Auteur Topic: Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.  (gelezen 72937 keer)

Offline Rich

  • Forumlid
  • *
  • Berichten: 5.983
  • Land: be
  • Nationaliteit: be
  • Geslacht: Man
  • IEDERE DAG HEEFT EEN ANDERE NAAM
Re:Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.
« Reactie #40 Gepost op: maandag 17 mei 2010, 12:43:19 »
Lijnvliegtuig crasht in Afghanistan
HLN update  Een Afghaanse lijnvliegtuig is gecrasht in het gebied van de Salang Pass, in de buurt van Kaboel. De luchtverkeersleiding had even voordien het contact met het toestel verloren.

Het toestel vloog tussen Kunduz in het noorden en Kaboel, met 43 passagiers, aldus woordvoerder Zemaray Bashary van het Afghaanse ministerie van Binnenlandse Zaken. Het betreft 38 passagiers en vijf bemanningsleden.

De passagiers zijn allen buitenlanders, aldus de woordvoerder die niet kon zeggen of er overlevenden zijn. (afp/belga/mvdb)

Bron : HLN

Offline Rich

  • Forumlid
  • *
  • Berichten: 5.983
  • Land: be
  • Nationaliteit: be
  • Geslacht: Man
  • IEDERE DAG HEEFT EEN ANDERE NAAM
Re:Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 19 mei 2010, 14:02:31 »
Brussels Airport heeft verkeerde landingsbaan"
Volgens Eos moet landingsbaan 02/20 (midden) van naam veranderen.
Landingsbaan 02/20 op Brussels Airport heeft al minstens een jaar de verkeerde naam. De nummering van de baan klopt niet meer met het kompas. Dat staat te lezen in het Eos-magazine dat donderdag in de winkel ligt.



 
"Landingsbanen worden genummerd volgens hun oriëntatie naar de magnetische noordpool. Die schuift echter elk jaar ongeveer 15 kilometer op. Dat heeft tot gevolg dat de banen om de veertig tot vijftig jaar een nieuw nummer moeten krijgen", zo staat er te lezen.
 
Crash Boeing
"De laatste wijziging op Brussels Airport dateert van 1974. Nieuwe actie is dringend nodig. Landingsbaan 02/20 moet eigenlijk 01/19 heten", zo kwam het magazine te weten uit het rapport dat werd opgemaakt na de crash van een Boeing op deze landingsbaan in 2008.
 
Een baanwijziging die de autoriteiten nog steeds niet hebben doorgevoerd. "De nummering van de landingsbanen wordt alleen aangepast als de verandering van de magnetische noordpool het oplegt", zegt Roland Moineau, adviseur bij het directoraat-generaal van de luchtvaart in de Directie Luchtruim en Luchthavens. Dat is volgens Eos duidelijk het geval.
 
"Moineau bezorgde Eos ook de officiële richtlijnen over de nummering, die duidelijk geen facultatieve opsmuk is van een landingsbaan, maar een ernstig te nemen verplichting", zo klinkt het nog. (belga/sps)
19/05/10 13u33

Bron : HLN

Offline Rich

  • Forumlid
  • *
  • Berichten: 5.983
  • Land: be
  • Nationaliteit: be
  • Geslacht: Man
  • IEDERE DAG HEEFT EEN ANDERE NAAM
Re:Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 19 mei 2010, 14:29:01 »


 
"Landingsbanen worden genummerd volgens hun oriëntatie naar de magnetische noordpool.

Dit wil zeggen, dat een radionavigatiebaken VOR ( Omni-Directional Range) heeft 360 radialen zodat het systeem lijkt op een fietswiel met 360 spaken. Elk radiaal heeft en nummer, te beginnen met 360.

Radiaal 360 wijst naar het magnetische noorden. Zo wijst radiaal 90 naar het oosten, 180 naar het zuiden en 270 naar het westen.
Radialen komen dus overeen met magnetische kompaskoersen.

De nummering van landingsbanen heeft te maken met de naderingskoers van het vliegtuig.
Baan 27 op Schiphol bijvoorbeeld wordt aangevlogen met 270° . Iedere landingsbaan heeft ook zijn eigen frequentie. Deze twee, de frequentie en de koers maken het mogelijk om een ILS ( instrument landing system) landing uit te voeren en precies op de drempel van de baan uit te komen.

Als de orientatie naar de magnetische noordpool opschuift, dan kopt de landingskoers van betreffende landingbaan dus niet meer, met alle gevolgen vandien.

 Rich





Offline Fail_over

  • Forumlid
  • *
  • Berichten: 2.873
  • Land: be
  • Nationaliteit: nl
  • Geslacht: Man
Re:Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 19 mei 2010, 14:34:53 »
Goh, da's verhelderende informatie zeg. Weer wat wijzer. :jajaja:  :thumb:

Ik kijk altijd op http://casper.frontier.nl/ Dan zie je de toestellen (met 15 min vertraging) vliegen.

Offline callebaut

  • Forumlid
  • *
  • Berichten: 1.363
  • Land: ph
  • Nationaliteit: be
  • Geslacht: Man
Re:Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 19 mei 2010, 16:53:08 »
Dus een goede raad ....alvorens naar Brussel te vliegen , De piloot het EOS artikel onder zijn neus duwen .....  :happy: :lachen:

Offline Bulldozer

  • Forumlid
  • *
  • Berichten: 658
  • Land: ph
  • Nationaliteit: nl
  • Geslacht: Man
Re:Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 19 mei 2010, 20:09:01 »
Alsof vliegtuigen op een magnetisch kompas vliegen.

Offline Rich

  • Forumlid
  • *
  • Berichten: 5.983
  • Land: be
  • Nationaliteit: be
  • Geslacht: Man
  • IEDERE DAG HEEFT EEN ANDERE NAAM
Re:Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.
« Reactie #46 Gepost op: woensdag 19 mei 2010, 20:27:26 »
Alsof vliegtuigen op een magnetisch kompas vliegen.

Inderdaad buldozer  :jajaja:

Offline ganda

  • Forumlid
  • *
  • Berichten: 8.124
Re:Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 20 mei 2010, 10:51:53 »
Alsof vliegtuigen op een magnetisch kompas vliegen.

op ee magnetisch kompas?  vliegen die niet op kerosine ?

t'wordt vreed ingewikkeld   :happy2:


Offline boomerang

  • In memoriam
  • Forumlid
  • *
  • Berichten: 1.286
  • Geslacht:
  • "Gjin nijs yn'e krante, it binne deselde letters.
Re:Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 20 mei 2010, 10:53:59 »
Alsof vliegtuigen op een magnetisch kompas vliegen.

op ee magnetisch kompas?  vliegen die niet op kerosine ?

t'wordt vreed ingewikkeld   :happy2:



Ik had altijd gedacht op vleugels..........

Offline Fail_over

  • Forumlid
  • *
  • Berichten: 2.873
  • Land: be
  • Nationaliteit: nl
  • Geslacht: Man
Re:Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 20 mei 2010, 16:32:29 »
op en neer.

Alleen sommige alleen neer.