Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wat betekend 100€ voor een Filipino?

Gestart door koy, dinsdag 1 maart 2011, 00:07:30

Vorige topic - Volgende topic

Baron

 :hoedjeaf: :hoedjeaf:



We kunnen het ook anders stellen, naar mijn gevoel is 100 euro daar gelijk aan koopkracht (voor een Filipino) van 400 euro. Spreek ik over Manila.
Cebu zeg eens 500 en echt province ook 600. Momenteel is wel de waarde van de euro erg weinig dus krijgt ie minder peso voor die 100 euro. Trek er een % of 10-15 vanaf in vergelijk met een jaar geleden.

Nogmaals: wat verdient ie zelf, waar en hoe (levensstandaard) leeft ie, en hoe vaak stuur je dat.

Al met al heb ik het gevoel dat als je dat per 3-4 maanden stuurt hij toch wel blij mag wezen. Anders stuur het mij, ik zou beslist blij zijn en dus ook dankbaar.

:biggrinn: :biggrinn:
Baron van een verarmde tak.

:lachen:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Phille

Is 100,00 â,¬ veel  :weetikniet: uiteraard is dat veel als men weet dat velen het dmv hard werken nog niet eens kunnen verdienen op één maand tijd; maar wat gebeurd er in de praktijk ... zoals bij ons allemaal, en de Filipijnen zijn daar geen uitzondering op, went men snel aan alles en na een tijdje vinden zijn die 100,00 â,¬ niet veel meer en zou m'n graag meer krijgen en soms is het hartverscheurend om daar dan niet op in te gaan.

Wat gebeurd er nog, en dat is beetje cultuur gebonden, is dat de ontvanger de neiging zal hebben om dat geld te delen met zijn of haar familie en dan wordt die 100,00 verdeeld over de familie en dan is die 100,00 opeens niet zoveel meer. Want men weet dat die persoon (hij/zij) een relatie met een buitenlander heeft en wordt die opeens met verplichtingen opgezadeld en wordt er zeker en vast op het sentiment gespeeld. Een fenomeen dat iedereen wel zal herkennen (of toch de meeste onder ons).

De nieuwe slogan van de Filipijnen zou beter als volgt zijn "Share your blessings, we count them"  :biggrinn:


Amice

#12
Well, hoe langer men hier is hoe meer men leert van de cultuur en hoe meer men er met afgreinzen tegenaan kijkt.

Waarom zeg ik dit:
Even een voorbeeld van opvoeding hoe dat hier gaat bij mij in de straat(volksbuurt).
Dochter  heeft kinderen van weet ik veel welke vader en dumpt ze bij moeder.
Kinderen groeien op bij oma maar oma kan dat ook allemaal niet betalen en dus wordt de electriciteitsrekening en water nota niet betaald.

Oma gaat vervolgens de buurt in en weet een illegal tapping voor de electra te regelen en kan water halen bij mensen in de buurt.
Kijk aan toch weer mooi geregeld.
Oma vraagt vervolgens de kleindochter om water te halen bij de buren en krijg een jerrycan mee.Kleindochter zegt glashard"where is my allowance"? Oma geeft p20 en kleindochter haalt water
Als het mijn kleinkind was geweest had ik wel geweten hoe dat er uit te krijgen, maar dat is dus ook de filippijnen.
Ze worden hebzuchtig opgevoed want ze krijgen het toch ook van hun eigen familie,buurt etc.
Is het een uitzondering? ah forget it. tuurlijk niet, Its the philippines, hoe denk je dat het volk zo komt anders?.

Geef mijn portie maar aan fikkie.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

klootzakken (voorheen Jens)

misschien een uitzondering daar gelaten , maar je hebt volkomen gelijk AMICE.

inhalig , hebzuchtig , jaloers volk dat is het. jens kan er wel een boek over schrijfen hehe.
vraag mij dan ook af of de vriend van KOY hem ook wel ééns iets geeft , buiten dat wat KOY liefde noemt.

ik ga er van uit dat onze vriend KOY 100 euro per maand op stuurd, wel dat is dan 1200 euro per jaar , vraag nu ééns in je eigen buurd aan een normaal arbeiders gezin met 2,3,of 4 kinderen  of deze mensen 1200 euro in het jaar kunnen sparen . dus oudjaarsdag 1200 op de tafel kunnen leggen . dat zijn er echt niet zo veel hoor. daar moeten de meeste gezinnen toch veel voor laten , dus bezuinigen . en dan vraag koy ook nog of 100 euro veel of wienig is voor een filippino die daar niets voor hoeft te doen. behoeft verder geen uitleg toch?

