Waarom wil ik in de Filipijnen gaan wonen?

Gestart door koy, vrijdag 29 juni 2012, 22:30:39

Vorige topic - Volgende topic

Baliw-katok

#140
Citaat van: Phille op zaterdag  7 juli 2012, 01:03:47

Ik begrijp je niet zo goed ...

Ik begrijp je ook niet zo goed .... een prachtig reisverslag met mooie foto's en leuke uitstapjes ... en dan maar klagen dat de Filippijnen geen vakantieland is.  

Citaat van: Phille op zaterdag  7 juli 2012, 01:03:47
want dit is mijn tekst.  :weetikniet:

dat is het hem juist ...  wat je hier neerpent komt maar weinig overeen met je verslag van je laatste vakantie

wellicht begrijp je jezelf niet zo goed :biggrinn:

Mawibata

Citaat van: Baliw-katok op zaterdag  7 juli 2012, 11:39:38
Citaat van: Phille op zaterdag  7 juli 2012, 01:03:47

Ik begrijp je niet zo goed ...

Ik begrijp je ook niet zo goed .... een prachtige reisverslag met mooie foto's en leuke uitstapjes ... en dan maar klagen dat de Filippijnen geen vakantieland is.  

Citaat van: Phille op zaterdag  7 juli 2012, 01:03:47
want dit is mijn tekst.  :weetikniet:

dat is het hem juist ...  wat je hier neerpent komt maar weinig overeen met je verslag van je laatste vakantie

wellicht begrijp je jezelf niet zo goed :biggrinn:


Zoiets zal het wel zijn, maar hoe moet je dat noemen ?

:lachen: 
Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Mawibata

Citaat van: Marinero op zaterdag  7 juli 2012, 04:52:24
Nou nou!

Doe geen moeite te vertellen dat sommige stukken off-topic zijn, dat weet ik nu al.

Tja, de bediening gaat soms heel klungelig hier.... Ik zat gisteren in de zgn Flame-it, in SM Cebu. Daar staan een stelletje prutsers (ongemotiveerd, aan het stoeien in de keuken) hamburgers te bakken en ze vergeten werkelijk alles. Toch smaakte de hamburger prima en was het nog steeds een goedkope hamburger. Kortom, ik eet prima, loop naar buiten met een tevreden gevoel.

Als je in resorts eet wordt je verwachting groter en zul je inderdaad sneller teleurgesteld zijn. Ik ben zo brutaal geweest om bij een aantal resorts hier op mactan island even naar binnen te lopen om te kijken, en je ziet dat ze hier totaal geen rendement uit de arbeid halen. Mensen hangen wat rond met zijn drieën bij balies, en als je dan handdoeken moet hebben, wordt de vierde gebeld. Een locker die al twee week buiten dienst is zodat ik me moet omkleden in de dameskleedkamer. En dat wordt niet gerepareerd. Zonder  :smiley-philippines: in het algemeen te beledigen, dit is een cultuurverschil, en een flinke ook. Zouden wij het pikken in nederland dat twee tuinmannen naast elkaar de gazonrandjes aan het bijgraven zijn? tuurlijk niet. Maar hier kan dat, omdat arbeid zo ontzettend goedkoop is. Snel genoeg, wanneer de samenleving ook hier veronpersoonlijkt, arbeidskosten de pan uit rijzen door verzekerringetjes hier, belastinkjes daar, dan gaat iedereen rendabel denken. Daar is een economische stimulans voor nodig, in dit geval een negatieve. Ze hebben allemaal een heerlijk relaxte baan, dat is zeker. In nederland hoor je overal klachten opduiken van mensen die "alles tegelijk" moeten doen. Zo worden bepaalde beroepen zelfs helemaal vernietigd, waardoor het een collectie wild afgetekende checklijsten wordt, waar al helemaal niks meer van klopt. Er wordt in dat geval ook niet rendabel gewerkt, er worden stapels papier uitgekotst en lukraak afgeparaafd. En niemand weet al meer waar het voor dient, en vaak loopt iemand anders in het bedrijf ergens anders precies hetzelfde te doen. Kapotgemanaged heet dat. Zand in de machine. Dat is het andere bizarre uiteinde van dit fenomeen. Eigenlijk zijn de filipijnen en NL twee uitersten. Als je het ene uiterste (NL) bereikt hebt, lijkt het alsof je wil overcompenseren door naar het andere uiterste te schieten (PH)

In mijn vakgebied werd altijd gewaarschuwd dat de flippijnen het van ons gaan overnemen op zee, maar daar maak ik me al helemaal geen zorgen meer over. Ze blijven maar bewijzen dat ze totaal niet stroken met de westerse grondlijnen voor het runnen van een bedrijf. Ook al worden de papiertjes netjes ingevuld, vroeg of laat vallen ze allemaal door de mand. Dat is zo en dat blijft ook zeker wel zo totdat ik met pensioen ben. (en dat duurt nog heeeeeeeeeel lang hoor!) Daarom gniffel ik ook altijd een beetje als ik weer verse cadetten afgeleverd zie worden, hoe meer met goud behangen, hoe meer ze nog moeten leren. Maar dit is slechts 10 jaar werkervaring, er zijn misschien mensen die al wat meer gezien hebben en een andere mening hebben.

Maar dit doet er allemaal niet toe, ik vind  :smiley-philippines: hartstikke fijne mensen over het algemeen. Vooral de jongere garde, die wat meer begrip heeft voor mijn manier van denken, daar kan ik het prima mee vinden.


Kijk in de Filipijnen wonen is voor mij dus niet de hele dag bediend worden in restaurants, dat is voor mij zelf koken in een mooie keuken die betaalbaarder is dan een in nederland. En dan na het avond eten, lekker in de afzwakkende tropenhitte een biertje of iets anders drinken op mijn veranda. 'S ochtends vroeg een rondje over een strand. Tijdens een vakantie is het hier natuurlijk beter te doen dan hier te werken. Nu zal ik dan ook uitsluitend op vakantie zijn hier. De grootste stressperiode zal ongetwijfeld zijn ALS ik hier een huis laat bouwen. Dan wordt het een beetje werk.
Ik zie mezelf al rondrijden in een normaal geprijsde auto, met normaal geprijsde benzine erin, met een partij krassen erop, maar ach, dat maakt hier niet uit.
Boottripjes? Ik wil gewoon mijn eigen betaalbare bootje gaan kopen. Barbecue? Doe ik toch lekker zelf. Een tourist is veel afhankelijker van de locals dan iemand die hier woont. Die is voornamelijk afhankelijk van mensen die zn huis gaat bouwen. Veiligheid? Ik ben een hondenmens, ik denk dat ik een paar sterke grote honden militair ga africhten. Zwemmen, sporten.... Ik zie het allemaal wel zitten. En dan weer een paar maandjes aan het werk, weer terug, etc.

Oké, ik heb misschien wat een roze bril op, maar zo zit een mens nu eenmaal in elkaar. Je hebt idealen in het leven die hard te realiseren zijn, je komt er soms bijna, maar net niet helemaal.

1 ding weet ik wel, sinds ik het journaal niet meer zie loop ik minder te foeteren op nederland. (men wil van 130km per uur weer naar 120 km per uur, woedemomentje) Sinds ik hier ben, hoef ik niet meer mijn vriendin te missen en te skypen.

Oh en phil, het is mijn vriendin die de aanvraag doet voor een visum? Dacht het niet hoor, ik ben degene die de waanzin van onze papieren tijgers een klein beetje kan doorgronden. Ik laat haar daar echt niet alleen voor opdraaien. Ik laat haar in het donker niet eens alleen de straat overgaan hier, terwijl ze dat al telloze keren gedaan heeft. Ik wordt boos als ik zie hoe mensen uit andere derde wereld landen geen visumplicht hebben en hoe ik betutteld wordt om mijn vriendin even langs te laten komen. Ik heb het gevoel dat de nederlandse staat maar beter even lekker mij met rust moet laten, ipv mij het leven moeilijk te maken en te bepalen waar ik ga en sta met mijn vriendin.

Zo nauw nemen ze het anders ook nooit. Sla de krant er maar op open. Ik vind dat we nederland in de uitverkoop hebben gegooid, en ik ben helemaal geen rechtsradicaal figuur, maar ik vind echt dat we eigenlijk onze hele cultuur en zelfs onze geschiedenis aan het verloochenen zijn. Daarom heb ik er al geen binding meer mee na 10 jaar varen. Ik ben echt geen populist of iets dergelijks, in plaats van te verzuren prijs ik me liever gelukkig dat ik de mogelijkheid heb op te stappen.


Marinero,


Dit is een antwoord waar ik me perfect in kan terugvinden.





Mijn idee :


- Aanvaard het land en volk zoals het is.
- Pas je aan, en probeer de   :smiley-philippines:  niet te verandeen naar  :eu:  normen.
- Stel jezelf niet teleur door telkens vergelijkingen met  :belgiesmiley:/ :nederlandsevlag: te maken.
- Hoe hoger je verwachtingen, hoe sneller je teleurgesteld zal zijn.
- Heb geen vooroordelen.
- Probeer er positieve kanten terug te vinden.

Restaurants bezoek ik zelden, liever een eatery langs de weg, of een maaltijd op de local market.
En zelfs moest het eten er iets minder zijn, wordt dat ruimschoots gecompenseerd door het fijne contact en de vriendelijkhied van deze mensen.
Ik voel me er goed thuis, en verwacht niet dat de mensen mij anders behandelen omdat ik een witneus ben.
Het is bij de armsten, dat ik het meeste vriendschap ervaar. Zij hebben weinig, en zouden hun eten afgeven aan de bezoeker.


Misschien ben ik een uitzondering   :weetikniet:    :weetikniet:




Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

yepyep

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag  7 juli 2012, 10:19:46
Laat ik er maar eens iets stichtelijks inbrengen wat enige raakvlakken heeft met dit topic, voordat de gemoederen weer eens overkoken. Van de week overleed ene Gerrit Komrij, een Nederlandse dichter waar ik niks mee had overigens, viel onder het femomeen dat maf gedrag cultuurtechnisch als geniaal wordt bestempeld. Je bent wat je omgeving ervan maakt zogezegd.
Soms komt er uit die mafketels toch iets waar je over na kunt denken.
Hierbij een klein gedicht:

Er is een land wat ik met pijn verliet
Er is een land wat ik met pijn bewoon
Een derde land ertussen is er niet
Mijn leven volgt een zonderling patroon
Waar ik heen ga voel ik mij niet thuis
En waar ik thuis ben wil ik telkens weg


Dit uit nieuwsuur van 6 juli.
Niet dat dit zomaar op iedereen van toepassing is, doch persoonlijk herken ik wel elementen.


Ik woon hier nu 4 jaar en sinds vorig jaar begin ik wel wat heimwee te krijgen naar Nederland. Ik ben weer net terug van Nederland en merk ik ondertussen zo gewend ben aan het leven hier in de Filippijnen, dat ik de dingen in Nederland meer apprecieer dan ik voorheen deed (alles is gewoon goed geregeld, frisse lucht en rustig). Die laatste twee dingen heb ik niet in Metro Manila dus mis ik die.

Echter is het leven hier van vele gemakken voorzien en leef je luxer dan je in Nederland deed. Dat heeft te maken met de levenstandaard die over het algemeen wat goedkoper is hier (uit eten, benzine, personeel) en dat zijn ook weer dingen die het de frisse lucht en de rust die ik zoek, weer snel worden vergeten.

Ondertussen antwoord ik aan iedereen die vraagt wat ik van het leven vind op de Filippijnen (of andersom in NL) dat het gras altijd groener is bij de buren en de laatste regel van het gedicht is daar absoluut van op toepassing.


P.s. wat ik echt mis zijn mijn oude vrienden en mijn familie natuurlijk. Die oude vrienden die genoeg hebben aan een blik en snappen wat je bedoeld.

Baliw-katok

Citaat van: Phille op zaterdag  7 juli 2012, 10:35:28
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag  7 juli 2012, 10:19:46
Laat ik er maar eens iets stichtelijks inbrengen wat enige raakvlakken heeft met dit topic, voordat de gemoederen weer eens overkoken. Van de week overleed ene Gerrit Komrij, een Nederlandse dichter waar ik niks mee had overigens, viel onder het femomeen dat maf gedrag cultuurtechnisch als geniaal wordt bestempeld. Je bent wat je omgeving ervan maakt zogezegd.
Soms komt er uit die mafketels toch iets waar je over na kunt denken.
Hierbij een klein gedicht:

Er is een land wat ik met pijn verliet
Er is een land wat ik met pijn bewoon
Een derde land ertussen is er niet
Mijn leven volgt een zonderling patroon
Waar ik heen ga voel ik mij niet thuis
En waar ik thuis ben wil ik telkens weg


Dit uit nieuwsuur van 6 juli.
Niet dat dit zomaar op iedereen van toepassing is, doch persoonlijk herken ik wel elementen.

:thumb:

:thumb:

bananacreek

Citaat van: Baliw-katok op zaterdag  7 juli 2012, 12:34:41
Citaat van: Phille op zaterdag  7 juli 2012, 10:35:28
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zaterdag  7 juli 2012, 10:19:46
Laat ik er maar eens iets stichtelijks inbrengen wat enige raakvlakken heeft met dit topic, voordat de gemoederen weer eens overkoken. Van de week overleed ene Gerrit Komrij, een Nederlandse dichter waar ik niks mee had overigens, viel onder het femomeen dat maf gedrag cultuurtechnisch als geniaal wordt bestempeld. Je bent wat je omgeving ervan maakt zogezegd.
Soms komt er uit die mafketels toch iets waar je over na kunt denken.
Hierbij een klein gedicht:

Er is een land wat ik met pijn verliet
Er is een land wat ik met pijn bewoon
Een derde land ertussen is er niet
Mijn leven volgt een zonderling patroon
Waar ik heen ga voel ik mij niet thuis
En waar ik thuis ben wil ik telkens weg


Dit uit nieuwsuur van 6 juli.
Niet dat dit zomaar op iedereen van toepassing is, doch persoonlijk herken ik wel elementen.

:thumb:

:thumb:

CitaatEr is een land wat ik met pijn verliet
Er is een land wat ik met pijn bewoon
Een derde land ertussen is er niet
Mijn leven volgt een zonderling patroon
Waar ik heen ga voel ik mij niet thuis
En waar ik thuis ben wil ik telkens weg

Zeer goed gevonden...................... :thumb: :thumb: :thumb:




bananacreek

Citaat- Aanvaard het land en volk zoals het is.
- Pas je aan, en probeer de     niet te verandeen naar    normen.
- Stel jezelf niet teleur door telkens vergelijkingen met  /  te maken.
- Hoe hoger je verwachtingen, hoe sneller je teleurgesteld zal zijn.
- Heb geen vooroordelen.
- Probeer er positieve kanten terug te vinden.

Restaurants bezoek ik zelden, liever een eatery langs de weg, of een maaltijd op de local market.
En zelfs moest het eten er iets minder zijn, wordt dat ruimschoots gecompenseerd door het fijne contact en de vriendelijkhied van deze mensen.
Ik voel me er goed thuis, en verwacht niet dat de mensen mij anders behandelen omdat ik een witneus ben.
Het is bij de armsten, dat ik het meeste vriendschap ervaar. Zij hebben weinig, en zouden hun eten afgeven aan de bezoeker.


Misschien ben ik een uitzondering     

Neen, ik denk niet dat u een uitzondering bent.......... :hoedjeaf:

Tafel met het rode plastic daar zit ik elke dag twee keer en drink mijn groene thee, en vermaak me best met het bekijken van voorbij lopende vrouwelijke aardlingen in allerlei maten............. :thumb: :thumb: :happy: :happy:




Bulldozer

Sorry dat ik offtopic ga, maar wat ik wel vind is dat er op dit forum veel halve of onwaarheden genoemd worden. Niet alleen in dit topic, ook in andere topics. Ik zal er nu twee noemen.

Citaat van: Marinero op zaterdag  7 juli 2012, 04:52:24
Kijk in de Filipijnen wonen is voor mij dus niet de hele dag bediend worden in restaurants, dat is voor mij zelf koken in een mooie keuken die betaalbaarder is dan een in nederland.
Waar kan ik zo'n mooie keuken kopen die betaalbaarder is dan in Nederland? Ik ben namelijk bezig met het bouwen van een huis en we zijn nu aanbeland met het uitzoeken van een keuken. Aan mooi geen gebrek. (lelijk trouwens ook) Ik ben er alleen nog geeneen tegengekomen die goedkoper is dan in Nederland. Ik heb bij 7 verschillende winkels een offerte laten maken. De goedkoopste komt op 5000 euro en dat is dan nog zonder gootsteen, kookplaat, oven, afzuigkap en koelkast. De duurste was meer dan 10.000 euro ook exclusief eerdergenoemde. En nu wordt onze keuken niet eens zo heel groot. Als je dezelfde kwaliteit wilt als in Nederland ben je hier in de Filippijnen gewoon veel duurder uit met dit soort spullen.

Ander voorbeeld is de eerder genoemde benzineprijzen. Ben vandaag nog eens langs het benzine station gereden (geen foto gemaakt tijdens het rijden) maar alleen de hoogste qualiteit brandstof komt op P51 per liter (V-Power en Blaze (en waarom zou je die tanken in de Filippijnen)) de normale (unleaded) komt op 47 peso per liter. Dat ligt toch ver onder de euro zoals eerder genoemd. De filippijnen is groot en wat aan de ene kant of in de provincie geld hoeft helemaal niet zo te zijn aan de andere kant of Metro Manilla.

Toch iets om over na te denken wat nou allemaal wel en niet waar is wat er op dit forum gezegt wordt voordat je je hier komt vestiging (of juist daarom in Nederland / Belgie blijft).

Quezonboy

Citaat van: Bulldozer op zaterdag  7 juli 2012, 14:12:41
Sorry dat ik offtopic ga, maar wat ik wel vind is dat er op dit forum veel halve of onwaarheden genoemd worden. Niet alleen in dit topic, ook in andere topics. Ik zal er nu twee noemen.

Citaat van: Marinero op zaterdag  7 juli 2012, 04:52:24
Kijk in de Filipijnen wonen is voor mij dus niet de hele dag bediend worden in restaurants, dat is voor mij zelf koken in een mooie keuken die betaalbaarder is dan een in nederland.
Waar kan ik zo'n mooie keuken kopen die betaalbaarder is dan in Nederland? Ik ben namelijk bezig met het bouwen van een huis en we zijn nu aanbeland met het uitzoeken van een keuken. Aan mooi geen gebrek. (lelijk trouwens ook) Ik ben er alleen nog geeneen tegengekomen die goedkoper is dan in Nederland. Ik heb bij 7 verschillende winkels een offerte laten maken. De goedkoopste komt op 5000 euro en dat is dan nog zonder gootsteen, kookplaat, oven, afzuigkap en koelkast. De duurste was meer dan 10.000 euro ook exclusief eerdergenoemde. En nu wordt onze keuken niet eens zo heel groot. Als je dezelfde kwaliteit wilt als in Nederland ben je hier in de Filippijnen gewoon veel duurder uit met dit soort spullen.

Ander voorbeeld is de eerder genoemde benzineprijzen. Ben vandaag nog eens langs het benzine station gereden (geen foto gemaakt tijdens het rijden) maar alleen de hoogste qualiteit brandstof komt op P51 per liter (V-Power en Blaze (en waarom zou je die tanken in de Filippijnen)) de normale (unleaded) komt op 47 peso per liter. Dat ligt toch ver onder de euro zoals eerder genoemd. De filippijnen is groot en wat aan de ene kant of in de provincie geld hoeft helemaal niet zo te zijn aan de andere kant of Metro Manilla.

Toch iets om over na te denken wat nou allemaal wel en niet waar is wat er op dit forum gezegt wordt voordat je je hier komt vestiging (of juist daarom in Nederland / Belgie blijft).
Volgens veel Filipijnse die ik heb gesproken klopt het dat; Als je dezelfde kwaliteit wilt als in Nederland ben je hier in de Filippijnen gewoon veel duurder uit . Zelf al komen de producten van de Nederlandse kringloopwinkel.

Een keuken laten maken is veel goedkoper op de Filipijnen dan een kant en klaar keuken kopen, heb ik het idee  :denk:. Dit idee is natuurlijk wel gebaseerd op vrienden die klusjesmannen kennen die regelmatig een klus voor ze doen en familie van ze zijn.

Bulldozer

Citaat van: Quezonboy op zaterdag  7 juli 2012, 15:36:32
Een keuken laten maken is veel goedkoper op de Filipijnen dan een kant en klaar keuken kopen, heb ik het idee  :denk:. Dit idee is natuurlijk wel gebaseerd op vrienden die klusjesmannen kennen die regelmatig een klus voor ze doen en familie van ze zijn.
Dat is het in Nederland ook natuurlijk. En ik heb erover zitten nadenken om alleen de losse materialen te kopen en het door een klusjesman erin te laten zetten. Ik heb alleen mijn twijfels of ik blij ben met de afwerking.