Opvoeden van stiefkinderen uit een andere cultuur

Gestart door Fail_over, donderdag 13 mei 2010, 17:42:33

Vorige topic - Volgende topic

Fail_over

Citaat van: boomerang op donderdag 13 mei 2010, 17:20:15
dat ik het met de handen eten niet wens

Dat vindt ik zo'n onzin. We eten friet ook met onze handen, kip ook. Broodje kebap, shoarma. Waarom dan niet gewoon rijst eten met de handen?

Soms moet je dingen kunnen aanvaarden dat die in andere culturen ook acceptabel zijn.

Enkel en alleen omdat de westerse cultuur het eten met de handen als barbaars ziet? Kom op zeg.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

boomerang

Citaat van: Fail_over op donderdag 13 mei 2010, 17:42:33
Citaat van: boomerang op donderdag 13 mei 2010, 17:20:15
dat ik het met de handen eten niet wens

Dat vindt ik zo'n onzin. We eten friet ook met onze handen, kip ook. Broodje kebap, shoarma. Waarom dan niet gewoon rijst eten met de handen?

Soms moet je dingen kunnen aanvaarden dat die in andere culturen ook acceptabel zijn.

Enkel en alleen omdat de westerse cultuur het eten met de handen als barbaars ziet? Kom op zeg.

Hoe ze bij Mc Donalds en Jollibee willen eten is hun vrije keuze maar hier in huis gelden regels waarvan één van de regels is elkaars wensen respecteren.
Als je al de ellende in de kranten leest die grotendeels veroorzaakt wordt door het gebrek aan regels en opvoeding van de jeugd dan ben ik toch van mening dat er van huis uit een zekere discipline aangeleerd moet worden.

Toen ik ze het vorige jaar voor het eerst meenam naar een redelijk goed restaurant scheten zij zich haast in de broek van verlegenheid en genoten allerminst van het eten omdat zij niet wisten hoe ze zich moesten gedragen.

Om het eten snel wat met de handen naar binnen te schoffelen vind ik niet gezellig samen eten. Natuurlijk kluif je een kippenpoot en dergelijke met de handen af. Daar heb ik geen probleem mee. Maar de rijst en groenten gaan met vork en lepel en het vlees wordt met een mes gesneden.
In ieder geval voelen zij zich er comfortabel bij want zij zijn zeker van zichzelf in ieder gezelschap in tegenstelling tot veel van hun vriendjes.

Mochten zij later ooit naar het buitenland gaan om te werken dan zijn het tenminste weerbare mannen die weten hoe het hoort.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Fail_over

Citaat van: boomerang op donderdag 13 mei 2010, 18:05:37
Citaat van: Fail_over op donderdag 13 mei 2010, 17:42:33
Citaat van: boomerang op donderdag 13 mei 2010, 17:20:15
dat ik het met de handen eten niet wens

Dat vindt ik zo'n onzin. We eten friet ook met onze handen, kip ook. Broodje kebap, shoarma. Waarom dan niet gewoon rijst eten met de handen?

Soms moet je dingen kunnen aanvaarden dat die in andere culturen ook acceptabel zijn.

Enkel en alleen omdat de westerse cultuur het eten met de handen als barbaars ziet? Kom op zeg.

Hoe ze bij Mc Donalds en Jollibee willen eten is hun vrije keuze maar hier in huis gelden regels waarvan één van de regels is elkaars wensen respecteren.
Als je al de ellende in de kranten die grotendeels veroorzaakt wordt door het gebrek aan regels en opvoeding van de jeugd dan ben ik toch van mening dat er van huis uit een zekere discipline aangeleerd moet worden.

Toen ik ze het vorige jaar voor het eerst meenam naar een redelijk goed restaurant scheten zij zich haast in de broek van verlegenheid en genoten allerminst van het eten omdat zij niet wisten hoe ze zich moesten gedragen.

Om het eten snel wat met de handen naar binnen te schoffelen vind ik niet gezellig samen eten. Natuurlijk kluif je een kippenpoot en dergelijke met de handen af. Daar heb ik geen probleem mee. Maar de rijst en groenten gaan met vork en lepel en het vlees wordt met een mes gesneden.
In ieder geval voelen zij zich er comfortabel bij want zijn zeker van zichzelf in ieder gezelschap in tegenstelling tot veel van hun vriendjes.

Mochten zij later ooit naar het buitenland gaan om te werken dan zijn het tenminste weerbare mannen die weten hoe het hoort.

Klopt helemaal, maar je moet weten wanneer en hoe. thuis is anders dan in ee restaurant. dat zijn de finesses die je ze bij moet brengen., weten wat kan en waar. Als je kids op de boerderij maar eten krijgen 1x perdag. dan maakt het niet uit hoe ze het naar binnen krijgen. In de westerse wereld is dat anders ja. maar dat maakt het verschil tussen eten hebben, of hoe te eten. westers of 3de werelds. daarom heb ik wel begip dat zij daar met hun handen eten. dat is het verschil.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Fail_over

Citaat van: boomerang op donderdag 13 mei 2010, 18:05:37
Als je al de ellende in de kranten leest die grotendeels veroorzaakt wordt door het gebrek aan regels en opvoeding van de jeugd dan ben ik toch van mening dat er van huis uit een zekere discipline aangeleerd moet worden.

Dat is iets wat helmaal aan mij voorbij is gegaan. Ik heb 2 stralende zonen van 16 en 18 die zonder dicipline opgevoed zijn. Gewoon lekker laten doen. ze zijn de voorbeelden van de jeugd. netjes, voorkomend, en beleefd, respect voor de oudere, maar toch hun zelf. af en toe lekker dwars, maar wanneer het moet tonen ze hun repect en weten wanneer ze zich meoten gdragen. dit zonder regels, nee, gewoon door repect van wederzijds.

Ik heb ze vrij gelaten en zij hebben hun eigen weg gekozen. De weg van zelfrespect. Ik ken ze goed genoeg dat als ik strikte regels op zou leggen ze daar toch de rand van op gaan zoeken. Ik ken mezelf, zo zijn zij ook.

Ik heb ze opgevoed zoals ik dat zelf ook gewild zou hebben. En dat loont nu. geen zonen, maar vrienden. En als we samen de shoarma verorberen wordt er flink met de handen gegraait.

\in het restaurant zijn het keurige gentlemens.

Ik weet, het zal een hele opgaaf zijn om mijn drie meiden, uit de bushbush ook dezelfde opvoeding mee te geven. Want die hebben een hele andere achtergrond. Maar daar moet je gewoon erg flexibel mee omgaan. Regels zijn er om te overtreden, of uit te proberen, vanuit het oogpunt van de jeugd dan.

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

opinie

Citaat van: Fail_over op donderdag 13 mei 2010, 18:25:18
Regels zijn er om te overtreden, of uit te proberen, vanuit het oogpunt van de jeugd dan.

Dat impliceert dan wel dat je zekere regels moet stellen, voorbeeldfunctie geven.

Voor de rest kun je alleen het beste hopen en in het oog houden met wie of wat ze bevriend geraken.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

boomerang

Wij wonen hier niet op een boerderij en zij eten hier het liefst 4x of meer op een dag.

Omdat mij asawa voorheen bij haar werk woonde werden de jongens door de familie in het getto "opgevoed".

Toen ik hier aantrad als de vader heb ik direct structuur ingevoerd want de mannen dachten naar bed en/of naar school te gaan als hun dat toevallig zo uitkwam. In het eerste begin vond de jongen van toen nog 14 jaar het heel gewoon om Tanduay en bier te drinken. Ik dus niet !!!
Een avond heb ik doorgebracht op het politiebureau in Valencia omdat hij met een stelletje vriendjes betrapt was op het snuiven van lijm. Doordat hij nog minderjarig is kon het nog op een prettige manier opgelost worden.
Ik heb hun uitgelegd dat deze vaderrol voor mij net zo nieuw is als voor hun het hebben van een vader. Zelf heb ik 4 volwassen zonen die goed terecht zijn gekomen, zo ik ken de score.
Misschien dat je dan mijn wat autoritaire opstelling nu wat beter kan begrijpen.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

boomerang

#6
Vermoedelijk zitten er hier veel meer vaders met stiefkinderen op het forum en ik ben werkelijk geïnteresseerd in hun ervaringen met de opvoeding van kinderen uit een andere cultuur.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

innka3

Citaat van: Fail_over op donderdag 13 mei 2010, 18:12:34
Als je kids op de boerderij maar eten krijgen 1x perdag. dan maakt het niet uit hoe ze het naar binnen krijgen.
ix p/d eten ik ken niet anders dat als ze de klep los doen er eten in gaat.
Citaat van: Fail_over op donderdag 13 mei 2010, 18:25:18

Ik heb ze vrij gelaten en zij hebben hun eigen weg gekozen.

Ik heb ze opgevoed zoals ik dat zelf ook gewild zou hebben.

je praat wel erg ikke,maar misschien heeft je vrouw ze wil de normen en waarden bijgebracht.

Rich

Citaat van: boomerang op donderdag 13 mei 2010, 17:20:15

Het heeft eerst wel de nodige moeite gekost dat ik het met de handen eten niet wens.


Ik zou het daar ook moeilijk mee hebben, maar gelukkig zal ik me daar niet druk om hoeven te maken want thuis eten ze met mes en vork.

Anders zou het zijn in China, want daar hebben ze helemaal geen tafelmanieren. Boeren, slurpen, rochelen...... :floet:

Ben meer dan één keer van tafel weggelopen daar. Maar tja het is hun eetcultuur nu eenmaal.

Rich de Nederbelg.

boomerang

Citaat van: Rich op donderdag 13 mei 2010, 18:59:49
Citaat van: boomerang op donderdag 13 mei 2010, 17:20:15

Het heeft eerst wel de nodige moeite gekost dat ik het met de handen eten niet wens.


Ik zou het daar ook moeilijk mee hebben, maar gelukkig zal ik me daar niet druk om hoeven te maken want thuis eten ze met mes en vork.

Anders zou het zijn in China, want daar hebben ze helemaal geen tafelmanieren. Boeren, slurpen, rochelen...... :floet:

Ben meer dan één keer van tafel weggelopen daar. Maar tja het is hun eetcultuur nu eenmaal.



Als je met twee culturen gezamenlijk door het leven wil gaan dan is de verstandigste weg om uit beide culturen de beste elementen samen te voegen en daar als een gezin een eigen gezinscultuur van te maken.
Tot op heden lukt dat hier aardig zij het dat ze aan de westerse cultuur toch meer de voorkeur geven.
Zakgeld moet je verdienen en daar hebben wij een tuin voor en honden die gewassen moeten worden enzovoort.........

In het begin vond mijn asawa dat alles maar niets en kreeg ik soms het verwijt dat ik haar kinderen niet graag zou mogen maar nu achteraf glundert ze bij het zien en merken van de verandering.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"