Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Calamansi in Belgie

Gestart door Danny, dinsdag 27 december 2011, 08:15:27

Vorige topic - Volgende topic

Danny

Regelmatig doe ik mijn inkopen in de Asian stores,échter Calamansi heb ik tot dusver niet gevonden,in Antwerpen zocht ik al in verscheidene stores,weet iemand waar ze desnoods te verkrijgen zijn? :confused2:

opinie

 :ikkeniebegrijp:

Bedoel je het fruit? Dat is toch haast overal te koop hier bij de groenteboer, supermarkt, ... Wel onder de naam limoen maar op zich niets speciaal.

Bedoel je de sojasaus?



Een alternatief is gewone sojasaus en zelf limoensap toevoegen bij gebruik.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Rich

Wel handig het formaat van de calamansi.  Met zo'n limoen zit je toch dikwijls met een groot deel wat je dan  moet weggooien.
Rich de Nederbelg.

klootzakken (voorheen Jens)

calamansi , citroen of lemoen , ik denk dat je die kleintjes bedoeld , die kleine groene[lemoen] . wel die zijn hier zat te koop hoor.

of bedoel je deze  :whataboobs: , o nee dat zijn kalabazie. :lachen:
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Herbie

In de Filipijnen zeker verkrijgbaar  :jajaja: :lachen: :jajaja: :lachen:
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

opinie

Citaat van: Rich op dinsdag 27 december 2011, 19:04:58
Wel handig het formaat van de calamansi.  Met zo'n limoen zit je toch dikwijls met een groot deel wat je dan  moet weggooien.
Citaat van: jens op dinsdag 27 december 2011, 19:08:59
calamansi , citroen of lemoen , ik denk dat je die kleintjes bedoeld , die kleine groene[lemoen] . wel die zijn hier zat te koop hoor.

Kijk uit met verwarring door deels te vertalen!


Eng. : LIME
Ned. : LIMOEN
Fr. : CITRON VERT
Eng. : LEMON
Ned. : CITROEN
Fr. : CITRON (JAUNE)
Het gemiddelde maatverschil
Echter er is ook de calamondin.
De calamondin (Citrus ×microcarpa, synoniemen: ×Citrofortunella microcarpa, ×Citrofortunella mitis, Citrus ×mitis) is een plant uit de wijnruitfamilie (Rutaceae). Vermoedelijk is de plant een hybride van de mandarijn (Citrus reticulata) en de Chinese kumquat (Citrus japonica).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Calamondin

Tagalog: calamansi or kalamansî (kɐlɐmɐnˈsɪÊ")
Visayan: limonsito or simuyaw
In het laatste geval komt de gewone limoen qua smaak het dichtst erbij. Dit limoenextract is het verschil tussen gewone citroenlimonade en bv. 7-up en Sprite.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Digos


De echte calamansi, ga je niet echt vinden in  :eu:

Wel de limoen die in iedere grote supermarkt te koop is.

De echte calamansi....weet ik ook wel, benaderd niet juist de limoen dat is een groot verschil.


Friet met stoofvlees is er ook niet te koop, zo moet je het vergelijken.

Maar de limoen zoals gezegd komt er het dichtste bij.



LIVE ONCE - LIVE IT

ruff rider

 :hoedjeaf:

Enkele jaren geleden hebben we in Aldi of Carrefour (weet niet meer precies) een plantje gekocht. Dit geeft regelmatig in overvloed heerlijke calamansi.
Staat in de zomer buiten en in de winter binnen. Staat nu naast de kertboom.




greetz
Ruff Rider

Danny

Het is inderdaad zo dat de limoen dicht in de buurt komt,maar de Calamansi is binnenin anders,de limoen heeft die pitjes niet,op de Filippijnen gebruikten we de Calamansi op vele gerechten,vooral mengen met Chilli en Soyasaus,bij Sinigang,Adobo en op het BBQvlees,in de Asianstore vond ik wel ronde limoentjes,kleiner dan de limoen die we kennen en groter dan de Calamansi maar dit is eigenlijk een ronde versie van de limoen,geen Calamansi te vinden in Belgie dus.

tompoes0

volgens mn vriendin kan je ze soms vinden in de asian stores in Antwerpen, maar ze zijn er niet altijd verkrijgbaar