* Handige tools en apps voor op vakantie

Gestart door Kano, woensdag 9 juni 2010, 03:17:20

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Handige tools en apps voor op vakantie


Rnw.nl Gepubliceerd : 8 juni 2010

De smartphone: tot voor kort werd 'ie vooral zakelijk gebruikt. Maar inmiddels mag de telefoon met internet ook steeds vaker mee op vakantie. Aanbieders van programmaatjes, oftewel apps, springen daar handig op in. De Wereldomroep verzamelde de handigste websites en applicaties voor op vakantie.

Check je vliegtuigstoel

Ga je met het vliegtuig op vakantie? Kijk dan eerst welke stoel de meeste beenruimte biedt. De website www.seatguru.com is het meest bekend vanwege de uitvoerige informatie over stoelen bij de diverse maatschappijen. Hier kun je met handige kleurcodes zien welke stoelen je moet nemen, en welke juist niet. De website is ook mobiel te raadplegen.
Ook andere aanbieders geven informatie over vliegtuigstoelen. Zo is er de Airline Seat Guide-app (Iphone), die ook in het Nederlands beschikbaar is. En de Flight Seat Guide (Iphone) verzamelt de informatie van de diverse websites op dit gebied in een eigen app. Voor de applicaties moet je betalen, de prijs van deze apps ligt tussen de 0,80 eurocent en de 1 euro 50. De info op de websites is gewoon gratis.

Paklijst
Wat neem je mee? De papieren paklijst behoort tot het verleden. Online kun je op tal van plekken digitale paklijsten maken. Voor de Iphone is een gratis (gesponsorde) applicatie (Iphone) beschikbaar.

Shoppen op vakantie
Mag dat hippe crocodillenlerentasje nu mee naar Nederland of toch niet? Dat kun je opzoeken op de zogeheten OK-applicatie (Iphone of Android) van de Douane. Met de app zijn alle regels rond de invoer van goederen door toeristen zijn makkelijk te raadplegen. Ook kun je met de app valuta omrekenen, hoewel de berekeningen enigszins kunnen afwijken van de actuele koersen, waarschuwt de Douane.

En wil je weten of je niet teveel betaalt? Een bekend wisselkantoor stelde de Travelspender (voor Iphone of Android) samen. Met deze gratis app kun je zien wat een bepaald product in een bepaalde streek gemiddeld kost.Vergelijk zo de prijzen voor bijvoorbeeld eten en drinken of overnachtingen. Zo kun je nog in de taxi kijken of je inderdaad gigantisch wordt opgelicht!

Op de hoogte blijven?
Speciaal voor vakantiegangers in Europa biedt de Wereldomroep een reeks mobiele diensten via www.rnwnieuws.nl. Hier is het al het laatste nieuws te vinden. Daarnaast kun je er ook terecht voor het internationale weerbericht en voor verkeersinformatie .

Let op:
Gebruik van mobiel internet in het buitenland valt meestal niet binnen de abonnementsbundel. De kosten per provider en per land kunnen aanzienlijk verschillen. Kijk op de website van je mobiele provider voor de specifieke kosten. Surfen via een WiFi netwerk of hotspot is meestal goedkoper en in sommige gevallen zelfs gratis. Als een app gebruik maakt van het internet liggen de kosten in het buitenland aanzienlijk hoger. Bij sommige apps kun je de informatie lokaal installeren. Dit kost telefoongeheugen, maar is wel stukken goedkoper.

Bron:  http://www.rnw.nl/nederlands/article/handige-tools-en-apps-voor-op-vakantie
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Phille

CitaatLet op:
Gebruik van mobiel internet in het buitenland valt meestal niet binnen de abonnementsbundel. De kosten per provider en per land kunnen aanzienlijk verschillen. Kijk op de website van je mobiele provider voor de specifieke kosten. Surfen via een WiFi netwerk of hotspot is meestal goedkoper en in sommige gevallen zelfs gratis. Als een app gebruik maakt van het internet liggen de kosten in het buitenland aanzienlijk hoger. Bij sommige apps kun je de informatie lokaal installeren. Dit kost telefoongeheugen, maar is wel stukken goedkoper.

Dit wordt zeer vaak onderschat, maar data roaming is pokke duur in het buitenland, voorbeeldje van paar weken geleden; gedurende twee weken in de Filipijnen, in totaal max 3 uur gebruik gemaakt van mobiel data, om mails van het werk te lezen; prijs = 102,85 euro (BTW Inbegrepen). Gelukkig moet ik het niet zelf betalen, maar ik heb het even nagekeken omdat ik nieuwsgierig was hoeveel het gekost heeft.

Een verwittigd man is er twee waard :D



Kano

Phille, waarom heb je dan niet gebruik gemaakt van een Filipijnse simkaart?
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Phille

Omdat ik mijn telefoon voor het werk gebruik en bereikbaar moet zijn voor klanten, met een lokale kaart heb ik toch ook een lokaal nummer, dacht ik toch, of is dat niet juist?  :weetikniet:

En eigenlijk, who cares, baas betaalt de rekening  :happy:




Kano

Jij boft :jajaja:  Anders zou je ook nog kunnen overwegen om een gsm aan te schaffen waar  twee simkaarten ingaan.  :hoedjeaf:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Phille

Citaat van: Kano op donderdag 10 juni 2010, 13:20:01
Jij boft :jajaja:  Anders zou je ook nog kunnen overwegen om een gsm aan te schaffen waar  twee simkaarten ingaan.  :hoedjeaf:

En mij iPhone vervangen, nooooooooo way