Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Krijg ik nog AOW toeslag?

Gestart door Kano, maandag 6 september 2010, 11:42:16

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Krijg ik nog AOW toeslag?



Geldenrecht.nl 6 sept 2020

Over twee jaar word ik 65 jaar, mijn echtgenote is zeven jaar jonger, ontvang ik voor haar nog een AOW-toeslag en als ik er een ontvang hoeveel is dat dan en tot hoe lang?

Over de AOW-toeslag is veel te doen de laatste jaren. In de eerste plaats omdat de toeslag per 2015 verdwijnt en niet iedereen zich financieel goed voorbereid heeft op het wegvallen van de AOW-toeslag. U hoeft zich echter geen zorgen te maken, u wordt voor 2015 65 jaar en behoudt daarmee het recht op een AOW-toeslag, ook na 2015.

Per 2011 verandert er echter wel wat, de AOW-toeslag bedraagt nu nog het zelfde bedrag als de AOW die u zelf ontvangt, vanaf 2011 zal de toeslag acht procent lager zijn dan uw AOW. In cijfers, nu (tweede helft 2010) bedraagt de AOW ongeveer 700 euro, de AOW-toeslag zal per 2011 nog slechts 645 euro bedragen.
Misschien is in uw geval het volgende ook van belang: hoeveel toeslag u ontvangt hangt af van het feit of uw echtgenote ook inkomen heeft. Is dit inkomen uit arbeid (actieve dienst) dan geldt er een vrijstelling van ongeveer 210 euro, over het meerdere is een derde ook vrij, de rest wordt in mindering gebracht op de toeslag. Praktisch betekent dit dat wanneer uw echtgenote een inkomen heeft van ongeveer 1200 euro bruto per maand uit arbeid de AOW-toeslag vervalt.

Bij onregelmatige inkomsten herberekent de Sociale Verzekeringsbank (SVB) per half jaar achteraf uw toeslag, dit kan betekenen dat u een bedrag terug moet betalen of een nabetaling ontvangt.
Heeft uw echtgenote inkomen in verband met arbeid, bijvoorbeeld een prepensioen, WW of WAO-uitkering dan wordt de bruto uitkering in mindering gebracht op de bruto AOW-toeslag.
Heeft u of uw echtgenote in het buitenland gewoond dan wordt per jaar twee procent in mindering gebracht op zowel de AOW voor u als de AOW-toeslag voor uw vrouw. Zeven jaar in het buitenland wonen betekent dus een veertien procent lagere AOW.

Bron: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2010-09-06/krijg-ik-nog-aow-toeslag#body-anchor
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

callebaut

met andere woorden .... niks dan slecht nieuws ......  :negatief: :negatief: :negatief:
Ik hoop dat Belgie daar géén voorbeeld aan neemt ....minder uitgave betekent indirekt besparen en kan menig tot nadenken doen stemmen  :denk:

boomerang

Onderstaand de regelgeving welke heden nog toegepast wordt:

Wij kunnen u in grote lijnen aangeven wat er met uw AOW-pensioen gebeurt, u kunt aan deze opgave echter geen rechten ontlenen. Uw leefsituatie zal toch nader onderzocht en beoordeeld moeten worden.
Wat gaat er eventueel gebeuren als u besluit te gaan samenwonen met uw Filippijnse partner.

Uw ongehuwdenpensioen wordt herzien naar een gehuwdenpensioen van 50%. Daarnaast zou u recht gaan krijgen op een AOW-toeslag.
Aangezien uw eventuele toekomstige partner nooit in Nederland heeft gewoond en/of gewerkt is zij niet verzekerd geweest voor de AOW van 3 juni 1985 (haar 15de verjaardag) tot 4 maart 2009, uw 65e verjaardag. Deze periode is 23 jaren, 9 maanden en 1 dag. Dit wordt naar beneden afgerond op 23 jaren. 
Als gevolg hiervan wordt er een korting op de toeslag van 46% toegepast.


Dit betreft de situatie van mij en mijn partner, waarmee ik niet gehuwd ben, per 1 maart jongstleden. In feite hoe jonger de partner hoe hoger de toeslag uitvalt.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Kano

Klopt Boomerang. Even een vraagje. Staat die korting voor altijd vast of gaat die oplopen, omdat jouw partner ouder wordt?
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

boomerang

Citaat van: Kano op maandag  6 september 2010, 12:58:47
Klopt Boomerang. Even een vraagje. Staat die korting voor altijd vast of gaat die oplopen, omdat jouw partner ouder wordt?

Die korting staat vast totdat zij 65 wordt. Hoewel ik las de vorige maand dat er een voorstel bij de regering ligt om de partnertoeslag met 8% te gaan korten terwijl bij het ouder worden van een partner de onkosten meestal stijgen door het nodige stucwerk, korsetten en dergelijke hulpmiddelen welke dan aangeschaft gaan worden.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"