Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

inburgering

Gestart door dimi, donderdag 17 februari 2011, 09:55:53

Vorige topic - Volgende topic

dimi

hello iedereen


nu dat mijn vrouw emlyn zo een 3 weken in belgie is zijn we eindelijk rond met de papierwinkel in belgie
ondertussen heeft ze een rijksregisternummer ontvangen is ze aangesloten bij de ziekenkas en ben ik nu hoofd van het gezin .aangezien ze haar rijkregisternummer heeft werd het dan ook tijd om naar de inburgering te gaan .na een kort gesprek was er een test daarbij haalde emlyn 48 op 48
dus perfect .nu blijkt dat ze verplicht zijn een cursus 1.1 te volgen daar heb je 2 cursusen in de vlugge maw de intensieve cursus of de tragere cursus
aangzien emlyn goed resultaat heeft zegt de mevrouw ahhhhhhh dat zal zeker de intensieve cursus worden. kijkt ze op de agenda aaaaaaaahhhhh sorry er zijn geen plaatsen vrij voor de intensieve snelle cursus .blijkt dat ze de trage kan volgen en dan spreekt ze dat de trage cursus 5 maand duurd enkel en aleen voor 1.1 dat is 2 dagen in de week enkel in de voormiddag.deze cursus is wel gratis
nu is er een andere oplossing je kan ook naar gent naar de hoge school gaan dat is 5 dagen in de week en de cursus duurt 1 maand en half zeer intensief .in die cursus zit ook het 1.1 niveau dat iedereen verplicht is te volgen .prijskaartje 300 euro plus.voor de mensen die in de toekomst ook naar inburgering moeten gaan is dit gewoon even terinformatie groeten
dimi and emlyn

pvgossum

dat is snel. In welke gemeente/stad woon je?

Mijn vrouw is aangekomen op 24/01/2011 in Gent, aankomstverklaring 25/01/2011, buurtinspecteur 11/02/2011 (wooncontrole) en naar schatting dan nog 5-6 weken voordat ze haar F-kaart en rijksregisternummer krijgt. Ik heb de burgemeester van Gent een brief geschreven dat dit zeer traag is en suggesties gedaan om het te verbeteren.

Ze had ook een goede score 42/48 en intensieve cursus volzet, ze volgt nu ook de 2keer per week voor niveau 1.1. Mijn vrouw volgt de cursus in de Volderstraat

Curus universiteit (talencetrum): je kunt hiervoor subsidies krijgen bij de stad Gent als je inwoner van Gent bent

Ziekenkas ook aangesloten na 2 weken onderhandelen vermits ze nog geen rijksregisternummer heeft. Maar een KB gevonden waarop staat dat ze dienen in te schrijven wanneer het feitelijk vermoeden van haar aanwezigheid aantoont en we getrouwd zijn (blijkt uit registratie bij de stad Gent)

Groetjes,

Peter en Jasmin

dimi

hello
wij wonen in wetteren ze hadden mij op de gemeente verteld dat het beter was dat ik al een gelegaliseerde huwelijksakte meebracht uit de filippijnen zodanig dat ze al de gegevens al in de computer konden steken .je moet je aanmelden binnen de 8 dagen en dat is ook de reden waarom het zo snel gaat geen papieren moeten opvragen bij DVZ omdat emlyn haar gegevens al in de computer zaten . de wijkagent is achter 1 week langsgeweest en de week daarna had ze rijksregisternummer wel op papier van de gemeente zodanig dat je alles kan regelen de oficieele verblijfkaart verwacht ik binnen een 3 tal weken groeten dimi and emlyn

stip66

Citaat van: dimi op vrijdag 18 februari 2011, 15:02:51
de wijkagent is achter 1 week langsgeweest

In Antwerpen zou dit minimaal 12 weken duren, vandaar mijn beklag ( met resultaat ) naar de burgervader.  :haha:

pvgossum

Dimi: ik had reeds het huwelijk op voorhand laten registeren om dit te versnellen
AAngemeld na 1 dag
Dienen geen papieren aan te vragen bij DVZ

Enkel waarschijnlijk te weinig personeel voor de aanvragen en niet zo snel geneigd om er werk van te maken

Het is blijkbaar veel sneller in kleinere steden/gemeenten dan Gent of Antwerpen

dimi

ja ik ben zeer tevreden hoe ze tewerk gaan in wetteren steeds zeer vriendelijk en zeer behulpzaam was het maar overal zo

dolfijn76

Bij ons toen in Merksem is dat toch ook allemaal zeer snel gegaan hoor.  Wij zijn 22 juli in Merksem getrouwd.  Begin aug had mijn man zijn voorlopig visum met bijkomende papieren en begin september had hij zijn 5 jarig visum.  Dit was wel een grote frustratie van de wijkagent die in januari 2006 langskwam zodat het 5 jarig visum kon aangevraagd worden.  Nu die zag alle kleuren van de regenboog toen wij doodleuk meldde ah maar wij hebben dit visum reeds sinds september.  Wijkagent had weer nutteloos papierwerk gehad om nog maar niet van de verloren tijd te spreken (naar wat hij zei).
Je moet soms wat geluk hebben ook denk ik.

pvgossum

na een mailtje naar de burgemeester (vrijdag jongstleden) is de stad Gent reeds het dossier van mijn vrouw aan het pakken en mijn wijzigingsvoorstel voor de procedure aan het bekijken

pvgossum

eventjes update:
-14 maart paspoort aangevraagd door gemeente, waarschijnlijk binnen 3 weken eindelijk ontvangen, dus ongeveer 2,5 maanden nodig in Gent om paspoort en RSZ-nummer te kunnen krijgen. En dan maar beweren dat mensen snel moeten integreren terwijl het overhandigen van de noodzakelijk doc zo lang duurt