Bouwkost op de Filippijnen

Gestart door Raftie, donderdag 9 juni 2011, 07:00:58

Vorige topic - Volgende topic

jiggy

Citaat van: Pinocchio op zondag 22 februari 2015, 10:54:23
Als we dan toch aan het bouwen zijn kan je de Filippinos ook eens leren om een perfecte rechte hoek uit te zetten want dat is ook niet direct hun sterkste punt.

De 3-4-5 regel
http://www.mathunited.nl/view?comp=hv-me8&subcomp=hv-me81&variant=m4a_view&repo=m4a&item=application

Heel juist Pinocchio.
Ikzelf probeer altijd volgens die regel een veel grotere hoek uit te zetten dan 60, 80 en 100 cm. Dan verklein je gevaar op uitvergroten van de fout door zo'n kleine hoek.
Ik ben tuinarchitect/-aanlegger, dus moet vaak grotere hoeken uitzetten dan bij een woning. Al is het niet steeds van hetzelfde belang als bij een woning, zo correct mogelijk..is mijn moto ...

bananacreek

Citaat van: bananacreek op donderdag 19 februari 2015, 12:34:01
Citaat van: Cobra op donderdag 19 februari 2015, 10:45:13
Citaat van: bananacreek op donderdag 19 februari 2015, 10:03:42


Poeder is van de de buk-buk.....kan geen foto vinden van die gabbers omdat de naam waarschijnlijk verkeerd is gespeld............ :weetikniet: :weetikniet:



Zoals al gezegd door een ander, in Cebu noemen ze die Bok-Bok.
Het zijn de boktorren waar het over gaat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boktorren

Ik had wbp platen tegen mijn huis gespijkerd en er 2 x een laag met teerverf over gedaan als bescherming.

Dan zou je denken dat je geen last krijgt van bok-bok.

Zelfs dan lag er ineens wit poeder onder, die boktorren trekken zich er niks van aan.

Ik moet er wel bij vermelden dat die teerverf niet de kwaliteit had van teer in NL, het vel brandde niet van mijn armen af tijdens het aanbrengen in die hitte.

Dus erg sterk was het niet.

Maar het was de enige teer die ik kon vinden daar.

Was dat coaltar?

De "coaltar" die je hier voor een paar honderd pesos per gallon in de hardware store koopt gebruiken ze vaak om de cocolumber tegen houtrot te beschermen en dan eerst gebruikte olie er op smeren...en deze coaltar is zeker niet wat men in NL vroeger gebruikte......was dat niet Carboleum?.. :weetikniet:..........en correct bok-bok gaan daar ook doorheen......

Ik had MAPECOM naar mijn huis laten komen en die hebben de hele "zolder" ingespoten  (NOOIT EN TE NIMMER MEER)...met HI en daarna toch geen last meer gehad...maar zelfs nadat de grond rondom de bunker was geinjecteerd toch nog af en toe problemen gehad met "soil-termites"....het blijft (vaak) een gevecht zonder einde....





1998 prijzen


De meeste Mapecom producten zijn al achterhaald door goedkopere producten en ook Solignum heeft een goedkopere vervanger bij de naam van WOODSHIELD (voorbeeld)




Cobra

Citaat van: jiggy op zaterdag 21 februari 2015, 23:41:09


Een schietlood liegt nooit, een slechte of "ontregelde" waterpas daarentegen is heel onbetrouwbaar....

Dat klopt helemaal jiggy.

Een waterpas moet je ook af en toe controleren of hij nog klopt, gewoon streepje zetten op het hout wat iets scheef ligt en waterpas omdraaien, dan moet luchtbel op dezelfde plek zitten.

Verticaal doe je dat hetzelfde.

Indien nodig bijregelen met schroevedraaier ALS DAT KAN, sommige waterpassen kun je niet bijstellen, wel weggooien.

Citaat van: panshit op zondag 22 februari 2015, 03:07:01
Ik heb aan beide einde een injectiespuit gemaakt met een schaalverdeling water kan er niet uit en je kunt het precies af lezen.
Daarbij heb ik wat rode printer inkt gedaan zodat het water rood gekleurd is.
Is toch geen probleem om even met ze tweeen te zijn?
Hier kan geen waterpas tegen op gezien vaak de grote afstanden die waterpas moeten zijn

Een ouderwetse flessenwaterpas uit NL dus.

