Palawan uitgeroepen tot beste eiland ter wereld.

Gestart door Rich, maandag 27 oktober 2014, 20:44:26

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio

Citaat van: gosternokke op vrijdag 31 oktober 2014, 08:04:20
ressort is van de  :belgiesmiley: Theo Criel. 

Deze Vlaming Theo Criel presenteerde zo'n 40 jaar geleden een reisprogramma op de RTBF TV. Iets met "frontieres" maar ben de juiste naam vergeten.

Hij heeft zelf ook hele mooie natuur- en landendocumentaires gemaakt

Pinocchio

Citaat van: Pinocchio op vrijdag 31 oktober 2014, 09:09:06
Citaat van: gosternokke op vrijdag 31 oktober 2014, 08:04:20
ressort is van de  :belgiesmiley: Theo Criel. 
een reisprogramma op de RTBF TV. Iets met "frontieres" maar ben de juiste naam vergeten.

Het was Voyages Sans Frontières

TheDolphin

#22
Het is leuk dat ik kan zeggen dat ik een keer in de Underground River heb gevaren maar Ik vond de monkey trail door het regenwoud er naar toe een stuk leuker. Ook de tour door de Poyuy-Poyuy River daar in het mangrovebos vond ik een stuk leuker. Ik hou nou eenmaal meer van bossen dan van grotten maar ieder zijn heug en ieder zijn meug natuurlijk.  :thumb: Ik weet niet wat heugen en meugen zijn maar dat is een uitdrukking geloof ik. :ikkeniebegrijp: Gelukkig was ik in Sabang 2009 en 2010 voordat de grote toeristenstromen die kant opkwamen en er nog geen luxueus resort met infinity-pool gebouwd was.

Kristal helder water is naar mijn idee water met 20 meter zicht ongeveer maar dat heb ik nergens gevonden bij Palawan maar daarbij moet ik zeggen dat ik niet in Coron ben geweest en ook niet bij Tubbataha Reefs. In de Bacuit Archipel bij El Nido was het het water dan nog het helderst maar dat verschilde ook per eiland en ik denk hooguit 15 meter zicht in de gunstigste tijd van het jaar. Het water in de middellandse zee bij Italië, Griekenland of voormalig Yougoslavië is helderder denk ik hoewel ik het niet naast elkaar heb kunnen vergelijken en ook geen meetlint bij me had tijdens het snorkelen. Maar al met al absoluut een aanrader Palawan :jajaja:







Wilfil

CitaatIn het zuiden heb je de Taboncaves, een gigantisch grottencomples van 129 caves.  Toeristen ho maar.    Gemeente is kennelijk niet in staat om het te promoten

Inderdaad, Tabon Caves... minimaal net zo interessant als Underground River. Erg mooi gebied (subjectief) waar een mooi historisch verhaal verteld wordt. Bijkomend voordeel; er zijn nauwelijks toeristen en dus (nog) niet zo commercieel uitgemolken.

Ik ben twee keer in Sabang Underground River geweest in een tijdsbestek van drie jaar en oh wat gaat de commerciële trein daar hard. Waar je eerst nog de kaartjes ter plekke kon kopen moet je nu in Puerto Princesa een package deal maken of lang van te voren, zelfs weken, reserveren voor een entree bewijs. Alles wordt dicht getimmerd om de toeristenstroom in beheer te houden. Ten spijt van vele ondernemers die een resort of hotel in het gebied hebben want alles wordt binnen één dag geregeld in de package deal. Vrijwel niemand huurt een kamer meer voor een overnachting... Zelfde verhaal geldt voor El Nido, geen marktwerking maar een gefixte prijs (prijsafspraken?) voor een tour naar de eilanden. Zelfs in de ochtend ,net voor je vertrek en je denkt alles betaald te hebben, loopt er een ambtenaar rond nog een extra belasting te heffen voor elke toerist die mee gaat. Ook hier in Palawan wordt de politiek steeds "professioneler" en creatiever.