Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Aanvraag AOW vanuit de Filippijnen

Gestart door Limburger, zaterdag 5 juni 2010, 02:21:29

Vorige topic - Volgende topic

Limburger

Ik heb mijn aanvraag formulier voor de AOW ontvangen. Tot mijn ontzetting zat er de volgende bijlage bij:

Op grond van het verdrag met de Filippijnen, is de procedure voor het controleren van gegevens die van belang zijn voor het recht op Nederlandse pensioenen en uitkeringen gewijzigd. In de tekst bij het formulier die u heeft (1) ontvangen staat vermeld dat u het formulier aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) moet terugzenden In deze procedure is een wijziging gekomen. Terugzending van het formulier doet u namelijk niet rechtstreeks aan de SVB maar door deze (1)  persoonlijk in te leveren bij een regiokantoor van het Social Security System (SSS).
Het SSS zal voor de SVB voor een extra validatie van het formulier zorgen door de vragen op de achterzijde van deze begeleidende brief te beantwoorden. Wij verzoeken u daarom het formulier, na invulling en ondertekening, samen met deze brief, in te leveren bij het SSS. In het vakje hieronder tekent u voor de juistheid van de door u verstrekte inlichtingen en machtigt u het Social Security System om deze te valideren en verifiëren bij Filippijnse overheidsdiensten en ook bij niet-overheidsdiensten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik voor mijn Belgisch pensioen dezelfde procedure doorlopen?

(1) De taalfouten zijn niet van mij maar van Hare Majesteit's ambtenaar.


boomerang

Citaat van: Limburger op zaterdag  5 juni 2010, 02:21:29
Ik heb mijn aanvraag formulier voor de AOW ontvangen. Tot mijn ontzetting zat er de volgende bijlage bij:

Op grond van het verdrag met de Filippijnen, is de procedure voor het controleren van gegevens die van belang zijn voor het recht op Nederlandse pensioenen en uitkeringen gewijzigd. In de tekst bij het formulier die u heeft ontvangen staat vermeld dat u het formulier aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) moet
terugzenden In deze procedure is een wijziging gekomen. Terugzending van het formulier doet u namelijk niet rechtstreeks aan de SVB maar door deze persoonlijk in te leveren bij een regiokantoor van het Social Security System (SSS).
Het SSS zal voor de SVB voor een extra validatie van het formulier zoÍgen door de vragen op de achterzijde van deze begeleidende brief te beantwoorden. Wij verzoekenu daarom het formulier, na invulling en ondertekening, samen met deze brief, in te leveren bij het SSS. In het vakje hieronder tekent u voor de juistheid van de door u verstrekte inlichtingen en machtigt u het Social Security S ystem om deze te valideren en verifiëren bij Filippijnse overheidsdiensten en ook bij private
en niet-overheidsdiensten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik voor mijn Belgisch pensioen dezelfde procedure doorlopen?


Deze procedure stelt in feite weinig of niets voor.

Eerst moet u naar een Notary-public met uw formulieren en paspoort of ID om het bewijs van in leven zijn te laten verifiëren, daarna gaat u met de papieren naar het plaatselijke SSS kantoor welke vervolgens alles checkt ondertekend en doorstuurt naar het hoofdkantoor in Manilla welke het daarna doorstuurt naar Roermond waar de SVB afdeling buitenland gevestigd is.

Het verstandigst is om eerst even bij het SSS kantoor te informeren welke Notary-public zij adviseren voor de verificatie van het bewijs van in leven zijn daar dit een hoop uitleg en geld kan schelen. Ik heb dit proces nu tweemaal doorlopen en mijn kosten voor de Notary-public waren beide malen 100php.

Succes en sterkte.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Kano

Boomerang, je schrijft dat je het proces nu tweemaal hebt doorlopen. Neem aan dat het dan jaarlijks moet gebeuren?
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

boomerang

Citaat van: Kano op zaterdag  5 juni 2010, 02:58:09
Boomerang, je schrijft dat je het proces nu tweemaal hebt doorlopen. Neem aan dat het dan jaarlijks moet gebeuren?

Deze formulieren ontvang je ieder jaar in de maand van je verjaardag.

Ik heb dit proces tweemaal doorlopen omdat men het vorige jaar na het ingaan van mijn AOW tot de ontdekking kwam dat mijn bewijs van in leven zijn manco was ondanks dat ik dit voor mijn vertrek wel aangeleverd had.

De tweede maal heb ik dit proces hier doorlopen toen ik afgelopen februari kenbaar maakte per 1 maart officieel te gaan samenwonen met mijn Filippijnse vriendin en gold dezelfde procedure voor ons gezamenlijk.

Het SSS kantoor in Dumaguete bleek namelijk volledig op de hoogte met de gang van zaken en wij hebben beide malen geen enkele moeilijkheid ondervonden.

Om zeker van de hele gang van zaken te zijn heb ik beide malen alle stukken na invulling laten kopiëren, ingescand en vervolgens naar de SVB gemaild.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Kano

Bedankt voor de info Boomerang  :thumb: Hoe zit het met de partnertoeslag. Leverde dat nog problemen op?
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

boomerang

Citaat van: Kano op zaterdag  5 juni 2010, 04:50:06
Bedankt voor de info Boomerang  :thumb: Hoe zit het met de partnertoeslag. Leverde dat nog problemen op?

De partnertoeslag leverde geen enkel probleem op, zij het dat de aftrek van 2% per jaar berekend wordt vanaf haar 16de verjaardag tot mijn 65ste. Met andere woorden hoe jonger de asawa is des te hoger is de toelage.

Onderstaand de berekening welke ik kreeg van de SVB (N.B. Mijn AOW is 94% daar ik een korting van 6% heb vanwege verblijf in het buitenland in het verleden) :

Wij kunnen u in grote lijnen aangeven wat er met uw AOW-pensioen gebeurt, u kunt aan deze opgave echter geen rechten ontlenen. Uw leefsituatie zal toch nader onderzocht en beoordeeld moeten worden.
Wat gaat er eventueel gebeuren als u besluit te gaan samenwonen met uw Filippijnse partner.

Uw ongehuwdenpensioen wordt herzien naar een gehuwdenpensioen van 50%. Daarnaast zou u recht gaan krijgen op een AOW-toeslag.
Aangezien uw eventuele toekomstige partner nooit in Nederland heeft gewoond en/of gewerkt is zij niet verzekerd geweest voor de AOW van 3 juni 1985 tot 4 maart 2009, uw 65e verjaardag. Deze periode is 23 jaren, 9 maanden en 1 dag. Dit wordt naar beneden afgerond op 23 jaren.  
Als gevolg hiervan wordt er een korting op de toeslag van 46% toegepast.

U zou dan gaan ontvangen:

AOW-gehuwdenpensioen 94% = 732,84 x 94% = 688,87 bruto per maand.
AOW-toeslag 54%                  = 732,84 x 54% = 395,73    "      "      "
                                                                      -----------
Totaal                                                              1084,60 bruto per maand

Wij benadrukken nogmaals dat u aan deze opgave geen rechten kunt ontlenen.


Na aftrek van loonheffing wordt er in de praktijk â,¬1048,66 netto uitgekeerd.

"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Kano

Nogmaals bedankt. Erg duidelijk nu hoe het inelkaar steekt  :thumb:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Pjottr

#7
Citaat van: boomerang op zaterdag  5 juni 2010, 02:44:31

Deze procedure stelt in feite weinig of niets voor.


Nu er nogal wat post niet aankomt of er 9 maanden over doet zoals in mijn geval (Heb het hier niet over AOW daar ben ik nog lang niet aan toe)
Hoe kun je verifieren of je formulieren inderdaad op tijd bij het SVV zijn aangekomen?
Als het lokale SSS het 1st naar Maynila moet sturen en daarna naar Roedermonde das wel een hele omweg

Gr Pjottr
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

boomerang

#8
Citaat van: pjottr op zaterdag  5 juni 2010, 07:18:17

Citaat van: boomerang op zaterdag  5 juni 2010, 02:44:31

Deze procedure stelt in feite weinig of niets voor.


Nu er nogal wat post niet aankomt of er 9 maanden over doet zoals in mijn geval (Heb het hier niet over AOW daar ben ik nog lang niet aan toe)
Hoe kun je verifieren of je formulieren inderdaad op tijd bij het SVV zijn aangekomen?
Als het lokale SSS het 1st naar Maynila moet sturen en daarna naar Roedermonde das wel een hele omweg

Gr Pjottr

In mijn geval heb ik eerst alle formulieren ingescand en ze per mail naar de S.V.B. gezonden alvorens ze terug bij de SSS aangeleverd te hebben.

Na plm. 10 weken kreeg ik van de S.V.B. de bevestiging van goede ontvangst van de originelen.

Mijn wantrouwen in de posterijen hier is namelijk even groot.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Pjottr

Je hebt de mazzel, dat je nog toeslag onvangt. Die gaat mijn neus voorbij na 2015. Er blijft dan wel heel erg weinig over.
Ik verwacht overigens, dat de export van AOW ook begrensd gaat worden. Dat stelletje groenzoeters daar in Ned zullen wel weer wat verzinnen om ons
uit te zuigen. Enfin.... tegen die tijd zi ik wel weer. Misschien ben ik dan wel weer terug in de Westereen.Hahaha
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.