Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

* Hoe vlieg je slim?

Gestart door Kano, woensdag 10 augustus 2011, 03:26:50

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Hoe vlieg je slim?


De Telegraaf, 9 aug 2011

Freelance journalist Margriet Marbus reist voor haar werk de hele wereld over. Vroeger werkte ze ook als reisleidster en stewardess, en haar man is piloot. Haar tips voor een goedkope en ontspannen vlucht.


Hoe kom ik aan een goedkoop vliegticket?

Op sites zoals cheaptickets.nl kunt u de prijzen van vliegmaatschappijen met elkaar vergelijken en zien wat de goedkoopste optie is. Kijk ook altijd wat het scheelt als u een paar dagen eerder of later vertrekt. Soms wel honderden euro's! Ticketsites zijn trouwens negen van de tien keer goedkoper dan de last minute-balies op Schiphol.


Hoe zorg ik dat ik ruim zit?

Er zijn sites waarop te zien is hoe vol een vlucht zit. Op Flightstatus.com staat bijvoorbeeld: poor (niet doen), medium (kan beter) of good (leeg!). Hoe leger het vliegtuig, hoe groter de kans dat u een (paar) lege stoelenrij(en) kunt ritselen. Handig bij een verre vlucht!


Hoe doe ik dat dan?

Check bij zo'n lege, verre vlucht zo laat mogelijk in. Dan heeft iedereen zijn plek en is het seatingplan van de vlucht bekend. Lach lief naar de grondstewardess en vraag of er nog stoelenrijen leeg zijn. U hebt namelijk rugpijn of bent gewoon wat ziekjes en wat ruimte zou welkom zijn. Vraag wel of er nog veel mensen moeten inchecken, want dat vermindert natuurlijk de kans op een lege rij.


En op een Europese vlucht?

Wie binnen Europa blijft, doet er goed aan om juist wél vroeg in te checken via internet. De beste plekken: zo voorin mogelijk. Niet vanwege de beenruimte, want die is op Europese vluchten nooit oké. Maar voorin, dichtbij de businessclass, is het vaak rustiger. Bij de nooduitgangen hebt u meer beenruimte, maar kinderen mogen daar niet zitten.


Kan het niet wat luxer?

Er zijn businessclasses met ligbedden en sommige maatschappijen, zoals Emirates, Qatar en Etihad, hebben zelfs eigen kamers. Maar dat zijn dure tickets. Toch is wat meer comfort wel wat waard. Wie een vlucht maakt van bijvoorbeeld Schiphol naar Sydney heeft een enorme jetlag te verwerken. Dagenlang voelt u zich brak. Wie aan boord goed kan slapen, wint een dag of drie. Tip: Op bijna lege vluchten kunt u soms de tweede stoel voor de helft van de prijs krijgen.


Hoe zorg ik dat mijn kinderen de vlucht goed doorkomen?

Laat kinderen de dag ervoor niet laat naar bed gaan onder het motto: dan slapen ze lekker in het vliegtuig... Kinderen worden druk en doodmoe van reizen. Zeker als er veel tijdsverschil moet worden overbrugd is het belangrijk om goed uitgerust aan de reis te beginnen. Let op: een lege stoel naast het kind om op te slapen, scheelt een halve dag jetlag!


Wat doe ik nog meer tegen een jetlag?

Zaak is uw lijf zo goed mogelijk in conditie te houden tijdens de vlucht. Geen koffie, geen alcohol, geen snoep, wel veel water. Probeer goed te eten, dat helpt. Neem fruit, salade en bruine boterhammen mee; vliegtuigmaaltijden zijn vaak van slechte kwaliteit. Probeer zoveel mogelijk te slapen en zet uw horloge alvast op de tijd van de bestemming, zodat u aan het waak— en slaapritme van daar kunt wennen. Toch kunt u de eerste twee, drie dagen last houden van een jetlag. Als u 's ochtends trek hebt in nasi, weet u waar het door komt.


Bron: http://www.telegraaf.nl/reiskrant/10341263/__Hoe_vlieg_je_slim___.html?sn=reiskrant
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn