Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wat betekend 100€ voor een Filipino?

Gestart door koy, dinsdag 1 maart 2011, 00:07:30

Vorige topic - Volgende topic

koy

Ik stuur mijn vriend regelmatig (af en toe) 100â,¬ op maar zelf kan ik moeilijk inschatten hoeveel dat waard is voor een Filipino.
Momenteel heb je er zowat omgerekend 6.000php voor, iemand een idee of dat veel of weinig is?
Ik hoorde dat een inkomen van 10.000php een gemiddeld inkomen is in PH maar mijn vriend beweert dat het minimum inkomen voor 1 pers. is?

Graag jullie mening hierover, liefst van zij die in de Filipijnen wonen/werken.

Thx, Koy  :thumb:
leven en laten leven...

Kano

#1
Tja Koy,  Dat ligt een beetje aan de plaats en de persoonlijke omstandigheden. Leeft hij in Cebu of daarbuiten, woont hij (gratis) in of betaalt hij huur, maakt hij zijn eigen maaltijden klaar of koopt hij die, gaat hij veel uit en rookt en heeft hij een vervoermiddel of niet etc. etc.  P6000 lijkt mij, maar wie ben ik, niet veel en niet weinig.  
Het wettelijk minimum loon (non-agriculture) in metro Manila bedraagt op dit moment zo'n P 404 per dag, maar voor voor Cebu is dat P 285 per dag. Daar gaat nog wat aan inhoudingen vanaf. Velen werken echter zonder arbeidscontract en dan is het al veel minder.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

yepyep

Wat Kano zegt, 404 pesos is het minimum loon en als iemand 6 dagen per week werkt en 4 zondagen per maand vrij is dan komt dat neer op 9696 pesos. Ik geloof dat vele families zo leven.

Als hij er een wat duurdere levensstijl op nahoudt, dan kan ik me voorstellen hij het niet redt met 6000 pesos.

boldy

mijn vriendin heeft een maand geleden een paar bouwvakkers ingehuurd en die timmerman vroeg 350 peso per dag en zijn opperman 250 peso per dag ,ze woont in pampanga .
het leven is net een lul keihard en veel te kort

MadRed

#4
Maandloon in Manila voor universitair geschoolde arbeid is 200-250 euro.

stomme streepje was weg gevallen :) Sorry

In Peso's 14-15K peso. Das misschien handiger daar de koers nogal kan wijzigen.


josv

De meisjes bij ons verdienen 100 pesos per dag voor 9-10 uur werken als hulp in de eatery ( totaal ongeschoold ). Op zondag zijn ze vrij. Daar bovenop krijgen ze wel 3 maaltijden per dag. Als ik hier om me heen kijk dan hebben ze het zo slecht niet. Sommige eaterys betalen maar 80 peso en dan moeten ze ook nog eens werken van opening tot sluiting.

100 euro is dus zo slecht niet. Zeker als ze er geen ruk voor hoeven te doen, behalve dan op te zuipen.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

pvgossum

mijn vrouw verdiende als bachelor 10.000 peso/maand voor 5-dagen per week te werken en ze kon daarmee zelf leven, en haar familie (4 pers) ondersteunen; de meeste ongeschoolde zitten rond de 5000/maand

koy

Bedankt voor jullie reacties!

Dus als ik het een beetje samenvat is 100â,¬ krijgen zonder dat je ervoor hoeft te werken nog zo slecht niet.
Uitgerekend is dat 300pesos per dag (300 x 6dagen x 4weken = 6000 php) dat je krijgt zonder dat je er iets moet voor doen, terwijl anderen slechts 100pesos krijgen en die werken een hele dag.

Geeft toch een andere kijk op de zaak. Wij staan niet meer stil bij dat bedrag, anderen moeten er een maand voor werken.

Grtjs, Koy.
leven en laten leven...

Baron

 :hoedjeaf: :hoedjeaf:


Het zou veel uitmaken te weten waar ie woont.
Voor velen is het dus een maandinkomen, voor anderen een half. Dus het is zeker niet niks. Ligt er maar aan hoe vaak je het stuurt.
Alleen Kerst en verjaardag? Dan vind ik het ook niet bijzonder veel.

Wat doet ie met dat geld? En om het in te schatten wat het voor hem betekent: wat / hoeveel zijn zijn eigen inkomsten?

Een serveerster verdient 180 peso per dag in Manila.
Breekt ze een glas of een asbakje gaat dat van haar loon af (asbakje 150 peso). Valt ze in slaap: boete 100 peso.
Voor eten betaalt ze van die 180 peso 35 peso per dag. Veel rijst en weinig ulam (groente vlees vis).

De ingenieur (electrical) van ons condo gebouw in Manila !! verdient 500 peso per dag.
Is dan ook blij als ie voor ons een dagje mag werken (6-8 uur) en wij hem dan 1000 peso betalen.
Hij zegt dan: thank you sir, madam, that helps. Ik heb 3 studerende kinderen.

:atyourservice: :atyourservice:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

robert van dijck

Citaat van: boldy op dinsdag  1 maart 2011, 06:18:41
mijn vriendin heeft een maand geleden een paar bouwvakkers ingehuurd en die timmerman vroeg 350 peso per dag en zijn opperman 250 peso per dag ,ze woont in pampanga .


Hetzelfde in Tacloban, ik heb daar gebabbeld met bouwvakkers. Dus Koy die 100â,¬ is een behoorlijk som geld voor niets tre doen

Robert