Waarom wil ik in de Filipijnen gaan wonen?

Gestart door koy, vrijdag 29 juni 2012, 22:30:39

Vorige topic - Volgende topic

Amice

Opvallend is toch wel, dat wanneer er negatief over de phils gesproken wordt al gauw de stelling wordt geopperd van 'wat doe er dan nog'.
Maar Indien in dit geval Phille al bladzijden vol aangeeft dat het zijn land niet is en er niet wil wonen en eigenlijk ook aangeeft er niet graag te komen, wordt er weer doorgezaagd dat hij er niets van weet.

Men kan aldus hoe dan ook blijkbaar geen kritiek over de filippijnen accepteren.  :weetikniet:


Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Quezonboy

Op de Filipijnen gebeurt er soms dit  :moord: als iemand niet met je eens is, dus dan hebben we niet te klagen.  :floet:

Baliw-katok

Citaat van: Amice op vrijdag  6 juli 2012, 20:54:15

Men kan aldus hoe dan ook blijkbaar geen kritiek over de filippijnen accepteren.  :weetikniet:


Kan ik  in elk geval wel hoor.  In veel  gevallen ben ik het  zelfs eens met  Phille, althans als  het gaat om zijn  redenen waarom er niet permanent te wonen.
Maar wel heb ik een meer genuanceerd beeld van het land (denk ik toch) en vooral als er sprake is van "het enkel op vakantie gaan" denk ik wel van mening te verschillen met Phille. Ik vind het zaaaalig om  er op vakantie te zijn, ... er permanent wonen ... da's andere koek.


Phille

Citaat van: Baliw-katok op vrijdag  6 juli 2012, 16:49:16
Citaat van: Phille op vrijdag  6 juli 2012, 15:51:32
Met mijn instelling  :denk:  :floet: wat moet ik me daar bij inbeelden  :ikkeniebegrijp:


Ik begrijp heel goed je argumenten waarom niet in de Filippijnen te wonen.  Of ik dit ook zelf zou willen, ben ik nog niet helemaal uit.  Maar om het land nu volledig af te schilderen en het niet te zien als een vakantieland, vind ik een negatieve instelling.  Tuurlijk is het je goed recht om dit te vinden, maar er zijn er velen die er wel een leuke reis opzitten hebben.

Of wat dacht je bijvoorbeeld van onderstaand forumlid (Koy, Heer Bommel, Baliw-katok ? wie was dit alweer ?) die zich goed vermaakt heeft ?  Hij had wat last van opdringerige verkopers en het zeewater was appelblauwzeegroen van de algen, maar ach ja, al bij al toch een fijne tijd ...



En ja hoor ... tot mijn grootste verbazing heeft het hotel het transport van Kalibo Airport netjes geregeld en staat het busje te wachten, we rijden richting Caticlan, daar zou dan een assistent op ons wachten.

We komen toe in Caticlan ... en opnieuw, worden we aangenaam verrast en staat de beloofde assistentie te wachten. Het kan dan toch in de Phils

Met de boot van het hotel worden we netjes naar onze bestemming gebracht.

En het is al bijna avond en worden we verwend met een zeer mooie zonsondergang.

Nadien zijn we lekker gaan dinneren.

En daarmee zat deze dag er ook weer op, is het tijd om te gaan slapen en droom ik stil van al het moois dat Boracay in petto heeft.

Goeie morgen iedereen, het onbijt valt redelijk mee, de smile maakt alles goed.

De tuin van het hotel, ziet er allemaal heel netjes uit en hebben we zeker geen klagen over.

Viel dat tegen se ... wij die dachten dat het schitterende stranden waren ...    niet dus

En verkopers, elke 5 stappen ... sir sir sir ...   

En dan zijn we maar terug de rust van de tuin van het het hotel gaan opzoeken voor een verfrissende duik in het zwembad en een frisse ijsthee.

En wat plaatjes schieten zoals deze mooie Maya.


EN veilig en wel zijn we terug op het strand. Ahja, juist, het zouden 5 stops zijn, hebben er twee gekregen, het zou 4 uur duren, maar uiteindelijk zijn het er maar slechts drie geworden; 'it's more fun in the Philippines".

Zo dit was al bij al een fijne ervaring en gaan we vanavond lekker uit eten in restaurant Mesa 'Modern Filipino Food style'


Maar goed, wat mij betreft terug  :ontopic:

Ik begrijp je niet zo goed, want dit is mijn tekst.  :weetikniet:

Marinero

Nou nou!

Doe geen moeite te vertellen dat sommige stukken off-topic zijn, dat weet ik nu al.

Tja, de bediening gaat soms heel klungelig hier.... Ik zat gisteren in de zgn Flame-it, in SM Cebu. Daar staan een stelletje prutsers (ongemotiveerd, aan het stoeien in de keuken) hamburgers te bakken en ze vergeten werkelijk alles. Toch smaakte de hamburger prima en was het nog steeds een goedkope hamburger. Kortom, ik eet prima, loop naar buiten met een tevreden gevoel.

Als je in resorts eet wordt je verwachting groter en zul je inderdaad sneller teleurgesteld zijn. Ik ben zo brutaal geweest om bij een aantal resorts hier op mactan island even naar binnen te lopen om te kijken, en je ziet dat ze hier totaal geen rendement uit de arbeid halen. Mensen hangen wat rond met zijn drieën bij balies, en als je dan handdoeken moet hebben, wordt de vierde gebeld. Een locker die al twee week buiten dienst is zodat ik me moet omkleden in de dameskleedkamer. En dat wordt niet gerepareerd. Zonder  :smiley-philippines: in het algemeen te beledigen, dit is een cultuurverschil, en een flinke ook. Zouden wij het pikken in nederland dat twee tuinmannen naast elkaar de gazonrandjes aan het bijgraven zijn? tuurlijk niet. Maar hier kan dat, omdat arbeid zo ontzettend goedkoop is. Snel genoeg, wanneer de samenleving ook hier veronpersoonlijkt, arbeidskosten de pan uit rijzen door verzekerringetjes hier, belastinkjes daar, dan gaat iedereen rendabel denken. Daar is een economische stimulans voor nodig, in dit geval een negatieve. Ze hebben allemaal een heerlijk relaxte baan, dat is zeker. In nederland hoor je overal klachten opduiken van mensen die "alles tegelijk" moeten doen. Zo worden bepaalde beroepen zelfs helemaal vernietigd, waardoor het een collectie wild afgetekende checklijsten wordt, waar al helemaal niks meer van klopt. Er wordt in dat geval ook niet rendabel gewerkt, er worden stapels papier uitgekotst en lukraak afgeparaafd. En niemand weet al meer waar het voor dient, en vaak loopt iemand anders in het bedrijf ergens anders precies hetzelfde te doen. Kapotgemanaged heet dat. Zand in de machine. Dat is het andere bizarre uiteinde van dit fenomeen. Eigenlijk zijn de filipijnen en NL twee uitersten. Als je het ene uiterste (NL) bereikt hebt, lijkt het alsof je wil overcompenseren door naar het andere uiterste te schieten (PH)

In mijn vakgebied werd altijd gewaarschuwd dat de flippijnen het van ons gaan overnemen op zee, maar daar maak ik me al helemaal geen zorgen meer over. Ze blijven maar bewijzen dat ze totaal niet stroken met de westerse grondlijnen voor het runnen van een bedrijf. Ook al worden de papiertjes netjes ingevuld, vroeg of laat vallen ze allemaal door de mand. Dat is zo en dat blijft ook zeker wel zo totdat ik met pensioen ben. (en dat duurt nog heeeeeeeeeel lang hoor!) Daarom gniffel ik ook altijd een beetje als ik weer verse cadetten afgeleverd zie worden, hoe meer met goud behangen, hoe meer ze nog moeten leren. Maar dit is slechts 10 jaar werkervaring, er zijn misschien mensen die al wat meer gezien hebben en een andere mening hebben.

Maar dit doet er allemaal niet toe, ik vind  :smiley-philippines: hartstikke fijne mensen over het algemeen. Vooral de jongere garde, die wat meer begrip heeft voor mijn manier van denken, daar kan ik het prima mee vinden.


Kijk in de Filipijnen wonen is voor mij dus niet de hele dag bediend worden in restaurants, dat is voor mij zelf koken in een mooie keuken die betaalbaarder is dan een in nederland. En dan na het avond eten, lekker in de afzwakkende tropenhitte een biertje of iets anders drinken op mijn veranda. 'S ochtends vroeg een rondje over een strand. Tijdens een vakantie is het hier natuurlijk beter te doen dan hier te werken. Nu zal ik dan ook uitsluitend op vakantie zijn hier. De grootste stressperiode zal ongetwijfeld zijn ALS ik hier een huis laat bouwen. Dan wordt het een beetje werk.
Ik zie mezelf al rondrijden in een normaal geprijsde auto, met normaal geprijsde benzine erin, met een partij krassen erop, maar ach, dat maakt hier niet uit.
Boottripjes? Ik wil gewoon mijn eigen betaalbare bootje gaan kopen. Barbecue? Doe ik toch lekker zelf. Een tourist is veel afhankelijker van de locals dan iemand die hier woont. Die is voornamelijk afhankelijk van mensen die zn huis gaat bouwen. Veiligheid? Ik ben een hondenmens, ik denk dat ik een paar sterke grote honden militair ga africhten. Zwemmen, sporten.... Ik zie het allemaal wel zitten. En dan weer een paar maandjes aan het werk, weer terug, etc.

Oké, ik heb misschien wat een roze bril op, maar zo zit een mens nu eenmaal in elkaar. Je hebt idealen in het leven die hard te realiseren zijn, je komt er soms bijna, maar net niet helemaal.

1 ding weet ik wel, sinds ik het journaal niet meer zie loop ik minder te foeteren op nederland. (men wil van 130km per uur weer naar 120 km per uur, woedemomentje) Sinds ik hier ben, hoef ik niet meer mijn vriendin te missen en te skypen.

Oh en phil, het is mijn vriendin die de aanvraag doet voor een visum? Dacht het niet hoor, ik ben degene die de waanzin van onze papieren tijgers een klein beetje kan doorgronden. Ik laat haar daar echt niet alleen voor opdraaien. Ik laat haar in het donker niet eens alleen de straat overgaan hier, terwijl ze dat al telloze keren gedaan heeft. Ik wordt boos als ik zie hoe mensen uit andere derde wereld landen geen visumplicht hebben en hoe ik betutteld wordt om mijn vriendin even langs te laten komen. Ik heb het gevoel dat de nederlandse staat maar beter even lekker mij met rust moet laten, ipv mij het leven moeilijk te maken en te bepalen waar ik ga en sta met mijn vriendin.

Zo nauw nemen ze het anders ook nooit. Sla de krant er maar op open. Ik vind dat we nederland in de uitverkoop hebben gegooid, en ik ben helemaal geen rechtsradicaal figuur, maar ik vind echt dat we eigenlijk onze hele cultuur en zelfs onze geschiedenis aan het verloochenen zijn. Daarom heb ik er al geen binding meer mee na 10 jaar varen. Ik ben echt geen populist of iets dergelijks, in plaats van te verzuren prijs ik me liever gelukkig dat ik de mogelijkheid heb op te stappen.

vvjoris

Citaat van: Marinero op zaterdag  7 juli 2012, 04:52:24

Doe geen moeite te vertellen dat sommige stukken off-topic zijn, dat weet ik nu al.


Ik zie niet zoveel off-topic, alleen en erg frisse kijk op hoe het er in  :smiley-philippines: en in  :belgiesmiley: :nederlandsevlag: aan toe gaat tegenover mekaar.

Als je naar  :smiley-philippines: op vakantie gaat of er gaat wonen, kun je niet anders dan de cultuurverschillen erbij nemen, en moet je je aanpassen, anders is het niet mogelijk er te leven. En stukje bij beetje moeten de Filipino's zich ook aanpassen op bepaalde vlakken, anders gaan ze er 'zakelijk' niet uitkomen..... stel je een Filipino runned resort voor waar het meeste niet loopt zoals het moet, en een foreign runned resort ernaast waar alles loopt zoals het hoort: waar zitten de meeste klanten? de meeste pesos/euros/dollars?

Voorbeeldje: Hotel Pier Cuatro in Cebu, eigendom van Chinezen: veel te veel personeel (veel stagiaires), soms staan ze met 7 aan de receptie, ze zijn steevast met 3 - 4 in de bar/eetruimte 'aan 't werk', maar iedereen is supervriendelijk, en als je iets vraagt komt het - voor Filipijnse normen - heel snel voor mekaar.... Ik was ooit in andere hotels in Cebu, Filipino runned, waar ik buitenging met de gedachte 'nooit meer' .....

Binnen 2 weken slaap ik in Pier Cuatro.....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Phille

Citaat van: Marinero op zaterdag  7 juli 2012, 04:52:24
Nou nou!

Doe geen moeite te vertellen dat sommige stukken off-topic zijn, dat weet ik nu al.

