Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Samen sterker en wijzer?

Gestart door jiggy, woensdag 7 oktober 2015, 05:27:04

Vorige topic - Volgende topic

jiggy

Ik geloof je vrij Guy...
De alemene teneur ivm de "dienstverlening" van onze Belgische overheid in deze materie is op dit forum al meermaals gezet.
Samen met een aantal mensen die bereid zijn om hun nek uit te steken, NIET in eerste instantie om een eigen zaak in orde te krijgen , maar ten gunste van hen die "niet durven" wil ik dit initiatief nemen.
Niet "tegen schenen stampen", maar krachten (en klachten) bundelen en wegen vinden om ergens gehoor te krijgen. Een enkeling wordt makkelijker afgescheept dan een groep , die niet uit persoonlijke naam in een individueel dossier spreekt, denk ik.
Of.. is denken alleen voor paarden? (las ik hier onlangs nog). Wel, dan wil ik TREKpaard zijn.  :biggrinn: :lachen:

Rich

Heb eens een kijkje genomen op andere fora, en het is zo'n beetje algemeen dat men in de Belgische ambassades voornamelijk in het Engels te woord wordt gestaan omdat zij mensen van het land in dienst hebben.  Dat kan ik best begrijpen, maar er zou ook iemand moeten zijn die Nederlands spreekt in geval van.

Ik denk ook dat als het echt moet dat men wel iemand kan "optrommelen" die Nederlands spreekt, maar voor de meest lopende zaken zoals paspoorten, visa enz gebruikt men Engels.  Ik vind dit niet kunnen, en er zou altijd een Nederlandstalige dame of heer moeten aanwezig zijn.  Daar betalen we met z'n allen belastingen voor. Ben ooit in de Nederlandse ambassade in Londen geweest en de meeste mensen stonden mij te woord in het Nederlands en zo hoort het.

Toen ik  de laatste keer in de Belgische ambassade in Manila was in sept 2015 stond men ons in het Engels te woord. Ik had graag mevrouw Weisz ontmoet en ik vroeg of er iemand was die mij in het Nederlands te woord kon staan, maar de dame achter het loket zei dat er op dat ogenblik niemand aanwezig was die Nederlands sprak. 2x heb ik dat gevraagd, maar niemand aanwezig die Nederlands sprak. Een zeer vriendelijk dame overigens. Ik heb haar ook de vraag gesteld waarom al de nota's aan de muren in de ambassade in het Engels en Frans zijn,  en niets in het Nederlands, want dat stoorde mij en dat is naar mening ook niet correct. Ze kon me daar geen antwoord op geven. Ik had het graag gevraagd aan Mevr Weisz zelf maar ze was er niet.

Ik moet ook zeggen dat al mijn mails die ik ooit naar zowel de  :nederlandsevlag: als de  :belgiesmiley: ambassade stuurde, altijd correct en vlot werden beantwoord.
Rich de Nederbelg.

jiggy

Engels vind ik normaal als voertaal met de de lokale aanvragers van visa. Geen probleem.
Dat wij, in contact met of als partner van een filipina ons kunnen uitsrukken in het Engels.... is ook nog aannemelijk, doch mag niet automatisch tot norm verheven worden.
Enkel berichten in Engels en Frans in de wachtzaal? Dat is onaanvaardbaar en heeft niet met flamingantisme te maken, doch je zou het wel worden !

Ambtenaren denken (quasi) NOOIT vanuit het oogpunt van hun publiek, ofwel zijn het zaken , toegepast vanuit een nog "hoger bureau", zonder dat men zich lager daarbij vragen stelt. (Na)denken... is meestal niet voor ambtenaren,msorry dat ik het zo cru stel. Alleen "gekende regeltjes" toepassen en hen voorgekauwde formulieren aanvinken.

NIET DENKBEELDIG, want ik was eerder in dit geval, betrokken in een LETTERLIJK levensbedreigende situatie.
Ik belde het noodnummer van de ambassade (ergens vermeld op hun website, voor buiten de kantooruren).
Dit werd door een filipino beantwoord, in "redelijk Engels".
Wat indien ik als oproeper, Belg zijnde zonder kennis van Engels,. dat nummer contacteer omdat bvb een familielid van mij in de Filippijnen geen teken van leven geeft???

Dit is niet denkbeeldig. Zoals ik zei : ik spreek en begrijp gelukkig Engels, zelfs het "Talglish" van die filipino aan de andere kant van de lijn...

Luke

Citaat van: jiggy op zaterdag 12 maart 2016, 18:44:07
Ambtenaren denken (quasi) NOOIT vanuit het oogpunt van hun publiek, ofwel zijn het zaken , toegepast vanuit een nog "hoger bureau", zonder dat men zich lager daarbij vragen stelt. (Na)denken... is meestal niet voor ambtenaren,msorry dat ik het zo cru stel. Alleen "gekende regeltjes" toepassen en hen voorgekauwde formulieren aanvinken.


Is dat een vaststelling van Eigen ervaring misschien?? Was jij ook geen "ambtenaar"?
Nu je aan de andere kant van de balie staat voel je zelf hoe vierkant het systeem draait...

jiggy

Ja, Luke, dat heb je goed onthouden. Ik WAS vastbenoemd amtenaar maar heb dat op mijn 36e vaarwel gezegd.
Een adviserende job met heel wat vergaderingen op verschillende niveaus en ook plaatsbezoeken, etentjes met besturen. Doch... op het einde van het jaar keek je op een kast vol papier als "vrucht" van je werk en de wetenschap dat op het terrein vaak niets was veranderd.
Een leuke job voor wie zich graag wentelt in macht en aanzien, doch.. dat is mijn aard niet.
Vandaar dat ik gaan doen ben waar ik mijn creativiteit kon anwenden en met tastbaar resultaat.
Ik had soms plaatsvervangende schaamte , bijvoorbeeld wanneer collega's ipv van koffie te gaan drinken tijdens de "pauze" om 10 u doodleuk op hun bureau de krant begonnen te lezen, zich niet generend voor voorbijwandelend publiek.
Anderen die dagelijks vanop het werk naar hun moeder belden. Op een keer hoorde ik "Allez, moemoe, tot overmorgen, want morgen werk ik niet !"   :confused2:
Met zo een ingesteldheid kon ik mij niet langer associëren...

pierrevanwies

 
    :denk:  die mevrouw die bijna iedereen zo verachte op de ambassade is eruit getreiterd en nu wordt er nog veel meer gezaagd en geklaagd.[euforie was van kore duur].   :jajaja:

   ik had het al zien aankomen dat het een en ander zou mislopen met een pinay in haar plaats   :lachen: 

    . 

jiggy

Hmnn. Je hebt wel een eigenaardige perceptie en manier van beoordeling, vind ik Pierre...

Adik

Misschien als gevolg van bezuinigingen dat ze voor sommige taken en diensten liever een lokaal iemand inhuren (die wellicht al enige jaren dienst doen) dan weer de volgende expat moeten opsturen?

Weet toevallig de buitenland toeslag die een NL ambtenaar op een NL ambassade in een aziatisch land krijgt bovenop zijn basis salaris. Daar moet je bijvoorbeeld toch behoorlijk wat visum aanvragen e.d. voor in behandeling nemen in om kostendekkend te zijn.

pierrevanwies

  waarom ?   
  zij deed toch haar job op een correcte manier, niet achterbaks, recht voor de raap....

  ze had zoiets als een zesde zintuig als het over de pinay ging, velen   :belgiesmiley:  mogen haar trouwens zeer dankbaar zijn dat ze niet  de eerste de beste slet naar bels hebben gebracht met alle latere gevolgen vandien.......en ik ken er zo verschillende die in bels met plezier achter de vitrine terecht kwamen..    :dollareyes:  :handenwrijven:          ik  :benweg: :benweg:

  enfin ,mijn perceptie en manier van beoordeling eigenaardig?:  natuurlijk is dat zo want de reden dat ik hier ben is nu niet precies dezelfde
  als de uwe .    :hoedjeaf:

Luc

Men ergert zich op de ambassade vooral op de talloze Belgen die zogezegd in België wonen maar in werkelijkheid in de Filippijnen wonen. De werkingskosten en het aantal personeelsleden is afhankelijk aan het aantal Belgen dat is ingeschreven. Het gevolg is dat men onderbemand is.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.