Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

OFW over sea filipino workers

Gestart door apollo, donderdag 28 april 2011, 21:37:16

Vorige topic - Volgende topic

apollo

Is er iemand op het forum op de hoogte van het statuut ,,over seas filipino workers,,?
Wat is de minimum termijn dat zij moeten of mogen kiezen voor hun contract?
Wat is hun verdienste? voorbeeld werken in Hong Kong
Hoe wordt de transport geregeld?
Hebben zij problemen wanneer hun contract vroegtijdig wordt beeindigd?

Heb al wat rondgegoogeld maar vindt niets over contractduur?

alle info graag welkom :ikkeniebegrijp:

thanks
apollo

innka3

Citaat van: apollo op donderdag 28 april 2011, 21:37:16
Is er iemand op het forum op de hoogte van het statuut ,,over seas filipino workers,,?
Wat is de minimum termijn dat zij moeten of mogen kiezen voor hun contract?
Wat is hun? voorbeeld werken in Hong Kong
Hoe wordt de transport geregeld?
Hebben zij problemen wanneer hun contract vroegtijdig wordt beeindigd?

Heb al wat rondgegoogeld maar vindt niets over contractduur?

alle info graag welkom :ikkeniebegrijp:

thanks
apollo
minimum termijn =1 of 2 jaar (ligt aan de employer)
verdienste=+_3660 hkd p/m(dit is minimun volgens de wet)
transport =1x p/j of 1x p 2j 1 maand (licht ook aan de employer)
problemen wanneer hun contract vroegtijdig=ja
tevens wonen vele in bij de employer(  :negatief: als het een chinees is)
anderen wonen in een bordinghouse (met meerdere op een kamer)
en parttime werk is illegaal in hk





Bulldozer

OFW is een verzamelnaam voor alle Filippijnen die in het buitenland werken. Misschien kun je eerst vertellen over wat voor werk het gaat? Een manager in een internationaal 5 sterren hotel heeft een ander loon en contract voorwaarden dan een maid.

apollo

Citaat van: innka3 op donderdag 28 april 2011, 23:25:58
Citaat van: apollo op donderdag 28 april 2011, 21:37:16
Is er iemand op het forum op de hoogte van het statuut ,,over seas filipino workers,,?
Wat is de minimum termijn dat zij moeten of mogen kiezen voor hun contract?
Wat is hun? voorbeeld werken in Hong Kong
Hoe wordt de transport geregeld?
Hebben zij problemen wanneer hun contract vroegtijdig wordt beeindigd?

Heb al wat rondgegoogeld maar vindt niets over contractduur?

alle info graag welkom :ikkeniebegrijp:

thanks
apollo
minimum termijn =1 of 2 jaar (ligt aan de employer)
verdienste=+_3660 hkd p/m(dit is minimun volgens de wet)
transport =1x p/j of 1x p 2j 1 maand (licht ook aan de employer)
problemen wanneer hun contract vroegtijdig=ja
tevens wonen vele in bij de employer(  :negatief: als het een chinees is)
anderen wonen in een bordinghouse (met meerdere op een kamer)
en parttime werk is illegaal in hk







@innka3

bedankt voor de info, hier ben ik al wat mee.

apollo

Citaat van: Bulldozer op vrijdag 29 april 2011, 05:19:34
OFW is een verzamelnaam voor alle Filippijnen die in het buitenland werken. Misschien kun je eerst vertellen over wat voor werk het gaat? Een manager in een internationaal 5 sterren hotel heeft een ander loon en contract voorwaarden dan een maid.

@bulldozer

het betreft een job als,, domestic helper,, in Hong Kong.

Het meisje dat ik ken heeft daar een job aangenomen en is in maart vertrokken. Ik heb de indruk dat dit ook wel eens zou kunnen opgedrongen zijn van familie omdat ze de best geschoolde en goed engels pratende meisjes willen gaan laten geld verdienen in het buitenland zodat gans de familie er bij wijze kan van meeprofiteren.

Ik dacht dat er ook contracten van 6 maand waren maar ben niet zeker.
Het grote minpunt is dat de persoon in kwestie erg vaag blijft omtrend haar werkomstandigheden  :negatief:

innka3

Citaat van: apollo op vrijdag 29 april 2011, 11:02:28
Citaat van: Bulldozer op vrijdag 29 april 2011, 05:19:34
  Een manager in een internationaal 5 sterren hotel heeft een ander loon en contract voorwaarden dan een maid.


Het grote minpunt is dat de persoon in kwestie erg vaag blijft omtrend haar werkomstandigheden  :negatief:

pinoy manegers vind je daar weinig.maar domestichelpers veel (250000)  :atyourservice:

ja,kan zijn dat ze het niet getroffen heeft,ik had een parttime ( :denk:) daar voor 60 hkd p/u voor12 uur p/w =720X4=2880 P/M.
maar ze werkte voor een chinese fam in het zelfde condo,die vertelden haar dat ze te duur was 3660 dus ze kreeg maar 2000
en op papier 3660.MAAR de 2880 die ze bij mij had moest ze ook afgeven=2000-2880=880 wat de chinees nog verdiende p/m
aan haar.later heeft ze en andere employer gevonden ""NA EINDE CONTRAKT''van 2 jaar en protesteren helpt niet,want dan
kun je vertrekken.
ps ,de werktijden zijn vaak van vroeg tot sávonds en op zondag vrij tot +_22.00 dan weer naar de employer als ze in een
bordinghouse wonen zijn ze vrijer

koy

#6
Citaat
ja,kan zijn dat ze het niet getroffen heeft,ik had een parttime ( :denk:) daar voor 60 hkd p/u voor12 uur p/w =720X4=2880 P/M.
maar ze werkte voor een chinese fam in het zelfde condo,die vertelden haar dat ze te duur was 3660 dus ze kreeg maar 2000
en op papier 3660.MAAR de 2880 die ze bij mij had moest ze ook afgeven=2000-2880=880 wat de chinees nog verdiende p/m

Dat is toch echt schandalig dat die fucking Chinees zich niet aan de minimum lonen houdt.
Als dat geen uitbuiting is....
leven en laten leven...

ladgar

In de filippijnen werken er ook enorm veel voor veel minder dan het wettelijke minimumloon. Zeker bij de pinoy-chinezen.

Amice

De minimum loon wet wordt in het algemeen met voeten getreden hier. Zo krijgen velen daarom ook geen salaris maar " allowance" om zodoende de minimum loon wetgeving te ontduiken.

Simpele keuze want wil je als werknemer dat niet aanvaarden dan geen werk, er staan 10 wachtende achter u die het wel willen doen.
Het is daarom  iets verdienen of helemaal niets.

De overheid zou drastisch meer banen moeten creeren, maar hebben in samenspraak met de kerk de leuze "houden jullie ze dom dan houden wij ze arm."

Wij kunnen dus wel schelden over uitbuiting maar ik ken ondernemers die dit doen,om de zaak draaiende te houden, want het minimum loon uitbetalen zit vaak ook niet in opbrengsten van deze veelal kleine business, waarvan de prijzen meestal zwaar onder druk staan door de wildgroei aan concurrentie. Denk daarbij maar aan een sarisari store,eatery etc. waar het vaak met 1 peso winst verdiend moet worden.

Maar al met al bieden die kleine zaken toch aan duizenden mensen een garantie op een minimale geldstroom (inkomen mag je het eigenlijk niet noemen).
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent