Vergelijking pinnen met buitenlandse en lokale bankkaart.

Gestart door Kano, woensdag 10 november 2010, 10:41:24

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Het is niet makkelijk om een vergelijking te maken tussen  pinnen met een lokale bankkaart na overboeking van geld en het direkt pinnen met een buitenlandse bankkaart, want je hebt te maken met verschillende kosten en koersen die de NL, BE en PH banken hanteren, maar ik heb geprobeerd toch iets op een rijtje te zetten om wat duidelijkheid te krijgen.

Voorbeeld uitgaande van â,¬ 5000 en een koers van P 60 om het makkelijk te houden.

Bij het pinnen met een buitenlandse bankkaart bij een niet HSBC of Citibank ATM zijn de kosten in de Filipijnen (P 10,000 per keer, dus 30 x P 200 = P 6000)  = â,¬ 100
of als de bank P 150 per keer in rekening brengt (30 x P 150 = P4500=) â,¬ 75.
Daar komen eventueel nog kosten van de BE/NL bank (?) en koersopslag ( â,¬ 50 ?) bij.

Bij het pinnen met een buitenlandse bankkaart bij HSBC of Citibank ATM zijn de kosten in de Filipijnen (nog) â,¬ 0.
Daar komen eventueel nog kosten van de BE/NL bank (?) en koersopslag (â,¬ 50?) bij.

Indien kosteloos kan worden gepind met een lokale bankkaart, zou een bedrag van  â,¬ 5000 naar een Filipijnse bank kunnen worden overgemaakt.
In NL kost dit bij de ING bij â,¬ 5000 (Shared costs) 0.1% van het bedrag met een minimum van â,¬ 5,  derhalve â,¬ 5
Bij de BPI zouden daar daar nog bij (P 610 peso) â,¬ 10,16 bijkomen
Bij de BdO zouden daar nog bij (P 650 ) â,¬ 10,83 bijkomen
of bij de Unionbank (P 887) zouden daar nog â,¬ 14,78 bijkomen.

Bij Moneytrans zouden de totale kosten 5 x â,¬ 5 (per â,¬ 1000) = â,¬ 25 zijn, vermits de PH bank geen kosten rekent.

Graag jullie commentaar  :atyourservice:






Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Luke

#1
Citaat van: Kano op woensdag 10 november 2010, 10:41:24
Bij het pinnen met een buitenlandse bankkaart bij HSBC of Citibank ATM zijn de kosten in de Filipijnen (nog) â,¬ 0.
Daar komen eventueel nog kosten van de BE/NL bank (?) en koersopslag (â,¬ 50?) bij.
Graag jullie commentaar  :atyourservice:

Met Citibank-Belgie (0 EUR rekening) wisselkosten: marktwaarde  http://www.citibank.be/dailybanking/account_citi_detail.asp?lang=nl

Met Fortis: Behandeling: 0,30 % van het bedrag + 2,86 EUR wisselkosten:1,63 % van het bedrag
https://www.bnpparibasfortis.be/pics/be/common/nl/lib_download/doc_server/ds1400.pdf?contract_type=sta

Willy

Kano,
Hetgeen u schrijft:
"In NL kost dit bij de ING bij â,¬ 5000 (Shared costs) 0.1% van het bedrag met een minimum van â,¬ 5,  derhalve â,¬ 5" ben ik niet zo zeker dat dit klopt.
Ik heb vorig jaar 2000â,¬ naar een kameraad overgemaakt om o.a. tickets te kopen voor binnenlandse vluchten omdat dit op dat moment niet lukte vanuit België. Het overmaken van dit bedrag gebeurde via Londen, Manila, Cebu en duurde om en nabij 3 weken. Kostprijs voor mij om dit bedrag over te schrijven 22,50â,¬.

bananacreek

#3
Ik heb een eurorekening bij de BPI en een rekening bij de ING en als wanneer ik een bedrag via internet ovemaak naar mijn BPI nummer, dan betaal ik normaal 5 euros prov. kosten en 15 euros corr kosten en dat bedrag blijft hetzelfde met een maximale overschrijving van 5000 euros (dacht ik, ben het juiste max bedrag vergeten).Minimale opening eurorekening BPI (ook minimale balance) is 500 euros, maar bij de BDO 1000 euros, (een paar jaar terug, maar nu weet ik het niet).

Binnen 72 uur staat het geld op de Fil rekening bijgeschreven.
Kies je tijdens de overschrijving "gedeelde kosten" dan houd de Fil bank 5 euros van het bedrag af.

Nederlandse betaalkaart gebruik ik alleen voor noodgevallen en internet vroeger maar nu betaal ik op internet via PAY-PAL hetgeen ZEEEEER GOED en makkelijk werkt en zeer aan te bevelen is nu er ook Pay Pal Nederland is.

Vroeger met geld overmaken naar PNB was een hoop ellende en in de jaren 80 en duurde het weken, maar werd wat beter in de jaren 90.

stijn54

Bij LCC  max 4.000 EUR per dag/maand voor 4 eur. Geen kosten bij PH bank toch niet bij BDO, koers is aanvaardbaar vb koers reuters Euro = 59.20 koers LCC 58,00 koers schommelt uitraard per minuut zo moeilijk te controleren.
Ing is zeker in belgie meer dan 20 eur.
Groeten

Digos


Gisteren een schrijven ontvangen van ING bank dat het niet meer mogelijk is om je kaart met Maestro te gebruiken vanaf 17/01/11 buiten de geografische eurozone die 56 landen omvat.

LIVE ONCE - LIVE IT