Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Belgisch pensioen in de Filipijnen

Gestart door polowonder, donderdag 15 december 2011, 14:46:17

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Citaat van: Paring Belga op zondag 18 december 2011, 12:52:10
Voor het meeste ben ik met je akkoord, Phille, met de gezondheidsdiensten in Belgie die wel beter zijn dan in de Filipijnen, maar er is hier een geval bij ons huis waar een Duiste koppel het wel beter hebben hier in de Filipijnen dan in Duitsland of ook wel in Belgie.

De vrouw heeft een "stroke" gehad en ook heeft ze borstkanker.  De vrouw kan niet meer recht staan en zit nu in een rolstoeltje.  Ze kan niet meer spreken, doch wel enkel met tekens en daden kan ze nog iets zeggen.  De man werkt in een Duitse firma waar hij een bediende is, en waarschijnlijk ook een ziekteverzekering heeft.

Door een Filipijnse kennis heeft hij hier in de straat een bungalow kunnen kopen waar de helft van het land een tuin is en een terrasje waar die vrouw hele dagen kan vertoeven met haar rolstoel.

Ze hebben twee goedkope huishelpsters die 24 uren aan de gang zijn om die vrouw te helpen, met haar te klederen, pampers af- en aandoen, enz...

Ze hebben vele keren nog naar een nabije top-notch hospitaal gegaan in Manila voor haar borstkanker (chemotherapy), en alles is zo ver gelukt dat ze erdoor geraakt zonder zieker te worden.

Die man heeft nog me eens gezegd dat het heel wat minder zou gaan in Duitsland omdat hij nog alledagen werkt, en hier in de Filipijnen is het warm hele dagen waar z'n vrouw buiten kan zitten het hele jaar door zonder veel kleren te dragen.  In Duitsland is het koud en met moet veel dikke kleren af- en aandoen en met haar geval zal dit een hele ramp zijn.

Ook, er zijn altijd mensen thuis (de 2 huishelpsters) die een oog kunnen houden op z'n vrouw en gezelschap kan geven aan haar.
 


Het is een mooi voorbeeld  :jajaja: maar helaas niet van toepassing voor Polowonder  :neeneenee:; want mijn punt was in het geval hem iets zou overkomen, dus de rollen zijn omgekeerd! Hij heeft geen werkgever met een goeie verzekering ... hij kan wel terugvallen op de Belgische ziekenkas; maar hoever ga je daarmee komen? Als je een pensioen hebt van pakweg 1.200 â,¬, ik ken de brave man zijn pensioen niet; maar ik plak er maar een bedrag op; dus met pakweg (1.200 x 57) 65.000,00 pesos (of minder) heb je niet zoveel ruimte om (zo goedkoop is het leven in de Phils nu ook weer niet) én paar meiden erop na te houden, én alle kosten van hospitalen te dragen (waarvan een deel waarschijnlijk wel zal terugbetaal worden door de ziekenkas neem ik aan, maar ik ken niks van die regeling). Zelfs als Polowonder zijn vrouw/partner (indien hij die heeft) zou gaan werken, wat zal die dan verdienen, met veel moeite 10.000 pesos de maand, dus daar loop je niet ver mee hoor!

Ik kan die Duitser perfect begrijpen, dit zou in onze regio bijna ondenkbaar zijn.

Maar Polowonder is die Duitster niet en mijn punt was als de rollen omgekeerd waren; wat mij er opeens aan doet denken; wat indien Polowonder daar woont en zijn partner/vrouw zou in die situatie zitten; wordt dit dan ook zomaar gedekt door de Belgische ziekenkas. Interessante vraag eigenlijk  :jajaja:

:denk: :denk: :denk:

xav

toen ik in het ziekenhuis was voor drie dagen heb ik alle papieren binnen gedaan bij het ziekenfonds... enkel een forfait van 60 euro betaald... hoe het zit met langere verblijven in het ziekenhuis  :weetikniet:


Luke

Als expat werkende voor een westerse firma, draagt de firma alle ziekekosten. Ze hebben daar een een verzekering voor (bv Ethias). Normaal worden kosten terugbetaald alsof je in het land van herkomst werkt. Ik heb ook zo eens een geval gehad waar mijn vorige partner (vrouw) opgenomen was in Makati Med.  Ik heb wel de kosten vooruit betaald maar alles is terugbetaald zonder problemen via de firma na voorleggen van de het medisch dossier. De Belgische "ziekenkas" komt er voor niks tussen als je bent uitgeschreven of langer dan een aantal maanden uit belgie werkt!
Hetzelfde voor gewone ziekenkosten; consultaties, onderzoeken en medicatie.

polowonder

Citaat van: Luke op maandag 19 december 2011, 02:21:21
Als expat werkende voor een westerse firma, draagt de firma alle ziekekosten. Ze hebben daar een een verzekering voor (bv Ethias). Normaal worden kosten terugbetaald alsof je in het land van herkomst werkt. Ik heb ook zo eens een geval gehad waar mijn vorige partner (vrouw) opgenomen was in Makati Med.  Ik heb wel de kosten vooruit betaald maar alles is terugbetaald zonder problemen via de firma na voorleggen van de het medisch dossier. De Belgische "ziekenkas" komt er voor niks tussen als je bent uitgeschreven of langer dan een aantal maanden uit belgie werkt!
Hetzelfde voor gewone ziekenkosten; consultaties, onderzoeken en medicatie.
Kan een niet-werkende zich daar ook laten verzekeren? En wat met de (Filipijnse) echtgenote? Kan dat ook, of gaat dat via Phil-health?

Luke

Er bestaan priveeverzekeringsformules. Blue Cross en nog andere bieden polissen aan met maandelijkse/jaarlijkse bijdragen. Afhankelijk van de bijdrage ben je minder of beter verzekerd maar alles heeft zijn limitaties! Een operatie zou wel eens te duur kunnen zijn en dus geweigerd. Het is het Amerikaans systeem. (stilaan ook in Europa). Ik heb er geen ervaring mee.