Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Kamp pakt 'spookburgers' aan

Gestart door Amice, vrijdag 8 juli 2011, 22:47:36

Vorige topic - Volgende topic

Amice

Kamp pakt 'spookburgers' aan

Laatste update:  8 juli 2011 17:58 info.


DEN HAAG - Het is ''niet acceptabel dat mensen zich onvindbaar maken voor de overheid en tegelijkertijd wel een uitkering van diezelfde overheid ontvangen''.



Dat schrijven de ministers Henk Kamp van Sociale zaken en Piet Hein Donner van Binnenlandse Zaken aan de Kamer.

Kamp zal daarom de uitkeringsinstantie UWV en de Sociale Verzekeringsbank verzoeken de uitkeringsgerechtigden die bij de gemeente als 'Vertrokken onbekend waarheen' staan geregistreerd, aan te schrijven.


Ze moeten te lezen krijgen dat hun uitkering wordt gestopt als zij hun registratie bij de gemeente niet snel op orde brengen.


Nieuwe aanvragen


Bij nieuwe aanvragen wordt de uitkering niet in behandeling genomen als mensen geregistreerd staan als 'Vertrokken onbekend waarheen'.

Voorts wil Kamp regelen dat van alle uitkeringsgerechtigden met deze status de uitkering tijdelijk wordt opgeschort totdat de registratie op orde is.

In de nadere uitwerking van bovenstaande zal bekeken worden hoe rekening wordt gehouden met omstandigheden die buiten de macht van de burger liggen, belooft Kamp.



© ANP


Het wordt dus aantrekkelijk voor Nederland om gemeenten te stimuleren fouten in de registratie te maken. 'vertrokken bestemming onbekend' levert een hoop geld op voor ze. Maar brengt de burgers en vooral AOWers in het buitenland in gevaar. Immers kan men op ieder willekeurig moment de aow stopzetten en moet men maar zien te overleven.
Verder vraag ik me af waarom men een Digid nodig heeft? Dit was toch omdat alle bestanden gekoppeld zijn? Enkel in het voordeel van de staat en de instanties dus, maar niet voor de burger. De gemeenten kunnen makkelijk de registratie aanpassen met informatie van instanties als UWV en SVB en is daar zelfs toe verplicht, maar doen dat enkel in eigen belang. Dat is meten met 2 maten en dat is bij wet verboden.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Kano

Op zich is de maatregel wel te begrijpen. Wel geld vangen, maar je onttrekken aan toezicht en controle door je onvindbaar te maken is niet goed. Denk bijvoorbeeld maar eens aan Griekenland waar overledenen nog jaren lang een uitkering kunnen krijgen door gebrek aan controle.

Nederlanders in het buitenland moeten in elk geval ieder elk jaar aan pensioenfondsen en SVB bewijzen dat zij in leven zijn. Amice wijst er terecht op, dat door koppeling van de bestanden dit voor de gemeenten zichtbaar moet kunnen zijn.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Amice

Ook diegene die een UWV uitkering hebben dienen een attestatie de vita in te vullen.

Daarnaast zul je zowel bij de svb als bij uwv snel problemen krijgen als je vertrekt zonder bericht.

Maar stel nu eens dat je zo fortuinlijk bent de pensioen gerechtigde leeftijd te behalen en je hebt je altijd al voorgenomen om dan een wereldreis te gaan maken, met als uiteindelijk doel je ergens te vestigen waar het je tjidens die wereldreis het best bevalt.

Jammer dan, je kunt geen nieuw verblijfsadres opgeven dus daar gaat je pensioen/droom.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

bananacreek

Elk jaar moet ik mezelf met mijn papieren van de UVW en ook de SVB nu (i.v.m) komende AOW bij de SSS melden en alleen na verificatie van de SSS en BIR worden deze documenten door de SSS aan het betreffende uitkeringsorgaan in Nederland verzonden.
Je kan daar nooit onderuit komen want ze zijn nu zeer snel om een uitkering op te schorten of zelfs te stoppen
Daarom kan je beter heel vriendelijk zijn op de SSS, maar als alles in orde is hoef je natuurlijk niets te vrezen.

Ik ben het geheel eens in dit geval met Kamp om misbruik te voorkomen, maar ik denk dat de meeste gevallen weer uit Turkije, Marrokko en dat soort landen komen.....

balikbayan

Wel ongelukige afkorting SSS

Kreeg gelijk visioenen van duitssprekende filipino's

opinie

Citaat van: Kano op zaterdag  9 juli 2011, 00:37:48
Denk bijvoorbeeld maar eens aan Griekenland waar overledenen nog jaren lang een uitkering kunnen krijgen door gebrek aan controle.

Was dat niet in Japan?

CitaatZo is de oudste vrouw van Tokio nu spoorloos en vorige week nog bleek dat de oudste man van de hoofdstad al tientallen jaren dood in zijn kamer lag.

CitaatJapan blijkt maar liefst tweehonderd inwoners van boven de honderd jaar oud 'kwijt' te zijn. Dat hebben lokale autoriteiten gemeld aan persbureau AFP.

CitaatEither there's a massive, secret senior center somewhere, or there's a whole lot of fraud going on in Japan. After discovering that Tokyo's oldest man had actually been dead for 30 years, the country starting calling on its centenarians–and in addition to one gruesome find, it's discovered that some 230,000 of them are missing. Hundreds, if alive, would actually be at least 150 years old, found officials.

Ik begrijp de reservaties van Amice maar aan de andere kant moet men toch toegeven dat er controle nodig is. Het is dat of gewoon ieders uitkering halveren.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Luc

Citaat van: opinie op zaterdag  9 juli 2011, 20:30:45

Was dat niet in Japan?


Griekenland ook  :jajaja:

Overleden Grieken krijgen nog steeds pensioen

Het zou gaan om pensioenen van circa 4.500 dode ambtenaren die volgens de minister bij elkaar zeker 16 miljoen euro per jaar overgemaakt krijgen. Er is een onderzoek gestart naar waarom er zich verdacht veel mensen van boven de 100 jaar onder de gepensioneerden bevinden.

In Griekenland krijgt men sowieso een pensioenuitkering wanneer men de 100-jarige leeftijd bereikt. Volgens de statistieken genieten circa 9.000 Grieken ouder dan 100 jaar een pensioenuitkering. Wanneer men het overlijden van een naaste niet doorgeeft, loopt het pensioen gewoon door. De controle in het Zuid-Europese land is dusdanig ondermaats, dat er massaal kan worden gefraudeerd.

http://www.moneymagazine.nl/pensioen/overleden_grieken_krijgen_nog_steeds_pensioen
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

opinie

Ooo, valt best nog mee! 4.500 op 11 miljoen Grieken tegen 230.000 op 128 miljoen Jappen.

Dat is viermaal meer.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Amice

CitaatIk begrijp de reservaties van Amice maar aan de andere kant moet men toch toegeven dat er controle nodig is. Het is dat of gewoon ieders uitkering halveren.

Je hebt het niet best voor met de gepensioneerden in nederland zie ik wel.

Waarom zouden alle uitkeringen gehalveerd moeten worden omdat de gemeente bepaalde mutaties in hun bestanden missen dan?
Wie is er dan verantwoordleijk voor een adequate administratie in die gemeenten? de uitkeringsrgerechtigde en gepensioneerden?
Op basis van welke gegevens is die halvering dan gestoeld?


Dat er controle moet zijn, daarover hoeven we niet te discusseren hier maar onnodige dubbele controle terwijl gekoppelde bestanden daarin al voorzien en er door de instanties zelf al afdoende maatregelen zijn genomen daarvoor, lijken mij eerder een reden om de uitkeringen te halveren maar dan vanwege over de balk gesmeten gelden door de overheid.


In verband hiermee heb ik nog wel n leuke ervaringsanekdote:

Belasting legt beslag op een uitkering van een nederlander in de filippijnen, vanwege openstaande belastingen.(de bekende trap na)
De man had echter nooit de aanslag ontvangen.
In bezwaar bij de belasting met als argument dat ze wel wisten waar er beslag gelegd kon worden, maar niet wisten waar de initiele aanslag naar toegestuurd kon worden,terwijl dat bij de zelfde uitkeringsinstantie bekend was. Werd het bezwaar gegrond verklaart, en de verhoging/boete tot 0 terug gedraaid.

Het is gewoon gemakzucht om niet te doen waar gemeenten/belastingen enz verantwoordelijk voor zijn.Dan maken ze dus liever nog meer regels om onder hun eigen verantwoording uit te komen.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

opinie

Citaat van: Amice op zondag 10 juli 2011, 01:36:39
Je hebt het niet best voor met de gepensioneerden in nederland zie ik wel.

Waarom zouden alle uitkeringen gehalveerd moeten worden omdat de gemeente bepaalde mutaties in hun bestanden missen dan?
Wie is er dan verantwoordleijk voor een adequate administratie in die gemeenten? de uitkeringsrgerechtigde en gepensioneerden?
Op basis van welke gegevens is die halvering dan gestoeld?

Ik heb het juist wel goed voor met de gepensioneerden. Over een 25 jaar hoop ik dat ik er ook nog één zal worden. Tenzij het geld al allemaal over de balk is gegooid. Daarin is er niet zoveel verschil tussen  :belgiesmiley: en  :nederlandsevlag:
Het gaat in het artikel over uitkeringen en dan denk ik ook aan andere misbruiken.
Gemeenten dienen verantwoord te handelen maar overal waar er geld uitgedeeld wordt, is er wel iemand die de zaak bedondert. Kijk maar naar de problemen in Griekenland en Japan. Op zich toch geen derde-wereldlanden.
Als men pensioenen uitbetaald aan mensen die al jaren dood zijn, droogt de bron uiteindelijk op. Wie is daar de dupe van? Niet de gemeente, niet de staat maar juist: jij en ik.

Halvering, dat is een uitspraak om aan te geven dat men het probleem niet te licht mag nemen. Stel een levensverwachting van 75 à 77 jaar. 10 jaar pensioen dus. Een geval zoals in Tokio waar de man al 30 jaar dood was, gaat dus ervandoor met de pensioenen van 3 gemiddelde mensen.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus