Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wij ouderen zijn de verwende generatie

Gestart door Amice, zaterdag 6 september 2014, 16:58:38

Vorige topic - Volgende topic

gosternokke

Helemaal mee eens .met de stelling :  Wij ouderen zijn de verwend generatie        Zeker als je beseft dat de jonge generatie van nu het met veel minder zal moeten doen.

Laten we eerlijk zijn het merendeel van de 70  plussers van nu zit er financieel warmpjes bij.   Niet alleen qua inkomen, maar vaak ook qua vermogen, zijn het toch de mensen die gigantisch hebben geprofiteerd van de boom in de huizen

Tuurlijk hebben deze mensen de schaarste van de na-oorlogse periode voor hun kiezen gehad.  Maar hebben ook de pijlsnelle  welvaartstijging meegemaakt.

  Ik zal 1 voorbeeld geven in 1973 kregen de ambtenaren zomaar 10 % loonsverhoging erbij, en de bedrijven volgden , geen 10 maar ook met forse percentages. alsof het de normaalste zaak van de wereld was.   daar kan de jonge generatie alleen maar van dromen.

innka3

Citaat van: peldoman op zaterdag  6 september 2014, 21:06:11
Citaat van: blauwvinger50 op zaterdag  6 september 2014, 19:17:04
Verwent of niet, ik denk dat wie nu in AOW zit, het de beste tijd is en nooit meer beter gaat worden.


Ben ik het niet helemaal mee eens blauwvinger.
Waarom de mensen zelf niet voor hun ouwe dag laten sparen.
Kunnen ze zelf beslissen, met veilig rendement of met wat risico en hoger rendement.
De premie die nu betaald wordt dan natuurlijk wel afschaffen en bij het salaris doen, en geen belasting er op.
kort van geheugen peldo?  er waren mensen genoeg die dat ook dachten ''legiolease''
en meer van die veilig fonsen waar je later als je oud bent veel geld gespaard had.
ze zijn er nu nog ziek van.wie garandeert dat je geld veilig belegd wordt.  :weetikniet:

Cosyns Guy

Citaat van: gosternokke op zaterdag  6 september 2014, 22:21:28
Helemaal mee eens .met de stelling :  Wij ouderen zijn de verwend generatie        Zeker als je beseft dat de jonge generatie van nu het met veel minder zal moeten doen.

Laten we eerlijk zijn het merendeel van de 70  plussers van nu zit er financieel warmpjes bij.   Niet alleen qua inkomen, maar vaak ook qua vermogen, zijn het toch de mensen die gigantisch hebben geprofiteerd van de boom in de huizen

Tuurlijk hebben deze mensen de schaarste van de na-oorlogse periode voor hun kiezen gehad.  Maar hebben ook de pijlsnelle  welvaartstijging meegemaakt.

  Ik zal 1 voorbeeld geven in 1973 kregen de ambtenaren zomaar 10 % loonsverhoging erbij, en de bedrijven volgden , geen 10 maar ook met forse percentages. alsof het de normaalste zaak van de wereld was.   daar kan de jonge generatie alleen maar van dromen.
Laten we eerlijk zijn het merendeel van de 70  plussers van nu zit er financieel warmpjes bij
Dat dacht je dan maar,ik denk eerder het omgekeerde,een klein deel zit er warmpjes bij en de rest moeten krabbelen om rond te komen.

peldoman

Citaat van: innka3 op zaterdag  6 september 2014, 22:59:04
Citaat van: peldoman op zaterdag  6 september 2014, 21:06:11
Citaat van: blauwvinger50 op zaterdag  6 september 2014, 19:17:04
Verwent of niet, ik denk dat wie nu in AOW zit, het de beste tijd is en nooit meer beter gaat worden.


Ben ik het niet helemaal mee eens blauwvinger.
Waarom de mensen zelf niet voor hun ouwe dag laten sparen.
Kunnen ze zelf beslissen, met veilig rendement of met wat risico en hoger rendement.
De premie die nu betaald wordt dan natuurlijk wel afschaffen en bij het salaris doen, en geen belasting er op.
kort van geheugen peldo?  er waren mensen genoeg die dat ook dachten ''legiolease''
en meer van die veilig fonsen waar je later als je oud bent veel geld gespaard had.
ze zijn er nu nog ziek van.wie garandeert dat je geld veilig belegd wordt.  :weetikniet:
Ik zeg toch ook, met wat risico iets hoger rendement ,bij veilig (goeie bank) weinig rendement.
Legiolease viel onder beleggen, bij beleggen neem je risico,s , bij sparen niet.
Nederlandse  staat staat garant voor â,¬100.000,00 per bankrekening dus dat raakt je niet kwijt.

Luc

Citaat van: gosternokke op zaterdag  6 september 2014, 22:21:28
Laten we eerlijk zijn het merendeel van de 70  plussers van nu zit er financieel warmpjes bij.   Niet alleen qua inkomen, maar vaak ook qua vermogen, zijn het toch de mensen die gigantisch hebben geprofiteerd van de boom in de huizen

Vooral van de erfenis van hun ouders. Zeker van wie de ouders vroeger boeren waren en veel eigen grond hadden die dan ineens als bouwgronden werden verkocht  :jajaja:

Wie eind jaren 50 met een zaak begon kon zich ook rijk maken. Begonnen dan met radio's te verkopen. Even later met tv's, eerst leveren aan huis met de tv vanachter op hunne fiets. Steenrijk zijn sommigen daarmee geworden.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Adik

Eerst de ellende van oorlog en een paar crisissen hebben gehad. Daardoor de waarde van geld goed leren kennen, en de gekte van de schuld-economie en consumptiemaatschappij goed aan zich voorbij hebben kunnen laten gaan. En nu hard gepakt worden door de regering want het is een kip met de meeste veren die geplukt kunnen worden. Nou verwend hoor  :ikkeniebegrijp:

Pinocchio

Citaat van: gosternokke op zaterdag  6 september 2014, 22:21:28
Ik zal 1 voorbeeld geven in 1973 kregen de ambtenaren zomaar 10 % loonsverhoging erbij,

Je spreekt hier wel over een periode dat de interesten in de bank 10 % of meer waren en nu bijna 0 %

gosternokke

Citaat van: Cosyns Guy op zaterdag  6 september 2014, 23:29:42
Citaat van: gosternokke op zaterdag  6 september 2014, 22:21:28
Helemaal mee eens .met de stelling :  Wij ouderen zijn de verwend generatie        Zeker als je beseft dat de jonge generatie van nu het met veel minder zal moeten doen.

Laten we eerlijk zijn het merendeel van de 70  plussers van nu zit er financieel warmpjes bij.   Niet alleen qua inkomen, maar vaak ook qua vermogen, zijn het toch de mensen die gigantisch hebben geprofiteerd van de boom in de huizen

Tuurlijk hebben deze mensen de schaarste van de na-oorlogse periode voor hun kiezen gehad.  Maar hebben ook de pijlsnelle  welvaartstijging meegemaakt.

  Ik zal 1 voorbeeld geven in 1973 kregen de ambtenaren zomaar 10 % loonsverhoging erbij, en de bedrijven volgden , geen 10 maar ook met forse percentages. alsof het de normaalste zaak van de wereld was.   daar kan de jonge generatie alleen maar van dromen.
Laten we eerlijk zijn het merendeel van de 70  plussers van nu zit er financieel warmpjes bij
Dat dacht je dan maar,ik denk eerder het omgekeerde,een klein deel zit er warmpjes bij en de rest moeten krabbelen om rond te komen.


Nou er wonen nog al wat 70 plussers bij mij in de straat , en ik woon in een heel eenvoudige wijk. En die hebben zonder uitzondering allemaal veel te besteden.  Ze hebben allemaal 1500  AOW, dat is in  :nederlandsevlag: een staatspensioen ( voor de belgen onder ons die dat niet weten)

Dan hebben ze alemaal ook nog daarboven op een bedrijfspensioen. De minste vangt 500 bedrijfspensieon, maar er zijn er ook die meer dan 1000 euro vangen, en er zijn er ook die bieden hebben gewerkt en ieder 1000 euro vangen.

  Dus die vangen 1500 AOW voor samen, man 1200 bedrijfspensieon, vrouw 800 bedrijfspensieon.

  Das dus 3500 in de maand inkomen,  huis hebben ze in 1970 voor een habbekrats gekocht en is al wij en zijd afbetaald


   @ Cosyn Guy, dus ik weet niet waar U dat krabbelen vandaan haalt, als de minste 70 plusser het met 2000 in de maand moet doen , en degene met het meeste inkomen met 3500 euro ?

gosternokke

Citaat van: Pinocchio op zondag  7 september 2014, 07:36:40
Citaat van: gosternokke op zaterdag  6 september 2014, 22:21:28
Ik zal 1 voorbeeld geven in 1973 kregen de ambtenaren zomaar 10 % loonsverhoging erbij,

Je spreekt hier wel over een periode dat de interesten in de bank 10 % of meer waren en nu bijna 0 %


  hebbie gelijk in, en dat geeft wel aan in een hoe andere tijd we nu leven.  Bij de CAO onderhandeling in  :nederlandsevlag: word nu weken gesoubat over een kwart procent.

Amice

Citaat van: Pinocchio op zondag  7 september 2014, 07:36:40
Citaat van: gosternokke op zaterdag  6 september 2014, 22:21:28
Ik zal 1 voorbeeld geven in 1973 kregen de ambtenaren zomaar 10 % loonsverhoging erbij,

Je spreekt hier wel over een periode dat de interesten in de bank 10 % of meer waren en nu bijna 0 %

Volgens mij was dat onder Joop den Uyl en nadien is het ook nooit meer goed gekomen want ieder regime begon te graaien zelfs tot op heden en er is ook nog eens niemand die dat een halt toeroept.

Hoeveel fraude zaken zijn in de loop van tijd de revue niet gepasseerd?
Hoeveel schandalige graaipraktijken zijn er niet geweest?
Hoeveel mismanagement heeft er niet plaats gevonden?

De bouwfraude, Kok die de toen goed gevulde overheidpensioen fonds even tilde, mismanagement bij veel pensioenfondsen qua beleggingen, noem maar op.

De babyboomers hebben massaal bijgedragen aan de opbouw en zijn nu de kippen die geplukt kunnen worden want nadien is het afgelopen, er is dan immers geen grote generatie meer waar ze dat mee kunnen doen.

Nog afgezien van het feit dat de overheid op zijn zachts gezegd niet wist om te gaan met de weelde van en de verantwoordelijkheid voor die generatie die het meebracht en nog steeds brengt. Immers heeft deze grote groep werkende mensen betaald voor de pensioenen van de voorliggende generaties, daarmee een recht verwervende om zelf op 65 jarige leeftijd daar ook van te kunnen genieten. maar nu dat zover is, is dat recht inmiddels verkwanseld, m.i. is dat niets anders dan mismanagement waarvoor verantwoordelijkheid geeist kan worden bij het huidige en toekomstige regime.

Ik heb daar maar 1 visie op "ze lijmen het maar totdat het recht waar de babyboomers op hebben verstrekt kan worden". punt uit.
Als er fantastische overschotten waren in de pensioenpotten, dan was er ook voldoende om dat recht uit te betalen nu deze generatie daar aan toe is. Hadden ze het maar niet moeten verkwanselen.

Al dat gekrakeel dat de jongere generatie veel minder zullen hebben is niets anders dan goedpraten wat krom is gemaakt door de graaiende regimes van weleer en heden.

Diezelfde jongeren kunnen overigens nog steeds de vruchten plukken wat de babyboomers hebben opgebouwd, zeker ook technologisch gezien.
De huizen zijn momenteel nog nooit zo goedkoop geweest de laatste decenia's en idd ook de rente is laag en diezelfde jongeren hebben dan ook nog eens de kans er zelf iets van te maken.

Niets mis met jobhoppen of iedere 5-8 jaar een nieuwe uitdaging zoeken in een andere branche, daar ligt echter wel het probleem voor pensioenopbouw. Steeds een andere branche en je verliest een deel van je opbouw als je het steeds overhevelt naar het nieuwe fonds. Er moet simpelweg een pensioenfonds komen waar je je hele leven bij blijft en op spaart ongeacht de branche waar je in werkt en waar je kunt kiezen hoeveel je wanneer inlegt.

Naast hervormingen om de geldverspilling bij de overheid zelf te beperken, hervorming is niet perse bezuinigingen, middelen moeten gewoon efficienter benut worden en er moet beter nagedacht worden over financiering.

Er is en blijft geld zat in Nederland het wordt aan alle kanten door iedereen gewoon grotendeels verkeerd uitgegeven. daar doen we allemaal in meer of mindere mate aan mee.







Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent