Bewijs tenlasteneming voor rentenier

Gestart door fatdawn, woensdag 12 januari 2011, 10:29:14

Vorige topic - Volgende topic

fatdawn

Weet iemand welk bewijs er aanvaard wordt bij de aanvraag van een visum voor de tenlasteneming in het geval men rentenier is (en dus geen belastingaangifte invult en dus ook geen officieel document van de overheid meer ontvangt)?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Carpie

Ik kan daar niet op antwoorden...... wel weet ik dat het heel onduidelijk is allemaal.

Is het nu enkel voor bezoek van 3 maand of ook voor iemand die hier komt wonen na huwelijk in PH? Waarom moet het toch allemaal zo onduidelijk hé  :negatief:

Grtz

Jo

Deep Throat

De zgn. werkgeversverklaring die men dient te overleggen dient als bewijs dat men iemand ten laste kan nemen. Voor de ondernemer die dat niet heeft moet men gewaarmerkte jaarstukken hebben.
Als men renteniert is volgens mij als bewijs nodig de recente afschriften van een vette bankrekening waaruit de tenlasteneming aangetoond kan worden. Laat de afschriften aftekenen door een bankmedewerker en licht het hele verhaal bij de aanvraag toe, dan moet dat volgens mij geen bezwaren opleveren.

Het is maar een richtlijn, uit een werkgeversverklaring blijkt het vermogen tot ten lasteneming ook niet, want je kent het vaste uitgavenverhaal niet.
Maar..........als je in NL woont heb je met een vette bankrekening nog altijd een belastingaangifte op basis van box 3. Hoe het het in Belgie zit weet ik niet.

ladgar

Ook een "rentenier" of iemand met inkomsten nul komma nul moet in Belgie een belastingaangifte indienen.

fatdawn

bedankt voor de antwoorden.

voor alle duidelijkheid: het betreft gewoon een vrienden bezoek maar dat is niet echt relevant voor de vraag zelf denk ik.

een belastingsbrief invullen is niet verplicht bij 0 inkomsten, en zelfs als je dat zou doen schiet je er niet veel mee op (de inkomsten zullen op 0 staan en dus zou je aanvraag sowieso verworpen worden wegens niet voldoende inkomsten).

ik vermoed dat er dus inderdaad niet veel anders zal opzitten dan te werken met een "vette" bankrekening.

als iemand met meer zekerheid kan zeggen wat zal aanvaard worden dan hoor ik het nog graag.


xav

Citaat van: puttemju op woensdag 12 januari 2011, 13:00:11

een belastingsbrief invullen is niet verplicht bij 0 inkomsten, en zelfs als je dat zou doen schiet je er niet veel mee op (de inkomsten zullen op 0 staan en dus zou je aanvraag sowieso verworpen worden wegens niet voldoende inkomsten).




als je een vette bankrekening hebt, dan zal je volgens mij ook wel wat intresten hebben... die worden ook als inkomsten gezien... elke belg moet een belastingsbrief invullen denk ik... maar iemand die in boekhouding ofzo doet zal je daar wel verder mee kunnen helpen...

Amice

Indien het om 'vriendenbezoek' gaat is mede belangrijjk dat de uitgenodigde over een terugkeer garantie beschikt. Dit kan in de vorm van een eigen huis, schoolgaande kinderen,werk met verlofregeling of zorg voor ouders.

Indien verder niet aangetoont kan worden dat de garantsteller over voldoende inkomen beschikt, kan wellicht ook gekozen worden om de buitenlander te voorzien van eigen voldoende middelen, bv.door deze op zijn/haar bankrekening te storten. Een garantstelling is dan niet meer nodig.

In Nederland dient men daarvoor te beschikken over â,¬ 34,00 per verblijfsdag en een hotel boeking + vliegticket.
De terugkeer garantie zal onverminderd van kracht blijven.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent