Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Eerste keer in de Filippijnen

Gestart door Yoshi, maandag 14 januari 2013, 01:55:30

Vorige topic - Volgende topic

Yoshi

Hallo allemaal!

Ik heb mijn eerste reis naar de Filippijnen reeds achter de rug, jammer genoeg  :negatief:
Ik ben op 26 december vanuit Schiphol vertrokken met Cathay Pacific richting Hong Kong, daar een 30 minuten vroeger dan gepland aangekomen door de rugwind die we hadden op de vliegreis (had dus in principe de vroegere vlucht met gemak kunnen halen, maar toch liever wat zekerheid :D). Tegen dat ik in Hong Kong landde, wist ik al bij welke gate ik moest zijn, bij het uitstappen even gevraagd aan 1 van de stewardessen welke kant ik op moest en dan was het maar gewoon de pijltjes volgen, een snelle security check door en ik kon rustig naar mijn gate wandelen. Daar moest ik dan een 2u wachtten en zag meer en meer Filipino's toestromen. Aangezien ik meer achteraan op het vliegtuig zat, kon ik ook bij de eerste instappen, nog 2 uurtjes en ik ben in Manila.

Eenmaal aangekomen in Manila snel even mijn formuliertjes voor douane en immigratie ingevuld, redelijk snel door de controle van immigratie en al bij al had ik mijn bagage ook snel. Ik zag mijn koffer redelijk snel aankomen en heb mezelf er eventjes tussengewringd om ze te kunnen nemen, snel door de 2de controle, nog snel eventjes wat geld gewisseld op de luchthaven tegen een redelijke koers (ik zat net boven de 53 pesos denk ik), een simkaartje gekocht en ik was buiten en halfuurtje nadat ik geland was. Het was er absoluut niet druk (tussen 11u30-12u00) en Loren had net nog gebeld dat ze aan de gele luchthaven taxi's stond, dus we hadden elkaar ook al redelijk snel gevonden. Eerste ontmoeting ging erg vlot en het klikte meteen goed. Ze regelde even een taxi en we waren onderweg naar het hotel.

De eerste nacht verbleven we in 'The Bayleaf' in Intramuros. Mooi hotel, vriendelijk personeel, mooie kamers, ik heb er niet over te klagen  :applaus: . Ik vond het 1 van de beste hotels waar we in verbleven hebben, niet dat we ooit in een slecht hotel gezeten hebben :p.


Het uitzicht vanop onze kamer


Vooral het bed en de badkamer vind ik belangrijk in een hotel en dat was bij dit echt in orde. Ik heb geweldig geslapen.


We hebben ook wat rondgewandeld in Intramuros, terwijl we achtervolgd werden door een man met zijn tricycle die maar bleef vragen of hij ons geen tour door Intramuros mocht aandoen. Ik denk dat we wel een 100x "nee bedankt" in zowel Engels als Tagalog hebben gezegd  :biggrinn:


Voordat we naar de luchthaven vertrokken, hebben we nog snel iets gegeten in het Churros Café van het hotel.

Rond 14u00 vertrokken we dan naar de luchthaven. We hadden onze binnenlandse vlucht naar Cebu met Cebu Pacific rond 17u00, maar we wouden toch zeker op tijd zijn bij de check-in en rekening houdend met het verkeer dachten we maar ruim op tijd te vertrekken. Eenmaal aangekomen bij de luchthaven zagen we daar lange rijen mensen aanschuiven tot buiten en dachten eventjes "wat is dat hier allemaal?", maar uiteindelijk toch onze weg gevonden en eventjes moeten aanschuiven om onze bagage in te checken. Na het inchecken, bij de securitycontrole nog bijna mijn vliegticket kwijtgespeeld. Gelukkig zag de dame die achter de controle stond dat mijn ticket gevallen was en maakte de dame achter mij er attent op en deze gaf mijn ticket dan terug. Nog even slippers gekocht op de luchthaven en dan maar wachten op de vlucht naar Cebu.


Ik vond deze luchthaven er veel beter uitzien dan de internationale luchthaven in Manila.

De vlucht was, ondanks wat vertraging door 'air traffic congestion', goed verlopen en rond 18u15 landden we op de Mactan International Airport. Toen we naar de bagageband wandelden zagen we dat de chauffeur van het hotel ons al stond op te wachten. Even gewacht op de bagage, alles ingeladen en we waren onderweg. We verbleven voor 1 nacht in het 'Goldberry Suites & Hotel' in Lapu-Lapu City. Voor we onder de wol kropen, hebben we nog eerst SM Mall bezocht om iets te gaan eten en wat inkopen te doen voor de volgende dagen. We hebben overigens bij 'The French Baker' gegeten en ik vond dat ze daar lekkere vegetarische lasagne hadden.


Ik vond het daar weer mooie kamers met een goed en groot bed, heb weeral erg goed geslapen :D


Ook de badkamer was wel mooi, bestond vooral uit glas.

De volgende dag vroeg uit de veren, want we hadden een redelijk lange rit met de taxi voor de boeg naar de Hagnaya Port. Toen we beneden kwamen om uit te checken, stond onze chauffeur ons reeds op te wachten. We hebben toch nog snel ontbeten (ook eventjes de chauffeur gevraagd of hij iets wou eten, maar hij wachtte liever buiten). Na het ontbijt dan in de auto gestapt en vertrokken richting de Hagnaya Port.



Het was niet zo erg druk op de baan, waarschijnlijk omdat het net voor nieuwjaar was, en we konden redelijk goed doorrijden. Naarmate we verder en verder van Cebu City wegreden, kwamen we meer groen e.d. tegen. Na een dikke 2u rijden, bereikten we de Hagnaya Port. We reden nog maar net de haven binnen en we werden al achtervolgd door een hoop porters. Toch maar een aantal onze baggage laten dragen en de tickets laten regelen zodat we niet in de rij moesten staan en ik niet mijn koffer van bijna 20kg de boot op moest sleuren. Eenmaal plaatsgenomen op de volle boot volgde een redelijk trage bootreis richting Bantayan Island. Het was redelijk warm op de boot en rond 12u-12u30 moesten alle Filipino's toch perse eten en werden de noodles vlotjes verkocht  :happy2:.



Bij het vertrek vanuit de haven kwamen we nog een roro tegen die vanuit de tegenovergestelde richting kwam en 2 mannen in hun bootje.


Na een erg langzame rit (+/- 90 minuten) was de haven van Sante Fé eindelijk in zicht. Weer een porter laten helpen bij het dragen van de bagage naar beneden en van de boot. Hij vroeg waar we logeerden en toen we de naam zeiden, bracht hij ons richting ons transport. Eventjes wandelen tot aan het busje van het hotel en na een korte rit van nog geen 5 minuten denk ik, waren we aangekomen bij 'Anika's Island Resort'. Hier zouden we de volgende 6N/7D doorbrengen. Na het inchecken werden we naar onze kamer gebracht.


Het was een schitterende dag en we hadden een erg mooi uitzicht vanop ons terrasje. We zaten vlak op het strand, ik vond het er echt prachtig. We hadden de menu van het restaurant al meegekregen en bestelden al snel deze fruitplatter:


De overige dagen bestonden voornamelijk uit wat luieriken en zonnen op het strand, een fietsritje naar de stad e.d.



Ik kon er wel aan gewoon worden, elke dag opstaan met dit uitzicht en stralend weer  :thumb:


Het eten in het hotel vond ik ook wel lekker (en ik ben best wel een moeilijke eter), al zal danggit nooit iets voor mij worden vrees ik  :happy2:


Geef mij dan maar deze lekkere vegetarische spaghetti van de Blue Ice Bar, zeer lekker.

Na 7 dagen was het jammer genoeg voorbij daar. Ik vond het erg leuk en een relaxte omgeving. Ik hoop om er ooit nog eens terug naar toe te gaan. Na het ontbijt, zijn we gaan uitchecken en hebben we de tickets voor de boot laten regelen door het hotel inclusief de transfer. Deze keer zijn we in de iets rustigere en airconditioned ruimte gaan zitten. Het was ook een iets snellere boot dus na een dik uur waren we reeds in Hagnaya Port, waar onze chauffeur van vorige keer ons reeds stond op te wachten. Het was net 13u en we besloten om even snel wat eten voor ons drieën op te halen en zo heb ik ook mijn eerste Jollibee gegeten  :applaus: . Deze keer was er meer verkeer op de baan en de rit duurde dus ook een dikke 3u vooraleer we aan het volgende hotel aankwamen. Ja hoor, het poepchique 'Radisson Blu' hotel in Cebu was onze plaats voor 1 nacht. Daar kon je nog geen deur opendoen of op het knopje van de lift duwen of ze hadden het al voor jou gedaan.


Dit was onze kamer. We hadden een uitzicht op de tuin en een stukje van het zwembad. Van het zwembad hebben we geen gebruik gemaakt, een beetje jammer misschien.



Er stond een gigantische kerstboom in de lobby en alles was er mooi versierd en zag er indrukwekkend uit.

Na het inchecken en het opfrissen zijn we naar een Indisch restaurantje in Cebu vertrokken, namelijk 'The Famous Indian Curryhouse'. Na een tijdje zoeken en wat vragen aan locale bewoners vond de taxichauffeur het dan toch eindelijk. We hebben er best lekker gegeten. Een taxi terug vinden bleek niet zo moeilijk te zijn en we besloten nog eventjes langs SM Mall vlak naast het hotel te passeren alvorens te gaan slapen. We hebben er wat gewinkeld en ik heb dan ook mijn eerste Starbucks ervaring gehad.


En blij dat ik daarmee was zoals wel duidelijk is  :happy:

De volgende dag hebben we eerst van het uitgebreide ontbijtbuffet genoten. Na het ontbijt nog eventjes wat rond gewandeld in de tuin van het hotel en in SM waar Loren eindelijk van haar vers Buko juice kon genieten.


En blij dat zij daarmee was :p.

Daarna op weg naar de luchthaven om weer terug naar Manila te vliegen. Deze keer geen vertraging en we werden netjes met de bus naar het vliegtuig gebracht. Eenmaal aangekomen in Manila hebben we de taxi genomen richting Makati waar ons volgend hotel 'The Picasso Boutique Serviced Residences' gelegen is. Loren haar beste vriend ging daar ook 1 nacht logeren en hij kon het hotel niet gevonden krijgen. Gelukkig ging het bij ons sneller en hadden we het redelijk snel uitgelegd aan de chauffeur, met behulp van een wegenkaart weliswaar. Het inchecken ging weer vlot en we kregen een kamer op het 2de verdiep. Ons uitzicht was niet echt schitterend te noemen, maar we hadden wel snel internet (in tegenstelling tot haar beste vriend, die een mooi uitzicht had, maar traag internet).


Dit was overigens onze kamer. Mooie grote kamer, nette badkamer, een kleine keuken en een goed bed, ook al waren de kussens niet het van het en heb ik de volgende dag om extra kussens gevraagd. Het ontbijt in het hotel zelf was niet denderend, maar aangezien we een kamer zonder ontbijt hadden, hebben we er ook maar 1 keer ontbeten.



Die avond zijn we naar zowel The Fort als Rockwell getrokken om wat rond te wandelen en iets te gaan eten.

De volgende dag zijn we naar Greenbelt gegaan om te gaan lunchen en wat te winkelen en 'savonds terug richting The Fort en hebben we sushi gegeten in een restaurant daar. Het was toch zo niet mijn ding en het gaat maar bij die ene keer (vegetarische) sushi voor mij blijven denk ik. De volgende dag hebben we ontbeten in het Pancake House in Greenbelt. Daarna de taxi genomen richting Greenhills, erg druk verkeer en het duurde dan ook een hele tijd vooraleer we daaraan kwamen. Daar heb ik dan enkele souvenirs gekocht en alvorens in de taxi te stappen, hebben we daar nog "Belgian Fries" aan een kraampje gekocht. 's Avonds zijn we nog eventjes naar Rockwell geweest en hebben daar wat boeken gekocht (voor mij Tagalog voor beginners  :biggrinn:). Eenmaal terug in het hotel begon ik me al wat slecht te voelen en die nacht was de ergste nacht daar. De volgende ochtend was nog erger en ik ben toen erg ziek geweest. Loren werd redelijk bezorgd en vroeg het hotel om een dokter te bellen. Na een tijdje kwamen er daar 3 personen de kamer binnen en ik dacht eventjes "wat is dat hier allemaal  :ikkeniebegrijp:". Ze hebben dan gezegd dat het waarschijnlijk om uitdroging zou gaan en vroegen me of ik het liefst mijn medicament in tabletvorm of via infuus kreeg. Heb dan toch maar gekozen voor tabletvorm. Na een hele uitleg en wat voorschriftjes zijn ze weer vertrokken en heeft Loren iemand van het hotel om meer fleswater en de medicamenten gestuurd. De rest van de dag heb ik ziek en moe met koorts in het hotel doorgebracht. De mama en de papa hier waren heel blij dat Loren geen minuut van mij is weggeweest. Ook het personeel van het hotel kwam af&toe vragen hoe het met mij was en ze hebben mij ook nog een versgeperst mango sapje en een fruitmand bezorgd met een getwell kaartje.



Gelukkig was ik de volgende ochtend al beter en na een aantal vragen van het personeel of ik al beter was, vertrokken we naar ons laatste hotel, H2O naast Ocean Park in Manila.


Ik vond het persoonlijk wel eens leuk om in zo'n kamer te slapen. Het is eens iets anders, aquariums als raam hebben.


Na iets lichts te eten in het hotel zijn we naar MOA getrokken. We hebben daar eventjes rondgewandeld alvorens terug naar het hotel te gaan en daar iets te eten. Daarna het bed in, dit zal mijn laatste nacht in de Filipijnen zijn. De volgende ochtend hebben we lekker gegeten bij het ontbijtbuffet van het hotel (al heb ik steeds licht gegeten, voornamelijk fruit aangezien ik ziek was geweest). Hierna hebben we ons gerief opgeruimd in de kamer en zijn we gaan uitchecken. We hebben die dag ook het Ocean Park bezocht.




We zijn daar naar de zeeleeuwen-show geweest, naar de jellyfish tentoontelling, het ocenarium zelf bezocht en ook naar de Snow village geweest. Ik vond het allemaal wel erg leuk om te doen. Na Ocean Park zijn we nog iets gaan eten in Bizu in Greenbelt en naar het Ayala Museum geweest om af te sluiten. Daarna weer naar het hotel om mijn bagage gaan op te halen en rond 17u vertrokken richting de internationale luchthaven. Tegen 17u30 aangekomen en moeten afscheid nemen aan de ingang. Voor mij was het echt hartverscheurend en we hebben allebei redelijk veel traantjes gelaten.

De terugreis ging trager dan de heenreis voor mij en rond half 7 's morgens landde ik weer in Amsterdam waar mijn ouders mij blij stonden op te wachten. Sinds ik terug ben kamp ik met jetlag en is mijn ritme nog in de Filipijnen vrees ik :D. Ik kan niet wachten tot de volgende keer ik weer naar daar kan gaan. Hopelijk zijn de foto's een beetje gelukt (en niet te groot, want hoe ik dat moet verkleinen weet ik niet :p) en is het toch wat aangenaam lezen.

Groetjes,
Britt & Loren  :happy:


yepyep


Amice

Zo dat is een hele hap maar leest lekker weg, leuk verslag en een goede impressie.  :thumb:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Luke

Toch weer es iemand die van de luxe in de PH genoten heeft!  :thumb:

callebaut

Leest lekker vlot en mooie foto's ...als ik jouw programma bezie heb je het wel héél druk gehad ...ben blij dat het al bij al heel goed is meegevallen  :thumb:

joost



Hallo Yoshi.
Het is een mooi verslag wat je gemaakt hebt van je reis. Mooie foto's. Ik herken een hoop plaatsen op je foto's. Dat stukje wat je schrijft over dat ziek zijn dat herken ik. Ik was afgelopen augustus in Manila en daar heb ik dus een voedselvergiftiging op gelopen. Daar ben ik in 1 week 5 kilo afgevallen. Ik ben vaak beroerd geweest van mijn leven maar dit slaat toch alles.
Groeten Joost.

Yoshi

Ik ben blij dat het maar 1 dag was dat ik echt ziek was. Ik vreesde al voor een maagontsteking en dan ben ik toch een paar dagen niet goed, maar het bleek dan toch meer uitdroging te zijn. En ja luxe  :biggrinn:, ik ben echt een moeilijke om iets geschikt te vinden en ik had er een hele tijd voor gespaard. We hebben ook nog eens alles netjes in 2 gedeeld, dus qua hotelprijzen e.d. viel dat toch nog goed mee. Om eerlijk te zijn ben ik de volgende reis al aan het plannen  :happy:

Rich

Rich de Nederbelg.

Ronald-D

Heel leuk verslag! Blij dat je zo genoten hebt!!
Leuk vriendinnetje ook......volgende reis alweer aan het plannen? hahahaha...goed zo!

Hoop dat het bij mij ook goed gaat verlopen en dan ga ik in september ook weer terug  :thumb:

gosternokke

Citaat van: Yoshi op maandag 14 januari 2013, 08:23:14
Ik ben blij dat het maar 1 dag was dat ik echt ziek was. Ik vreesde al voor een maagontsteking en dan ben ik toch een paar dagen niet goed, maar het bleek dan toch meer uitdroging te zijn. En ja luxe  :biggrinn:, ik ben echt een moeilijke om iets geschikt te vinden en ik had er een hele tijd voor gespaard. We hebben ook nog eens alles netjes in 2 gedeeld, dus qua hotelprijzen e.d. viel dat toch nog goed mee. Om eerlijk te zijn ben ik de volgende reis al aan het plannen  :happy:


Mooie fotoos Yoshi,   en leuk dat je het zo naar je zin heb gehad dat je al een volgende trip aan het plannen ben  :thumb:   Een keer ziek worden is vrijwel onvermijdelijk.    En ja aan de fotoos is wel te zien dat je een dure smaak heb qua hotels, maar als je het geld er voor over heb waarom niet.