Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Ziekte verzekering

Gestart door lorre_love_10, woensdag 27 maart 2013, 06:43:08

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

Citaat van: vvjoris op dinsdag  2 april 2013, 12:12:44
Het is toch wel iets om uit te zoeken. Voorlopig heb ik geen probleem, 'val' nog steeds onder de  :belgiesmiley: sociale zekerheid, maar eens ik zou moeten omschakelen naar DOSZ, dat is â,¬ 340 per maand ... dan heb ik liever een 'gedeeltelijke' zekerheid door 'ons gezin' al zeker aan te sluiten bij Philhealth, een polis te nemen bij Caritas (aangezien ik nog geen 55 ben zal dat mogelijk lukken) en dan een potje te sparen voor het geval er zich medisch zware ouderdomsverschijnselen beginnen voor te doen na mijn toch enigszins 'hevig' leven tot nu toe....

Denk dan dat het voor basic medical care bij de barangay doctor weinig zal kosten voor de Filipino kant van het gezin. (controles tijdens zwangerschap daar, dat kost dan ook heel weinig veronderstel ik?) Ik ga dan zelf wel naar een gewone dolter (heb ik vorige keer ook gedaan: zinloze consultatie van 500 pesos omdat ik al wist wat de dokter ging zeggen, maar Janice wou per sé dat ik ging....) en aangezien ik toch zowiso regelmatig naar  :belgiesmiley: zal moeten komen kunnen we hier ook nog mogelijkheden openhouden....
340 euro/maand is wel een hele brok, zet je de helft maandelijk aan de kant dan heb je een heel goede "zelfverzekering"
Daar ik nog altijd sociale bijdrage moet betalen kan ik voor medische verzorging nog steeds in Belgie terecht als het nodig is.
Ga jaarlijks terug voor een "grote" check-up....3 jaar geleden sten gezet bij een adervernauwing.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

vvjoris

Een soort 'mixed' verzekering die je voor jezelf bouwt lijkt me dan wel het beste....

Ben wel benieuwd wat Filipino's/a's dan zelf moeten bijdragen als ze naar Barangay doctor gaan ... om bij 't zelfde voorbeeld als hierboven te blijven bijvoorbeeld bij checkup zwangerschap na 10 weken, 15 weken, 20 weken enz.... en wat als er iets mis is? Hier is dat allemaal niks, maar ginder ... die Barangay doctor/vroedvrouw/verpleegster zal wel niet de tijd hebben om veel begeleiding te geven....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

bananacreek

Stel je maar niet al teveel voor van de service in de Barangay Health centers.........en normaal zou dat niets kosten, maar ga daar niet heen als blanke ............ik heb dat nog nooit gehoord.........

Normale general practice doctoe (degenen die vaar boven of naarst een drugstore kliniek hebben) ongeveer 200 pesos afhankelijk van de behandeling/advies

Holy Child Hospital en Silliman Medical center doctors ongeveer meestal P300 en normaal gesproken rekenen ze niet extra omdat je een blanke bent

Psychiaters ongeveer P400-P500 afhankelijk hoe lang je daar wordt verhoord............ :jajaja: :jajaja:




vvjoris

Citaat van: bananacreek op dinsdag  2 april 2013, 13:50:33
Stel je maar niet al teveel voor van de service in de Barangay Health centers.........en normaal zou dat niets kosten, maar ga daar niet heen als blanke ............ik heb dat nog nooit gehoord.........



Nee nee, als witneus ga ik daar niet naartoe, is maar om in te schatten wat het voor asawa kost

Asawa maakt me wijs denk ik, dat het iets meer is dan in werkelijkheid....Filipino way.....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

PeterVL

Ik heb hier alleen willen meegeven dat het bijzonder interessant is om tenminste Philhealth te hebben wat je dus 200 peso per maand voor het hele gezin kost; je moet dan wel getrouwd zijn om als buitenlander op de 'kaart' van je vrouw te staan. NaTUURLIJK ZIJN ER BEPERKINGEN.Maar wijzelf hebben eens 35,000 peso en eens 54,000 peso als tussenkomst gehad in respectievelijk afgerond een rekening van 165,000 peso en 175,000 peso(ik rond af en laat de centavos vallen) Bijkomend kregen we 80,000 peso  voor beiden van caritas. Bij caritas is deze bijdrage per disease zoals ze het noemen. Nu zoals ik eerder zei betaal je vijf jaar premie en ben je tien jaar verzekerd; in het elfde jaar krijg je dus 70 procent van je premiebatalingen terug en begin je dus opnieuw verzekerd zolang je geen 55 bent bij inschrijving, je bent dus enkel verzekerd tot je zestigste. Ik realiseer me dat het wat complex overkomt wat ik tracht te poneren. En nog eens dat geldt niet voor mij(niet meer) omdat ik dra 69 word. Maar voor je vrouw en kinderen(kinderen vanaf 12 jaar) is dit zeker interessant. Ik kan getuigen dat men inderdaad die 70 procent terug betaalt na de elfde verjaardag van het contract. Enfin zoek het zelf maar uit...

PeterVL

Sorry correctie: ik bedoel natuurlijk als je inschrijft op je 55 dat je verzekerd bent tot je 65( tien jaar) Het is dus wat complex maar ik herhaal je kan bij CARITAS Inschrijven tot de leeftijd van 55 en je bent dus tien jaar verzekerd. Ik geef een ander voorbeeld om te verduidelijken: je schrijft bvb in op 53 dan ben je verzekerd tot 63 maar dan kan je dit niet meer verlengen omdat de inschrijving beperkt is tot de leeftijd van 55 jaar. Enfin zeg krijg er een punt hoofd van...

PeterVL

@Ronny55 ik begrijp niet waar je zegt dat je nog altijd sociale bijdragen betaalt in Belgie. Je weet zeer goed dat eens je langer dan drie maanden in het buitenland vertoeft je geen recht meer hebt op 'ziekenkas' in het buitenland. Met andere woorden als je ziek wordt in de filipijnen en je gaat hier naar het hospitaal zal Belgische ziekenkas niet tussenkomen, tenzij je dus steeds een domicilie hebt in belgie en je inderdaad binnen drie maanden telkens er terug gaat. Wat wel zo is als je een operatie nodig hebt kan je dus inderaad terug naar belgie en je tijdelijk opnieuw laten inschrijven in je ziekenfonds wat mij gebeurde voor een operatie. Waarschijnlijk heb je een hoog pensioen en dan moet je hoe dan ook sociale bijdragen blijven betalen zelfs al heb je geen recht op in het buitenland. Maar mensen die dus een minimumpensioen hebben betalen geen bijdragen meer hoor wat RSZ betreft. ik had anderzijds begrepen dat je zelf een potje aanlegt voor je ziekteverzekering in de Filipijnen. Laat me toe u te zeggen dat je 'posts' wat verwarrend overkomen

Ronny55

Citaat van: PeterVL op vrijdag  5 april 2013, 16:30:44
@Ronny55 ik begrijp niet waar je zegt dat je nog altijd sociale bijdragen betaalt in Belgie. Je weet zeer goed dat eens je langer dan drie maanden in het buitenland vertoeft je geen recht meer hebt op 'ziekenkas' in het buitenland. Met andere woorden als je ziek wordt in de filipijnen en je gaat hier naar het hospitaal zal Belgische ziekenkas niet tussenkomen, tenzij je dus steeds een domicilie hebt in belgie en je inderdaad binnen drie maanden telkens er terug gaat. Wat wel zo is als je een operatie nodig hebt kan je dus inderaad terug naar belgie en je tijdelijk opnieuw laten inschrijven in je ziekenfonds wat mij gebeurde voor een operatie. Waarschijnlijk heb je een hoog pensioen en dan moet je hoe dan ook sociale bijdragen blijven betalen zelfs al heb je geen recht op in het buitenland. Maar mensen die dus een minimumpensioen hebben betalen geen bijdragen meer hoor wat RSZ betreft. ik had anderzijds begrepen dat je zelf een potje aanlegt voor je ziekteverzekering in de Filipijnen. Laat me toe u te zeggen dat je 'posts' wat verwarrend overkomen
Ja misschien is het verwarrend...Inderdaad de ziekenkas kom hier in de  :smiley-philippines: nergens tussen dat is volledig op eigen kosten(vandaar het spaarpotje) .....maar een niet dringende ingreep laat ik in  :belgiesmiley: doen en daar komt de ziekekas dan wel weer tussen, daarom blijf ik mijn bijdrage betalen.(het is mogelijk een vrijstelling te vragen). Bij een ernstig geval moet ik dan wel in  :belgiesmiley: geraken.
Hier is een verzekering onbetaalbaar en dan loop je nog eens het risiko dat ze het een of ander geval niet dekken...De terugbetalingen zijn dan ook nog meestal geplafoneerd. Ieder geval van ziekte die gerelateerd wordt met een voorgeschiedenis(van voor het afsluiten van de verzekering) wordt niet aanvaard. Mijn geval bvb ben diabetisch... bijna alle ziektes kunnen daar aan gerelateerd worden. Dus , ga geen 15 tot 20.000 peso betalen(60+) waar ik niks aan heb.
Puntje bij paaltje sterven moet ik toch...hier of in  :belgiesmiley: .
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

PeterVL

Ronny ik denk echt dat je mijn vorige posts niet hebt begrepen hoor. Ik ontkrachtte daar je stelling dat de ziekteverzekring in de Filipijnen nergens zou tussen komen , want dat zeg je toch ondanks het feit dat ik zelfs bedragen gaf die ikzelf WEL ontvingen; ik legde ook uit dat je geen bijdragen hoeft te betalen in Belgie zolang je geen pensioen hebt dat boven de 1600 euro gaat. Trouwens de afhoudingen gebeuren automatisch; er blijft dan nog steeds de dualiteit in je betoog dat je toch maar zelf een potje aanlegt. Dit is inderdaad zeer verwarrend voor andere mensen die een redelijke oplossing zoeken.

PeterVL

De premie bij caritas overigens is in de hoogste ratio 4500 peso per maand; je betaalt die dus vijf jaar  en je bent tien jaar verzekerd ,80,000 peso 'per disease' wordt verzekerd. Na tien jaar wordt hoe dan ook 70 procent terug betaald van wat je aan premies stortte, desease or not. ik wil echt nog eens terug komen op philhealth wat je 200 peso per maand kost voor het hele gezin en natuurlijk weet ik uit ervaring dat de bijdrage in ziekenhuiskosten enkel tussen 30 en 54 procent bedraagt maar komaan de premie bedraagt enkel 2400 per jaar. Het is wel zo dat dit enkel ook voor buitenlanders geldt als ze getrouwd zijn met een filipina.
Uit je posts leid ik af dat je een gezin van vijf bent: jij je vrouw, je zoontje en je tweeling en ik zou in jouw plaats echt waar philhealth in overweging nemen.
Ik ben het dus helemaal niet eens met jou dat men hier in the Phils 'niets' terug betaalt en de premie bedragen die je naar voor schuift zijn toch ook niet eerlijk vind ik.