Emigreren, iets om heel goed over na te denken !

Gestart door Cobra, woensdag 12 februari 2014, 19:36:20

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

Citaat van: Pinocchio op zondag 16 februari 2014, 03:26:35
Citaat van: stijn54 op zondag 16 februari 2014, 02:56:35

Echter op afbetaling betaal je het dubbele van de aankoopprijs en betaal ik cash dan heb ik geen reserve meer.


Leningen zijn zeer moeilijk te verkrijgen in de Filippijnen.

Wil je een lening van 1 miljoen pesos dan moet de woning meer dan 3 miljoen worden geschat en een interestpercentage van 7%

Een lening voor de aankoop van een auto gaat hier voor 18% interestpercentage (afbetaling op 3 jaar)
Zo helemaal klop dat niet, als je 25%eigen kapitaal kan je 'n hypotecare lening krijgen , maar dan moet je een vast inkomen hebben hier. Het pensioen dat van de pensioenkas dat rechtstreeks hier op de bank gestort wordt kan voldoende zijn ....Echter  :belgiesmiley: stort geen pensioen rechtstreeks naar de  :smiley-philippines: . Wat ook mogelijk is , je spaar hier op de bank vastzetten als colateral kan ook. Het andere probleem is dat de grond op naam van de filipina moet staan. Als ze lid is van "pag-ibig" kan ze een veel gunstigere lening krijgen, maar de eerste voorwaarde is , ze moet werk hebben.

   dus klopt wel ...Heel moeilijk maar't kan
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieƫn vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Pinocchio

Citaat van: Ronny55 op zondag 16 februari 2014, 04:53:14

Als ze lid is van "pag-ibig" kan ze een veel gunstigere lening krijgen, maar de eerste voorwaarde is , ze moet werk hebben.


Pag-ibig is een soort spaar-leen systeem.

Je moet eerst jaren sparen (lid zijn) om vervolgens aan een lager tarief te kunnen lenen, bovendien komen enkel zeer kleine woningen voor Pag-ibig in aanmerking.  Dat zijn dan woonparken waar elke woning in het systeem zit.

Een andere mogelijkheid is een woning of condominium "op papier"kopen.

Je beslist dan een woning te kopen die nog moet gebouwd worden en begint met de maandelijkse afbetalingen op het ogenblik van het contract. De woning of condo wordt pas 1 of 2 jaar later opgeleverd.

Met die laatste manier is het zelfs mogelijk om geld te verdienen. Aankopen - maandelijks betalen en verkopen op het ogenblik dat het condominium bewoonbaar wordt.
De bouwmaatschappij mag dan ondertussen niet bankroet gaan natuurlijk maar als dat Ayala of Robinsons is, is de kans zeer klein.


yepyep

Ik weet dat je inderdaad een hypothecaire lening kan krijgen van 8% rente. Die andere lening voor een auto van 18% ken ik niet.

Ik weet wel dat er ander soort leningen zijn waar je voor 11-12% kan lenen en dat je dat binnen 3 jaar moet terugbetalen. Hoe sneller je betaald hoe meer dat de rente omlaag gaat.


Pinocchio

Citaat van: yepyep op zondag 16 februari 2014, 05:49:40

Die andere lening voor een auto van 18% ken ik niet.


Deze lening wordt in Dumaguete toegepast door RUSCO, een grote verdeler van Suzuki multicabs.

Je krijgt dan wel de mogelijkheid om vervroegd terug te betalen (bij de maandelijkse betaling bijvoorbeeld een dubbele betaling of zelfs na 3 maanden de ganse som aflossen) en bijgevolg geen interest meer te betalen.

Pinocchio

Citaat van: stijn54 op zondag 16 februari 2014, 02:56:35

Een ander optie zou zijn zes maanden Belgie en dan de andere in de Filippijnen .


Zes maanden verblijven in beide landen is inderdaad de beste maar ook de duurste oplossing.

Je hebt immers alles dubbel nodig.

Volledig gemeubelde woning in BE/NL en ook nog eens in de Filippijnen.

Auto,TV, noem maar op... alles dubbel.

Water,electriciteit, kabel,internet,verzekeringen,taksen....alles dubbel.

Als je niet moet huren is het te doen maar dan moet je het wel lang genoeg op voorhand voorbereiden.

Ook je woning in BE/NL beschermen tegen vorst in de winter als je in de Filippijnen bent en je woning in de Filippijnen beschermen tegen inbraak en diefstal als je in BE/NL bent.

En als je ergens bij famillie of vrienden moet logeren voor 6 maanden dan kan je het wel vergeten, alhoewel je toch in beide landen iemand nodig hebt om kleine zaken te regelen als je er niet ben.

Bezint eer je begint.

Cobra

Citaat van: stijn54 op zondag 16 februari 2014, 02:56:35

@cobra
Wat is dan de voornaamste reden dat je teruggekeerd bent naar Nederland?
Voor de meesten is het wel geldnood neem ik aan.



Nou Stijn, dat heb ik er bij gezet geloof ik.
In Cebu City hebben we 6.5 jaar tussen de herrie gewoont, eerste jaar viel mee, toen begon het.
Barangay parties met zware bass heel de nacht, soms 3-4 x per week, slapen kon niet meer.

Mijn vrouw kreeg er hartklachten van, zo ging dat tekeer, door merg en been zoals ze zeggen.
Mijn vrouw naar de cardioloog, die raadde aan om te vertrekken uit Cebu en op het platteland te gaan wonen.
Geen medicijnen, na een week of 2-3 gaat mijn vrouw terug naar de cardioloog, alle test opnieuw en hartklachten waren zo goed als verdwenen.

Toen woonden we dus aan de andere kant van Dalaguete, daar begonnen ze ineens ook met een disco, eerst 1 x per maand , later elke zaterdag.

Wij huurden hier een huisje aan de zee,

Ook was daar een zone met 3 of 4 karaoketenten, hele nacht lawaai, die hoorden wij niet, was te ver weg.

Iedereen steen en been klagen, behalve op het gemeentehuis of bij de politie natuurlijk.

Die karaoketenten zijn toen gesloten omdat er een meisje van 15 in haar blote kont op de tafel stond te dansen, dat ging te ver, het lawaai niet.

Ook is er daar  iemand vermoord door zijn kameraad omdat hij "My Way" beter kon zingen dan hijzelf.

Toen hebben we aan de andere kant van Dalaguete een stuk grond gekocht op de berg en hebben een huis gebouwd.

Daar viel het heel veel mee. 1 x per jaar een disco ver beneden aan het strand, wat geluid in de verte soms.

Maar de schade was al aangericht !

Als mijn vrouw naar de markt ging stond er een hufter met zware bass in dat sportstadion.
Als ze naar Cebu ging naar haar ouders, kwam ze terug met hartkloppingen door de buren met een zware bass daar heel de dag.

En ook daar hetzelfde, iedereen klagen behalve bij de politie, de LAFAARDS.

Als we in de SM moesten wezen, een hufter met zware bass in de grote hal, oorproppen hielpen zelfs daar nog niet tegen.

Als we ergens heen gingen op visite of zo, de buren begonnen met zware bass, zo snel mogelijk terug naar huis dus.

Alleen al de spanning dat je ergens heen ging en er weer mee geconfronteerd zou worden was op den duur al meer dan genoeg.

Een bus naar Cebu moest je goed oppassen omdat sommige de stereo met zware bass vol aan zetten en je ze een km van te voren al aan hoorde komen.

Dus een half of heel uur wachten op een andere bus dus waar de chauffeur wel hersens van had.

Dan zijn we bij Americano in IloIlo geweest, daar was het rustig zei hij.

Komen wij daar, hele nacht zware bass van een disco verderop en dat was elke dag.

Dan zijn we bij Balikbayan geweest eind verderop, daar gebeurde dat nooit.

Hele dag zware bass, was maar 1 x per jaar, (oorproppen in hele nacht) net toen wij daar waren.


Al met al hadden we er meer dan genoeg van, op het laatst had mijn vrouw nitroglycerine pillen voor onder haar tong voor het geval dat ze ergens met zware bass geconfronteerd werd.

Toen zijn we terug naar Belgie gekomen en zie daar, na een paar weken kwam ze helemaal tot rust en nog steeds.


In een dorp in de buurt was er een hufter die een karaoke tent begon, hele nacht dat gekrijs en zware bass en op vol volume.

De buren overal klagen natuurlijk, niemand kon nog fatsoenlijk slapen in een straal van 500 meter.

De buurman er tegenover ging niet klagen bij de politie, die was zelf politieagent en maakte er meteen werk van, meteen vergunning in getrokken en weer rust in de buurt.

Dan komt het, de hufter van die karaoke tent kwam met een petititie langs om te vragen of de buren wilden tekenen omdat "zijn brood afgepakt werd".

Dan komt de ware filipino (lafaard en confrontatie vermijden) naar boven, de buren zetten gewoon allemaal hun handtekening daar onder.  :ikkeniebegrijp:  :ikkeniebegrijp:



Mijn conclusie : sommige filipino's zijn grote ASO's  en de rest zijn grote lafaards en laten die ASO's gewoon bezig zodat het steeds erger word.

Steen en been klagen behalve waar ze moeten gaan klagen om het te laten stoppen.

En dan zeggen sommigen dat je er niks van mag zeggen omdat het "een deel van de filipijnse cultuur" is.

Er zullen streken wezen waar het lawaai wel aan banden word gehouden, in Davao hoorde ik en ook op andere plaatsen geheel afhankelijk of de burgemeester ballen heeft of niet.

Die 6.5 jaar in Cebu zijn ons teveel geweest.

En dat was de reden.

Wat financien betreft hadden we nog kunnen investeren in een huis in Cebu voor studenten voor een vast inkomen te krijgen, maar we hadden er gewoon genoeg van.

Inpakken en wegwezen.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Soushkin

Contant betalen of Pag-Ibig als je vrouw betrouwbaar is. That's the way to go.
Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2:

stijn54

Citaat van: Cobra op zondag 16 februari 2014, 08:35:27
Citaat van: stijn54 op zondag 16 februari 2014, 02:56:35

@cobra
Wat is dan de voornaamste reden dat je teruggekeerd bent naar Nederland?
Voor de meesten is het wel geldnood neem ik aan.



Nou Stijn, dat heb ik er bij gezet geloof ik.
In Cebu City hebben we 6.5 jaar tussen de herrie gewoont, eerste jaar viel mee, toen begon het.
Barangay parties met zware bass heel de nacht, soms 3-4 x per week, slapen kon niet meer.

Mijn vrouw kreeg er hartklachten van, zo ging dat tekeer, door merg en been zoals ze zeggen.
Mijn vrouw naar de cardioloog, die raadde aan om te vertrekken uit Cebu en op het platteland te gaan wonen.
Geen medicijnen, na een week of 2-3 gaat mijn vrouw terug naar de cardioloog, alle test opnieuw en hartklachten waren zo goed als verdwenen.

Toen woonden we dus aan de andere kant van Dalaguete, daar begonnen ze ineens ook met een disco, eerst 1 x per maand , later elke zaterdag.

Wij huurden hier een huisje aan de zee,

Ook was daar een zone met 3 of 4 karaoketenten, hele nacht lawaai, die hoorden wij niet, was te ver weg.

Iedereen steen en been klagen, behalve op het gemeentehuis of bij de politie natuurlijk.

Die karaoketenten zijn toen gesloten omdat er een meisje van 15 in haar blote kont op de tafel stond te dansen, dat ging te ver, het lawaai niet.

Ook is er daar  iemand vermoord door zijn kameraad omdat hij "My Way" beter kon zingen dan hijzelf.

Toen hebben we aan de andere kant van Dalaguete een stuk grond gekocht op de berg en hebben een huis gebouwd.

Daar viel het heel veel mee. 1 x per jaar een disco ver beneden aan het strand, wat geluid in de verte soms.

Maar de schade was al aangericht !

Als mijn vrouw naar de markt ging stond er een hufter met zware bass in dat sportstadion.
Als ze naar Cebu ging naar haar ouders, kwam ze terug met hartkloppingen door de buren met een zware bass daar heel de dag.

En ook daar hetzelfde, iedereen klagen behalve bij de politie, de LAFAARDS.

Als we in de SM moesten wezen, een hufter met zware bass in de grote hal, oorproppen hielpen zelfs daar nog niet tegen.

Als we ergens heen gingen op visite of zo, de buren begonnen met zware bass, zo snel mogelijk terug naar huis dus.

Alleen al de spanning dat je ergens heen ging en er weer mee geconfronteerd zou worden was op den duur al meer dan genoeg.

Een bus naar Cebu moest je goed oppassen omdat sommige de stereo met zware bass vol aan zetten en je ze een km van te voren al aan hoorde komen.

Dus een half of heel uur wachten op een andere bus dus waar de chauffeur wel hersens van had.

Dan zijn we bij Americano in IloIlo geweest, daar was het rustig zei hij.

Komen wij daar, hele nacht zware bass van een disco verderop en dat was elke dag.

Dan zijn we bij Balikbayan geweest eind verderop, daar gebeurde dat nooit.

Hele dag zware bass, was maar 1 x per jaar, (oorproppen in hele nacht) net toen wij daar waren.


Al met al hadden we er meer dan genoeg van, op het laatst had mijn vrouw nitroglycerine pillen voor onder haar tong voor het geval dat ze ergens met zware bass geconfronteerd werd.

Toen zijn we terug naar Belgie gekomen en zie daar, na een paar weken kwam ze helemaal tot rust en nog steeds.


In een dorp in de buurt was er een hufter die een karaoke tent begon, hele nacht dat gekrijs en zware bass en op vol volume.

De buren overal klagen natuurlijk, niemand kon nog fatsoenlijk slapen in een straal van 500 meter.

De buurman er tegenover ging niet klagen bij de politie, die was zelf politieagent en maakte er meteen werk van, meteen vergunning in getrokken en weer rust in de buurt.

Dan komt het, de hufter van die karaoke tent kwam met een petititie langs om te vragen of de buren wilden tekenen omdat "zijn brood afgepakt werd".

Dan komt de ware filipino (lafaard en confrontatie vermijden) naar boven, de buren zetten gewoon allemaal hun handtekening daar onder.  :ikkeniebegrijp:  :ikkeniebegrijp:



Mijn conclusie : sommige filipino's zijn grote ASO's  en de rest zijn grote lafaards en laten die ASO's gewoon bezig zodat het steeds erger word.

Steen en been klagen behalve waar ze moeten gaan klagen om het te laten stoppen.

En dan zeggen sommigen dat je er niks van mag zeggen omdat het "een deel van de filipijnse cultuur" is.

Er zullen streken wezen waar het lawaai wel aan banden word gehouden, in Davao hoorde ik en ook op andere plaatsen geheel afhankelijk of de burgemeester ballen heeft of niet.

Die 6.5 jaar in Cebu zijn ons teveel geweest.

En dat was de reden.

Wat financien betreft hadden we nog kunnen investeren in een huis in Cebu voor studenten voor een vast inkomen te krijgen, maar we hadden er gewoon genoeg van.

Inpakken en wegwezen.


Bedankt cobra voor je uitvoerige info.

Blijkbaar mag ik dan van geluk spreken, ik verblijf nu al 3 jaar achter elkaar in Cebu city dichtbij Ayala in een appartementje en wat lawaai betreft valt het mee. Dit jaar is het minder goed omdat ik een appartement aan de straatkant heb.
Ik huur dit voor 12.000 pesos per maand zonder electriciteit en water doch het kan voor 9.500 ook maar er was geen enkel vrij.

Huren heeft dan wel dit voordeel dat je gemakkelijk kan verhuizen en zolang het goedkoop blijft zeker in mijn geval een te overwegen optie.



klootzakken (voorheen Jens)

#38
ha die Cobra , bedankt voor je zuivere uitleg, en wat ik het meest respecteer is je eerlijkheid en geen schaamte om door de stof te gaan. in mijn ogen ben je toch wel een echte pionier .

wat hebben jullie ons de de gek aan gestoken daar in dat verre Filipijnen, haha wat was ik jaloers op jullie . ik bedoel dat ik toentertijd nog volop in het straatwerk zat , dat betekende s,morgens 4 uur uit het mandje 2 uur rijden [Duitsland] en knetterhard werken voor de pera. haha dan zat ik avonds moe achter mijn pc naar het forum van jou te kijken , en dan moest ik aan horen, werken? wat is dat? dat doen wij niet meer hoor . het ging zo ver dat jullie het woord werken al niet meer in de mond wilden nemen , w*rken of w-rken of zo iets schreven jullie dan . en ik maar sappelen hehe. het ging zo ver dat ik dacht, weg wezen hier jens ik moet ook naar ginder toe. TOT mijn gezonde verstand mij in ver luisterde!!! ga eerst eens kijken bij die klanten of dat allemaal wel waar is wat ze vertellen . wel dat heb ik gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat het maar gedeeltelijk waar was. ik trof een hard werkende cobra aan ,hij was met zo,n bunker aan het bouwen die bijna klaar was , hobby of geen hobby hij was gewoon aan het werk. het zelfde gelde voor frank v\d H . hij wrong zich ook in alle bochten om aan de kost te komen . hier is niets mis mee, maar het was verre van relax . natuurlijk begrijp ik wel dat het geen gedwongen werk was , maar toch.
nu ben ik ook geen man die kan stil zitten , maar bij die Filipijnse temperaturen zie ik zo veel inspanning niet zitten . en het vakantie gevoel is bij mij al wel verdwenen na zo,n 10 maal op de fils te zijn geweest . daar bij komt dat je op de fils niets kunt doen qua onderneming , je gaat er vol gas onder water.
het enige wat ik er zie zitten is vervoer en huizen bouw of verhuur van zulks. en dan nog moet je oppassen dat je de huur binnen krijgt en dat ze de boel niet vernielen of weg stelen . de Filipijnen is dan ook 1 groot probleem wat dit betreft .
als je als buiten lander wilt leven op de fils, moet de geld stroom uit je vaderland komen of je moet vermogend genoeg zijn om in je onderhoud te voorzien.
kort om zo slecht hebben wij het nog niet in  :nederlandsevlag: of  :belgiesmiley: .een ieder mag hier anders over denken .

oke jaap , mooi dat je weer aan het schrijven bent , hier hebben al heel veel mensen van genoten en ik hoop dat `je doorgaat met dit werk.
groeten aan zusan en tot kijk.

jens........  
 
   
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

stijn54

Dat we het niet zo slecht hebben in Belgie of Nederland ben ik volledig mee akkoord.
Indien het mogelijk zou zijn om mijn Filipina gf naar Belgie te krijgen ik zou geen moment twijfelen maar gezien mijn verleden ( het zou mijn derde huwelijk zijn met een filipina) quasi onmogelijk in Belgie.