Dingen die mis gaan bij bouwen

Gestart door Cobra, zondag 22 februari 2015, 15:13:34

Vorige topic - Volgende topic

jamietagabundok

Citaat van: Cobra op zondag 13 september 2015, 11:55:31
Citaat van: nils op zondag 13 september 2015, 07:46:03

Ik denk dat het gebruikelijk is dat de deur naar binnen draait, zodat je het bezekniet tegen de kop stoot.


Dat heb ik dus ook geleerd op de LTS dat dat de reden is dat de voordeur naar binnen moet draaien.

En de achterdeur naar buiten.

Maar ja, dat is nederlandse/belgische logica, dat is niet gelijk aan  :smiley-philippines: logica.



  Ach, je kan kan hier hele discussie over voeren, maar het is zinloos.  De binnendeur kozijn zijn allemaal in het verstek gezaagd in plaats van de bovendorpel op de stijlen   :negatief:   Maar moet ik daar nou stampij over maken ?
Kozijn van de voordeur ook trouwens in verstek gezaagd, is gewoon normaal hier.  Als ik het op de LTS  geflikt had, had ik zonder diploma naar huis gekund , maar hier in   :smiley-philippines:  doodgewoon.

En over die lateien van cocolumber heb ik hele discussie gehad met de voorman, En die zegt er zit een botonnen beam over de hele hollowblock muur heen op 3 meter hoogte waarin de wapening in de hollowblocks vast zit.

Dus die cocolumber latie heb niks te dragen  ?    In feite zegt hij dus die 4 lagen hollowblocks die nog boven het kozijn zitten voor dat het dak begint ,, hangen ,, eigenlijk in de beam.

Pinocchio

Citaat van: jamietagabundok op dinsdag 15 september 2015, 06:04:52
Ach, je kan kan hier hele discussie over voeren, maar het is zinloos.  De binnendeur kozijn zijn allemaal in het verstek gezaagd in plaats van de bovendorpel op de stijlen   

De normale manier van werken in de Filippijnen is een verstek met tand.

Het horizontale stuk heeft een tand in het midden  van 1/3 van de totale breedte (links en rechts)
De verticale  stukken hebben in het midden een uitsparing van 1/3 van de totale breedte

Alles wordt gelijmd en genageld , uiteraard is het beter als het wordt geschroefd maar dan moet je hen voorzien van een boormachine en die zal het wellicht niet lang overleven.

opinie

Citaat van: https://nl.wikipedia.org/wiki/EntreeVoordeuren draaien altijd naar binnen open. Als dat niet zo zou zijn zou iemand die zich bij de deur meldt de deur tegen zich aan kunnen krijgen, indien hij of zij dicht bij de deur staat (en dat is immers meestal het geval). Het zou bijzonder onvriendelijk overkomen, als de deur op een toch nog onverwacht moment naar je toe wordt gezwaaid. Ook is het voor de persoon die binnen staat makkelijker om achter de deur te verschuilen en de deur dicht te doen (en moeilijker voor de persoon die buiten staat om dit te voorkomen).

Naar buiten draaiende achterdeuren worden in  :belgiesmiley: weinig toegepast. In  :nederlandsevlag: iets meer door de (algemeen) kleinere achterbouw.

Gevaar
Voorzie alle naar buiten draaiende deuren van dievenklauwen.

Citaat van: https://nl.wikipedia.org/wiki/DievenklauwEen dievenklauw is een beveiligingsproduct om naar buiten draaiende ramen en deuren te beveiligen tegen inbraak. Een dievenklauw bestaat uit twee delen van gehard staal: een bus en een stift. De holle bus is meestal 50 mm lang met een uitwendige diameter van 18 mm. De pen is doorgaans 17 mm lang met een diameter van 10 mm.

Een pen wordt onder of boven elk scharnier in de deur gezet en een bus wordt er recht tegenover in de deurpost gemonteerd (andersom is ook mogelijk). Hierdoor kan de deur of het raam niet meer aan de scharnierzijde worden geopend wanneer de scharnierpennen zijn vernield of verwijderd. Bij naar buitendraaiende delen zit het draaigedeelte van het scharnier namelijk aan de buitenkant, waardoor het scharnier vrij eenvoudig te forceren is. Bij sommige scharnieren, zoals bladscharnieren en kogellagerscharnieren, hoeft zelfs alleen maar de pen te worden verwijderd om de deur of het raam te kunnen openen, een dievenklauw voorkomt dit.


Kogelscharnier met dievenklauw

Derde type deur:

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Luc

Citaat van: opinie op dinsdag 15 september 2015, 15:52:07
Bij sommige scharnieren, zoals bladscharnieren en kogellagerscharnieren, hoeft zelfs alleen maar de pen te worden verwijderd om de deur of het raam te kunnen openen, een dievenklauw voorkomt dit.

De laatste keer in de  :smiley-philippines: had mijn vrouw 2 man ingehuurd om een bed te verhuizen. Dat ging net niet door de deur. En maar sukkelen. Ik zeg haal de deur weg. Ah ja, en ze begonnen met de schroeven uit de scharnieren te draaien. Ik pak de schroevendraaier af en klop de pennen uit de scharnieren. Oh oh met grote ogen, dat kan ook.

Over het bed, dat is ook een verhaal. Ik had een neef gevraagd om een single bed te laten maken. Als ze mij niet zien was dat een stuk goedkoper. Komt in orde, hij had een bed besteld voor een lang persoon. Kwamen ze af met een bed van 2,5 meter lang en 60cm breed  :jajaja:  :weia:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: Cobra op zaterdag 12 september 2015, 19:50:17
Citaat van: jens op zaterdag 12 september 2015, 16:08:06


wees niet bang en vergeet die waterpas uit Europa , niets is zuiverder dan een waterpas slang en een schietlood .daar kan geen modern gereedschap tegen op zelfs het duurste lazer of waterpas toestel moet het afleggen tegen de wetten van de natuur .

en zo'n kolom opruwen ?  dat hoort ook zo  en doen zij goed .


Idd is een waterpas slang zuiver Jens, helemaal met je eens.


Maar de manier waarop ze een schietlood gebruiken in de PH staat recht tegenover hoe ik het geleerd heb als timmerman in NL.

Bij een schietlood moet het houten blokje waar het touwtje door loopt 1 cm dikker zijn dan het schietlood wat eronder hangt, meestal van brons of messing gemaakt.

Dan hou je het blokje boven tegen het af te stellen object en dan moet het schietlood beneden 5 mm van het object hangen en dan is het waterpas.



In de PH hangen ze gewoon een schietlood aan een blokje, kijken schuin van boven langs het touwtje of het overal even ver van het object is.

Helaas bedriegt dat als je van zeer dichtbij en schuin van boven af kijkt, dan moet je van enige afstand er naar kijken en dan is het zuiverder.

Maar het hoort zoals in NL word geleerd, blokje 1 cm dikker en schietlood 5 MM van het object af beneden.

dit is de correcte manier van werken met schietlood jaap, dus dat heb je dan goed geleerd . het houten blokje hoort idd 10 mm groter te zijn dan het messing schietlood , de helft van 10 is 5 dus moet het schietlood 5 mm van het op te meten object  los staan , als het schietlood net zo dik is als het blokje dan zou het bij een nauwkeurige meting tegen het onderste deel van je object aan schuren , zodoende kan men geen nauwkeurige meting verrichten  . maar je moet het allemaal maar weten, hehe.

voordeuren draaien in Nederland naar binnen en achterdeuren naar buiten , dit is een formule van vroeger en word bij de voordeuren nog gehandhaafd, bij achterdeuren word hier vandaag de dag wel eens van af geweken, maar door de regel gaan achterdeuren naar buiten open.

ramen gaan normaal gesproken naar buiten los, maar tegenwoordig word daar te kust en te keur van afgeweken , dit komt weer door het nieuwe systeem , draai kantel kiep wat je vroeger niet voor kwam . [kunstof]

in Duitsland draaien alle ramen op de begaande verdieping naar binnen los , ik heb horen zeggen dat dit verplicht is ivm veiligheid [tegen aan lopen] of dit waar is ?  :weetikniet:.



     

 
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

klootzakken (voorheen Jens)

kozijnen werden in Nederland vroeger van dubbele pen en gat verbinding voorzien , dit doen ze nog wel maar is tegenwoordig niet meer noodzakelijk .  vroeger werd er met kalk en zand gemetseld en zaten de kozijnen er niet zo vast in als tegenwoordig met zand en cement  en het nodige pur en andere moderne bouwmaterialen.

bij de juiste montage van een kozijn maakt het geen bal meer uit hoe je verbindingen er uit zien , deze zitten muurvast tegenwoordig .

de bouwstijl van tegenwoordig is zodanig verbeterd dat we bijna geen vakmensen meer nodig hebben  :lachen: je moet ze dan ook zoeken met een lamp . ik kan mij stierlijk ergeren aan het vakmanschap en vooral de mentaliteit van de jeugdige bouwvakkers, een schietlood kennen zij niet meer een waterpas slang hebben zij nog nooit van gehoord , alles moet voor gemonteerd zijn . spijkers zijn niet meer te vinden op een bouw of ze komen uit een spijkerpistool. ze weten zelfs niet meer dat je water gewoon kunt drinken . maar van zo'n draadloos telefoontje hebben zij wel verstand, o wee als je ze dat afpakt gaan ze bijna dood .  tsja ik zal wel ouderwets zijn denk ik dan maar . of misschien een Filipijnse leraar gehad.

 



   

 
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Cobra

Citaat van: Luc op dinsdag 15 september 2015, 17:08:31
Citaat van: opinie op dinsdag 15 september 2015, 15:52:07
Bij sommige scharnieren, zoals bladscharnieren en kogellagerscharnieren, hoeft zelfs alleen maar de pen te worden verwijderd om de deur of het raam te kunnen openen, een dievenklauw voorkomt dit.

De laatste keer in de  :smiley-philippines: had mijn vrouw 2 man ingehuurd om een bed te verhuizen. Dat ging net niet door de deur. En maar sukkelen. Ik zeg haal de deur weg. Ah ja, en ze begonnen met de schroeven uit de scharnieren te draaien. Ik pak de schroevendraaier af en klop de pennen uit de scharnieren. Oh oh met grote ogen, dat kan ook.

Over het bed, dat is ook een verhaal. Ik had een neef gevraagd om een single bed te laten maken. Als ze mij niet zien was dat een stuk goedkoper. Komt in orde, hij had een bed besteld voor een lang persoon. Kwamen ze af met een bed van 2,5 meter lang en 60cm breed  :jajaja:  :weia:

Een nederlander wilde dubbel glas in een raam hebben, vroeg aan "vakman" of hij dat kon leveren en plaatsen.

Antwoord  : (eigenlijk niet nodig om dit nog te vermelden)  "Yes Sir , No problem !".

Dus die vakman meet het raam op en komt later terug met 2 losse glas platen en een houten latje voor er tussen.   :ikkeniebegrijp:  :lachen:


Das ook dubbel glas he ! :applaus:


Ergens te begrijpen, want ze kennen dat vrijwel niet daar behalve in grote projecten, hoge kantoorgebouwen en condominiums etc.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Luc

Citaat van: Cobra op dinsdag 15 september 2015, 19:56:23
Citaat van: Luc op dinsdag 15 september 2015, 17:08:31
Citaat van: opinie op dinsdag 15 september 2015, 15:52:07
Bij sommige scharnieren, zoals bladscharnieren en kogellagerscharnieren, hoeft zelfs alleen maar de pen te worden verwijderd om de deur of het raam te kunnen openen, een dievenklauw voorkomt dit.

De laatste keer in de  :smiley-philippines: had mijn vrouw 2 man ingehuurd om een bed te verhuizen. Dat ging net niet door de deur. En maar sukkelen. Ik zeg haal de deur weg. Ah ja, en ze begonnen met de schroeven uit de scharnieren te draaien. Ik pak de schroevendraaier af en klop de pennen uit de scharnieren. Oh oh met grote ogen, dat kan ook.

Over het bed, dat is ook een verhaal. Ik had een neef gevraagd om een single bed te laten maken. Als ze mij niet zien was dat een stuk goedkoper. Komt in orde, hij had een bed besteld voor een lang persoon. Kwamen ze af met een bed van 2,5 meter lang en 60cm breed  :jajaja:  :weia:

Een nederlander wilde dubbel glas in een raam hebben, vroeg aan "vakman" of hij dat kon leveren en plaatsen.

Antwoord  : (eigenlijk niet nodig om dit nog te vermelden)  "Yes Sir , No problem !".

Dus die vakman meet het raam op en komt later terug met 2 losse glas platen en een houten latje voor er tussen.   :ikkeniebegrijp:  :lachen:


Das ook dubbel glas he ! :applaus:


Ergens te begrijpen, want ze kennen dat vrijwel niet daar behalve in grote projecten, hoge kantoorgebouwen en condominiums etc.

Dezelfde week liet ik voor de deur (binnendraaiende deur) naar het terras boven een aluminium scherm tegen muggen plaatsen (juiste naam?). 2 man kwam dat plaatsen. Achteraf dacht ik van goed gedaan, er zijn toch nog vakmannen daar. Totdat ik s' avonds de binnendeur wou sluiten. Ging niet meer dicht  :floet:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

opinie

Citaat van: Luc op dinsdag 15 september 2015, 20:25:49
Dezelfde week liet ik voor de deur (binnendraaiende deur) naar het terras boven een aluminium scherm tegen muggen plaatsen (juiste naam?).

Hor of vliegenraam.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Luc

Citaat van: opinie op dinsdag 15 september 2015, 21:05:57
Citaat van: Luc op dinsdag 15 september 2015, 20:25:49
Dezelfde week liet ik voor de deur (binnendraaiende deur) naar het terras boven een aluminium scherm tegen muggen plaatsen (juiste naam?).

Hor of vliegenraam.

:hoedjeaf:

In dit geval een buitendraaiende vliegendeur dan...
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.