Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

hoe geld verdienen

Gestart door kamperman, maandag 18 juli 2011, 00:09:04

Vorige topic - Volgende topic

vvjoris

Citaat van: shando op zondag  8 april 2012, 08:52:05
Citaat van: vvjoris op zaterdag  7 april 2012, 20:37:01

Ik veronderstel dat de BTW-wetgeving gelijkaardig is in  :smiley-philippines:, alleen dat het daar 12 % is en hier in  :belgiesmiley: 6 % of 21 % naargelang het food of drink is, meen ik. Maar dat maakt alleen iets uit in absolute (omzet)cijfers, de marge blijft dezelfde, en voor bier dus blijkbaar 143 %, wat mij zeer haalbaar lijkt, maar je moet natuurlijk het hele plaatje bekjken: huur, personeelskost, electriciteit, papierwinkel (dat je voor een zaak in  :smiley-philippines: 1000 papieren moet laten tekenen op 1000 plaatsen meestal voor een handvol pesos op (of desgevallend gedeeltelijk onder) tafel is mij al duidelijk)  :denk: en dan moet je zien hoeveel San Miguels, Red Horses, koffies edm je per dag moet verkopen  :denk: om iets over te houden. Stel dat heel uw kost de helft is van de bruto winstmarge, dan moet je toch al 150 consumpties per dag verkopen om â,¬ 1000 per maand over te houden, en daar betaal je zo'n 32 % belasting op (zie elders op 't forum, topic van enkele maanden geleden), dus dan heb je 35000 pesos netto per maand over, vet is dat niet é.... Ik vrees echter   :weetikniet: :confused2: dat de kosten hoger liggen en dat je als snel naar 300 consumpties per dag moet om het de moeite waard te maken....

Je berekeningen kloppen aardig. Alleen is het maar net hoe je er tegenaan kijkt. Wat vindt je eigenlijks de moeite waard?
Een Filipijn die 35k per maand kan verdienen zal al dolblij zijn met dit salaris. Gemiddelde salaris van een waiter/-tress, bartender in Baguio is ca. p160-p185 per dag. Daarnaast maken ze ook nog lange dagen. Het is mijn verloofde die de resto runt. Ik hoef er zelf niets aan te verdienen.

Mijn ex-gf, die afstudeerde als advocate en die een top-10 notering haalde gedurende de BAR-exams in 2003, verdiend in Manila nog maar net 35k. Al haar medestudenten die hun BAR ook hadden gehaald verdienen ongeveer de helft. Je weet zelf hoe de filipino's tegen advocaten, doktoren etc aankijken.

Natuurlijk zou het mooi zijn om dezelfde salarissen te verdienen als in Europa, maar ik denk dat het nog niet redelijk is om dat te verwachten van een kleine onderneming. Met 35k salaris per maand hebben ze tenminste al heel wat zorgen minder.

Het papierwerk ging heel snel en soepeltjes bij ons. Binnen 2 weken was alles geregeld. Verder zijn er nog omstandigheden wat heel erg interessant voor ons is alleen kan ik daar niks over vertellen.

Maar wat het eigenlijks om gaat is dat men al blij en tevreden zijn dat ze dit bedrag al kunnen verdienen.
:thumb:


:applaus: :congratualtionsis0: met uw zaak! 't Is zo dat je 't moet bekijken é.... 35K pesos voor  :smiley-philippines: is ruim voldoende, maar wij  :eu:-anen zijn natuurlijk meer gewoon... Het leven is in  :smiley-philippines: veel goedkoper, maar als je 't zelfde confort wil als hier heb je wel meer dan 35K nodig, cf condos aan Ayala in Cebu die gisteren in een ander topic genoemd worden: 55K huur, dan kom je er wel niet met 35K é... allemaal goed en wel als er nog voldoende inkomsten uit  :belgiesmiley: of  :nederlandsevlag: zijn...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

shando

Citaat van: vvjoris op zondag  8 april 2012, 09:50:04

:applaus: :congratualtionsis0: met uw zaak! 't Is zo dat je 't moet bekijken é.... 35K pesos voor  :smiley-philippines: is ruim voldoende, maar wij  :eu:-anen zijn natuurlijk meer gewoon... Het leven is in  :smiley-philippines: veel goedkoper, maar als je 't zelfde confort wil als hier heb je wel meer dan 35K nodig, cf condos aan Ayala in Cebu die gisteren in een ander topic genoemd worden: 55K huur, dan kom je er wel niet met 35K é... allemaal goed en wel als er nog voldoende inkomsten uit  :belgiesmiley: of  :nederlandsevlag: zijn...

Ik kan je redenering begrijpen, maar wat ik niet helemaal begrijp is waarom zou een filipino in zijn eigen land hetzelfde comfort als in europa moeten hebben als ze 35k verdienen? :ikkeniebegrijp: Dit is dan een vraag voor de Pinoy dan he? ;)

Onze situatie is anders. Wij hebben al een eigen groot huis, type villa met 2x een groot stuk land in Tarlac. Dus qua huur en kosten zitten we erg laag.
Daarnaast heb ik mijn eigen woning en werk hier in Nederland. Mijn verloofde runt de resto en dan is min. 35k salaris per maand voor haar meer dan genoeg. Wat dat betreft heb ik als europeaan zijnde niets te klagen qua comfort. Maar voor mij is comfort niet het allerbelangrijkste. Ik heb geluk gehad dat mijn verloofde al een groot huis had en mijn verloofde heeft het geluk dat ik de resto voor haar gefinancieerd heb.

Ik vind wel dat een filipijn al blij moet zijn als ie 35k salaris kan verdienen en dat ie dan niet naast zijn schoenen gaat lopen en dan denkt dat ie gelijk luxueus kan leven. Een europeaan die hetzelfde comfort wilt hebben als in het eigen thuisland zal dan wat harder en slimmer moeten werken om hetzelfde te kunnen verdienen.

vvjoris

Citaat van: shando op zondag  8 april 2012, 10:39:18
Citaat van: vvjoris op zondag  8 april 2012, 09:50:04

:applaus: :congratualtionsis0: met uw zaak! 't Is zo dat je 't moet bekijken é.... 35K pesos voor  :smiley-philippines: is ruim voldoende, maar wij  :eu:-anen zijn natuurlijk meer gewoon... Het leven is in  :smiley-philippines: veel goedkoper, maar als je 't zelfde confort wil als hier heb je wel meer dan 35K nodig, cf condos aan Ayala in Cebu die gisteren in een ander topic genoemd worden: 55K huur, dan kom je er wel niet met 35K é... allemaal goed en wel als er nog voldoende inkomsten uit  :belgiesmiley: of  :nederlandsevlag: zijn...

Ik kan je redenering begrijpen, maar wat ik niet helemaal begrijp is waarom zou een filipino in zijn eigen land hetzelfde comfort als in europa moeten hebben als ze 35k verdienen? :ikkeniebegrijp: Dit is dan een vraag voor de Pinoy dan he? ;)

Onze situatie is anders. Wij hebben al een eigen groot huis, type villa met 2x een groot stuk land in Tarlac. Dus qua huur en kosten zitten we erg laag.
Daarnaast heb ik mijn eigen woning en werk hier in Nederland. Mijn verloofde runt de resto en dan is min. 35k salaris per maand voor haar meer dan genoeg. Wat dat betreft heb ik als europeaan zijnde niets te klagen qua comfort. Maar voor mij is comfort niet het allerbelangrijkste. Ik heb geluk gehad dat mijn verloofde al een groot huis had en mijn verloofde heeft het geluk dat ik de resto voor haar gefinancieerd heb.

Ik vind wel dat een filipijn al blij moet zijn als ie 35k salaris kan verdienen en dat ie dan niet naast zijn schoenen gaat lopen en dan denkt dat ie gelijk luxueus kan leven. Een europeaan die hetzelfde comfort wilt hebben als in het eigen thuisland zal dan wat harder en slimmer moeten werken om hetzelfde te kunnen verdienen.


Nogmaals 100 % gelijk! Maar het hangt natuurlijk van situatie tot situatie af. Mijn bedoeling is om in  :smiley-philippines: te gaan wonen, en Janice heeft geen villa...en waar ze nu woont ga ik echt niet 'bijhokken'...dus wordt het huren, en hopelijk op termijn ook iets kopen of bouwen.... Ik blijf nog wel enkele jaren in  :belgiesmiley: actief, maar eens definitief ginder wil ik wel min of meer hetzelfde confort als hier, luxe hoeft niet echt, maar als ik dan 35K per maand heb, is dat voor mij niet voldoende vrees ik...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

shando

Citaat van: vvjoris op zondag  8 april 2012, 11:05:53

Nogmaals 100 % gelijk! Maar het hangt natuurlijk van situatie tot situatie af. Mijn bedoeling is om in  :smiley-philippines: te gaan wonen, en Janice heeft geen villa...en waar ze nu woont ga ik echt niet 'bijhokken'...dus wordt het huren, en hopelijk op termijn ook iets kopen of bouwen.... Ik blijf nog wel enkele jaren in  :belgiesmiley: actief, maar eens definitief ginder wil ik wel min of meer hetzelfde confort als hier, luxe hoeft niet echt, maar als ik dan 35K per maand heb, is dat voor mij niet voldoende vrees ik...

Yup, begrijp je situatie. Ooit zat ik ook in dezelfde situatie. Ik heb wat dat betreft geluk.
Maar ja, je zult toch ergens mee moeten beginnen he?

vvjoris

Citaat van: shando op zondag  8 april 2012, 14:17:27
Citaat van: vvjoris op zondag  8 april 2012, 11:05:53

Nogmaals 100 % gelijk! Maar het hangt natuurlijk van situatie tot situatie af. Mijn bedoeling is om in  :smiley-philippines: te gaan wonen, en Janice heeft geen villa...en waar ze nu woont ga ik echt niet 'bijhokken'...dus wordt het huren, en hopelijk op termijn ook iets kopen of bouwen.... Ik blijf nog wel enkele jaren in  :belgiesmiley: actief, maar eens definitief ginder wil ik wel min of meer hetzelfde confort als hier, luxe hoeft niet echt, maar als ik dan 35K per maand heb, is dat voor mij niet voldoende vrees ik...

Yup, begrijp je situatie. Ooit zat ik ook in dezelfde situatie. Ik heb wat dat betreft geluk.
Maar ja, je zult toch ergens mee moeten beginnen he?

Bedoeling is om in  :belgiesmiley: nog wat centjes te verdienen om voldoende reserve te hebben, heel veel op en af te gaan (kost ook geld, ik weet het, maar ik wil veel bij "t vrouwtje zijn....), en me binnen 5 jaar definitief in  :smiley-philippines: te vestigen. Stoppen met werken wil ik niet, dus ga ik er zowizo vroeg of laat 'iets' beginnen.
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Quezonboy

Ik en Shando hebben al prive met elkaar gemaild, het lijkt allemaal prima in orde :thumb: en ziet er goed uit.
Trouwens weten jullie wat legaal is op de Filipijnen 1 of 2 maanden voorschot van de huur? Dan heb ik het niet over de maand deposit.

Amice

Citaat van: Quezonboy op maandag  9 april 2012, 19:29:33
Ik en Shando hebben al prive met elkaar gemaild, het lijkt allemaal prima in orde :thumb: en ziet er goed uit.
Trouwens weten jullie wat legaal is op de Filipijnen 1 of 2 maanden voorschot van de huur? Dan heb ik het niet over de maand deposit.

Legaal is 2 maanden deposit en 1 maand advange huur.
Lager mag en hoger komt voor maar is niet in overeenstemming met de wettelijke bepaling.

Persoonlijk zal ik niet meer geven dan 1 maand deposit en 1 maand advange rent. Huurders zjn immers geen bank om de ondernemings risiko's af te dekken. Nog afgezien dat huisjes melkers toch al genoeg verdienen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

shando

Citaat van: Amice op maandag  9 april 2012, 21:05:48
Legaal is 2 maanden deposit en 1 maand advange huur.
Lager mag en hoger komt voor maar is niet in overeenstemming met de wettelijke bepaling.

Persoonlijk zal ik niet meer geven dan 1 maand deposit en 1 maand advange rent. Huurders zjn immers geen bank om de ondernemings risiko's af te dekken. Nog afgezien dat huisjes melkers toch al genoeg verdienen.

Dit las ik op een andere topic, Ik weet niet zeker of dit ook voor een commercial space geldt:
http://www.filippijnen.org/index.php/topic,8340.0/topicseen.html

vvjoris

Citaat van: shando op maandag  9 april 2012, 22:33:06
Citaat van: Amice op maandag  9 april 2012, 21:05:48
Legaal is 2 maanden deposit en 1 maand advange huur.
Lager mag en hoger komt voor maar is niet in overeenstemming met de wettelijke bepaling.

Persoonlijk zal ik niet meer geven dan 1 maand deposit en 1 maand advange rent. Huurders zjn immers geen bank om de ondernemings risiko's af te dekken. Nog afgezien dat huisjes melkers toch al genoeg verdienen.

Dit las ik op een andere topic, Ik weet niet zeker of dit ook voor een commercial space geldt:
http://www.filippijnen.org/index.php/topic,8340.0/topicseen.html
In BE is het ook wettelijk 2 maand waarborg en 1 maand huur om als privé persoon te huren. Om kantoren of winkels te huren kan men eender hoeveel borg vragen, meestal is dat 3 maand, maar kan evengoed 6 maand zijn. Huur kan ook anders bepaald worden, bvb per sqm per jaar. Ik weet het niet maar in Phills vermoed ik dat het gelijkaardig is, in een ander topic is er bvb spraken van huur van een space in een mall, 1 jaar huur op voorhand te betalen....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Amice

Citaat
Dit las ik op een andere topic, Ik weet niet zeker of dit ook voor een commercial space geldt:
http://www.filippijnen.org/index.php/topic,8340.0/topicseen.html

Dan krijg je daarmee bevestigd wat ik stelde.

Citaatin een ander topic is er bvb spraken van huur van een space in een mall, 1 jaar huur op voorhand te betalen....
Zoals ik al stelde, komt hoger ook voor, ook voor appartementen vraagt men wel om naast de advance en deposit payment, 11 postdated checks op voorhand gereed te stellen. Echter is daarvoor geen wettelijke bepaling,sterker nog rechters hier in de filippijnen, zien dat liever niet gebeuren aangezien het enkel onnodig veel werk oplevert voor ze.
Dergelijke overeenkomsten worden dan ook onderling bepaald en afgesloten of liever gezegd door de lessor gedicteert en door de strot geduwd en vallen daarmee indien geaccepteert door de lessee onder commitment law.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent