Stukje grond kopen - Isabela/Palanan

Gestart door froggy007, dinsdag 24 juli 2018, 14:08:10

Vorige topic - Volgende topic

froggy007

Citaat van: joost op dinsdag 24 juli 2018, 18:01:53

Hallo.
Heeft je vrouw nog steeds of behoudt ze haar Filipijnse Paspoort? Zo ja. Niets aan de hand. Als ze haar Filipijnse nationaliteit verliest dan kan ze dus ook geen eigenaar zijn van jullie te kopen stuk grond. Hoe ga je dit dan oplossen?
Joost.

Is er dan een moment dat zij de filiipijnse nationaliteit kan verliezen dan?

joost

Hallo.
Ik weet niet of dat het in België toe gestaan is dat je 'n dubbelde nationaliteit hebt? Is dit wel toegestaan dan is er niets aan de hand maar is dit niet toegestaan dan zou ik als ik jullie was even heel goed nadenken over jullie te ondernemen plan. Veel succes.
Joost.

kristof19

#12
Citaat van: froggy007 op dinsdag 24 juli 2018, 19:17:23
Citaat van: joost op dinsdag 24 juli 2018, 18:01:53

Hallo.
Heeft je vrouw nog steeds of behoudt ze haar Filipijnse Paspoort? Zo ja. Niets aan de hand. Als ze haar Filipijnse nationaliteit verliest dan kan ze dus ook geen eigenaar zijn van jullie te kopen stuk grond. Hoe ga je dit dan oplossen?
Joost.

Is er dan een moment dat zij de filiipijnse nationaliteit kan verliezen dan?

Ik denk van niet.

www.philippineconsulatela.org/consular-services-2/dual-citizenship-ra-9225

joost


Hallo.
Wij , Connie en ik , zijn bezig met de naturalisatie van haar. Hiermee zijn we afgelopen jaar oktober mee begonnen. Ons werd toen verteld  dat zij de Filipijnse nationaliteit zou kunnen behouden. Ik hoop dat dit klopt omdat wij ook plannen hebben om daar iets te kopen.
Joost.

froggy007

Ik ken de Nederlandse wetgeving niet, maar in België is dubbele nationaliteit (Filipina-Belg) geen probleem.

Riens

Citaat van: joost op dinsdag 24 juli 2018, 21:16:18

Hallo.
Wij , Connie en ik , zijn bezig met de naturalisatie van haar. Hiermee zijn we afgelopen jaar oktober mee begonnen. Ons werd toen verteld  dat zij de Filipijnse nationaliteit zou kunnen behouden. Ik hoop dat dit klopt omdat wij ook plannen hebben om daar iets te kopen.
Joost.

In NL mag een gehuwde Filipijnse haar nationaliteit behouden, als je niet gehuwd bent wordt je geacht die op te geven. Kinderen onder de 18 mogen deze ook houden (omdat voor hen gekozen werd om naar NL te komen). Verder mag bij een zwaarwegende reden in sommige gevallen ook de dubbele nationaliteit behouden blijven. Het bezit van ontroerend goed is dat bijvoorbeeld.
Maar dat dien je volgens mij wel te regelen bij de Filipijnse ambassade, hoe dat zit weet ik (nog) niet. Voor mij speelt de naturalisatie pas op 3 mei 2020.

Wij zijn ook bezig met een kleine investering van 3ha kokosplantage. Maar niets gaat eenvoudig in de Filipijnen........ En je moet alles controleren.

Luc

Ik heb net op Google Maps Palanan eens opgezocht. Dat is echt in het midden van nergens. Misschien leuk om daar een paar weken Robinson Crusoe te spelen maar om daar een half jaar te gaan wonen  :denk:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

O.B.Bommel

Citaat van: Luc op woensdag 25 juli 2018, 01:28:15
Ik heb net op Google Maps Palanan eens opgezocht. Dat is echt in het midden van nergens. Misschien leuk om daar een paar weken Robinson Crusoe te spelen maar om daar een half jaar te gaan wonen  :denk:
Ik heb ook even gekeken sorry voor de verwarring ik begon over Palawan. Niet goed gelezen.

Maar inderdaad dit is in de middle of nowhere. Dat moet je maar willen er is niet eens een fatsoenlijke weg. En is die dan verhard? En doen ze dan ook nog onderhoud? Ik wacht in de bewoonde wereld al 20 jaar op verharding maar ik zie het de komende 10 jaar ook nog niet gebeuren. Dus zonder 4x4 kom je nergens. Ik weet niet of je weet hoe je moet overleven in de rimboe maar dat is iets anders als kamperen op het platteland in Frankrijk.

Ik wil niet negatief doen en maar juridisch heb je geen poot om op te staan als het erop aankomt. Wat je ook wilt regelen. Ik ben er altijd van uitgegaan dat je alles wat je daar investeert kwijt bent. Dus moet je ook niet alleen naar het relatieve bedrag kijken maar ook het absolute.

Je bent al bijna 32000 euro kwijt voor de grond, dan komt de fencing er nog bij en dan moet er ook nog een huis komen want ik neem aan dat je niet met een nipa hut begint. En wie bewaakt dat, wie moet er wonen als jij er niet bent en hoe dacht je zoiets te verhuren.
De grond is dan weliswaar relatief goedkoop (je kunt al een vermoeden hebben waarom) maar een groot deel is ballast, min of meer nutteloos.

Schat eens in wat het je uiteindelijk gaat kosten als alles klaar is. Is er elektra moet je trafo's kopen, generator etc. etc. En vermenigvuldig dan met 1,5 want er valt altijd iets tegen.

Aan het strand is weliswaar heel idyllisch maar het wordt snel gewoon. Ik heb 3 jaar aan het strand gewoond (hoefde ik gelukkig niet zelf te betalen) en dan nog niet in de rimboe. Je komt er eerst elke dag, dan een paar keer per week en dan 2x in de maand. Weliswaar blijft het uitzicht mooi maar dat is dan wel aan de prijs.

Ik doe altijd zo'n afstreepspelletje. Kijk mocht je getypeerd kunnen worden zoals de Filipino's gemiddeld tegen buitenlanders aankijken als regent het geld en kan het niet op dan maakt het niet uit, dan zou ik zeggen be my guest, kopen die hap. Zo kijken wij als gewone mensen ook tegen Arabische oliesjeiks aan.
Overigens zou ik dan zeker niet op de Filipijnen gaan zitten maar op de Bahama's of een leuk Caraibisch eiland.

Mocht je gewoon tot de middenklasse in Europa behoren (dat denk ik want anders zat je wellicht al op de Bahama's) wat zou je dan doen in Nederland zeg ik wel eens. Zou je het in Nederland ook doen en zo niet waarom niet. Een van de grootste fouten die ik hier in 20 jaar heb gezien is dat men hier koopt A omdat het goedkoop lijkt en B omdat ze hun financiele armslag in Europees denken omzetten in Filipijns geld. Vervolgens zetten ze een kast neer waar ze in NL niet aan zouden denken. En dan zijn ze het ook nog vaak snel zat want wat ik dan ook zie is dat ze het ineens weer kwijtwillen of omdat het uiteindelijk te groot is of omdat er andere kosten te hoog worden of dat het onderhoud tegenvalt en dan raak je het aan de straatstenen niet kwijt. Dan vragen ze 10 miljoen die niemand heeft.

Je moet toch wel uit speciaal hout gesneden zijn om als westerling zo te leven, exotisch genoeg om er een tv-programma van te maken als Floortje naar het einde van de wereld.

Ach het allemaal heel menselijk die dromen. Zo zijn er ook veel Nederlanders die gek zijn op Schotland om maar een voorbeeld te noemen. Ken ik er ook wat van. Die zijn dan van een ander klimaat maar de gedachtengang is hetzelfde. Zoveel mogelijk goedkoop en dan natuurlijk ver van de stad en maar dromen dat daar het paradijs is omdat ze daar al zolang komen. En dan is het daar juridisch nog wel geregeld.

Maar om de basisvraag te beantwoorden, zorg voor een goede advocaat, zorg dat het met de rechten voor je vrouw geregeld is dat is voldoende omdat meer zekerheden in de Filipijnen niet bestaan. Laat die alles bekijken en hoop dat hij niet die mooie gevleugelde uitspraak doet die normaal is hier: "you are not buying land but you are buying a problem"
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Nog even verder:
Die provincie ligt in de typhoonbelt. Heb je het stuk gezien? Heb je het stuk ook gezien na zware regenval en randen van de typhoon. Hoe ziet de weg er dan uit? Wordt die dan ook gerepareerd?

Zo'n voorbeeld over nadenken heb ik hier in de buurt. Stuk grond gekocht wat wel getitled was. Niet te duur. Waarom bleek later als er flood was was het een modderpoel. Dat opgelost door het hele stuk met grond op te hogen. Maar dat kost wat. Dan ook een berekening gemaakt van het huis naar het budget van hetgeen hij als overwaarde had dus Nederlandse prijs omgezet naar de Filipijnen.
Vervolgens blijkt dat het stukje grond toch wat groot is dus de fencing was ook buiten de begroting. Toen nog de fence werd vernield door een nieuwe flood was viel dat onder de garantie omdat hij meer dan gemiddeld vasthoudend is, hij is verder een slimme gast.  Het is nu nog niet af omdat het geld op is dus moet het nu van wat je overhoudt.

Laatste nieuws is dat hij het eigenlijk wil verkopen want nu realiseert men  zich dat zijn vrouw dit bij zijn overlijden nooit kan bekostigen.  Of er misschien niet eens meer wil wonen.  En wie wil dat nu kopen? En dat overkomt een overigens verder slimme gast.

En dit voorbeeld kan in het boekje.

Ook ik heb hier gebouwd en uiteindelijk heb ik geluk gehad dat ik nu goedkoop zit maar zelfs nu zeg ik nog dat ik het nooit meer zou hebben gedaan. En mijn investering was al een stuk minder dan het bedrag wat hier alleen al voor de grond neergeteld moet worden.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

kristof19

@Bommel en Tom Poes
Ik wil niet negatief doen en maar juridisch heb je geen poot om op te staan als het erop aankomt. Wat je ook wilt regelen. Ik ben er altijd van uitgegaan dat je alles wat je daar investeert kwijt bent. Dus moet je ook niet alleen naar het relatieve bedrag kijken maar ook het absolute. 

Als deze title op zijn vrouw haar naam komt te staan en de title is clean en alle formaliteiten werden vervuld waarom zou zijn vrouw dan juridisch geen poot hebben om op te staan?
Als wat erop aankomt?
Kunt u hier ook een voorbeeld van geven of eventjes nader verklaren?