Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Belastingsaftrek voor onderhoudsuitkering

Gestart door ruff rider, dinsdag 6 juli 2010, 12:32:03

Vorige topic - Volgende topic

ruff rider

 :hoedjeaf:

Al enkele jaren trek ik het geld dat ik naar m'n schoonmoeder stuur af van m'n belastingen onder rubriek onderhoudsuitkeringen. Nu vraagt de belastingsdienst naar een bewijs van behoeftigheid, dus een inkomstenbewijs van mijn schoonmoeder. Nu heb ik geen enkel idee waar ze dat moet halen, iemand ervaring hiermee?

greetz
Ruff Rider

Kano

Ruff Rider,  Weet niet waarmee de Belgische belastingdienst genoegen neemt. Als je schoonmoeder een TIN nummer heeft kan zij bij de BIR  een verklaring vragen dat zij geen inkomsten heeft aangegeven in het betreffende jaar.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

klootzakken (voorheen Jens)

nee ervaring heb ik er niet mee , maar het is wel een goeie . wist uberhoubt niet dat het mogelijk was.
ik denk dat je een briefje van moeders nodig hebt waar ze in verklaard dat je haar onderstuund met geld omdat er op de filippijnen geen uitkering is en dat ze geen aanspraak kan maken op een pensioen . hantekening van haar eronder ,bankafschrift er bij doen en laat ze het lekker uitzoeken bij de belasting.
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

opinie

Welk inkomen heeft ze? Loon, pensioen, enz...

Indien de onderhoudsuitkering door de ontvangende partij niet wordt aangegeven, is deze ook niet aftrekbaar door de betaler ervan. Ook hier geldt dat niet regelmatig betaalde onderhoudsuitkeringen niet kunnen worden afgetrokken.

Als ik dat lees dan zou ze de uitkering moeten aangeven als inkomen in de Filippijnen.

staat van behoeftigheid

Dit zal best door de gemeente waaronder ze resorteert bewezen worden. Hier is dat het OCMW maar ja, dat zal aldaar de gemeente worden. Rekeninghoudend met de lokale kosten en inkomen moet dan ingeschat worden hoe de toestand is. Om weer geldig te zijn zal alles met de nodige stempels, zegels en lintjes voorzien dienen te worden.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Luc

Volgens mijn vrouw kun je bij de social welfare een attest krijgen als "indigent". Daarmee kun je in de Filippijnen ook onder andere gratis medische zorgen krijgen in bepaalde ziekenhuizen.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Rich

Citaat van: opinie op dinsdag  6 juli 2010, 13:15:38
Welk inkomen heeft ze? Loon, pensioen, enz...

Indien de onderhoudsuitkering door de ontvangende partij niet wordt aangegeven, is deze ook niet aftrekbaar door de betaler ervan. Ook hier geldt dat niet regelmatig betaalde onderhoudsuitkeringen niet kunnen worden afgetrokken.



Dit vind ik zeer vreemd, en heb mijn twijfels of dat wel klopt.

Ik betaal al 12 jaar onderhoudsgeld voor mijn zoon in Belgie en 80% van het bedrag is aftrekbaar. Voor zover ik weet geeft mijn ex deze inkomsten niet aan, dus  :ikkeniebegrijp:

Twee keer heeft de fiscus mij gevraagd naar een bewijs, en dan maak ik copy's van mijn rekeninguitreksels. Verder nooit problemen mee gehad.

Rich de Nederbelg.

Mawibata

Citaat van: opinie op dinsdag  6 juli 2010, 13:15:38

Indien de onderhoudsuitkering door de ontvangende partij niet wordt aangegeven, is deze ook niet aftrekbaar door de betaler ervan. Ook hier geldt dat niet regelmatig betaalde onderhoudsuitkeringen niet kunnen worden afgetrokken.



Klopt Opinie :

Een ontvangen onderhoudsuitkering aangeven
De onderhoudsuitkering of alimentatie is een uitkering die men stort aan een naaste die niet in staat is zelf in zijn behoeften te voorzien. Soms is dit het gevolg van een gerechtelijke uitspraak, soms van een overeenkomst tussen de 'schuldenaar' van de uitkering (diegene die de uitkering betaalt) en de begunstigde (diegene die de uitkering ontvangt).

De alimentatie die een belastingplichtige ontvangt, wordt beschouwd als een belastbaar inkomen dat moet worden vermeld in de aangifte. Tot 80 % is aan belasting onderworpen en wordt beschouwd als een gewoon inkomen, dat deel uitmaakt van het totale belastbare inkomen.

De achterstallen van alimentatie zijn ook ten belope van 80 % belastbaar. Ze kunnen echter ook afzonderlijk worden belast wanneer ze betaald werden ten gevolge van een uitspraak met retroactief/terugwerkend effect.

Als de begunstigde van de uitkering een echtgenoot is in de fiscale zin van het woord zal de rente worden toegevoegd aan zijn inkomsten.



Uitkeringen gestort aan de ouders
De wet bepaalt niet enkel een alimentatieverplichting voor ouders tegenover hun kinderen, maar ook tussen echtgenoten en voor kinderen tegenover hun ouders. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer een van de ouders in een rusthuis verblijft en zijn inkomsten niet voldoende zijn om de kosten te dekken. Zelfs als de kinderen onmiddellijk aan het rusthuis storten, kunnen deze bedragen worden afgetrokken als alimentatie, gezien de echte begunstigde de ouder is.

Elke alimentatie die kan worden afgetrokken door degene die de storting doet, is belastbaar voor degene die ze int. Als de begunstigde van de uitkering een gepensioneerde is, kan deze geen belastingvermindering voor pensioenen meer genieten. Deze vermindering wordt immers enkel toegekend als het netto-inkomen uitsluitend bestaat uit pensioenen of vervangingsinkomsten. Alimentatie wordt niet beschouwd als een vervangingsinkomen, maar als een divers inkomen. De belastingvermindering voor pensioenen wordt dus niet toegekend en de alimentatie wordt ten belope van 80 % belast.






>Maar niet indien oderhoudsgeld voor de kinderen betreft :




Uitkeringen gestort aan kinderen
De alimentatie die wordt geïnd door kinderen moet nooit worden toegevoegd aan de inkomsten van degene die de storting ontvangt (bijvoorbeeld een ouder). De uitkering vormt immers een eigen inkomen van de persoon aan wie zij wettelijk toekomt. Onderhoudsuitkeringen moeten worden aangegeven door de kinderen in hun eigen belastingaangifte, ongeacht hun leeftijd. Als ze geen belastingaangifte hebben ontvangen en het jaarlijkse bedrag overschrijdt het belastbare minimum, dan moeten ze er zelf een aanvragen.

Opmerking: bij de berekening van de maximaal toegestane bestaansmiddelen om ten laste te blijven, wordt geen rekening gehouden met de eerste schijf van 2 610 euro aan alimentatie. Onderhoudsuitkeringen die te laat betaald werden en achterstallen komen niet in aanmerking voor de berekening van de bestaansmiddelen.




Bron  :  http://www.belgium.be/nl/belastingen/inkomstenbelastingen/particulieren_en_zelfstandigen/belastbaar_inkomen/onderhoudsuitkeringen/



Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

opinie

Citaat van: Rich op dinsdag  6 juli 2010, 13:42:35
Ik betaal al 12 jaar onderhoudsgeld voor mijn zoon in Belgie en 80% van het bedrag is aftrekbaar. Voor zover ik weet geeft mijn ex deze inkomsten niet aan, dus  :ikkeniebegrijp:

Aan wie betaal je? Je ex of je zoon?
Er zijn meerdere kinderen die een belastingsaangifte krijgen omdat het onderhoudsgeld op hun naam terecht komt.

Zolang het kind onder het belastingvrij minimum zit van â,¬ 6.430 betaalt het geen belasting hierover maar de betalende ouder heeft wel recht op aftrek.

Tijdens het typen vulde Mawibata het aan:
De achterstallen van alimentatie zijn ook ten belope van 80 % belastbaar. Ze kunnen echter ook afzonderlijk worden belast wanneer ze betaald werden ten gevolge van een uitspraak met retroactief/terugwerkend effect.

Let wel op:
Vertraging bij betaling onderhoudsgeld fiscaal bestraft
Om fiscaal aftrekbaar te zijn, moeten onderhoudsgelden regelmatig worden betaald. De aftrek van alimentatie die regelmatig te laat wordt betaald, kan worden geweigerd, zoals blijkt uit een recent arrest van de rechtbank van eerste aanleg van Brugge. http://www.notare.be/eotfiscaal.htm
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

ladgar

Om aftrekbaar te zijn  voor de belgische belastingen dient bij het storten van onderhoudsgeld naar de Filippijnen er een bedrijfsvoorheffing van 26,..% ingehouden te worden.

Pjottr

Belastingsaftrek voor onderhoudsuitkering aan schoonouders in de Philipines is in Ned al jaren niet meer mogelijk Ik deed dit nl ook en kreeg naar ik me weet te herrinneren in 2002 03 een bericht van de fiscus dat dit soort aftrek niet meer wordt gehonoreerd.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.