Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wat betekend 100€ voor een Filipino?

Gestart door koy, dinsdag 1 maart 2011, 00:07:30

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

Citaat van: Marinero op vrijdag 19 april 2013, 02:56:38
Ik ben op een lokaal restaurantjes - dieet. 70 peso per gerecht.  :jajaja: Ik kan hier makkelijk met 200 euro rondkomen als ik geen keus had. Maar na 3 dagen...  :harenuittrekkenpg2: toch maar even naar de supermarkt en uit eten!
Het zou wel eens iets zijn zouden we het eens proberen....Dat "gemakkelijk" laat er dat maar vanaf...Gemakkelijk krijgt ge nog gene vinger in uw kont.  :lachen:
Zou een mooi experiment zijn.  :jajaja: 3 maanden met 200 euro/maand.  Buiten Marinero, wie doet nog mee? Ikke niet in elk geval. :neeneenee:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

josv

Daar wij zo'n lokaal restaurantje hebben is het lastig om uit te rekenen want we eten er 6 dagen in de week. Daar buiten redden we het makkelijk met ong. 15k
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Ronny55

Citaat van: pierrevanwies op vrijdag 19 april 2013, 04:54:37
Ik zou er wel aan meedoen als het enkel voor voedsel is en per kop, natuurlijk eten zelf klaar maken en niet in restaurant .....en san miguel generoso juice  koffie ijscream coke en wijn niet inbegrepen.
Ja, dat is te eenvoudig, das niet de bedoeling....200 Euro/maand all in . Voor Marinero geen probleem,  :weetikniet:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

vvjoris

Citaat van: her op donderdag 18 april 2013, 21:56:06
Ik ben geschrokken van mijn laatste bezoek aan de filipijnen hoe duur de grote  supermarkten daar zijn.Veel produkten zijn er even duur of veeeel duurder dan hier.Chocolade is er even duur als in de belgische supermarkten.Peperduur dus.In nederland kost chocolade de helft in de supermarkten.
De rijst is vrijwel even duur als hier.Ongeveer 75 cnt per kilo voor de goedkoopste.33 peso
De coca cola kost een vermogen.Duurder dan dat die hier vaak voor een aktie prijs te koop is.
Tandpasta en verzorgingsprodukten kosten ook een vermogen.Het enige wat goedkoop is is water,pepsi en de oosterse gerechten zoals die soepen etc.
De kleine supermarktjes langs de weg zijn een stuk goedkoper en ligt iets onder de nederlandse prijs.
5000  peso kan iemand niet zo veel mee.Ik probeer nu maandelijks meer te ondersteunen.

Geimporteerde producten zijn uiteraard duurder dan in  :eu:

Ik vraag me wel af naar welke supermarkt je geweest bent ...

Bijvoorbeeld Pepsi Max 2 liter pet-fles kost in  :belgiesmiley: in Colruyt (dat is zowat de goegkoopste) â,¬ 1,45 In Gaisano (niet de goedkoopste, Super Saver bvb is goedkoper) 37 pesos ... dus dat is minder dan de helft. Voor mij is Pepsi Max beter dan Cola Light, maar ik herinner me dat er in de  :smiley-philippines: erg weinig prijsverschil was tussen Coca Cola en Pepsi. Dwz in  :smiley-philippines: kost het de helft als hier ...

Vlees is ook veel goedkoper, groenten en fruit ook, behalve geimporteerd zoals aardappelen en ajuinen. Als je in de  :smiley-philippines: woont is er ook veel dat je balik bayan naar jezelf kan sturen.

Cost of living maak je dan ook zelf zo duur of zo goedkoop als je wilt, eigenlijk is dat in  :eu: net zo. Als je dure dingen koopt spendeer je veel geld. In overeenstemming met de luxe en confort die je wil zal je meer euro's of peso's nodig hebben, en dat is uiteraard zowel voor Filipino's als voor foreigners. Om basic te leven heb je aan â,¬ 1000 per maand zeker voldoende, maar de meeste Filipino's hebben dat natuurlijk niet ....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Baron

 :atyourservice:

Zoals overal zullen wij ook in de PH moeten zien uit te komen met wat we binnen krijgen. De tering naar de nering zetten.
Draai het echter eens om, 20.000 peso is een redelijk inkomen voor Pinoy in de PH.
Daarop een kleine toeslag voor de Americano zelf, dan kom ik op 500 â,¬ zijnde 27.000 peso per maand.
Ja, hier kan je met of zonder een vrouw en eventueel zelfs met een klein gezinnetje (zeg dus duidelijk niet familie!) mee leven.

Het zit toch veel meer in je hoofd, waar je tevreden mee bent, dan dat het harde cijfers zijn.
Heb je een goede pc, internet nodig? Heb je je dagelijkse biertjes nodig? Heb je per dag je pakje sigaretten (of 2) nodig?
Ge-importeerde kaas of iets van de PH zelf, enz enz.
Geen, beetje of 7x24 uur aircon nodig? Hoe groot en luxe woon je, en in welke omgeving.
Eigen vervoer? In de vorm van een scootertje, een kleine auto of een 4 wheel aangedreven SUV.
Kinderen? naar de dure private school of gewoon met de meute mee naar de public schools?

Dan terug naar het uitgangstopic, 100 â,¬ zijn toch 5400 peso en dus ook voor een redelijk verdienende Filipino een vol weekloon.
Hoeveel zou dat voor ons zijn, elke maand een vol weekloon extra? Het is dus niet rijkmakend maar helpt wel goed (bij mensen die verstandig met geld omgaan).
En dan maar hopen en bidden, net als de pinoy zelf, dat het leven niet tegenzit door ziektes, 1 mtr water in je huis, slachtoffer van criminele activiteiten, diefstal overval oplichting enz.


:daag: :daag:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Blauwvinger

Juist, net als in :nederlandsevlag: de één kan met 1.500 euro rond komen in de maand en de andere kan nog niet met 15.000. :thumb: