Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

* Leers: Tijdelijke trouwvergunning voor homoparen

Gestart door Kano, dinsdag 15 november 2011, 11:49:28

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Leers: Tijdelijke trouwvergunning voor homoparen



Persbericht | 14-11-2011

Als een buitenlandse partner niet kan trouwen in het land van herkomst omdat hij of zij homoseksueel of lesbisch is, blijft het in de toekomst toch mogelijk om zonder extra problemen voor gezinshereniging in aanmerking te komen. Minister Leers (Immigratie en Asiel) komt met een speciale verblijfsvergunning met een beperkte geldigheidsduur, zodat de homoseksuele partner in Nederland kan trouwen of het partnerschap kan laten registreren. Na het huwelijk kan deze speciale trouwvergunning worden omgezet in een verblijfsvergunning voor gezinshereniging. Dat schrijft minister Leers vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Het kabinet wil gezinshereniging voortaan beperken tot gehuwde of geregistreerde partners, maar in veel landen levert die eis met name voor gelijkgeslachtelijke paren problemen op als trouwen of partnerregistratie daar voor hen wettelijk niet mogelijk is. De oplossing van minister Leers voorkomt dat toelating tot Nederland voor homoseksuele paren extra lastig is ten opzichte van heteroseksuele paren. Ook wordt voorkomen dat een homoseksuele of lesbische partner risico's loopt wanneer hij of zij na de huwelijkssluiting zou moeten terugkeren naar het land van herkomst om een inreisvisum (Machtiging tot Voorlopig Verblijf, MVV) aan te vragen.

Net zoals bij andere paren geldt voor paren van gelijk geslacht dat de buitenlandse partner een MVV moet aanvragen bij de Nederlandse ambassade in het land van herkomst. Als vaststaat dat het wettelijk onmogelijk is om het huwelijk te sluiten in het land van herkomst, wordt deze MVV ook afgegeven als het huwelijk of de partnerregistratie nog niet gesloten is. In plaats van de huwelijksakte te tonen tekent de aanvrager een verklaring dat hij of zij in Nederland deze verbintenis alsnog zal aangaan.

Na de inreis in Nederland wordt de MVV omgezet in een speciale verblijfsvergunning met een beperkte geldigheidsduur. De geldigheidsduur zal voldoende lang zijn om te trouwen of het partnerschap te laten registreren. De speciale trouwvergunning kan niet verlengd worden. Is de verbintenis eenmaal gesloten, dan kan de verblijfsvergunning voor gezinshereniging worden aangevraagd.

De regeling geldt niet alleen voor homoparen die niet kunnen trouwen in het land van herkomst. Ook andere paren die naar buitenlands recht in eigen land niet kunnen trouwen kunnen er gebruik van maken, bijvoorbeeld omdat zij niet van dezelfde religie zijn. In sommige landen kunnen moslims bijvoorbeeld niet met christenen trouwen en vice-versa.


Bron: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/bzk/documenten-en-publicaties/persberichten/2011/11/14/leers-tijdelijke-trouwvergunning-voor-homoparen.html


Kamerbrief gezinsmigratie partners van gelijk geslacht

Datum 14 november 2011
Onderwerp:
Gezinsmigratie partners van gelijk geslacht


Met deze brief informeer ik u over de oplossing waartoe het kabinet besloten heeft teneinde bij gezinsmigratie te voorkomen dat partners van gelijk geslacht problemen zouden kunnen ondervinden in de toelatingsprocedure als gevolg van het feit dat zij in het land van herkomst geen mogelijkheden hebben om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Ik doe hiermee tevens mijn toezegging gestand, gedaan tijdens het Algemeen Overleg over
gezinsmigratie op 18 januari jl., u te zullen informeren over de uitkomst van het gesprek dat ik over dit onderwerp heb gevoerd met het COC.

Op 31 januari van dit jaar heb ik met vertegenwoordigers van het COC gesproken over onder meer de zorg van het COC dat de voorgenomen maatregel van het kabinet om gezinsmigratie te beperken tot gehuwde en geregistreerde partners, partners van gelijk geslacht zou belemmeren in het uitoefenen van hun recht op gezinsleven. Ik heb in dit gesprek laten weten de zorg van het COC te begrijpen en naar een oplossing te streven.

Het kabinet heeft op 16 september jl. besloten een regeling te treffen die het mogelijk maakt dat vreemdelingen, die als gevolg van wettelijke belemmeringen in het land van herkomst aantoonbaar niet kunnen trouwen of een geregistreerd
partnerschap kunnen aangaan, een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV) aan kunnen vragen met als doel het kunnen sluiten van een huwelijk of het aangaan van een partnerschapsregistratie in Nederland. Die machtiging zal worden
verleend wanneer aan alle voorwaarden voor gezinshereniging of -vorming wordt voldaan met uitzondering van het huwelijk/de registratie. In plaats van de akte te tonen tekent de aanvrager een verklaring dat hij in Nederland een verbintenis zal aangaan.

Na inreis wordt de MVV omgezet in een verblijfsvergunning met een beperkte geldigheidsduur. Deze verblijfsvergunning kan niet verlengd worden. De geldigheidsduur zal voldoende lang zijn om betrokkene in staat te stellen
gedurende rechtmatig verblijf in Nederland te trouwen/het partnerschap te registreren en op die manier aan alle voorwaarden voor verblijf in Nederland op basis van gezinshereniging/gezinsvorming te gaan voldoen.
Is de verbintenis gesloten, dan kan op verzoek van de vreemdeling het verblijfsdoel van de vergunning worden gewijzigd in "gezinshereniging."

Deze oplossing voorkomt dat de procedure voor partners van gelijk geslacht in duur en kosten afwijkt van die voor vreemdelingen die wel in staat zijn voorafgaande aan de MVV-aanvraag te trouwen. Ook wordt voorkomen dat men
mogelijk risico zou lopen indien men na het huwelijk in Nederland zou moeten terugkeren naar het land van herkomst om de MVV-procedure te doorlopen.
De oplossing biedt ook soelaas voor vreemdelingen die als gevolg van wettelijke belemmeringen in het land van herkomst niet kunnen trouwen omdat de partners van een verschillende religie zijn.

Het COC is inmiddels hierover geïnformeerd. Ik ben voornemens het COC uit te nodigen voor een nadere toelichting op het voorstel.
Momenteel wordt de noodzakelijke aanpassing van het Vreemdelingenbesluit voorbereid. Deze zal spoedig voor advies aan de Raad van State worden voorgelegd.


De minister voor Immigratie en Asiel,
G.B.M. Leers

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/11/14/kamerbrief-gezinsmigratie-partners-van-gelijk-geslacht/kamerbrief-gezinsmigratie-partners-van-gelijk-geslacht.pdf
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

josv

Mooie versoepeling van de wet. Het is dus niet eens meer nodig om een schijnhuwelijk aan te gaan. Je krijgt je MVV toch wel  :lachen: :lachen:.................................. :negatief:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

koy

WaW dit is echt wel super nieuws, echt vooruitstrevend progressief denken van Min. Leers, was het in België ook maar zo, of moet ik nu verhuizen naar Nederland?
leven en laten leven...

josv

Citaat van: koy op dinsdag 15 november 2011, 23:16:07
WaW dit is echt wel super nieuws, echt vooruitstrevend progressief denken van Min. Leers, was het in België ook maar zo, of moet ik nu verhuizen naar Nederland?

In jou geval zal dat zeker 'n optie kunnen zijn ( denk ik )
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Budgie

Citaat van: josv op woensdag 16 november 2011, 03:54:53
Citaat van: koy op dinsdag 15 november 2011, 23:16:07
WaW dit is echt wel super nieuws, echt vooruitstrevend progressief denken van Min. Leers, was het in België ook maar zo, of moet ik nu verhuizen naar Nederland?

In jou geval zal dat zeker 'n optie kunnen zijn ( denk ik )

Is nog erg de vraag want hij moet dan wel vast werk hebben anders voldoe je niet aan de eis minimaal nog een jaar een arbeidscontract of een andere vorm van vast inkomen

Wel grappig want onze minister-president kan dus geen partner uit de Filippijnen over laten komen want hij heeft geen vast contract maar word per dag ingehuurd
Getting older beats the alternative -dying young

koy

#5
Citaat

Is nog erg de vraag want hij moet dan wel vast werk hebben anders voldoe je niet aan de eis minimaal nog een jaar een arbeidscontract of een andere vorm van vast inkomen


Dit begrijp ik niet goed. Bedoel je dat ik een vast contract in NL zou oefen hebben of mijn vriend?
Marven studeert nu voor hulpverlener (caregiver) en in B is dit een knelpuntberoep en dus trekken ze hiervoor mensen uit 't buitenland aan.
Is dit ook zo in NL?

Dus als ik een vaste woonplaats zou hebben in NL, kan ik dan op basis van deze nieuwe wet m'n vriend/partner over laten komen om in NL te trouwen?

bedankt voor de input van vooral de  :nederlandsevlag: ders  :thumb:

Koy
leven en laten leven...

Budgie

@ Koy
Volgens de regels van de IND hier moet jij als uitnodiger van je partner hier een vaste dienstverband hebben Een zogenaamd arbeidscontract voor onbepaalde tijd of een eigen bedrijf met een accountensverklaring van je bedrijf dat dit voldoende inkomen geeft.
Je moet hier wel wonen maar volgens mij mag je wel je inkomen of vaste dienstbetrekking hebben in België maar dat geeft de website niet aan zie http://www.indklantdienstwijzer.nl/
Wat Leers nu doet is voor ons een verslechtering In 2008 kwam mijn huidige asawa hier met een MVV en was ik de garantsteller Ik was niet getrouwd en ook hadden we geen samenlevingscontract of iets dergelijke Het enige was dat we moesten was een verklaring dat we beiden op het zelfde adres gingen wonen tekenen en ik mij financieel garant voor haar stelde en de kosten van haar terugkeer als ze ging lopen Ook moest ik zorgen voor een ziektekosten verzekering voor haar vanaf dat ze hiernaar toe kwam Van mij werd gevraagd 3 maanden loonstroken en een verklaring van de werkgever dat ik een vast dienstverband had.
Nu moet je minstens een samenlevingscontract hebben.Kan het trouwens wel begrijpen want ik weet hier een knuppel die een Thaise zo heeft laten komen en die werkt hier als prostitue en hij heeft bijstand nu En als ze na 3 jaar gaat lopen haalt hij gewoon een nieuwe Er zijn trouwens ook Filipinna hier die weten na 3 jaar kan je gewoon gaan waar je wil en als je ongehuwd ben mooi makkelijk en bijstand krijg je ook 
Getting older beats the alternative -dying young