:atyourservice:

jens.....




grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

koy

#14
Citaat van: jens op maandag 16 januari 2012, 13:01:50
misschien een uitzondering daar gelaten , maar je hebt volkomen gelijk AMICE.

inhalig , hebzuchtig , jaloers volk dat is het. jens kan er wel een boek over schrijfen hehe.
vraag mij dan ook af of de vriend van KOY hem ook wel ééns iets geeft , buiten dat wat KOY liefde noemt.

ik ga er van uit dat onze vriend KOY 100 euro per maand op stuurd, wel dat is dan 1200 euro per jaar , vraag nu ééns in je eigen buurd aan een normaal arbeiders gezin met 2,3,of 4 kinderen  of deze mensen 1200 euro in het jaar kunnen sparen . dus oudjaarsdag 1200 op de tafel kunnen leggen . dat zijn er echt niet zo veel hoor. daar moeten de meeste gezinnen toch veel voor laten , dus bezuinigen . en dan vraag koy ook nog of 100 euro veel of wienig is voor een filippino die daar niets voor hoeft te doen. behoeft verder geen uitleg toch?

:atyourservice:

jens.....

jens hier koy hallo

als jij zo spreekt over de Filipino's dat ze inhalig, jaloers en hebzuchtig zijn, vraag ik me af WAT DOE JIJ HIER NOG???
mijn vriend is ondertussen mijn partner en daar heb ik wel 100€ voor over per maand, en nog veel meer als het moest. Een arbeidersgezin met 2, 3 of 4 kinderen in België (ik spreek me niet uit over Nederland) heeft het zeker niet slecht want alleen al van het kindergeld kunnen ze goed leven en meestal
dopt de vrouw nog bij.

Wat mij vriend mij teruggeeft en ik inderdaad LIEFDE noem, daar wil ik liever geen prijs op kleven en hij geeft heus wel nog meer maar daar heb jij geen zaken mee.
leven en laten leven...

Baron

#15
 :hoedjeaf: :hoedjeaf:

Beste Koy, sorry maar volgens mij wil je ONS niet begrijpen.
Je stelt een vraag maar geeft te weinig informatie om die ook goed te beantwoorden.

Hoe vaak geef je 100 euro
Hoeveel heeft of verdient ie zelf al
Leeft ie in het dure Manila of in andere, tot minder dan de helft goedkopere delen van de PH.
Hoeveel steun moet hij weer geven aan ouders, broers en zussen en hun gezinnen.

Voorbeeld: geef je maandelijks 100 euro aan iemand in MANILA dan is dat momenteel 5500 peso, wat zelfs voor iemand die alleen voor zichzelf hoeft te zorgen (en geen andere inkomsten heeft) inderdaad geen vetpot.

Heeft / had ie al een leven, baan etc. en je geeft dan 4 maal per jaar 100 euro is dat toch een leuk extra.

Ik ken dus Manila maar ben ook in Cebu en bv. Dumaguette geweest. Ik gebruikte in Dumaguette op het terras aan de zee 2 soep en 5 drinks voor 300 peso.
Daar heb je op een terras aan de Bay in Malate / Ermita net 2 soepjes voor, en konmt er nog eens rap 4-500 peso bij voor die drinks.

En dan nog: wat voor persoon is het. Graag leuke kleren, merk rugzakje, vele electronische gadgets. Drinkt ie cocktailtjes of colaatje of biertje. Uitgangstype of lekker thuis. Heeft ie veel transportkosten? Vaak taxi of uitsluitend korte jeepney ritjes. Massage 3 maal per week of 2 keer per maand of nooit? Veel uitstapjes en reisjes binnen de PH, naar het concert in het Aranetha colloseum of in het cultureel centrum.

Ik denk dat je zelf nu wel kunt oordelen of wat jij geeft veel of weinig is, maw of je vriend gelijk heeft of een ondankbaar stuk vreten is,
Maar omdat je ons vraagt en wij je antwoorden zou het ook leuk zijn om hier wat meer te vertellen zodat we (lekker !!!) allemaal mee kunnen oordelen.

En zoals gezegd, ik zou blij zijn met enkele malen per jaar 100 euro. Die krijg ik zelfs niet op mijn verjaardag, hoewel ik slechts een maal per jaar jarig ben! Een maal per jaar krijg ik van een rijk familielid 100 euro met de boodschap: voor de allerarmsten in de PH. Nu ben ik een eerlijk mens, ik zou kunnen zeggen, ik verdeel het onder de armen, een helft onder de linker arm, de andere helft rechts. Maar daar ben ik dan wel weet te eerlijk en "rechtvaardig" voor. Maar ik dwaal alweer af.

Kortom: ik hoop dat jij toch nog wat meer verteld.
Verder: veel geluk in de liefde en ook zo veel geluk toegewenst.



:daag: :daag: :daag:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Phille

Citaat van: koy op maandag 16 januari 2012, 23:55:46
Citaat van: jens op maandag 16 januari 2012, 13:01:50
misschien een uitzondering daar gelaten , maar je hebt volkomen gelijk AMICE.

inhalig , hebzuchtig , jaloers volk dat is het. jens kan er wel een boek over schrijfen hehe.
vraag mij dan ook af of de vriend van KOY hem ook wel ééns iets geeft , buiten dat wat KOY liefde noemt.

ik ga er van uit dat onze vriend KOY 100 euro per maand op stuurd, wel dat is dan 1200 euro per jaar , vraag nu ééns in je eigen buurd aan een normaal arbeiders gezin met 2,3,of 4 kinderen  of deze mensen 1200 euro in het jaar kunnen sparen . dus oudjaarsdag 1200 op de tafel kunnen leggen . dat zijn er echt niet zo veel hoor. daar moeten de meeste gezinnen toch veel voor laten , dus bezuinigen . en dan vraag koy ook nog of 100 euro veel of wienig is voor een filippino die daar niets voor hoeft te doen. behoeft verder geen uitleg toch?

:atyourservice:

jens.....

jens hier koy hallo

als jij zo spreekt over de Filipino's dat ze inhalig, jaloers en hebzuchtig zijn, vraag ik me af WAT DOE JIJ HIER NOG???
mijn vriend is ondertussen mijn partner en daar heb ik wel 100â,¬ voor over per maand, en nog veel meer als het moest. Een arbeidersgezin met 2, 3 of 4 kinderen in België (ik spreek me niet uit over Nederland) heeft het zeker niet slecht want alleen al van het kindergeld kunnen ze goed leven en meestal
dopt de vrouw nog bij.

Wat mij vriend mij teruggeeft en ik inderdaad LIEFDE noem, daar wil ik liever geen prijs op kleven en hij geeft heus wel nog meer maar daar heb jij geen zaken mee.

Woooow Koy; van je uitspraak "alleen van het kindergeld kunnen ze goed leven en meestal dopt de vrouw nog bij" ben ik toch verrast, deze uitspraak had ik van jou echt niet verwacht  :neeneenee: ... hoe kom je hier nu bij Koy?  :weetikniet:

MadRed

hihi inderdaad. Ik weet niet hoeveel kindgeld in Be is maar hier in Nl is het geen vetpot. Dan heb je het over een paar tientjes per kind per maand. Daar kan je echt geen gezin van onderhouden.

Phille

Citaat van: MadRed op dinsdag 17 januari 2012, 09:22:43
hihi inderdaad. Ik weet niet hoeveel kindgeld in Be is maar hier in Nl is het geen vetpot. Dan heb je het over een paar tientjes per kind per maand. Daar kan je echt geen gezin van onderhouden.

Wel Madred, hier zijn de cijfers voor Belgie:

De basiskinderbijslag bedraagt:
     â,¬ 86,77    voor het eerste kind,
     â,¬ 160,55    voor het tweede kind,
     â,¬ 239,72    voor elk kind vanaf het derde

Dus volgens Koy:

CitaatEen arbeidersgezin met 2, 3 of 4 kinderen in België (ik spreek me niet uit over Nederland) heeft het zeker niet slecht want alleen al van het kindergeld kunnen ze goed leven en meestal dopt de vrouw nog bij.

Dus dat betekent:

2 kinderen = 247,32
3 kinderen = 485,04
4 kinderen = 724,76

Bovenstaande bedragen kunnen iets hoger zijn in functie van hun leeftijd. Maar hiervan leven met een gezin, dus 2 volwassen en 4 kinderen = 724,76 â,¬ per maand; dat moet Koy mee eens komen uitleggen  :jajaja:  :weetikniet:





Pjottr

Er is al heel wat gezegd hierover en inderdaad â,¬ 100 is niet zo heel veel Zelfs niet meer in de provincie Alles is schokkend duur geworden .Ik reken niet meer in â,¬ (allang niet meer) maar in Ps
Dan ga je dus merken hoe veel meer alles kost.
Voor +/_ 5500 ps doe je hier niet echt veel als je al nagaat dat energie erg duur is. Een fles chilene (gas) 11 kg kost hier 750 ps, electra (TV,Fridge, lampen Electric Fan +/- 1000 per mnd
Dan heb ik het nog niet over huur voor een simpel huisje is al gauw 3000 ps en dan is het echt heeeel simpel Je hebt dus niet te vreten. en moet je vrouwtje inderdaad doppen.
(Dit is geen eigen voorbeeld overigens)Overigens is doppen of naar de dop gaan in Zeeland (Ned) Sociale Dienst Maar aangezien ze die hier niet hebben betekent het hier wat anders. Mm ik kan het wip icoon niet vinden)
Dus wat voor omstandigheden je ook zit hier Provincie ,Manila of Bundok  â,¬ 100  is niets. Dus heer Koy hierbij heeft u mijn antwoord.
Gr
P
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.