Tja, de bediening gaat soms heel klungelig hier.... Ik zat gisteren in de zgn Flame-it, in SM Cebu. Daar staan een stelletje prutsers (ongemotiveerd, aan het stoeien in de keuken) hamburgers te bakken en ze vergeten werkelijk alles. Toch smaakte de hamburger prima en was het nog steeds een goedkope hamburger. Kortom, ik eet prima, loop naar buiten met een tevreden gevoel.

Als je in resorts eet wordt je verwachting groter en zul je inderdaad sneller teleurgesteld zijn. Ik ben zo brutaal geweest om bij een aantal resorts hier op mactan island even naar binnen te lopen om te kijken, en je ziet dat ze hier totaal geen rendement uit de arbeid halen. Mensen hangen wat rond met zijn drieën bij balies, en als je dan handdoeken moet hebben, wordt de vierde gebeld. Een locker die al twee week buiten dienst is zodat ik me moet omkleden in de dameskleedkamer. En dat wordt niet gerepareerd. Zonder  :smiley-philippines: in het algemeen te beledigen, dit is een cultuurverschil, en een flinke ook. Zouden wij het pikken in nederland dat twee tuinmannen naast elkaar de gazonrandjes aan het bijgraven zijn? tuurlijk niet. Maar hier kan dat, omdat arbeid zo ontzettend goedkoop is. Snel genoeg, wanneer de samenleving ook hier veronpersoonlijkt, arbeidskosten de pan uit rijzen door verzekerringetjes hier, belastinkjes daar, dan gaat iedereen rendabel denken. Daar is een economische stimulans voor nodig, in dit geval een negatieve. Ze hebben allemaal een heerlijk relaxte baan, dat is zeker. In nederland hoor je overal klachten opduiken van mensen die "alles tegelijk" moeten doen. Zo worden bepaalde beroepen zelfs helemaal vernietigd, waardoor het een collectie wild afgetekende checklijsten wordt, waar al helemaal niks meer van klopt. Er wordt in dat geval ook niet rendabel gewerkt, er worden stapels papier uitgekotst en lukraak afgeparaafd. En niemand weet al meer waar het voor dient, en vaak loopt iemand anders in het bedrijf ergens anders precies hetzelfde te doen. Kapotgemanaged heet dat. Zand in de machine. Dat is het andere bizarre uiteinde van dit fenomeen. Eigenlijk zijn de filipijnen en NL twee uitersten. Als je het ene uiterste (NL) bereikt hebt, lijkt het alsof je wil overcompenseren door naar het andere uiterste te schieten (PH)

In mijn vakgebied werd altijd gewaarschuwd dat de flippijnen het van ons gaan overnemen op zee, maar daar maak ik me al helemaal geen zorgen meer over. Ze blijven maar bewijzen dat ze totaal niet stroken met de westerse grondlijnen voor het runnen van een bedrijf. Ook al worden de papiertjes netjes ingevuld, vroeg of laat vallen ze allemaal door de mand. Dat is zo en dat blijft ook zeker wel zo totdat ik met pensioen ben. (en dat duurt nog heeeeeeeeeel lang hoor!) Daarom gniffel ik ook altijd een beetje als ik weer verse cadetten afgeleverd zie worden, hoe meer met goud behangen, hoe meer ze nog moeten leren. Maar dit is slechts 10 jaar werkervaring, er zijn misschien mensen die al wat meer gezien hebben en een andere mening hebben.

Maar dit doet er allemaal niet toe, ik vind  :smiley-philippines: hartstikke fijne mensen over het algemeen. Vooral de jongere garde, die wat meer begrip heeft voor mijn manier van denken, daar kan ik het prima mee vinden.


Kijk in de Filipijnen wonen is voor mij dus niet de hele dag bediend worden in restaurants, dat is voor mij zelf koken in een mooie keuken die betaalbaarder is dan een in nederland. En dan na het avond eten, lekker in de afzwakkende tropenhitte een biertje of iets anders drinken op mijn veranda. 'S ochtends vroeg een rondje over een strand. Tijdens een vakantie is het hier natuurlijk beter te doen dan hier te werken. Nu zal ik dan ook uitsluitend op vakantie zijn hier. De grootste stressperiode zal ongetwijfeld zijn ALS ik hier een huis laat bouwen. Dan wordt het een beetje werk.
Ik zie mezelf al rondrijden in een normaal geprijsde auto, met normaal geprijsde benzine erin, met een partij krassen erop, maar ach, dat maakt hier niet uit.
Boottripjes? Ik wil gewoon mijn eigen betaalbare bootje gaan kopen. Barbecue? Doe ik toch lekker zelf. Een tourist is veel afhankelijker van de locals dan iemand die hier woont. Die is voornamelijk afhankelijk van mensen die zn huis gaat bouwen. Veiligheid? Ik ben een hondenmens, ik denk dat ik een paar sterke grote honden militair ga africhten. Zwemmen, sporten.... Ik zie het allemaal wel zitten. En dan weer een paar maandjes aan het werk, weer terug, etc.

Oké, ik heb misschien wat een roze bril op, maar zo zit een mens nu eenmaal in elkaar. Je hebt idealen in het leven die hard te realiseren zijn, je komt er soms bijna, maar net niet helemaal.

1 ding weet ik wel, sinds ik het journaal niet meer zie loop ik minder te foeteren op nederland. (men wil van 130km per uur weer naar 120 km per uur, woedemomentje) Sinds ik hier ben, hoef ik niet meer mijn vriendin te missen en te skypen.

Oh en phil, het is mijn vriendin die de aanvraag doet voor een visum? Dacht het niet hoor, ik ben degene die de waanzin van onze papieren tijgers een klein beetje kan doorgronden. Ik laat haar daar echt niet alleen voor opdraaien. Ik laat haar in het donker niet eens alleen de straat overgaan hier, terwijl ze dat al telloze keren gedaan heeft. Ik wordt boos als ik zie hoe mensen uit andere derde wereld landen geen visumplicht hebben en hoe ik betutteld wordt om mijn vriendin even langs te laten komen. Ik heb het gevoel dat de nederlandse staat maar beter even lekker mij met rust moet laten, ipv mij het leven moeilijk te maken en te bepalen waar ik ga en sta met mijn vriendin.

Zo nauw nemen ze het anders ook nooit. Sla de krant er maar op open. Ik vind dat we nederland in de uitverkoop hebben gegooid, en ik ben helemaal geen rechtsradicaal figuur, maar ik vind echt dat we eigenlijk onze hele cultuur en zelfs onze geschiedenis aan het verloochenen zijn. Daarom heb ik er al geen binding meer mee na 10 jaar varen. Ik ben echt geen populist of iets dergelijks, in plaats van te verzuren prijs ik me liever gelukkig dat ik de mogelijkheid heb op te stappen.

Heerlijk die westerse arrogantie  :happy:

Alsof de wijze waarop jij wilt leven het normale leven is voor elke Filipino, niet dus  :weetikniet:, eigenlijk bevestig je het punt dat ik wil maken. Hoeveel Filipino's zijn er denk je dat een degelijk eigen huis kunnen bouwen, hoeveel zijn er dat zichzelf een wagen kunnen permitteren (maakt niet uit hoeveel ie kost), hoeveel Filipino's zijn er die zich een boot kunnen :daag: veroorloven voor recreatie doeleinden? Wat je afkeurt in Nederland, wegens allemaal te duur, wil je zelf toepassen in de Filipijnen maar dan tegen een lagere kost, want in Nederland ben je een gewone werkende mens, in de Filipijnen behoor je tot de elite. Dus kom niet zeveren aub? (sorry mocht je je beledigd voelen). Maar al wat je schrijft lijkt niet op het afzweren van de westerse manier van leven. Je klaagt het niveau aan van verse cadetten maar je blijft niet stilstaan welke de onderliggende oorzaak is, je blijft er niet bij stilstaan dat het onderwijs niveau nu precies aan de basis ligt van het besef van meer discipline, maar degelijk onderwijs kost nu eenmaal handenvol geld waar iedereen in de westerse wereld aan bijdraagt; je gniffelt lees ik, wat ik heel goed kan begrijpen want zolang ze niet slimmer zijn dan dit, is jouw job gegarandeerd, eenoog is ook koning in het land der blinden, niet waar?  :floet:

En om af te sluiten, je vind dat Nederland in de uitverkoop staat door de vele buitenlanders in Nederland, wat denk je dat de Filipijnen denken, jij bent in de Filipijnen wat de buitenlanders zijn in Nederland, het zijn de buitenlanders die de goeie jobs innemen, ben je daar al eens blijven bij stil staan? Er werd al wel eens geïnsinueerd dat ik koloniale trekjes heb, wel ik denk mijn meerdere gevonden te hebben. Het gaat je goed!  :daag:

O.B.Bommel

Laat ik er maar eens iets stichtelijks inbrengen wat enige raakvlakken heeft met dit topic, voordat de gemoederen weer eens overkoken. Van de week overleed ene Gerrit Komrij, een Nederlandse dichter waar ik niks mee had overigens, viel onder het femomeen dat maf gedrag cultuurtechnisch als geniaal wordt bestempeld. Je bent wat je omgeving ervan maakt zogezegd.
Soms komt er uit die mafketels toch iets waar je over na kunt denken.
Hierbij een klein gedicht:

Er is een land wat ik met pijn verliet
Er is een land wat ik met pijn bewoon
Een derde land ertussen is er niet
Mijn leven volgt een zonderling patroon
Waar ik heen ga voel ik mij niet thuis
En waar ik thuis ben wil ik telkens weg


Dit uit nieuwsuur van 6 juli.
Niet dat dit zomaar op iedereen van toepassing is, doch persoonlijk herken ik wel elementen.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Phille

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag  7 juli 2012, 10:19:46
Laat ik er maar eens iets stichtelijks inbrengen wat enige raakvlakken heeft met dit topic, voordat de gemoederen weer eens overkoken. Van de week overleed ene Gerrit Komrij, een Nederlandse dichter waar ik niks mee had overigens, viel onder het femomeen dat maf gedrag cultuurtechnisch als geniaal wordt bestempeld. Je bent wat je omgeving ervan maakt zogezegd.
Soms komt er uit die mafketels toch iets waar je over na kunt denken.
Hierbij een klein gedicht:

Er is een land wat ik met pijn verliet
Er is een land wat ik met pijn bewoon
Een derde land ertussen is er niet
Mijn leven volgt een zonderling patroon
Waar ik heen ga voel ik mij niet thuis
En waar ik thuis ben wil ik telkens weg


Dit uit nieuwsuur van 6 juli.
Niet dat dit zomaar op iedereen van toepassing is, doch persoonlijk herken ik wel elementen.

:thumb:

Marinero

Citaat van: Phille op zaterdag  7 juli 2012, 09:56:55
Heerlijk die westerse arrogantie  :happy:

Alsof de wijze waarop jij wilt leven het normale leven is voor elke Filipino, niet dus  :weetikniet:, eigenlijk bevestig je het punt dat ik wil maken. Hoeveel Filipino's zijn er denk je dat een degelijk eigen huis kunnen bouwen, hoeveel zijn er dat zichzelf een wagen kunnen permitteren (maakt niet uit hoeveel ie kost), hoeveel Filipino's zijn er die zich een boot kunnen :daag: veroorloven voor recreatie doeleinden? Wat je afkeurt in Nederland, wegens allemaal te duur, wil je zelf toepassen in de Filipijnen maar dan tegen een lagere kost, want in Nederland ben je een gewone werkende mens, in de Filipijnen behoor je tot de elite. Dus kom niet zeveren aub? (sorry mocht je je beledigd voelen). Maar al wat je schrijft lijkt niet op het afzweren van de westerse manier van leven. Je klaagt het niveau aan van verse cadetten maar je blijft niet stilstaan welke de onderliggende oorzaak is, je blijft er niet bij stilstaan dat het onderwijs niveau nu precies aan de basis ligt van het besef van meer discipline, maar degelijk onderwijs kost nu eenmaal handenvol geld waar iedereen in de westerse wereld aan bijdraagt; je gniffelt lees ik, wat ik heel goed kan begrijpen want zolang ze niet slimmer zijn dan dit, is jouw job gegarandeerd, eenoog is ook koning in het land der blinden, niet waar?  :floet:

En om af te sluiten, je vind dat Nederland in de uitverkoop staat door de vele buitenlanders in Nederland, wat denk je dat de Filipijnen denken, jij bent in de Filipijnen wat de buitenlanders zijn in Nederland, het zijn de buitenlanders die de goeie jobs innemen, ben je daar al eens blijven bij stil staan? Er werd al wel eens geïnsinueerd dat ik koloniale trekjes heb, wel ik denk mijn meerdere gevonden te hebben. Het gaat je goed!  :daag:

Nonsens. Het heeft niks met arrogantie te maken, het heeft met een kans pakken te maken. Als ik al arrogant ben, dan heb je me al vele malen overtreft.

Ik keur het bezit van een boot in nederland helemaal niet af, onzin natuurlijk. Zou het ook wel willen, als we mooi weer hadden, en als ik het geld had. (dus een reden om naar de filipijnen te gaan)

Het gaat niet om tot de elite te horen, ik loop me niet te gedragen in restaurants als multimiljonair en loopt niet te mauwen over prijzen die hier relatief hoog zijn in de Filipijnen in een resort. Ik weet dat dit me te wachten staat dus ik hou mijn mond. Die biefstuk die je kauwt in de restaurants hier hebben vast wel een keer op de grond gelegen, net als in Nederland. Niemand die aan mij kan aflezen dat ik tot een of andere elite zou willen behoren. Bovendien trapt niemand in dat soort dingen, denk je nu echt dat de ware elite in de Filipijnen zit te wachten op een westerse werktuigkundige? Man, die halen hun neus voor me op! En de rest weet heus wel dat ik profiteer van een nog gunstige wisselkoers en eventueel een belastingregeling.

Het niveau van de cadetten aanklagen kan altijd, en voor alle dingen die niet deugen is wel een onderliggende oorzaak. De hele wereld zit vol dingen met onderliggende oorzaken, dus betekent dat dat we ons altijd maar stil moeten houden? Het is zoals het is, wat ik ermee bedoelde is dat alles hier in de Filipijnen nog in de kinderschoenen staat. Dat merk je aan wat er van school komt. Nu zeg jij dat je er geld tegenaan moet smijten, maar heb je wel aan cultuurverschillen gedacht? Dacht je soms dat Nederlandse reders niet meebetalen aan de scholen hier?

Machines doen niet aan cultuur, het doet iets, of het doet iets niet, of het is bezig met stukgaan. Om op een schip te werken moet je praktisch denken en meteen de koe bij de horens vatten. Dus als iets langzaam in de prak aan het draaien is, ben je al te laat. Maar zie ze hier eens omgaan met hun apparatuur, met smeeroliealarmen aan rijdt men rond. Dat heeft niks met geld en onderwijs te maken, dat zie ik echt als een cultuurverschijnsel. Onzin dus.

En ik hoef me niet schuldig te voelen over al dan niet gniffelen, want ik zou ook zeker om jou gniffelen als ze je loslieten aan boord.
Mijn gniffelen beperkt zich niet tot nationaliteit. Het gniffelen is meer richting de mensen die ze zo aan boord gooien, en dan verwachten dat het allemaal maar zo makkelijk gaat, en hoog verkondigen dat het geduchte concurrentie is. Ik ben wel degene die ze aan boord opleidt en ik zorg ervoor dat ze zich gemotiveerd en gewaardeerd voelen, dus ik sta ze echt niet uit te lachen.

Want ik begrijp de onderliggende oorzaak *wel*.....

En westerse cadetten zijn vaak behoorlijk decadent, die breek je soms af en bouw je op. Bij Filipijnen kun je meteen beginnen met opbouwen. Ik dat ze (PH) vaak wel met een betere houding aan boord komen, helaas durven ze te weinig voor zichzelf te denken, omdat ze ons niet willen beledigen. Een afwachtende houding, omdat hier in de filipijnen mensen elkaar wat meer op militaire manier afblaffen op een zeevaartschool (gok ik dan maar). Zo werkt het niet op een westers schip. In plaats van de hele tijd maar dingen roepen kan ik dan net zo goed alles zelf doen, is het niet? Dus daar moeten we vanaf als je rechtoe, rechtaan wil werken. We hebben geen tijd voor dat soort dingen.
Op die manier moet je ze opleiden, en dan hebben ze met dat cultuurverschil dus al een achterstand te pakken met westerse cadetten die zo hoppa in de boekenkast graaien en verslagen maken. Ik help cadetten vaak in mijn eigen tijd, dus ik hoef me nergens slecht over te voelen. En aangezien we in nederland allemaal lekker willen managen, vrijetijdskunde, gymnastiekleraar, communicatietechniek willen doen, moeten we technici met buitenlanders aanvullen. Want als je technisch bent, is dat  "vies" en onderbetaald werk... denken sommigen. Laat ze dat ook alsjeblieft maar lekker denken dan. Voor het aanvullen van onze technische tekorten, daar zijn Filipijnen uitermate geknipt voor, alleen al door het engels dat ze spreken. En ja, ze komen er wel hoor, de ervaren filipino's doen niet onder voor westerlingen. Maar velen stoppen gauw, of ze gaan voor een paar dollar ergens anders varen waardoor ze alleen maar geld gekost hebben. Dus dat bedoel ik nu: niet echt geduchte concurrentie op dit moment. Moet ik daarvan balen? Nee, eerlijk gezegd is dat iets waar ik goed mee kan leven. Moet ik me daar schuldig om voelen? Nee, ik vind van niet. Het is wel best zo.

