Opvoeden van stiefkinderen uit een andere cultuur

Gestart door Fail_over, donderdag 13 mei 2010, 17:42:33

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

Heeft je asawa geen familielid die zijn/haar eigen jongens strict opvoedt? Kan hij daar niet terecht met enige subsidie van jou? Vreemde ogen dwingen. Weliswaar zijn jouw ogen ook vreemd voor hem maar die van zijn moeder zijn kennelijk voor hem al te vertrouwd.

boomerang

Citaat van: Adriaan op zondag 16 mei 2010, 13:53:35
Heeft je asawa geen familielid die zijn/haar eigen jongens strict opvoedt? Kan hij daar niet terecht met enige subsidie van jou? Vreemde ogen dwingen. Weliswaar zijn jouw ogen ook vreemd voor hem maar die van zijn moeder zijn kennelijk voor hem al te vertrouwd.

Omdat mijn asawa altijd werkte en in een door haar werkgever betaald appartementje dicht bij haar werk woonde werden de jongens al grotendeels door de familie in het getto in Cebu City opgevoed met deze handelwijze als resultaat.

Hem terug sturen naar Cebu City zou hetzelfde zijn als hem alvast in de goot leggen.

Mijn asawa en één van haar zussen zijn de enigen welke van een goed niveau zijn. Haar enige goede zus haar man werkt als OFW in Australië en heeft met haar eigen gezin en 22 honden genoeg aan haar hoofd.

Gelukkig is zij 1 maat jongere broertje (14) het absolute tegenovergestelde.

Het is gewoon een ellende dat zo'n egoïst het geluk van zijn ouders probeert te verzieken.

"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Mawibata




boomerang,

hem weghouden bij die vrienden, maar dat zal niet makkelijk zijn.

Als je z'n brommer afneemt, zal hij gezichtsverlies lijden bij die vrienden, want welke uitleg gaat hij hun geven ?

Zoals je schrijft, blijkt praten met hem helemaal geen uitwerking te hebben.

Het is echter moeilijk goede raad te geven als je de jongen in kwestie niet kent.


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

boomerang

Citaat van: Mawibata op zondag 16 mei 2010, 15:11:38



boomerang,

hem weghouden bij die vrienden, maar dat zal niet makkelijk zijn.

Als je z'n brommer afneemt, zal hij gezichtsverlies lijden bij die vrienden, want welke uitleg gaat hij hun geven ?

Zoals je schrijft, blijkt praten met hem helemaal geen uitwerking te hebben.

Het is echter moeilijk goede raad te geven als je de jongen in kwestie niet kent.




De motor ligt al aan de ketting en het slot gaat er uitsluitend af voor gebruik naar school 4km verderop.

De sleutel is bij mij.

Zijn "vrienden" zijn allemaal veel ouder en gebruiken hem graag als "boodschappen jongetje". Alleen is hij te stom om dat zelf in te zien.
Als ik hem dat uitleg grijnst en knikt hij wat.
Zijn "vrienden" durven hier niet meer aan het hek te komen sinds ik mijn gedachten over hun al eens de vrije loop heb laten gaan.

Fatsoenlijke vrienden willen op deze manier niet met hem omgaan en een uitleg dat deze fatsoenlijke vrienden hem straks lachend in een SUV voorbij zoefen als hij op een kruising pinda's probeert te verkopen maakt weinig indruk.

Het is jammer dat dit land niet investeert in professionele hulp want als je eens om je heen kijkt valt er op dat terrein nog heel veel te doen.
Hier op het platteland is lijm snuiven en Tanduay een probleem en kom je in de steden dan is het shabu.

Een ding is wel positief met hem en dat is dat wij met een gerust hart onze portemonnee op tafel kunnen laten liggen.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Mawibata


Citaat van: boomerang op zondag 16 mei 2010, 15:44:03

De motor ligt al aan de ketting en het slot gaat er uitsluitend af voor gebruik naar school 4km verderop.




Kan hij niet met tricycle daar geraken, aan de schoolpoort zal menigeen hem dan zien zonder zijn brommer.  ?
Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

boomerang

Citaat van: Mawibata op zondag 16 mei 2010, 16:47:27

Citaat van: boomerang op zondag 16 mei 2010, 15:44:03

De motor ligt al aan de ketting en het slot gaat er uitsluitend af voor gebruik naar school 4km verderop.




Kan hij niet met tricycle daar geraken, aan de schoolpoort zal menigeen hem dan zien zonder zijn brommer.  ?

Een tricycle is hier een zeldzaamheid en een jeepney gaat niet naar Valencia. Ik zit hier in de middle of nowhere. Maar ik ga hem verrassen en bij het uitkomen van de school sta ik met mijn motor ter controle aan de poort zodat zijn klasgenoten kunnen zien dat hij onder toezicht van papa staat.

Ik heb hem dat kunstje hier bij de dorpsschool ook al een aantal malen geleverd en dat heeft hij ook niet als prettig ervaren.

Kleineren is de enige straf welke ik kan bedenken want het gebruik van een riem zoals mama doet staat mij tegen.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

stip66

Citaat van: boomerang op zondag 16 mei 2010, 17:10:32
Ik heb hem dat kunstje hier bij de dorpsschool ook al een aantal malen geleverd en dat heeft hij ook niet als prettig ervaren.

Tja Boomerang, ik kan met best inbeelden dat je het anders gezien had. Geef ze een pink en uwe arm is in beslag genomen.
Dit heeft te maken met hun gebrekkige opvoeding door onwetendheid.
Mijns inziens is hun visie:

1 Eten
2 Zuipen ( voor de mannen )
3 Slapen
4 Feesten
5 Verhalen verzinnen over het buitenland
................
99 Verantwoordelijkheid
100 Werken

Ik merk nu al de symthomen met hare oudste van 16.
Gelukkig ben ik niet van plan om deze te laten emmigreren, de tweede van 3 maakt nog een kans op een toekomst hier.

:atyourservice:

Limburger

Citaat van: boomerang op zondag 16 mei 2010, 15:44:03
De motor ligt al aan de ketting en het slot gaat er uitsluitend af voor gebruik naar school 4km verderop.

4 km dat is maar een uurtje lopen! De jongens van "mijn" weeshuis zijn langer onder weg naar hun ambachtschool.