Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Deze mensen leven in een kerkhof

Gestart door Kano, dinsdag 20 april 2010, 17:44:13

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Deze mensen leven in een kerkhof


alatoerka.nl  20-04-10

Vrijwel 10.000 families in de Filipijnen leven op een kerkhof omdat ze geen ander plaats hebben om te vestigen.

Hoe zou het zijn om te leven als een dode en je huis in een kerkhof te laten converteren? In de Noordelijke stad in Manilla leven 10.000 gezinnen van Filipijns afkomst op de begraafplaats.

Het klinkt misschien onmogelijk, maar deze mensen hebben geen ander keuze. Het is wel erg boeiend om te zien hoe mensen leven in mausolea en de beste plaats om dit te ervaren is de stad Manilla. Interessant is dat ze hun huizen op de top van de graven van hun grootouders vestigen.











Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Mawibata




Daar is ook een reportage van geweest op canvas.

http://www.filippijnen.org/index.php/topic,486.msg3020.html#msg3020


Citaat van: Baliw-katok op zaterdag 22 augustus 2009, 20:42:39
29 augustus: VRANCKX om 20.05 op canvas : Plantrekkers in de Filippijnen

Wie op de immomarkt z'n gading niet vindt, kan terecht op het kerkhof. Hele families wonen er in grafmonumenten. Er zijn zelfs super-de-luxe stulpjes mét televisie bij.





Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Phille

Ze leven op een kerkhof maar hebben dan toch de middelen om een tv en karaoke aan te schaffen  :denk:

Het is inderdaad op canvas geweest en dit is een heel typisch fenomeen voor grootsteden wereldwijd. Grootsteden hebben een aanzuig effect voor heel wat gelukzoekers uit het platteland, niet altijd uit armoede, maar vaak met het idee dat er sneller meer geld kan verdient worden in de grote stad; die grootsteden zijn niet voorzien op dergelijke toestroom met alle gevolgen van dien, geen werk voor al die mensen, vaak wegens niet de juiste kwalificaties, ook geen huisvesting en de openbare diensten zijn hier ook niet op voorzien. Ze laten alles wat ze hebben achter zich, verkopen vaak alles, en dan is er geen weg terug en zitten ze vast, op bijvoorbeeld een kerkhof. Is geen Filipijns fenomeen op zich, heb ik al in een aantal grootsteden gezien. Is toch een beetje te vergelijken met de grote toestroom van migranten in onze regio, gebaseerd op verhaaltjes tot ze met de realiteit geconfronteerd worden.

ganda


Jaren geleden ben ik op twee kerkhoven geweest in Manila.
Het eerste dat ik bezocht heb was het Chinees kerkhof, brede geasfalteerde straten met graven zo groot als een huis, sommige met badkamer en airconditioning. Echt onvoorstelbaar wat de rijke Chinese families daar lieten bouwen. Iets verderop honderden kleine nisjes voor de urnes van de arme Chinezen.

Daarna ben ik naar het Filipijns kerkhof geweest, ook daar enkele luxe grafzerken, maar niet zo impossant als de Chinese. De meeste zerken waren volgens Europese/Spaanse normen.Honderden mensen en kinderen leefden daar, sommige hadden er zelfs een winkeltje. Stroom werd er illegaal afgetapt voor de televisie en kareoke. Enkele filipinos verdienden wat pesos door graven te onderhouden. In ieder geval ik had er veel bekijks want het was ongewoon dat er een witneus rond liep op hun kerkhof. De mensen waren al bij al vriendelijk en ik voelde me helemaal niet onveilig. ( dit in tegenstelling met mijn bezoek aan Smokey Mountains )




ganda

#4
Chinees kerkhof in Manila




Ketelbinkie

Citaat van: ganda op dinsdag 22 mei 2012, 21:48:42
Chinees kerkhof in Manila


Grotesk. Met een vluchtige blik zou je inderdaad geneigd zijn te denken dat het een gewone straat is ergens in China dan wel Chinese wijk in een of ander land.