Bouwkost op de Filippijnen

Gestart door Raftie, donderdag 9 juni 2011, 07:00:58

Vorige topic - Volgende topic

Raftie

Iemand een idee van de bouwkost/m2 in Samar. Prijs voor een geïsoleerd typhoon en earthquake bestendig huis.
Ik vind op het internet bedragen die varieren van 6000 to 24000 pesos per m. Dit lijkt mij een te groot verschil.

Grts,

Raf

gosternokke

Klopt, en dat prijsverschil zit vooral in de afwerking,  Als je je hele huis vol marmer wil leggen, een badkamer en een keuken uit het buitenland wil halen, ja dan gaat je vierkante meter prijs flink omhoog.
Ook in raamkozijnen zit veel prijsverschil, goedkope lokaal gemaakte heb je, of lokaal gemaakt van aluminium of kunsstof. Sommigen gaan voor kwaliteit en nemen geimporteerde ramen uit buitenland.  Dat soort dingen maakt het prijsverschil.
De basiselementen  van de bouw zoals, zand,gravel,cement, betonijzer, en hollowblocks, daarvan is de prijs door heel Filippijnen vrijwel gelijk.
Mede forumlid Xav heeft pas een huisje gebouwd en die kwam op 7500 peso per meter. 

Kano

Typhoon en aardbeving bestendig zou het huis tot bepaalde hoogte al moeten zijn als gebouwd wordt volgens de Filipijnse building code . Maar geisoleerd? Hoe wil je dat gaan doen? Met panels?

De bouwprijs per m2 hangt o.m. af van het inhuren van een architect en/of engineer/contractor, de ondergrond, het bouwplan, de kwaliteit van de  bouwmaterialen en ook de beschikbaarheid en de aanvoerroute van die materialen en aanwezigheid van bouwlieden, electriciteit en water. Wat ik begrepen heb wordt voor een Filipijns huis als vuistregel gehanteerd P 15000 tot P 20000 per m2 afhankelijk van de afwerking

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

milagros

Ik heb er een gebouwd dit jaar met een grondoppervlak van 221 M² + carport en terras voo 2.100.000 pesos . Dit is dus ongeveer 9500 pesos per m²

vvjoris

Citaat van: milagros op dinsdag 28 augustus 2012, 10:15:14
Ik heb er een gebouwd dit jaar met een grondoppervlak van 221 M² + carport en terras voo 2.100.000 pesos . Dit is dus ongeveer 9500 pesos per m²

Ik (Janice dus) heeft een grondoppervlakte van 39.78 vierkante meter. Het gelijkvloers is ok, de eerste verdieping moet eraf (is  hout, zit vol termieten, maar de benedenverdieping is met hollowblocks gebouwd)

Er moet dus zo'n kleine 40 vierkante meter gebouwd worden, en er moet uiteraard een nieuw dak op (het huisje is 57 jaar oud, houtwerk dak vol termieten, en dak zelf ook versleten) Keuken en badkamer hoeven dus niet.

Kan ik gewoon 40 vierkante meter aan 7500 pesos, dus van 300,000 pesos budget uitgaan. Merk op dat de bewoners steeds  :smiley-philippines: zullen zijn, ... deze witneus gaat daar niet wonen ... dwz de grand chichi moet het niet zijn.
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

gosternokke

Hangt ook af van of je in eigen beheer bouwd of het door een contractor laat doen.  Ik was in eigen beheer zo rond de 5000 peso        per meter kwijt voor de ruwbouw.

Ook hout niet gezaagd gekocht maar men schoonvader heeft een aantal bomen opgezocht mahogany en mangyum.  En die zelf laten zagen.   Scheeld veel in prijs met kant en klaar gezaagd hout.
Ook hollowbloks kan een optie zijn om zelf te laten maken  , als je iemand kan vinden die het kan, voor paar duizend peso heb je een mal  en je kan ze dan van goeie kwaliteit maken..

En ja de afwerking kan je net zo duur maken als je zelf wil,    die kosten kunnen behoorlijk oplopen.  5000 peso per vierkante meter afwerking heb je  al gauw als het wat luxer moet worden.

