Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Aanpassing basisexamen inburgering

Gestart door Kano, vrijdag 8 oktober 2010, 07:48:05

Vorige topic - Volgende topic

Kano

De geplande datum voor de invoering van de verhoogde norm voor de Toets Gesproken Nederlands is opnieuw uitgesteld en nu tot 1 april 2011

Op 1 april 2011 zal ook de toets Geletterdheid en Begrijpend Lezen worden ingevoerd

Bron: http://www.naarnederland.nl/documentenservice/pagina.asp?metnaam=naarnederland
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Amice

Dat staat er volgens mij toch niet goed vermeldt. :confused2:

Dat het examen naar niveau A1 gaat was al langer bekend en volgens het regeerakkoord zou de geletterdheid en begrijpend lezen in april 2012 worden ingevoerd.

Dat laatste lijkt mij meer voor de hand te liggen, aangezien geletterdheid en begrijpend lezen niet het niveau A1 behelst.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Kano

Amice,  ik heb mij gebaseerd op hetgeen in naarnederland.nl is vermeld. Maar ik zie het ook hier staan als zijnde een toegevoegd schriftelijk examen?
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Amice

Tja dan ga er maar van uit dat de info die 'naar nederland'
geeft juist is.

Ze veranderen nogal eens van data maar goed.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Kano

#4
De inhoud van het examenonderdeel Toets GBL (Geletterdheid en Begrijpend Lezen) is bekend en gepubliceerd in de Staatscourant   :link:

Het basisexamen inburgering moet per 1-4-2011 worden behaald door voldoendes te scoren op drie onderdelen.

Voor
KNS (Kennis van de Nederlandse Samenleving): je moet 70% scoren (blijft ongewijzigd) - de toets duurt 15 minuten - er worden dertig vragen gesteld a.d.h.v. het fotoboek.
TGN (Toets gesproken Nederlands)                  : je moet 26 punten scoren op een schaal van 10-80. Dan heb je niveau A1 - de toets duurt 15 minuten.
GBL (Geletterdheid en Begrijpend Lezen)          : je moet 26 punten scoren op een schaal van 10-35. Dan heb je niveau A1 - de toets duurt 25 minuten.

De toets GBL  bestaat uit 5 onderdelen.

1 Je moet hardop losse woorden lezen -van makkelijk naar moeilijk - 55 woorden.
2 Je moet hardop zinnen lezen - 8 zinnen die qua moeilijkheid oplopen van 6 woorden naar 11 woorden.
3 Je moet hardop verhaaltjes lezen - drie verhaaltjes van 40-50- woorden.

Bij deze eerste drie onderdelen worden alle goede woorden gescoord, net als bij de nazegzinnen van de TGN - dus je moet vooral veel woorden goed (= redelijk verstaanbaar) kunnen voorlezen.

4 Je moet hardop 28 onvolledige zinnen lezen en dan afmaken: je kunt kiezen uit verschillende mogelijkheden - multiple choice - de keuzes staan op papier voor je neus, maar je moet het woord of de woorden hardop uitspreken - computer scoort goed/fout.
5 Je moet in stilte 3 verhaaltjes (52-84 woorden) lezen. Bij die verhaaltjes horen vragen. De vragen worden voorgelezen door de computer. Je moet dan het goede antwoord inspreken. De computer scoort goed/fout.

Alles wordt met een microfoon opgenomen en beoordeeld door dezelfde computer als die welke de tgn en de kns beoordeelt. Je hoeft dus niet te schrijven.
Je krijgt een leesboekje met opdrachten. Je hoort via de koptelefoon de instructies.


De feitelijke manier van scoren is geheim, net als bij de TGN.

NB

Iedereen van 18 tot 65 jaar die naar Nederland wil komen en hiervoor een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV) nodig heeft moet het basisexamen inburgering afleggen, uitgezonderd mensen uit:
   * Alle landen van de Europese Unie (EU) en de Europese Economische Ruimte (EER);
   * Zwitserland;
   * Monaco;
   * AustraliĆ«;
   * Canada;
   * Japan;
   * Nieuw Zeeland;
   * Verenigde Staten;
   * Zuid-Korea.

Bron: http://www.buitenlandsepartner.nl





Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn