Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

gezonde filippijnse waar

Gestart door Adriaan, dinsdag 13 oktober 2009, 11:05:40

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

Ik mis hier in Australie de Bambi 'coconut oil' en de pure cacao, onvermengd met suiker of ander ongerief, die je in de Filippijnen op veel plaatsen krijgen kunt.

Eerst wat betreft die kokosnotenolie: voor zover ik weet had de Filippijnen daar, voor de Tweede Wereldoorlog, een bloeiende exportmarkt in. De oorlog maakte exporteren onmogelijk en het gat in de markt werd gevuld door andere plantaardige olien die zgn. gezonder zouden zijn omdat ze geen of weinig verzadigd vetzuur bevatten. Dit is een mythe. In feite komt men meer en meer tot de ontdekking dat kokosnotenolie tot de gezondste vetten behoort en volgens heel recent onderzoek helpt het zelfs tegen diabetes. Wij kunnen het hier in Australie wel krijgen maar dan tegen hoge prijs in een 'health shop" in plaats van als normale spijsolie in een gewone supermarket, zoals in de Filippijnen. Als de vetphobie zijn natuurlijke dood sterft (met het afsterven van de cardiologen die die phobie op zeer zwakke gronden hebben aangewakkerd) zal kokosnotenolie zijn rechtmatige plaats in ons dieet weer kunnen innemen.

De heilzame werking van chocola, vooral van pure cacao, op de gezondheid is langzamerhand steeds meer bekend geraakt. In de Filippijnen hebben artsen lange tijd de mythe verdedigd dat het de bloeddruk omhoog zou jagen - in feite heeft veel onderzoek aangetoond dat het precies het tegenovergestelde doet. Wel moet ik zeggen dat veel Filipino's de heilzame werking van het spul weer te niet doen door het vermengen met massa's suiker ('sugar the silent killer - pure, white and deadly') alvorens het te drinken. Helaas kunnen we hier geen pure cacao krijgen. In plaats daarvan koop ik repen die voor 85 % uit pure chocola bestaan. Maar dat is een compromis, want je krijgt ook daar toch meer suiker mee naar binnen dan heilzaam is.

Wij hebben uit de Filippijnen een 'bateroll' meegenomen en als deze of gene vandaar pure cacao voor ons meebrengt bereiden we het op de Filippijnse wijze.

Guadalupe

Bij mijn weten zijn er vele goede vetten zolang het maar de onverzadigde vetten zijn en het liefst meervoudige-.
Mijn scheikunde kennis is iets te ver weg gezonken om het nog exact te achterhalen,googlen lukt me wel.
Ik gebruik veel olijf olie voor bakken en braden en niet de palm olie die hier nu met tankers de haven binnen glijd afkomstig van palm plantages waarvoor de laatste restantjes oerwoud  gekapt worden.
In Europa en noord Afrika is zeer veel olijf olie,vooral ook nieuwe aanplant.

En gezond en lekker.
Wie lacht niet wie de mens beziet.

Adriaan

#2
Hi Guadulupe, het is nu weer geruime tijd geleden dat we in dat Italiaanse koffietentje in Ayala afscheid van je namen. Ik kreeg nog een overcompleet pak koffie van je dat ik dankbaar heb geconsumeerd.

Wat olijfolie betreft: ik heb altijd gelezen dat het uitstekend is voor slaatjes maar minder geschikt voor bakken en braden omdat het een laag oxydatiepunt heeft. Het is juist de palmolie die tegen hoge temperaturen is bestand. Wat de hetze tegen verzadigde vetzuren betreft: die heeft mij niet overtuigd. Ze is vnl. gebaseerd op enkele studies die een correlatie aan schijnen te wijzen tussen de consumptie van verzadigd vet, aderverkalking en hartkwalen, maar correlatie wijst niet op oorzakelijkheid en er zijn ook studies die zelfs geen correlatie hebben kunnen vinden. Het blog van Dr.Michael Eades geeft hier veel informatie over.

Hier is een citaat uit Wikipedia over de (on)geschiktheid van sommige olien voor bakken en braden: 'Heating an oil changes its characteristics. "Oils that are healthy at room temperature can become unhealthy when heated above certain temperatures. When choosing a cooking oil, it is important to match the oil's heat tolerance with the cooking method.[21].

A 2001 parallel review of 20-year dietary fat studies in the United Kingdom, the United States of America and Spain[22] concluded that polyunsaturated oils like soya, canola, sunflower and corn degrade easily to toxic compounds when heated up. Prolonged consumption of burnt oils lead to atherosclerosis, inflammatory joint disease and development of birth defects. The scientists also questioned global health authories' wilful recommendation of large amounts of polyunsaturated fats into the human diet without accompanying measures to ensure the protection of these fatty acids against heat-and oxidative-degradation.

Palm oil contains more saturated fats than canola oil, corn oil, linseed oil, soybean oil, safflower oil, and sunflower oil. Therefore, palm oil can withstand extreme deepfry heat and  is resistant to oxidation compared to vegetable oils of high unsaturated fats.[23] Since the turn of the century, palm oil is increasingly incorporated into the global commercial food industry because it remains stable when deepfried or baked in extreme high heat[24][25] and for its high levels of natural antioxidants.[26]"

Ik kan hier noch kokosnotenolie noch palmolie krijgen en gebruik dus pure boter voor bakken en braden.





Guadalupe

Hallo Adriaan,het wordt weer tijd voor een reunie onderhand.
Als ik in die pizzeria eet moet ik er nog aan denken.
Blij dat de koffie ok was.
Nog twee maanden en ik ben er weer voor enige tijd om de koude hier te ontvluchten.

Over eetbare olien en vetten is veel te doen.
Olijfolie ondersteunt het zgn mediterrane dieet en word in die landen dan ook gebruikt
voor bakken en braden,zij het dat je voor ieder toepassing de juiste soort olijfolie moet kiezen.
Vergin,extra vergin en gewone.Niet te verwarren met virgin.

Ook in de salade doe ik altijd een scheut om er smaak aan te brengen.

Echer om te frituren gebruiken we dan weer zonnebloem olie als we al frituren.

Kom je nog naar Cebu ?
Wie lacht niet wie de mens beziet.

Adriaan

#4
Ja. over vetten is inderdaad veel te doen. In 2002, geloof ik, gooide de wetenschapsredacteur van het prestigieuze Amerikaanse blad Science, Gary Taubes, wat dat betreft de knuppel in het hoenderhok door in de New York Times een artikel te publiceren dat ongeveer de titel had "What if it all has been a big fat lie ?". Daarin stelde hij op goede gronden de vraag of die hele anti-vet hetze die we in de laatste halve eeuw te verduren hebben gehad op een degelijk fundament was gebaseerd. Zijn voorlopige antwoord was "Nee" maar om de zaak verder uit te plussen besteedde hij de volgende vijf jaar aan grondiger studie er van en kwam aan het eind van 2007 met het boek "Good Calories Bad Calories". Ik was in Cebu toen het uitkwam en kon het, tot mijn vreugde, zo maar in de National Bookstore krijgen. One up for the National Bookstore. Het verhaal telt meer dan vijfhonderd pagina's met een ontzaglijk aantal voetnoten dus dat kan ik hier niet zo maar samenvatten. Maar een van zijn voorname stellingen is dat die anti-vet hetze oorspronkelijk van de grond kwam door de bemoeienis van een kleine groep cardiologen waarvan zekere Ancel Keys de leidende figuur was. Die Keys was een soort van wetenschapsdictator die er voor zorgde dat visies die niet met de zijne overeen kwamen uit de voornaamste tijdschriften bleven en ook in wetenschappelijke conferenties geen voet aan de grond kregen. Maar Taubes toont in hoofdstuk na hoofdstuk met kracht van argumenten aan dat het wetenschappelijk onderzoek waarop dit alles was gebaseerd vol gaten zat en op de tocht stond.

Zwaarlijvigheid, zo luidt een van zijn voorname stellingen, is geen kwestie van vetconsumptie. Het is veeleer een kwestie van een hormonale storing die wordt teweeg gebracht door het verorberen van koolhydraten (in brood, rijst, pasta, bananen etc). Die doen het bloedsuikergehalte, en daarmee de afscheiding van insuline door de pancreas, snel stijgen. Insuline is een vettransporteur - het deponeert vet in de vetcellen en daarmee kan het niet aangewend worden voor energie (denk aan al die 'ondervoede' en vermoeide zwaarlijvige dames). Bovendien gebeurt die afscheiding van insuline in een vicieuze cirkel want omdat het voortdurend wordt geproduceerd brengt het 'insulin resistance' in de weefsels teweeg. Resultaat: nog meer afscheiding van insuline. En 'insulin resistance' leidt tenslotte tot diabetes.

Ik nam de proef op de som na het boek gelezen te hebben en at drie maanden lang varkenslapjes voor ontbijt, luch en diner. Ze kwamen tenslotte mijn oren uit en mijn schoonfamilie sloeg het alleemaal met verwondering gade. Ze hadden een hartaanval voor mij in gedachten, ook al omdat ik veel cocoa nuttigde - een drank die volgens hen tot hogere bloeddruk moest leiden. Maar mijn bloeddruk ging omlaag en ik verloor in drie maanden tijd achteneenhalve kilo. Bovendien kwam er verbetering in mijn specifieke cholesterolcijfers. Mijn LDL ging weliswaar omhoog mjaar dat gebeurde ook met mijn 'goede cholesterol', HDL, en mijn triglycerides tuimelden naar beneden.

Ik ben er zelf van overtuigd geraakt, niet alleen door Taubes, maar ook door wat ik sindsdien gelezen heb, dat we met die hele anti-vet en anti-vlees hetze op een dwaalspoor zijn gebracht. Hier in Australie had ik jaren geleden een cardioloog die monsterachtig dik was en mijn eerste gedachte toen ik hem zag was: man, je mag je wel eens aan je eigen voorschriften houden. Maar nu realiseer ik me dat hij dat inderdaad deed. Hij vermeed vet en vrat koolhydraten. Vandaar.

Ja, het zou leuk zijn om weer eens een reunie te hebben, ook met Frank van wie ik een tijd lang niet heb gehoord. Hij stopte zo'n maand of acht geleden ook op het andere forum, tegelijk met mij. Er zit misschien een solitair tripje van enkele weken voor me in maar mijn asawa wil niet horen van terugkeer naar de Filippijnen. Ze heeft een grondige pest aan het land en ziet daar ook geen toekomst na mijn verscheiden dat, uit de aard van de zaak, wschl. tientallen jaren voor het hare zal vallen. Ze heeft hier een goede baan als verpleegkundige in een operatiekamer  terwijl verpleegkundigen in de Filippijnen 'peanuts' worden geserveerd als maandelijkse gage - bij wijze van spreken dan. Maar die koffie in dat Italiaanse comboffie houd ik in gedachten - onder andere zaken. De Filippijnen hebben veel nadelen maar je bent er niet gauw verveeld - zoals hier waar de meeste zaken keurig in orde zijn.

Adriaan

Ik geef hieronder de voornaamste stellingen van Taubes (vertaald) in de volgorde waarin hij ze zelf presenteert (ik zou het zelf wat anders hebben aangepakt omdat de voornaamste stellingen, 8 t/m 10,  pas aan het einde komen):


1.   Hartziekte wordt niet veroorzaakt door vet in ons dieet, of dat vet nu verzadigd is of niet.

2.   Hartziekte wordt veroorzaakt door de consumptie van koolhydraten vanwege hun effect op het hormoon insuline. Hoe meer verteerbaar  en verfijnd de koolhydraten en hoe meer fructose ze bevatten des te groter hun effect op onze gezondheid, gewicht en algemeen welzijn.

3.   Suikers — sucrose (tafelsuiker) en fructose bevattende 'corn syrup' in het bijzonder — zijn vooral schadelijk. De glucose in die suikers doet het insulinenivo stijgen; het fructose dat ze bevatten overlaadt de lever.

4.   Verfijnde koolhydraten, zetmeel en suikers, zijn de meest waarschijnlijke oorzaken in ons dieet van kanker, Alzheimer's, en de andere gewone chronische ziekten van deze tijd.

5.   Zwaarlijvigheid wordt veroorzaakt door het excessieve opslaan van vet, niet door te veel eten of gebrek aan lichaamsbeweging.

6.   Het consumeren van een excessieve hoeveelheid calorieen maakt ons net zo min dikker als het een kind langer maakt.

7.   We verliezen geen overtollig vet door lichaamsbeweging; dat maakt ons alleen maar hongeriger.

8.   We worden dik door een gebrek aan evenwicht in de hormonale regulering van vetweefsel en vet metabolisme. Er wordt meer vet opgeslagen in het vetweefsel dan er wordt vrijgemaakt en gebruikt voor energie. We verliezen gewicht wanneer het evenwicht in die hormonale regulering wordt hersteld.

9.   Insuline is de voornaamste regulator van vetopslag. Wanneer het insulinenivo gestegen is slaan we calorieen op als vet. Wanneer het daalt wordt vet vrijgemaakt uit ons vetweefsel en gebruikt voor energie.

10.   Omdat koolhydraten de afscheiding van insuline bevorderen maken ze ons dikker en tenslotte zwaarlijvig. Door calorieen als vet op te slaan maken koolhydraten ons ook hongeriger en verminderen de hoeveelheid energie die we gebruiken voor ons metabolisme en lichamelijke activiteit.

11.         Hoe minder koolhydraten we consumeren des te slanker we zijn.

Rich

Rich de Nederbelg.

Mawibata




Ik had een tijdje geleden eens het Atkins dieet gevolgd, was in no time meer dan 10 kilo kwijt.   :applaus:

Maar het volhouden, da's een probleem.    :jajaja:

Zeker als je favoriete maaltijden spaghetti en bami zijn.

En dan nog op de   :smiley-philippines:  met hun 3 X daags rijst.   






Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Adriaan

Taubes' verhaal biedt inderdaad een rechtvaardiging voor de aanpak van Atkins. Atkins was een cardioloog en de wijze waarop zijn collega cardiologen zich hebben opgesteld t.a.v. zijn aanpak is een wetenschappelijk schandaal dat maar ten dele zijn verontschuldiging vindt in het feit dat Atkins niet bepaald uitblonk in tact. Atkins wendde alleen de fysiologische kennis betreffende koolhydraten, verhoging van bloedsuiker, insulineafscheiding en vetaccumulatie  aan die volgens Taubes al in het begin van de zestiger jaren volledig aanwezig was maar die door figuren als Ancel Keys c.s. hardnekkig werd genegeerd.

Ja, inderdaad is het volhouden van dat dieet het probleem - zeker als je culinaire gaven en bekwaamheden maar heel beperkt zijn - zoals bij mij het geval is. Dan val je al gauw terug op steeds weer diezelfde spek en eieren, varkenslapjes en biefstukken. Atkins geeft veel recepten en die zijn ook te vinden in het boek van Dr. Michael Eades getiteld Protein Power. Maar je moet vrij fanatiek zijn om dat allemaal te bereiden. Ten eerste moet je gaan speuren naar de ingredienten en dan moet je vaak ook nog lange tijd in de keuken staan om het een of ander panklaar te maken.

Ik moet bekennen dat ik van die achteneenhalve kilo die ik in de Filippijnen verloor er weer drieeneenhalf heb teruggewonnen.

Ik ga het nu eens proberen met 'protein drinks'. De truc schijnt te zijn om je lichaam, waarvan de fysiologie tenslotte volledig werd vastgelegd in de tijd dat we nog jagers en verzamelaars waren en in tijden van overvloed veel eiwitten consumeerden, te laten 'geloven' dat we in een tijd van overvloed leven. Het accumuleert dan geen vet bij wijze van reserve voorraad in harde tijden. Deze visie is natuurlijk heel goed verenigbaar met het verhaal betreffende insuline afscheiding.

Nog iets over kokosnotenolie. Hier is een artikel dat het aanprijst als een soort mirakel medicijn. Het legt echter wel de nadruk op het feit dat het "Virgin Coconut Oil" moet zijn. Veel fabrikanten die het als spijsolie vervaardigen schijnen het te onderwerpewn aan extreem hoge temperaturen om het van zijn geur te ontdoen, te bleken en te verfijnen. Dat fabricageproces leidt tot 'hydrogenation' wat zo ongeveer het ergste schijnt te zijn dat een olie kan overkomen. Onverzadigde vetten die aan hoge temperaturen worden onderworpen schijnen een gevaar voor je welbevinden te zijn en kokosnotenolie heeft nog altijd 8 % onverzadigde vetten (minder dus dan de meeste andere vetten maar toch ..).

Misschien kan iemand die nog in de Filippijnen woont uitvinden in hoeverre dat fabricage proces bij Bambi kokosnotenolie is toegepast. Ik herinner me wel dat je in Filippijnse 'health shops' Virgin kokosnotenolie in diverse smaken kon krijgen maar die was vrij prijzig. Mijn schoonmoeder kon zelf natuurlijke kokosnotenolie bereiden en ik denk dat veel Filipina's die kunst verstaan.

Hier is het adres voor het artikel betreffende Virgin kokosnotenolie als wondermedicijn: http://www.treelight.com/health/nutrition/CoconutOil.html

innka3

#9
adriaan,een leuke bijdrage over koolhydraten heb het zelf ook een keer 8w volgehouden
zo'n 9 kg kwijt  :happy: maar later  :benweg: er weer bij dus heb ik het maar op gegeven,je moet dus afzien van
de lekkere dingen :negatief:  even . :offtopic: Hij stopte zo'n maand of acht geleden ook op het andere forum, tegelijk met mij. :neeneenee: als we het over de zelfde hebben tikt hij nog steeds en ben jij ook nog lid.
maar ik kan het mis hebben  :confused2: zelf ben ik ook lid op verschillende fora en vind het overal wel best.  :thumb:

[admin] :offtopic: uit dit topic wordt verdergezet in Off topic uit =gezonde filippijnse waar=[/admin]