Nederland in de uitverkoop door buitenlanders? Helemaal niet! In de uitverkoop door nederlanders zal je zeker bedoelen? Ik zou met plezier willen opsommen waarom ik vind dat we in nederland onze cultuur en geschiedenis verloochenen, maar ik wil geen populistische praatjes aantrekken. Het is allemaal al gebeurd, d'r is weinig tot niks meer aan te doen. Dat soort dingen kun je niet meer bijsturen. En ik beschuldig geen enkele buitenlander van dit fenomeen, dat zijn nederlanders geweest die dit hebben gedaan.

En welke hoge banen hebben we het hier in de filipijnen over die zgn door buitenlanders worden weggekaapt? Ik zie alleen maar buitenlandse investeerders, wat een zegen is voor de economie. Ik zie alleen wat koreanen in de hotels werken, maar dat zijn koreaanse hotels. Voor de rest wordt er zeer veel werkgelegenheid geschept voor filipino's in die hotels, wat zeg ik, 90% is filipino in het personeelsbestand. Hoeveel buitenlanders in nederland scheppen werkgelegenheid? Nee, in nederland proberen we zelfs de kenniseconomie die we nog hebben, ook over de kling te jagen. We weten van gekkigheid ook niet meer waar we nog op kunnen bezuinigen, ik zou het ook niet beter kunnen, het is lastig. Iedereen heeft linkerpoten tegenwoordig, en nu wordt de kenniseconomie ook al aangepakt. Zie het ruimtevaartbudget. Gelukkig maar dat de wereld nederland steeds minder nodig heeft, de chinezen regelen het allemaal wel.

Hier op de filipijnen zijn ze blij met buitenlanders. We zijn een goede stimulans voor de economie, en filipino's werken zelf ook vaak over de grens, ook zij zorgen voor een goede economie. Alles wat hier uit het buitenland binnenkomt voegt iets toe. In nederland niet. Maar daar staat weer iets anders tegenover, dat we humanistisch bezig zijn. Is ook heel goed natuurlijk.... daar kun je lang over praten, laten we dat vooral niet doen. Maar nee. Ik voel me dus ABSOLUUT niet schuldig om hier rond te lopen als buitenlander. En ik heb nog geen onvertogen woord gehoord. Al die AOW-ers werken hier ook niet. Ik heb dus eigenlijk geen flauw idee welke banen er gestolen zouden worden door buitenlanders. We spekken de economie. Bouw je hier een huis, zie dat maar als ontwikkelingshulp waar beiden van profiteren.

De Filipijnen,het staat in de kinderschoenen om uit te groeien. Of dat gebeurt is maar de vraag, de potentie is er. Nederland, je ziet hoe we er voor staan. Bungelend in de afgrond wil ik niet zeggen, maar we hoeven ook niet te pochen. Het kan slechter. Geen reden tot paniek nog, maar ik constateer het toch maar even.

Het is een belediging, om een andere levensstijl aan te willen nemen te bestempelen als westerse arrogantie. Als ik hier een huisje wil bouwen voor mij en mijn meisje dat heeft dat niks met arrogantie te maken, maar met een kans pakken. Eigenlijk....  :fluestern: bespeur ik gewoon jaloezie van iemand die 9 keer op vakantie is geweest en er liever permanent zou vertoeven. Als je hier een baan kon gappen, om hier te kunnen wonen had je het vast gedaan. Om het voor jezelf goed te praten, om rust te vinden, kraak je alles in de filipijnen af en is alles maar geweldig in de benelux. Daar lijkt het gewoon op. Kan de plank misslaan maar... het lijkt er gewoon wel op hoor!

Tja. Ik heb vandaag lekker gezwommen Phille, het was heerlijk! Ik ben een beetje door de zon bevangen wellicht. Vanavond gezellig een paar san migueletjes drinken, heb er zin in! Zou het lukken met een paar honderd peso? Ik denk het wel!

:daag: