Emigreren, iets om heel goed over na te denken !

Gestart door Cobra, woensdag 12 februari 2014, 19:36:20

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

Citaat van: stijn54 op zondag 16 februari 2014, 14:37:48
Dat we het niet zo slecht hebben in Belgie of Nederland ben ik volledig mee akkoord.
Indien het mogelijk zou zijn om mijn Filipina gf naar Belgie te krijgen ik zou geen moment twijfelen maar gezien mijn verleden ( het zou mijn derde huwelijk zijn met een filipina) quasi onmogelijk in Belgie.
De Europese route Mss een optie.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

gosternokke

Citaat van: Cobra op vrijdag 14 februari 2014, 19:16:08
Citaat van: gosternokke op vrijdag 14 februari 2014, 12:42:33
En trouwens waar laat ik die langstaart makaak van men dochter. Dat beessie zal niet blij zijn in een condo , en de buren ook niet , want kan
( heel af en toe ) wel eens krijsen als tie tampo heeft.   :biggrinn:




 

Is dat je dochter op die foto met dat aapje Gosternokke ?




   @ Cobra, klopt is onze jongste dochter,   tgaat hard mijn oudste  zoon word volgend jaar al 30 , en men jongste zoon al 13.


   @  Ressy-jalac,     Ons huis is op midden Palawan, heel rustig dorpje van  2000 inwoners ,  Geen disco of andere herrie in de buurt. je hoort slechts de golven en het ruisen van de palmbomen.    Ik ben trouwens voor medische reden al geruime tijd in  :nederlandsevlag:    Ik hoop nog dit jaar wel een keer terug te gaan naar daar.  Maar als jullie daar een tijdje willen verblijven kan dat,  er is altijd een caretaker daar in de buurt. En ik heb een apart gastenverblijf daar.   Er zijn verschillend forumleden vorig al op bezoek geweest onder andere Bruno & zijn vrouw.  Dus als jullie daar eens willen vertoeven laat maar weten.

   Ons gastenverblijf


klootzakken (voorheen Jens)

jonge Gosternokke wat een knots van een foto  :lachen: ben er 3 kwartier druk mee geweest om dat ding te bekijken .

overigens een mooi ding. nippa? 
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Michaela

#43
 :lachen: de foto is idd erg groot. Kan het misschien kleiner?
Ik heb trouwens het gehele foto in zijn geheel kunnen zien, heb het opgeslagen en voila! een goede format.
Bedankt voor de foto Gosternokke. Het ziet er goed uit.
Wie weet misschien maken wij gebruik van de door je aangeboden mogelijkheden. Wij maken alweer plannen om misschien toch weer naar fil. op vakantie te gaan, niet dit jaar, want wij gaan naar Frankrijk. Misschien volgend jaar. Dat plannen wij ruim van tevoren. Vakantie naar fil. doen wij niet gemakkelijk, is erg duur voor een gezin met 3 kinderen.
Wel, vraag ik mij af of het huis ruim is genoeg voor een gezin bestaat uit 5 mensen. Mijn oudste is 16, die wil een eigen slaapruimte, mijn tweede is 11 en ons jongste is 5, die twee jongste kunnen wel samen slapen.  Alles bij elkaar hebben wij dus 3 slaapkamer nodig.
Maar goed, zover is het nog niet.

gosternokke

Sorry Jens en resscy jalac was niet de bedoeling, maar imageshack waar ik men fotoos heb staan vond het nodig hun site helemaal te vernieuwen, nou ben ik dus als digibeet de klos.           :lachen: Had ik het net onder de knie hoe het moest , veranderen ze alles   :negatief:

 Dak is nipa ja.  Buitenwanden van sawali en geheel dubbelwandig , binnen is alles van amacan, behalve de onderste meter van de wanden is van steen

 Is wel aardig gelukt, maar je bent er nooit aan klaar die native bouw,  anay is er gek op ,en nipa houd het maar 5 jaar vol.

Hier nog wat fotoos op facebook   https://www.facebook.com/media/set/?set=a.345503772194753.76986.210233589055106&type=3


 Kijk meeste pinoys hebben kippen en of hanen rondlopen, dan houden die de anay wel onder controle, maar aangezien ik die schreewlelijks niet op terrein wil  ,  loopt het de spuigaten uit met anay

gosternokke

Citaat van: resscy_jalac op zondag 16 februari 2014, 19:54:59
:lachen: de foto is idd erg groot. Kan het misschien kleiner?
Ik heb trouwens het gehele foto in zijn geheel kunnen zien, heb het opgeslagen en voila! een goede format.
Bedankt voor de foto Gosternokke. Het ziet er goed uit.
Wie weet misschien maken wij gebruik van de door je aangeboden mogelijkheden. Wij maken alweer plannen om misschien toch weer naar fil. op vakantie te gaan, niet dit jaar, want wij gaan naar Frankrijk. Misschien volgend jaar. Dat plannen wij ruim van tevoren. Vakantie naar fil. doen wij niet gemakkelijk, is erg duur voor een gezin met 3 kinderen.
Wel, vraag ik mij af of het huis ruim is genoeg voor een gezin bestaat uit 5 mensen. Mijn oudste is 16, die wil een eigen slaapruimte, mijn tweede is 11 en ons jongste is 5, die twee jongste kunnen wel samen slapen.  Alles bij elkaar hebben wij dus 3 slaapkamer nodig.
Maar goed, zover is het nog niet.

Nee met zen vijven gaat niet in 1 zo een hutje
  Zijn klein ja die dingen,  maar we hebben er 5 van die hutjes, eentje is er nog nooit helemaal afgebouwd, (geen tegels op de vloer )  maar 4 zijn gebruiksklaar dus geen probleem.  ze hebben allemaal een eigen badkamer dat wel.

We hebben tot nu toe altijd elektra via solar en generator gehad, maar men is nu bezig het dorp op het net aan te sluiten.    Heeft effen geduurd  sinds 2006 al beloofd. 

Baron

 :hoedjeaf:

Eerstens, die foto´s zien er inderdaad ydilliisch uit. Nee, dit ken ik niet. Voor mij is de PH meer een gekkenhuis en een kermis boven op een stort geplaatst.

Toch nog even iets over leven in condo´s. Een aantal menen schrijven hierover. Bv je kijkt bij mekaar op het bord, ziet alleen torens, smoke lucht en zo.
Tja, dan heb je het vor jou verkeerde condo gekozen. Ik moet een verrekijker nemen en zelfs dan zie ik niet wat bij de buren op het bod ligt. Neen, daar zou ik ook niet willen wonen. Onze buren zitten minstens ´n paar honderd meter weg.  We hebben dus een balkon MET uitzicht. Verder wonen we 100 mtr van de bay met ertussen geen bebouwing. Ook in de "breedte" is er geen bebouwing tussen ons condo en de kust. Wij zien de haven, de bay, heel in de verte eilanden met bergen. Kijk ik de andere kant uit zie ik over Metro manila weg tot in de verte de bergen van de province.

En ja, de foto´s zien er werkelijk ut als het paradijs op aarde. Maar of ik mij ook, en op langere duur, happy zou voelen. Ik weet het niet, ik betwijfel het zelfs. Misschien als ik een stuk jonger was .... Hoe ziet het er uit bij regen bv.

Maar spreek dus svp niet zo in het algemeen over Metro manila, over leven in een condo. Denk maar eens: wij zijn niet gestrafd, gevangen gezet of zo. Wij hebben bewust en uit vrije wil, ons condo gekocht, en zijn zelfs nu, na 6 jaren, nog steeds echt blij met die aankoop.

En aan al die eeuwige twijfelaars: durf te leven! Leven is het meervoud van lef! Meestal krijgt men later meer spijt van dingen die men noot gedaan (gedurfd) heeft, dan van dingen die men wel gedaan heeft. Geloof niet dat Jaap spijt heeft dat ie die stap heeft gemaakt, toen. Wel jammer dat het anders uitgepakt heeft. en nu is Jaap er niet eens zo slecht van af gekomen, heeft zijn leven, baan, huisje enz. weer op orde. Niet dat dat persee moet, maar het zijn voor Jaap zelf belangrijke waarden.
En mocht het echt mis gaan, in Nederland / Belgie hoeft er niemand honger te lijden of op een kartonnen doos op de stoep te liggen, wordt ie medisch geholpen enz. Het sociale vangnet. En dan toch nog bang zijn om die stap te zetten, om tenminste te proberen je grote droom uit te laten komen !?
Ik heb veel gezien bij anderen  en deels ook wat meegemaakt, ook pech, minder prettige dingen. Maar ik zie heel vaak dat die "slechte" ervaringen en tijden iemand weer zo verder hebben ontwikkeld dat het zelfs in hun voordeel uit pakt. Want van alles word je wijzer!  Het enige echte belangrijke is (geestelijk en lichamelijk) gezond blijven. De rest komt en gaat vanzelf. En ... het einde nadert, onafwendbaar. En dan .... is het ECHT te laat!

:sinterklaas: :janken: :blumen: :happy:




Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Cobra

Citaat van: Cobra op vrijdag 14 februari 2014, 19:16:08
Is dat je dochter op die foto met dat aapje Gosternokke ?



Citaat van: gosternokke op vrijdag 14 februari 2014, 12:42:33
  @ Cobra, klopt is onze jongste dochter,   tgaat hard mijn oudste  zoon word volgend jaar al 30 , en men jongste zoon al 13.


Nou Gosternokke, dan heb je een mooi stukje werk afgeleverd   :thumb:

Dat is vast geen vluggertje geweest, daar heb je alle tijd  die nodig was aan besteed.  :lachen:

Even serieus, Hele mooie meid  !

Citaat van: jens op zondag 16 februari 2014, 10:41:52
ha die Cobra , bedankt voor je zuivere uitleg, en wat ik het meest respecteer is je eerlijkheid en geen schaamte om door de stof te gaan. in mijn ogen ben je toch wel een echte pionier .

wat hebben jullie ons de de gek aan gestoken daar in dat verre Filipijnen, haha wat was ik jaloers op jullie . ik bedoel dat ik toentertijd nog volop in het straatwerk zat , dat betekende s,morgens 4 uur uit het mandje 2 uur rijden [Duitsland] en knetterhard werken voor de pera. haha dan zat ik avonds moe achter mijn pc naar het forum van jou te kijken , en dan moest ik aan horen, werken? wat is dat? dat doen wij niet meer hoor . het ging zo ver dat jullie het woord werken al niet meer in de mond wilden nemen , w*rken of w-rken of zo iets schreven jullie dan . en ik maar sappelen hehe. het ging zo ver dat ik dacht, weg wezen hier jens ik moet ook naar ginder toe. TOT mijn gezonde verstand mij in ver luisterde!!! ga eerst eens kijken bij die klanten of dat allemaal wel waar is wat ze vertellen . wel dat heb ik gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat het maar gedeeltelijk waar was. ik trof een hard werkende cobra aan ,hij was met zo,n bunker aan het bouwen die bijna klaar was , hobby of geen hobby hij was gewoon aan het werk. het zelfde gelde voor frank v\d H . hij wrong zich ook in alle bochten om aan de kost te komen . hier is niets mis mee, maar het was verre van relax . natuurlijk begrijp ik wel dat het geen gedwongen werk was , maar toch.
nu ben ik ook geen man die kan stil zitten , maar bij die Filipijnse temperaturen zie ik zo veel inspanning niet zitten . en het vakantie gevoel is bij mij al wel verdwenen na zo,n 10 maal op de fils te zijn geweest . daar bij komt dat je op de fils niets kunt doen qua onderneming , ja gaar er vol gas onder water.
het enige wat ik er zie zitten is vervoer en huizen bouw of verhuur van zulks. en dan nog moet je oppassen dat je de huur binnen krijgt en dat ze de boel niet vernielen of weg stelen . de Filipijnen is dan ook 1 groot probleem wat dit betreft .
als je als buiten lander wilt leven op de fils, moet de geld stroom uit je vaderland komen of je moet vermogend genoeg zijn om in je onderhoud te voorzien.
kort om zo slecht hebben wij het nog niet in  :nederlandsevlag: of  :belgiesmiley: .een ieder mag hier anders over denken .

oke jaap , mooi dat je weer aan het schrijven bent , hier hebben al heel veel mensen van genoten en ik hoop dat `je doorgaat met dit werk.
groeten aan zusan en tot kijk.

jens........  
 
   

Nou, Jens, ik heb nooit gew*rkt daar, wel huis gebouwd.
Frank moest ze wel verdienen daar, die is eerder dan mij terug naar NL gegaan.

Ik had financieel nog een 5 jaar voort gekund als ik dus niks gedaan had.

Mijn huis in Cebu opnieuw bouwen en kamers verhuren aan studenten was een hele goede mogelijkheid geweest, maar wij wilden niet meer !

Genoeg is genoeg !

Citaat van: Baron op maandag 17 februari 2014, 07:01:10
:hoedjeaf:
En aan al die eeuwige twijfelaars: durf te leven! Leven is het meervoud van lef! Meestal krijgt men later meer spijt van dingen die men noot gedaan (gedurfd) heeft, dan van dingen die men wel gedaan heeft. Geloof niet dat Jaap spijt heeft dat ie die stap heeft gemaakt, toen. Wel jammer dat het anders uitgepakt heeft. en nu is Jaap er niet eens zo slecht van af gekomen, heeft zijn leven, baan, huisje enz. weer op orde. Niet dat dat persee moet, maar het zijn voor Jaap zelf belangrijke waarden.


Spijt van de stap heb ik idd niet Waarde Heer Baron, maar achteraf gezien is het tegengevallen.

En idd zoals U zegt, ik heb wel heel veel spijt dat ik toen ik begin de 20 was niet  :daag:  :nederlandsevlag: gezegd heb en naar Canada vertrokken ben.

Daar blijf ik echt de rest van mijn leven spijt van hebben dat ik toen niet door gepakt heb.

Dan had ik al die al beschreven toestanden in  NL niet meegemaakt.


Overigens gaat het nu in   :belgiesmiley: prima, volgend project als ik klaar ben met renovatie van ons huis dit of volgend jaar is een 2de hands jonge flink formaat bestelwagen kopen en eenvoudige camper van maken.


Dat zal volgend jaar of het jaar er op zijn, zit in de planning in elk geval.

2de hands campers zijn veel te duur, daar peins ik niet eens over om die te kopen.

Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

LOUISXIV

Fijn verhaal... interessant.

Ik ben zelf in de Filipijnen gaan wonen, doch mijn huisje in BE niet verkocht maar wordt verhuurd aan mijn moeder, heb mij tevens niet uitgeschreven in BE, dat is financieel iets voordeliger, maar op sociale terugval na iets nadeliger (je weet nooit wat er gebeurt met de gezondheid...) dus ik laat het maar zo.
Als de belastingen hoger zouden gaan oplopen of die politiekers nog moeilijker gaan doen kan ik nog altijd zien wat ik doe.

Ik werk in 1/1 systeem op een andere internationale locatie.

Er waren 2 dingen wat ik absoluut niet wou als ik een huis kocht in PH;

1)  LAWAAI VAN LUIDE BROMMERTJES
2)  LAWAAI VAN KARAOKE'S

Ik kan er over meespreken na te hebben verbleven telkens voor verschillende weken bij mijn vriendin haar thuis.
Ik HAAT dat lawaai van beiden, je moet daarvoor niet lang in de PH te wonen om dit te ervaren. Het stoort iedere keer weer.
Zo'n klojo die even het gas opentrekt in de woonbuurt zonder demper op zijn kraam, neen dat is er echt over voor mij.
En bij een karaoke wil ik ook niet meer zijn, een karaoke op zich is niet verkeerd maar het is die ambetante bak waar feitelijks geen geluid uitkomt maar alleen maar gejank.
Moesten het nu nog deftige luidsprekers zijn met ECHTE klank en deftige dynamiek en met een deftig beeld erbij, en waarvan je alles apart kunt regelen, das weer iets heel anders...
Zo'n karaoke, ik denk dat die luidsprekers standaard al gescheurd en misvormd zijn ook nog erbovenop als je er eentje aanschaft, slechter geluid kun je bijna nergens anders horen, ik ben het nog niet tegengekomen allezins.

Dus ik heb iets gekocht op de berg, rustig GEEN ENKELE BROMMER EN GEEN ENKELE KARAOKE HIER, NOOIT !, hier wonen bijna allemaal expats/buitenlanders en een paar rijke Filipino's die rust willen tijdens hun verlof/pensioen/vakanties, het is ook prive domein dus er rijden geen dwazerikken rond en het loopt dood hier op de berg dus ze hebben hier niks te zoeken ook.

Op 20 minuutjes kan je beneden staan aan het strand en tussen de brommertjes en karaoke's voor degenen die dat echt zouden willen...

Ik wil rustig wonen tussen de koskosnoten en met zicht op zee, zoals ik het nu heb is prima.
Ik voel me niet eenzaam hier.
Voor mensen die opgegroeid zijn in drukke steden is dit waarschijnlijk niks, daar kan ik inkomen.

Ik kan natuurlijk niet zien hoe het PH avontuur zal aflopen...
Ben nog jong momenteel, ben hier al 4 jaar op en af zo, maar vanaf dit jaar heb ik het huis en ook dus de nodige rust!

We'll see, life is a journey... let's hope for the best!

Bedankt om je verhaal te delen, het zal zeker ergens in mijn achterhoofd blijven hangen.

Grtz.






PeterVL

Citaat van: Ronny55 op zondag 16 februari 2014, 04:53:14
Citaat van: Pinocchio op zondag 16 februari 2014, 03:26:35
Citaat van: stijn54 op zondag 16 februari 2014, 02:56:35

Echter op afbetaling betaal je het dubbele van de aankoopprijs en betaal ik cash dan heb ik geen reserve meer.


Leningen zijn zeer moeilijk te verkrijgen in de Filippijnen.

Wil je een lening van 1 miljoen pesos dan moet de woning meer dan 3 miljoen worden geschat en een interestpercentage van 7%

Een lening voor de aankoop van een auto gaat hier voor 18% interestpercentage (afbetaling op 3 jaar)
Zo helemaal klop dat niet, als je 25%eigen kapitaal kan je 'n hypotecare lening krijgen , maar dan moet je een vast inkomen hebben hier. Het pensioen dat van de pensioenkas dat rechtstreeks hier op de bank gestort wordt kan voldoende zijn ....Echter  :belgiesmiley: stort geen pensioen rechtstreeks naar de  :smiley-philippines: . Wat ook mogelijk is , je spaar hier op de bank vastzetten als colateral kan ook. Het andere probleem is dat de grond op naam van de filipina moet staan. Als ze lid is van "pag-ibig" kan ze een veel gunstigere lening krijgen, maar de eerste voorwaarde is , ze moet werk hebben.

   dus klopt wel ...Heel moeilijk maar't kan

Dat Belgie geen pensioenen stort rechtstreeks naar de Filipijnen is niet juist! De Belgische pensioenen zijn overal ter wereld betaalbaar! Ik heb hier verschillende Belgische vrienden wiens pensioen elke maand op hun Filipijnse rekening wordt gestort; daarvoor moeten ze wel elke maand een levensbewijs bezorgen voor  elke storting, indien ze een rekening hebben in belgie is dat levensbewijs enkel twee maal per jaar nodig, maar wees zeker belgische pensioenen zijn overal ter wereld betaalbaar, het enige nadeel daarbij is dat het gestort wordt op onregelmatige tijdstippen omdat eerst het levensbewijs telkens wordt geverifieerd door de CDVU.