Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Rijst

Gestart door Fail_over, donderdag 10 juni 2010, 01:16:50

Vorige topic - Volgende topic

boomerang

#20
Citaat van: Kano op dinsdag 31 augustus 2010, 16:13:56
Duur  :ikkeniebegrijp:  De aardappels zijn zo'n P60 per kilo.  Voor goede rijst betaal je ook zo'n P50 en voor red rice P 60.



Dan zijn jullie daar wel duur uit voor de rijst. Wij kopen het hier in een baal van 50kg voor 29 peso per kg. en het betreft een zéér goede kwaliteit bovendien is het nog niet eens de goedkoopste want met een iets kleinere korrel is er al voor 24 peso per kg.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Phille

Citaat1 kg rijst en 1 kg aardappelen kunnen qua voedingswaarde niet vergeleken worden , aardappelen moeten geschild worden en bevatten veel water , aan rijst wordt het water toegevoegd bij het koken.
100 gr rijst = 350 kcal
100 gr aardappel gekookt = 78 kcal

Aardappelen moeten niet persé geschild worden, is trouwens lekkerder met schil.

En in die tabel staat dat Witte gekookte rijst slechts 93kcal heeft, ipv 350.




ladgar

de witte gekookte rijst dat is na het koken en dat er veel water aan toegevoegd is , de rijst die men koopt en waarvan prijzen gegeven worden is geen gekookte rijst.

callebaut

Citaat van: ladgar op dinsdag 31 augustus 2010, 16:49:07
1 kg rijst en 1 kg aardappelen kunnen qua voedingswaarde niet vergeleken worden , aardappelen moeten geschild worden en bevatten veel water , aan rijst wordt het water toegevoegd bij het koken.
100 gr rijst = 350 kcal
100 gr aardappel gekookt = 78 kcal
http://www.calorielijst.nl/?calorie=A


Kcal waarde staat los van voedingswaarde ..... :jajaja:

Amice

Ik kan je wel begrijpen Pieter jan, heb ik ook gehad en overgegaan op aadrappelen maar ook dat werkt niet althans voor mij niet.

Ik denk dat het gaat om een gebalanceerd dieet. s'morgens krijg ik geen rijst door mijn keel dus eet ik gewoon brood, smiddags met lunch wisselt het nog wel eens dan weer n uitsmijter,noodles of rijst.
De aardappelen  heb ik grotendeels nu weer gedag gezegd en ben weer aan de rijst voor diner en minstens 3x per week vis, dat bevalt me prima.
Met aardappelen voelde ik me teveel opgeblazen en minder fit, met rijst en vis heb ik dat niet. Denk dat aardappelen toch een te zware kost is hier.


@F-O
Het is raadzaam om de rijst na de oogst op te slaan en later te verkopen, hij is niet de enige die oogst en op dat moment is er veel aanbod op de markt en dus lagere prijzen voor de rijst. Later zakt dat weer weg en gat de prijs omhoog,het is goed om dan te verkopen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

koy

Laatst was er een reportage op tv, ik denk Koppen, en dat ging over rijst. Meer bepaald de exponentiële groei van de kostprijs van rijst. Een van de reden was dat de bevolking van de Filipijnen de laatste 20 jaar verviervoudigd is en dat daardoor het land dat normaal een heel groot exportland van rijst is, plots zelf rijst moest aankopen. Dus er was een tekort aan rijst, kan toch niet zo moeilijk zijn om een voedingsproduct waar een tekort aan is, omdat te verkopen???
leven en laten leven...

opinie

rijst beu? Het vreemde is dat mijn vrouw ook niet zo'n rijstfan is. Ginder vaak genoeg rijst gegeten en er zijn genoeg andere dingen te eten, krijg je dan te horen.

Ja, er is een tekort aan rijst omdat de vlucht naar de grootsteden waar het geld voor het oprapen zou liggen veel rijstvelden deed overwoekeren. Er is ook meer verdiend aan de import van rijst en ondertussen de gronden verkopen als "subdivision" aan OFW's & balikbayans.
Onlangs is er desondanks de goede rijstoogst flink geïmporteerd om de voorraad NFA-rijst aan te dikken. Dat die rijst nu ligt te rotten is een detail. Iedereen die onderweg een beetje van het uitgegeven geld heeft kunnen likken is blij en dat is het belangrijkste. Het is ginder net als hier! De coöperatieven[nb]organisatie die zogezegd de belangen van de leden vertegenwoordigt. Maar na verloop van tijd dient deze enkel nog om de bestuurleden (die dan zich niet verbonden en beter dan de leden voelen) van een goed salaris te voorzien.[/nb] en bestuursleden verdienen aan subsidies en aan- en verkoop. De boeren? Ach, die mogen zich kapot lenen en verhongeren.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

kevin_moens

Citaat van: boomerang op dinsdag 31 augustus 2010, 17:21:33
Citaat van: Kano op dinsdag 31 augustus 2010, 16:13:56
Duur  :ikkeniebegrijp:  De aardappels zijn zo'n P60 per kilo.  Voor goede rijst betaal je ook zo'n P50 en voor red rice P 60.



Dan zijn jullie daar wel duur uit voor de rijst. Wij kopen het hier in een baal van 50kg voor 29 peso per kg. en het betreft een zéér goede kwaliteit bovendien is het nog niet eens de goedkoopste want met een iets kleinere korrel is er al voor 24 peso per kg.

mijn verloofde heeft vandaag een zak van 50 kg gekocht en ze heeft 37php betaald voor 1 kilo
das een kleine 31 euro

Budgie

Citaat van: kevin_moens op maandag  8 november 2010, 18:30:29
Citaat van: boomerang op dinsdag 31 augustus 2010, 17:21:33
Citaat van: Kano op dinsdag 31 augustus 2010, 16:13:56
Duur  :ikkeniebegrijp:  De aardappels zijn zo'n P60 per kilo.  Voor goede rijst betaal je ook zo'n P50 en voor red rice P 60.



Dan zijn jullie daar wel duur uit voor de rijst. Wij kopen het hier in een baal van 50kg voor 29 peso per kg. en het betreft een zéér goede kwaliteit bovendien is het nog niet eens de goedkoopste want met een iets kleinere korrel is er al voor 24 peso per kg.

mijn verloofde heeft vandaag een zak van 50 kg gekocht en ze heeft 37php betaald voor 1 kilo
das een kleine 31 euro

Ligt eraan met de prijs of het Manila is of ergens op Negros Maar ook in Manila moet je dan een erg goede rijst hebben volgens nicht die een handelaarster in rijst is In Nederland betaal je dat voor een zak van 20 kg
Getting older beats the alternative -dying young

Fail_over

2 weken geleden lag de prijs van een kilo rijst tussen de 32 php en 37 php in Manila, afhankelijk van de kwaliteit.
Mijn Asawa bedingt altijd een goede prijs op een hele zak, en doet zaken met de eigenaar. Ze weet altijd een flinke discount te krijgen, en de zak wordt thuis bezorgt (2 straten)
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......