  Oja verder heb ik ook gebruik gemaakt van gratis hout  zoganaamde  bakhaw= mangrovehout.    Ik betaalde dan allen de transportkosten.   Onder andere gebruikt bij de trap en balustrade.

milagros

Waar wij hebben gebouwdis moeilijk aan hout te geraken aan een redelijke prijs. Papertree is het meest voorkomende, maar is vrij duur. Narra is niet meer verkrijgbaar en als het wordt aangeboden betaal je stukken van mensen en loop je gevaar tegen de lamp te lopen als illegaal gekapt hout. Wij hebben hoofdzakelijk hollobocks gebruikt en de spanten van het dak zijn in metaal met daarop een dak van Apro, wat je hier bij ons ook hebt.

bananacreek

Citaat van: gosternokke op dinsdag 28 augustus 2012, 11:42:21
Hangt ook af van of je in eigen beheer bouwd of het door een contractor laat doen.  Ik was in eigen beheer zo rond de 5000 peso        per meter kwijt voor de ruwbouw.

Ook hout niet gezaagd gekocht maar men schoonvader heeft een aantal bomen opgezocht mahogany en mangyum.  En die zelf laten zagen.   Scheeld veel in prijs met kant en klaar gezaagd hout.
Ook hollowbloks kan een optie zijn om zelf te laten maken  , als je iemand kan vinden die het kan, voor paar duizend peso heb je een mal  en je kan ze dan van goeie kwaliteit maken..

En ja de afwerking kan je net zo duur maken als je zelf wil,    die kosten kunnen behoorlijk oplopen.  5000 peso per vierkante meter afwerking heb je  al gauw als het wat luxer moet worden.

  Oja verder heb ik ook gebruik gemaakt van gratis hout  zoganaamde  bakhaw= mangrovehout.    Ik betaalde dan allen de transportkosten.   Onder andere gebruikt bij de trap en balustrade.

Hier kopen wij het hout (cocolumber & Lawa-an) per boardfoot

Boardfoot wordt berekend op de volgende manier:  lengte x breedte x dikte : 12 x aantal = totaal aan boardfeet

jamietagabundok

Het is al een oud topic waar lang niet op gereageerd is.  Kennelijk weinig plannen om te bouwen onder de forumleden ?  :biggrinn:

Ik zou graag willen weten waar ik aan moet denken  aan prijs in piso per vierkante meter  :weetikniet:  Om zeg dit jaar iets  te bouwen.?

  En het gaat om de prijs van ruwbouw , wel goed en stevig gebouwd met betonkolommen en die blokken er tussen, zodat er later ook nog een verdiep op kan, maar zonder afwerking als tegels, keukenblok, toiletpot en dergelijke,  steld men ( gelukkig voor mij ) geen prijs op. :thumb:    Dus wel stevig gebouwd , maar ruwbouw iemand enig idee op welke prijs ik kom per vierkante meter omgeving Zamboanga ?    Bouwgrond is aanwezig.

jiggy

Citaat van: jamietagabundok op maandag 16 februari 2015, 20:52:41
Het is al een oud topic waar lang niet op gereageerd is.  Kennelijk weinig plannen om te bouwen onder de forumleden ?  :biggrinn:

Ik zou graag willen weten waar ik aan moet denken  aan prijs in piso per vierkante meter  :weetikniet:  Om zeg dit jaar iets  te bouwen.?

  En het gaat om de prijs van ruwbouw , wel goed en stevig gebouwd met betonkolommen en die blokken er tussen, zodat er later ook nog een verdiep op kan, maar zonder afwerking als tegels, keukenblok, toiletpot en dergelijke,  steld men ( gelukkig voor mij ) geen prijs op. :thumb:    Dus wel stevig gebouwd , maar ruwbouw iemand enig idee op welke prijs ik kom per vierkante meter omgeving Zamboanga ?    Bouwgrond is aanwezig.

Ik vermoed dat forumlid Callebaut een goede schatting kan geven van wat jij bedoelt.
Zie zijn topic
"bouwen op z'n Europees "
http://www.filippijnen.org/index.php/topic,13579.msg104123.html#msg104123

Het hier beantwoorden zou nuttig kunnen zijn voor iedereen, maar ik zou ook begrip hebben indien hij verkiest dat enkel per PM te doen.