Werkt optimaal, kost vrijwel niks en 100% zuiver.

Werkt ook om de hoek waar een laser niet werkt.

Daar moet je geen laser voor kopen, heb ook eens een (goedkope) laser gekocht, werkte van geen kanten, er zijn vrij snel veel onbetrouwbare lasers op de markt gekomen die je beter niet kan kopen.


Er zijn wel hele goede (professionele), maar die zullen wel flink duurder zijn.

Een goede staat 100% waterpas en geeft op alle 4 de muren een (roterende) streep op dezelfde hoogte.

Qua snelheid kan je daar nooit tegen op werken met een flessenwaterpas.


Maar of je voor 1 huis te bouwen zo'n duur ding moet aanschaffen is een andere vraag.



Met die injectiespuiten met strepen er op is goed gevonden, rode inkt er in ook heel goed idee, maakt het wat duidelijker.


Toch zal je nog een 2de betrouwbare collega nodig hebben voor aan de andere kant van de slang.


Ik zou de gemiddelde filipijnse bouwvakker zelf niet gebruiken daar voor met hun IQ van ten hoogste -500 en altijd op "automatische piloot werkend".


Ik zou zelf een andere blanke even vragen om te helpen.


Ben ik nu "rascist", of al te veel besodemietert (of poging tot) door "ervaren en professionele" filipijnse bouwvakkers.


Ik vertrouw er geen 1 meer.


Iedere keer als ik dacht dat ik EINDELIJK een filipino gevonden had die werkte en dacht als een westerse bouwvakker   :happy:   :happy: , ging ik het schip in.


Je vertrouwt ze een beetje, gaat even 5 minuten weg en ze hebben de boel compleet verziekt en schade aan gericht.


Volle tegels kapotsnijden voor een reepje van 5-6 cm terwijl je voor vertrek NOGMAALS duidelijk gezegd hebt dat ze daar beschadigde tegels voor moeten gebruiken.

Standaard antwoord : "YES YES YES !!!!".


1 van de vele voorbeelden die ik kan geven.



Ik heb 2 huizen verbouwd, 1 nieuw huis gebouwd en ben nog niet 1 filipino bouwvakker tegengekomen die ook mee denkt.




Kan je 1000 keer zeggen :"Als er nog maar 10 zakken cement (geld voor alle materialen) liggen, moet je het zeggen, dan bestel ik nieuwe en vallen we niet stil !".

Standaard antwoord : "YES YES YES !!!!".

Komen ze op een dag af :"Sir, we have no cement anymore !".

Rustig blijven !

Begrip tonen voor hun cultuur, moet je als NLer toch al gewend zijn.  :lachen:  :lachen:  :lachen:  :lachen:


(Of zijn al die jarenlange overheids preken dan voor niets geweest ?)



Zelfde met hollowblocks meegemaakt, had ik het geluk dat het al een week droog was, anders had ik  ik weet niet hoe lang kunnen wachten tot de weg naar boven weer droog en begaanbaar was voor een kleine truck.


ALLES moet je zelf in de gaten houden, elk profiel moet je kijken of het wel waterpas staat, of ze toch niet vergeten (juiste hoeveelheid) cement in de beton te doen.

Daarbij ook de voorraad zelf in de gaten houden.

Kijken of ze geen stukken betonijzer afknippen om te verkopen voor oud ijzer.

Pakken met spijkers zijn altijd leeg, moet je gedoseerd geven want (meer dan) de helft gaat mee naar huis.



Al bij elkaar is een huis bouwen niet bevorderlijk voor je tikker en zeker niet als je zelf al niks van de bouw af weet.



Anderen hebben misschien andere ervaringen, maar zodra iemand tegen mij zegt dat hij een filipino gevonden heeft die denkt en werkt als een NL/BE bouwvakker, geloof ik het al meteen niet meer.

Gegarandeerd zal die persoon binnen zeer korte tijd anders praten als hij een ONNODIGE flinke schadepost heeft door laksigheid/lompigheid/luiigheid/opzettelijkheid/criminaliteit van diezelfde persoon.


En dat altijd als je even denkt dat je hem "wel alleen bezig kan laten" zonder er bij te blijven.


Een ander mag er gerust anders over denken.



Toch wens ik iedereen veel succes met hun bouw !


En hopelijk wil men luisteren naar advies van anderen die vrijwel allemaal hetzelfde zeggen en bevestigen.
[/color]


Tot slot nog een voorbeeld van een andere nederlander die ook beweerde dat hij een "professionele" bouwvakker in huurde.

100% betrouwbaar en die kon je gerust alleen bezig laten !  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:

Die heeft sleuven in de muur gemaakt, pvc pijpen er in, nederlander doet bedrading er in en sluit de stroom aan.

Muur word bezet/gesukadoord.

Paar dagen later pakt diezelfde "professionele" bouwvakker een slijptol en moest iets doen in die muur, ik weet niet meer wat.

Sleep die pvc pijp die hij zelf net aangebacht had paar dagen eerder gewoon door en slijptol viel stil.


Hoe kan dat nu  
 :ikkeniebegrijp:  :ikkeniebegrijp:  :ikkeniebegrijp:  :ikkeniebegrijp:


Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

bananacreek

Hier in Dumaguete gebruiken ze alleen de hose (plastic slang) en geen spuiten...........aan het einde....




panshit

Met die spuiten werkt het wat makkelijker natuurlijk hoeft het niet ieder zijn keus.

Wat ik niet helemaal begrijp waarom hout gebruiken voor de bouw van je huis? Ik heb in mijn huis helemaal geen hout gebruikt alleen de deuren.
Het dak met dubbel paring rooving metaal . Ik denk dat uiteindelijk gegalvaniseerde dubbel paring goedkoper is dan hout.Mijn huis heb ik 80cm boven het maaiveld gebouwd .Dan is er nog een discussie wat is beter de vloer op het fundament leggen en daar weer boven op je muren.Of je vloer vrij dragend gelijk op de ondergrond en vrij van de muren.Voor beiden is wat te zeggen.   

Cobra

Citaat van: panshit op zondag 22 februari 2015, 13:25:59
Met die spuiten werkt het wat makkelijker natuurlijk hoeft het niet ieder zijn keus.

Wat ik niet helemaal begrijp waarom hout gebruiken voor de bouw van je huis? Ik heb in mijn huis helemaal geen hout gebruikt alleen de deuren.
Het dak met dubbel paring rooving metaal . Ik denk dat uiteindelijk gegalvaniseerde dubbel paring goedkoper is dan hout.Mijn huis heb ik 80cm boven het maaiveld gebouwd .Dan is er nog een discussie wat is beter de vloer op het fundament leggen en daar weer boven op je muren.Of je vloer vrij dragend gelijk op de ondergrond en vrij van de muren.Voor beiden is wat te zeggen.  

Ook ik kan niet begrijpen dat ze hout blijven gebruiken voor een huis, sommige daken storten na 2 jaar al in omdat ze opgevreten zijn.

Iedereen ziet dat, iedereen weet dat en bijna iedereen blijft hout gebruiken.

Ik heb ook enkel de buitenkozijnen en deuren van hout.



Wat betreft dak heb ik het van 10 cm dik beton gemaakt wat 10 cm afloopt naar 1 hoek.

En met hoekstaaltjes die 15 0f 20 cm uitsteken er boven.

Dit om er een "saharadak" op te kunnen maken, d.w.z. een 2de dak van GI of andere damwand plaat om de zon op te vangen zodat het binnen koel blijft en geen sauna word.

Zover is het niet gekomen, ik ben destijds vertrokken eer ik dat saharadak er heb gezet.

Voordeel van beton is dat het geluiddicht is, belangrijk als er een dorp of a-sociale buurman in de buurt zit met een stereo/karaoke/disco.


Gewoon schuin dak van GI of ander materiaal vangt het lawaai op en stuurt het (versterkt) door naar binnen/beneden.


Daarom beton voor mij.




80 cm boven maaiveld is  ideaal als  de overstroomhoogte  bij hevige regens lager is.

Want daar houden de filipino's helemaal geen rekening mee, willen graag een meter water in huis lijkt het soms wel.


Gaan ze een nieuw huis bouwen op dezelfde plaats, dan zou iedereen met meer dan 2 hersencellen in zijn hoofd meteen boven de overstroomhoogte bouwen, zij (op enkele uitzondering na) niet.

Alles moet hetzelfde blijven.


Wat betreft betonvloer kan dat beiden, maar ik persoonlijk zou liever de fundering en betonvloer in 1 keer storten, fundering iets extra stevig voor mij net als alles.

Behalve de vrouw dan. :lachen:
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Cobra

Ik ben HIER net een nieuw topic gestart wat :"Dingen die mis gaan bij bouwen" heet.


Iedereen kan daar korte anecdotes plaatsen over negatieve dingen uit eigen bouwervaring.

Dus a.u.b. geen lange verhalen zodat anderen het te veel vinden om te gaan lezen, gewoon kort maar krachtig wat er MOGELIJK zal/kan gebeuren als je gaat bouwen.

A.u.b. ook geen lange verhalen dat jij wel een zeer professionele/vakkundige/betrouwbare bouwvakker gebruikt in de PH en wij allemaal liegen of pech hebben gehad.

Dan word het topic weer te lang en onoverzichtelijk en slaat men het over.

Bovendien zou dat  :offtopic:  zijn gezien de titel van het topic.


Lijkt mij makkelijk dat iedereen die van plan is te gaan bouwen hier dingen die (vrijwel) gegarandeerd mis zullen gaan , overzichtelijk bij elkaar kunnen vinden.

Dan moeten wij niet elke keer als er weer een potentiele bouwer komt opnieuw alles intypen, spaar ons energie uit.


Dank u voor u aandacht !
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

pierrevanwies

Citaat van: louis op zaterdag 21 februari 2015, 06:23:56
Citaat van: pierrevanwies&segers op donderdag 19 februari 2015, 15:31:46
soms bij een squall wordt zelfs het zeewater binnen geblazen,ik wen eraan maar de computer die toen permanent in de porch stond heeft er dikwijls de brui aangegeven   :lachen:   

 

   
Verbaasd mij dat er zo dicht tegen het water/zee gebouwd wordt. Het minst geringste dacht ik spoel alles weg. Je schrijft dat het alleen tot de vensterbak gekomen is .Is er verder geen golfbrker of zo iets, beschoeiing of iets dergelijks. Zo te zien ligt het perceel maar 1 tot 1,5 m hoger dan de zeespiegel . Na een tyfoon gebeurt dan verder ook niets? Soms zijn er natuurlijke breker verder in zee die grootste golven opvangen.
Is dat je hoofdverblijf ? Heb je verder nog een onderkomen op de berg.

Ik zelf kom uit een deel van Nederland waar tijdens de stormen, veel licht bleef branden s, in de polders. En waar je de zee wilde zien eerst klim moest maken over een  van tientalle meters om het water te zien. westerschelde /Noordzee is toch niet veel anders als die zee ( weet niet hoe die zee daar heet, maar je heb wel een groot eiland voor de deur liggen wat enige beschutting geeft ).

Kom veel in Pagasinan en daar zie ik dat ook  , zo heel kort bij de zee bouwen .Maar inmiddels is die vloedlijn al enkele meters verder het land op. ,staat nu bij sommige bij de achterdeur.
Dit komt door veranderingen  van de golfstromen . Meestal is het zo waar er ergens iets weg spoelt er ergens anders weer  aanspoelt. Maar de behoefte voor zandwinning voor de Filippijnen is ook erg hoog . Daarom vermoed ik dat er nergens meer aanspoelt

Vindt het maar link zo dicht tegen de waterkant. Zit dan ook eeuwig in de zoute omgeving  en waar je spullen een korter levensduur zal hebben ( laptop ed)

   hoogteverschil tussen windstil hoogwater [na volle en nieuwe maan]en het land hier is minder dan een voet,als je de fotos wat analiseerd [bekijk hoogwaterlijn buitenkant zeemuur ]


   5 jaar geleden voordat de zand begon te verdwijnen was alles nog normaal [water stond bij hoogtij nog een 10tal meter af van de zeemuur.]

  Dan natuurlijk hoe meer zand er buitenkant verdween des te groter werden de golven die overkwamen en binnenkant de ravage aanrichten ....

  wat fotos zeggen meer dan woorden dacht ik  . 









[/img]