13/Boeing-lanceert-nieuw-toestel.dhtml
Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Kano

In het bericht staat "De 747-8 Intercontinental kan 467 passagiers vervoeren". Op de site van Lufthansa, die als een van de eerste dit toestel krijgt, staat "Seating around 380 passengers" http://konzern.lufthansa.com/en/themen/boeing-747-8-roll-out.html en hier staat weer "450 passengers" http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/2610589/ :ikkeniebegrijp: Het zal wel afhangen van de stoeleisen van de maatschappij die het toestel aanschaft.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Kano

EasyJet wil brandstofverbruik verminderen met coating


Luchtvaartnieuws, 14 febr 2011

LUTON - EasyJet wil het brandstofverbruik verminderen door vliegtuigen te voorzien van een speciale coating. De ultradunne deklaag vermindert de opeenhoping van vuil op de vleugels en andere oppervlakten. Omdat hiermee de weerstand afneemt kan volgens de fabrikanten van de coating een verlaging van de brandstofconsumptie met 1 tot 2 procent worden gerealiseerd.

EasyJet heeft bij wijze van test acht vliegtuigen met de coating bedekt. Tijdens een twaalf maanden durende proeftijd zal de luchtvaartmaatschappij de brandstofconsumptie van deze toestellen vergelijken met de rest van de vloot.

De nanotechnologie-coating die easyJet gebruikt betreft een polymeer dat dwarsverbindingen aangaat met het verfoppervlak. Het gewicht van de coating voor een heel vliegtuig bedraagt slechts 110 gram.


Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Technologie/EasyJet_wil_brandstofverbruik_verminderen_met_coating
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn