Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Aanvraag AOW vanuit de Filippijnen

Gestart door Limburger, zaterdag 5 juni 2010, 02:21:29

Vorige topic - Volgende topic

Amice

De SSS geeft je een copie van het door jou ingeleverde formulier of stuurt deze na, met een stempel van de SSS erop.

Dit is voor jou het bewijs dat je het formulier zoals voorgeschreven hebt ingeleverd bij de SSS. De SSS is vervolgens verantwoordelijk dat het ook werkelijk aankomt. Geen zorgen de SVB zal snel in de pen klimmen als ze het formulier niet(tijdig) ontvangen hebben en al handewrijvend hopen dat je niet reageert zodat ze  de uitkering stop kunnen zetten.

Verder is het een vast gegeven, zoals Boomerang al meldde ,dat het formulier (actuele gegevens) rond je verjaardag dient aan te komen, danwel binnen een jaar opvolgend aan je laatste aangifte van in leven zijn.

De wet schrijft voor dat men dan ook zelf verantwoording dient te nemen om aktie te ondernemen indien het formulier niet (tijdig) arriveert en je alsnog het bewijs dient in te leveren.

Zaak is dus om meteen een copie te maken zodat men een formulier achter de hand heeft.

Opvallend daarbij is dat deze organisaties niet met de tijd mee gaan aangezien de formulieren niet te downloaden zijn. Ik vind dat op zijn minst tegenstrijdig met de eisen die men stelt.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

boomerang

Citaat van: pjottr op zaterdag  5 juni 2010, 07:45:52
Je hebt de mazzel, dat je nog toeslag onvangt. Die gaat mijn neus voorbij na 2015. Er blijft dan wel heel erg weinig over.
Ik verwacht overigens, dat de export van AOW ook begrensd gaat worden. Dat stelletje groenzoeters daar in Ned zullen wel weer wat verzinnen om ons
uit te zuigen. Enfin.... tegen die tijd zi ik wel weer. Misschien ben ik dan wel weer terug in de Westereen.Hahaha

Het resultaat wat men dan bereikt is dat vele AOW'ers gedwongen terug zullen keren met als gevolg een grotere druk op de zorg, huisvesting, subsidies en alle andere geldverslindende voorzieningen.

Het lijkt mij juist gunstig dat de mensen die gezien hun leeftijd extra voorzieningen nodig hebben het land verlaten en min of meer self-supporting worden.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Amice

CitaatHet lijkt mij juist gunstig dat de mensen die gezien hun leeftijd extra voorzieningen nodig hebben het land verlaten en min of meer self-supporting worden.

Denk toch dat de politiek er anders over denkt, zorg is omzet, er moet immers voor betaald worden en hoemeer zielen er betalen hoe beter.
Daarnaast blijft dan de AOW wel volledig ter besteding in nederland wat ook weer goed is voor de schatkist.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

boomerang

Citaat van: Amice op zaterdag  5 juni 2010, 07:50:12
De SSS geeft je een copie van het door jou ingeleverde formulier of stuurt deze na, met een stempel van de SSS erop.

Dit is voor jou het bewijs dat je het formulier zoals voorgeschreven hebt ingeleverd bij de SSS. De SSS is vervolgens verantwoordelijk dat het ook werkelijk aankomt. Geen zorgen de SVB zal snel in de pen klimmen als ze het formulier niet(tijdig) ontvangen hebben en al handewrijvend hopen dat je niet reageert zodat ze  de uitkering stop kunnen zetten.

Verder is het een vast gegeven, zoals Boomerang al meldde ,dat het formulier (actuele gegevens) rond je verjaardag dient aan te komen, danwel binnen een jaar opvolgend aan je laatste aangifte van in leven zijn.

De wet schrijft voor dat men dan ook zelf verantwoording dient te nemen om aktie te ondernemen indien het formulier niet (tijdig) arriveert en je alsnog het bewijs dient in te leveren.

Zaak is dus om meteen een copie te maken zodat men een formulier achter de hand heeft.

Opvallend daarbij is dat deze organisaties niet met de tijd mee gaan aangezien de formulieren niet te downloaden zijn. Ik vind dat op zijn minst tegenstrijdig met de eisen die men stelt.

Het eerste setje formulieren heeft de S.V.B. mij laten downloaden zodat ik direct in actie kon komen na hun melding dat mijn "bewijs van in leven zijn" manco was.

Na plm. 14 dagen arriveerden de originele papieren welke ik nu op reserve heb.

De tweede maal heb ik ze wederom gedownload en ze op dezelfde manier aan de SSS aangeleverd en heb de formulieren inmiddels altijd op voorraad in de PC staan totdat er iets veranderd in de procedure.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

boomerang

Citaat van: Amice op zaterdag  5 juni 2010, 07:56:56
CitaatHet lijkt mij juist gunstig dat de mensen die gezien hun leeftijd extra voorzieningen nodig hebben het land verlaten en min of meer self-supporting worden.

Denk toch dat de politiek er anders over denkt, zorg is omzet, er moet immers voor betaald worden en hoemeer zielen er betalen hoe beter.
Daarnaast blijft dan de AOW wel volledig ter besteding in nederland wat ook weer goed is voor de schatkist.

Het lijkt mij in zo'n geval het paard achter de wagen spannen omdat een AOW'er mij meer lijkt te kosten aan de gemeenschap dan op te brengen en het zal in dat geval niet om enkelen gaan doch duizenden.

Maar ja, de politiek is net zo ongewis als het kijken in een kristallen bol.

In dit geval zal ik maar een beetje volgens de hier geldende cultuur leven en dus niet te ver vooruit kijken.

"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Luc

Citaat van: Limburger op zaterdag  5 juni 2010, 02:21:29

Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik voor mijn Belgisch pensioen dezelfde procedure doorlopen?


Levensbewijs

Indien

    * U buiten België woont,
    * door de RVP uitbetaalde uitkeringen geniet,

moet u eenmaal per jaar een document sturen met :

    * een door u gedateerde en getekende persoonlijke verbintenis,
    * een levensbewijs ingevuld door een bevoegde overheid.

De data die op dit document voorkomen moeten zich na de datum van uw verjaardag van het lopend jaar situeren.
Het document moet binnen 30 dagen na de datum van uw verjaardag toekomen.

Rijksdienst voor Pensioenen
Betaaldiensten - Levensbewijs P333
Zuidertoren
B-1060 Brussel
België

Bij gebrek aan ontvangst van dit document binnen de vastgestelde termijn zal de Rijksdienst voor Pensioenen ertoe gedwongen worden om elke betaling in uw voordeel te schorsen.

Opgelet
In geval van scheiding, echtscheiding, huwelijk of nieuw huwelijk, gelieve een afzonderlijk officieel document bij te voegen met de datum van de gebeurtenis en eventueel de naam, de voornaam en de geboortedatum van de nieuwe echtgeno(o)t(e). De wijziging van de burgerlijke stand kan aanleiding geven tot een wijziging van uw rechten.

http://www.rvponp.fgov.be/onprvp2004/NL/M/M_c/M_c_01.asp

http://www.onprvp.fgov.be/onprvp2004/PDF/NL/M/M_c/M_c_01.pdf
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Limburger

Dank je voor die informatie Luc.
Ik heb intussen telefonisch contact gehad met de Rijksdienst voor Pensioenen. Tot mijn vreugde konden ze me terug vinden in hun bestand (mijn laatste betaling dateert van 1982) en gaven ze me zelfs mijn registratie nummer.
:thumb:  :belgiesmiley:

Men zei dat ik mijn pensioen per brief moest aanvragen. Dat heb ik intussen gedaan. Nu even afwachten en dan ga ik weer bellen.

Ik heb ook contact gehad met het Belgische DOSZ/OSSOM die zeiden dat ik veel te vroeg was en pas in november contact met hen kon opnemen; (Ik ga in maart 2011 pas op pensioen)


Limburger

Citaat van: boomerang op zaterdag  5 juni 2010, 05:01:05
........Met andere woorden hoe jonger de asawa is des te hoger is de toelage...............

Wat oneerlijk! Ik vind dat degene die zo een lekker jong ding hebben ook niet nog eens extra geld hoeven te ontvangen.
:lachen:

Overigens begrijp ik dat dit systeem op de helling gaat vanaf 2012  :weetikniet:
Maar degene die al, door een jonge asawa, van dit extra inkomen genieten hoeven zich geen zorgen te maken, aan ingegane rechten zou niet worden getornd.

boomerang

Citaat van: Limburger op zondag  6 juni 2010, 03:04:26
Citaat van: boomerang op zaterdag  5 juni 2010, 05:01:05
........Met andere woorden hoe jonger de asawa is des te hoger is de toelage...............

Wat oneerlijk! Ik vind dat degene die zo een lekker jong ding hebben ook niet nog eens extra geld hoeven te ontvangen.
:lachen:

Overigens begrijp ik dat dit systeem op de helling gaat vanaf 2012  :weetikniet:
Maar degene die al, door een jonge asawa, van dit extra inkomen genieten hoeven zich geen zorgen te maken, aan ingegane rechten zou niet worden getornd.

Vergeet natuurlijk niet dat het onderhoud van een veel jongere asawa meer na- dan voordelen met zich meebrengt en lijkt mij een hogere vergoeding dan ook niet meer dan terecht.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Budgie

Citaat van: boomerang op zondag  6 juni 2010, 03:19:28
Citaat van: Limburger op zondag  6 juni 2010, 03:04:26
Citaat van: boomerang op zaterdag  5 juni 2010, 05:01:05
........Met andere woorden hoe jonger de asawa is des te hoger is de toelage...............

Wat oneerlijk! Ik vind dat degene die zo een lekker jong ding hebben ook niet nog eens extra geld hoeven te ontvangen.
:lachen:

Overigens begrijp ik dat dit systeem op de helling gaat vanaf 2012  :weetikniet:
Maar degene die al, door een jonge asawa, van dit extra inkomen genieten hoeven zich geen zorgen te maken, aan ingegane rechten zou niet worden getornd.

Vergeet natuurlijk niet dat het onderhoud van een veel jongere asawa meer na- dan voordelen met zich meebrengt en lijkt mij een hogere vergoeding dan ook niet meer dan terecht.

Sorry Boomerang Kan dit niet volgen Dacht dat een jonge juist meer voordelen heeft Houd je meer aktief en bezig en ook jong en    je heb geen last van overtolligheden die verdwijnen vanzelf
Getting older beats the alternative -dying young