Geldigheid visum ???

Gestart door fatdawn, dinsdag 12 april 2011, 14:54:07

Vorige topic - Volgende topic

fatdawn

Hallo,

Kan iemand verduidelijken wat juist de geldigheidsduur is van een "visit a friend" visum?
Men spreekt van "3 maanden vanaf de goedkeuring van het visum".

1) Wat is de datum van goedkeuring? Is dat de datum waarop binnenlandse zaken haar goedkeuring geeft of is dat de datum waarop de ambassade effectief het visum in je paspoort zet of nog iets anders?
2) Deze periode van 3 maand: betekent dit dat men zijn ganse reis moet afleggen binnen de 3 maanden volgend op de goedkeuring of moet men enkel vertrekken uit de filipijnen binnen die 3 maand?

Nergens kan ik hieromtrent blijkbaar een concreet antwoord terugvinden dus alle informatie is welkom.


dolfijn76

Fatdown,

Ik zal proberen antwoorden maar ga er mijn hand niet voor in het vuur steken.  Voor zover ik begrepen heb is het als volgt:

De 3 maanden beginnen te lopen van de dag vermeld op het visum in het paspoort.  De datum die men erop zet valt normaal gezien min of meer tesamen met de datum van vertrek.  Dus als jij opgeeft ik vertrek 2 mei dan zal de datum op het visum 1 mei zijn geloof ik.  Dus begint de 3 maanden te lopen vanaf 1 mei.  Wil je dan toch later vertrekken bijvoorbeeld 15 mei dat maakt niet uit maar de 3 maanden tellen vanaf 1 mei.  Het is bij mijn weten niet zo dat als je visum reeds bijvoorbeeld 5 april is goedgekeurd en je kan het 6 april op komen halen dat men het dan op datum van 6 april zet.

Luke

Ik denk dat het enkel wil zeggen dat binnen die 3 maanden moet gereisd worden naar België.
Bij aankomst in België begint de visum-periode te lopen (3 of 6 maanden).

opinie

Citaat van: fatdawn op dinsdag 12 april 2011, 14:54:07
Men spreekt van "3 maanden vanaf de goedkeuring van het visum".

Zo was bij ons destijds:

Binnen de 3 maanden na afgifte moest men België binnenkomen. Vanaf dan liepen de 3 maanden van het verblijf.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

fatdawn

hallo iedereen,
bedankt voor de antwoorden

ik had een tijdje geleden dezelfde vraag gesteld aan de ambassade. Het antwoord was:
"The visa approval is valid only for 3 months. Within those 3 months, you should be able to travel, otherwise, you will have to re-apply again."
Daaruit kan ik dus helemaal niets opmaken.
Ik heb ondertussen terug een verduidelijking gevraagd maar krijg tot op heden geen reactie.

ze vragen ons de tickets op te sturen en dan zullen ze het visum in het paspoort zetten.
betekent dit dan dat als we de reis boeken op bvb 15/08 dat ze dan een visum uitreiken vanaf 15/08 en dat je vanaf 15/08 3 maand mag blijven?
of mag je niet wachten tot 15/08 omdat dit al meer dan 3 maanden verwijderd is van vandaag???

alle feedback is zoals steeds welkom

Digos


Luke en Opinie hebben echter hier al het antwoord gegeven.

De dag dat ze op de ambassade het visum in het paspoort plaatsen, heb je drie maanden om te vertrekken naar  :belgiesmiley:

Op de dag dat je arriveerd in Europa begint de visum tijd te lopen.

:daag:



LIVE ONCE - LIVE IT

Luke

Binnen de 3 maand na goedkeuring van het visum moet je reizen. Als je binnen die 3 maanden NIET reist vervalt je visumaanvraag en moet je de hele procedure opnieuw starten. Deze 3 maanden heeft niks te maken met het verblijf in België (3, 6 of 9 maanden). Enkel met de geldigheid van het visumaanvraag/goedkeuring.

Je moet waarschijnlijk een vlucht-reservatie kunnen voorleggen (kopij). Pas dan zal het visum in het paspoort komen.

Kano

Op deze site http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=348 staat het volgens mij allemaal goed uitgelegd:

6. Termijn geldigheid:

* kort verblijf
* omschrijving voor welke periode visum geldig is: dit wordt bepaald door de verblijfsduur van het visum in combinatie met de gebruiksperiode van het visum:
  verblijfsduur:
 + vermelding 'duur van het verblijf ( toegestane aantal dagen om in België te verblijven maar verblijf moet steeds vallen in gebruiksperiode)
 + verblijfsduur bedraagt in principe negentig dagen ( ononderbroken of in verschillende opéénvolgende periodes van samen negentig dagen per halfjaar), tenzij visumsticker kortere periode vermeldt
 + aantal verblijfsdagen worden geteld vanaf datum van binnenkomststempel op visumsticker: datum binnenkomststempel = eerste verblijfsdag
 gebruiksperiode: vermelding 'vanaf' ( eerste dag waarop houder van visum België mag binnenkomen) en vermelding 'tot' ( dag waarop houder van visum België
      moet verlaten, zelfs als verblijfsduur van visum nog niet verstreken is)

opm: geldigheidsduur van visum is enkel in heel uitzonderlijke gevallen verlengbaar met maximaal drie maand (zie procedure)

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

fatdawn

nogmaals iedereen bedankt voor de informatie maar het is mij nog steeds niet duidelijk
ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat er 2 KEER sprake is van 3 MAAND!

ik vermoed dat het als volgt is:

1ste verwijzing naar 3 maand: je moet je reis starten binnen de 3 maand na de goedkeuring van je visum aanvraag (laten we dit de "vertrekperiode" noemen)
bvb. datum goedkeuring = 30/3, je moet dan je reis starten voor 30/6

2de verwijzing naar 3 maand: vanaf dat je in belgie toekomt mag je maximaal 3 maand blijven (de "geldigheidsperiode" van het visum). In ons geval is dat geen 3 maand maar 49 dagen vermits we een visum hebben aangevraagd voor 7 weken.
bvb. je komt in belgie binnen op 20/6, je moet dan belgie verlaten voor 20/9 (ongeveer) (in ons geval zal dat 20/6 + 49 dagen zijn)

is dit correct?

zo ja, hoe kan je weten wanneer de "vertrekperiode" begint te lopen? niemand zegt je waneer je aanvraag is goedgekeurd en dat staat ook nergens vermeld. De ambassade vraagt nu gewoon een copy van de vliegtuigtickets (bestaat dat nog??????, tegenwoordig gebeurt toch alles online met electronic tickets die je pas de dag voor het vertrek kan krijgen???) en een verzekering.

ik vermoed (maar ben niet zeker) dat de "vertrekperiode" begint te lopen op het moment dat men in brussel bij binnenlandse zaken het akkoord geeft over de visum aanvraag. Kan iemand dat bevestigen? Of is dit toch een andere datum?

zoals steeds: alle feedback welkom.