Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Samen sterker en wijzer?

Gestart door jiggy, woensdag 7 oktober 2015, 05:27:04

Vorige topic - Volgende topic

jiggy

Bedankt ook , Kristof, voor de tips.
Uiteraard praat ik Engels wanneer ik bel met de medewerkers van de ambassade of.. beantwoord ik mails in die zin.
Doch... ooit al eens stilgestaan bij het feit : als belg bel je naar de Belgische ambassade om bvb iets te weten te komen over een familielid na een typhoon of wat dan ook, kom je bij een telefonist terecht die GEEN Nederlands of Frans praat noch begrijpt...??? Niet IEDEREEN op het thuisfront praat (vlot) Engels, toch?
De beslissingen ivm visa worden enkel uitgereikt in één van onze landstalen. Raar, doch logisch : het bindend onderdeel van de beslissing door DVZ is een officieel bestuursdocument en daarvan kan uiteraard niet van verwacht worden dat dat in de voertaal van de aanvrager zal zijn. (Neem nu China als extreem voorbeeld...)
Doch dat wij belgen bij een eerste contact zelfs niet in onze eigen taal kunnen worden geholpen...??!!!

kristof19

inderdaad mijn ouders spreken ook geen Engels maar Vlaams. Vandaar dat het eens tijd werd dat Weitz Vlaams leerde.
Nu serieus, is inderdaad correct wat je aangeeft.

jiggy

Bedankt Kristof.
Wel, het is net de bedoeling om met diegene die reageren op mijn oproep rond de tafel te gaan zitten.
Niet in eerste instantie dossiergebonden, ifv een visumaanvraag.
Doch, recent is bewezen dat de synergie tussen 2 leden tot een visum kan leiden!

Mijzelf , en ik ben niet de enige, stoort de manifest gebrekkige dienstverlening tegen de borst.
Het begint al met een telefoongesprek naar een callcenter dat 2 Filippijnse daglonen kost. Ocharme, "slechts" 9 €... Inderdaad. Zelfs dàt zouden de meeste belgen (terecht) te verl vinden, laat staan dat het dan naar Belgische lonen 100€ zou kosten. Dit komt direct in het nieuws of ter sprake in het parlement.
Nu.. is her veraf en treft het enkel "arme derdelanders"....

Ik wil niet op alles gaan vitten, doch.. het is eigen aan mensen, en dan vooral aan ambtenaren dat de zelf de kafkaïaanse toestanden rond zichzelf niet eens meer zien...

Dus... een soort "aanbevelingslijst" opstellen, en dan zien langs welke weg daarmee het meeste resultaat kan worden geboekt. Desnoods, doch als laatste middel, de pers.  :biggrinn:

ronny

wanneer gaat het door wil ook wel afkomen

jiggy


@Ronny
Degenen die blijk van engagement getoond hebben via pm krijgen binnenkort een email van mij.

Ronny55

#15
Hallo, terug van weggeweest, door privé omstandigheden ben ik een tijdje afwezig geweest , meer wil en kan ik er nu niet over kwijt, alleen het had niks te maken met iets of iemand op het forum.
   Tot heden had ik nooit enig probleem met de  :belgiesmiley: Ambassade. Edoch , dat er sinds de komst van Mev Thoen als Consul er een nieuwe wind waait is me al eens verteld. Idd dat ondervind ik nu aan de lijve.
  In december jl. stuur ik een email naar Mev Thoen met de vraag wat zijn de nodige documenten voor het erkennen van een  :smiley-philippines: geboorteakte naar  :belgiesmiley: recht, Alsook voor de nationaliteits verklaring. Het antwoord volgde redelijk vlot.
Date: Mon, 14 Dec 2015 07:58:30 +0800
From: Manila@diplobel.fed.be
To: xxxx.xxxx@xxxxxxxxxxxx.com



Dear Mr. xxxxxxx



My apologies for writing in English as I do not master Dutch.

Regarding your two daughters and in order to process the file, please provide us first with a scan copy of:



-          Birth certificates authenticated by DFA

-          Cenomar of the mother authenticated by DFA



We will later let you know the further steps to follow.



Assuring you of our utmost attention and service.



Best regards,



Description: Description: belflag2Mae GIRON
Consular Assistant
Embassy of the Kingdom of Belgium

Multinational Bancorporation Center 9/F

6805 Ayala Avenue

1227 Makati City, Metro Manila
T: (+63 2) 8451869 x 818  |  F: (+63 2) 8452076   

De gevraagde documenten zijn intussen op de ambassade gevolgt door diverse emails en telefoon gesprek, edoch,tot op heden van Mev Thoen klank noch beeld . 
Dan stel ik mij vragen , geboorteakten en cenomar met legalisatie door DFA enkel en alleen om te weten wat de volgende stappen zijn ???? . Gezien ze maar 6 maanden geldig zijn , weggegooid geld. +/- 100 euro
Heb de hele procedure hebben we al eens doorlopen met de vorige consul , die het toen nodig vond om ze enkel maanden onder het stof te laten liggen , zodat ze vervallen waren voor buitenlandse zaken.  +/- 2000 euro onder het stof verdwenen.
Het is begrijpelijk dat ik nu een beetje panikeer als je na dik 2 maanden nog geen antwoord krijgt.
Of heeft Mev Thoen een comunotair probleem en is ze het Nederlands niet machtig. Was van mening dat een van de taken van de Consul (ambassade) de  :belgiesmiley: burgers in het buitenland administratief bij te staan. Gezien ik op de ambassade ben ingeschreven heb ik geen andere keus . Mijn volgende stap zal zijn een klacht in te dienen bij FOD BZ ...... :weetikniet:...... Hoewel ik daar niet echt de vookeur aan geef.
Is er mss iemand die een betere optie kent?? elk advies is welkom.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

jiggy

Als dat de nieuwe wind is die er waait.... dan is dat van kwaad naar erger, me dunkt...
Was die email in het Engels echt geschreven door mevr. Thoen?
Ik vermoed eerder door een Filippijnse medewerkster : "Mae GIRON  - Consular assistant"

Een consul die beide landstalen niet machtig zou zijn ????

Ik heb ,op haar persoonlijk emailadres op de ambassade in augustus 2015 ook nog emails met pertinente vragen gesteld, doch... tot heden, maart 2016 zonder antwoord. Geen beweging wegens "windstil", blijkbaar.

Ik heb toen, wat ik ook niet verkoos, via de klachtendienst van FED BUZ klacht ingediend.
Deze wordt effectief behandeld binnen de 30 dagen. Doch... komt er op neer dat je het gevraagde krijgt (bij mij dus na 7 maanden na eerste verzoek), maar... mijn klachten ivm dienstverlening werden niet beantwoord : "want ik had toch gekregen waar ik om gevraagd had". (Namelijk de stukken). Uiterst bedenkelijk...

Je kan enkel hopen dat door zo een klachten echt iets gebeurt, intern, zonder dat men dat gaat communiceren aan de klagende burger.
Als we niet gaan klagen, gaat ook niets veranderen... en kunnen we hier gewoon verder jammeren en klagen....

Luke

Ik denk dat Mae Giron de vervanger is van Mvr Weisz.

Al een paar keer op de ambassade geweest voor registratie en legalisatie en heb Mevr. Thoen effe aan het loketje ontmoet om mij te feliciteren. Ze sprak goed Nederlands dus de brief is volgens mij van Giron.

Tegenwoordig schrijf ik alle correspondentie in Nederlands en Engels om misverstanden en vertragingen te voorkomen en tot nu toe geen probleem.

jiggy

Luke,
Ik kan enkel getuigen dat mijn email aan Consul Thoen, opgesteld in een correcte taal, zonder beschuldigende bewoordingen, reeds 6 maand onbeantwoord is.
Ik richtte mij uiteindelijk tot haar, nadat mijn mails naar mevr. Muteba onbeantwoord bleven.
Nochtans op dezelfde manier grschreven.
Ja, sommige berichten maak ik ook op in NL en E.
Doch waar gaat dat naartoe???
- Visumaanvragers moeten bij afgifte van hun dossier een formulier ondertekenen in ENKEL Nederlands
- krijgen een beslissing in ENKEL Nederlands (ja... 1 van de officiële landstalen, dus ik begrijp dat : DVZ kan niet ALLE wereldtalen spreken, laat staan in de juiste juridische bewoordingen)

maar wij (nu Ronny55 ) moet  aanvaarden dat hij een antwoord krijgt in het Engels van iemand die zich reeds verontschuldigt geen Nederlands te kennen???
Bij contactname met de ambassade te woord gestaan worden door iemand  (receptionist) die enkel Engels praat (wat indien een familielid van een Belg in de Filippijnen contact neemt maar zelf geen Engels praat? Dat hoef je toch niet te veronderstellen als je naar een officiële Belgische instantie belt?
Zij geven ook documenten af in 1 van de landstalen, waarom doen ze dat niet in AL hun communicatie???
Daarom trachtte ik reeds meerdere malen mevr. Muteba te spreken, doch kwam niet verder dan die receptionist of een van de Filippijnse medewerksters. (Die ik uiteraard niet kan verwijten de belgische wetgeving op de openbaarheid van bestuur te kennen...).

Cosyns Guy

Typische Belgische administratie vrees ik.Heb zoiets hier ook in Spanje meegemaakt toen ik de papierkram in orde moest brengen.Wat ik nu vertel is geen grap maar toen ik mij aanmelde bij de Seguridad Social hier en die dame mij vroeg waar ik vandaan kwam klopte ze zich op het voorhoofd toen ze hoorde dat ik Belg was.
Zelfde grapje met het consultaat hier in Valencia toen ik met de consul sprak i.v.m een probleempje ik had.
Die brave man had het lef om mij te verwijten dat ik de Spaanse wetten niet kende  :weetikniet:  :weetikniet: ,wel dacht dat ik niet hoorde wat hij zij en het ergste van al was,pardon my french,dat die idioot geen woord nederlands sprak,enkel frans.
Dat is hoe een hoop medewerkers werken,arrogant,te lui of idioot om iets te moeten opzoeken en voelen zich verheven boven het gewone
"gepeupel".
Maar eerlijk is eerlijk,een hoop medewerkers doen hun job correct en zijn behulpzaam,maar feit is in het buitenland heeft de Belgische administratie een slechte naam,zaken vragen die niet nodig zijn,problemen scheppen waar het niet nodig is...etc.
Bij de Belgen leeft het idee dat de Spaanse administratie een chaos en ramp is maar de waarheid is dat de Belgen nog veel kunnen leren van de Spanjaarden kwa klantvriendelijkheid en behulpzaamheid...zelfs bij het zogevreesde kantoor van de belastingsdienst... :lachen: