Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

“LAAT IEDEREEN INBURGERINGSEXAMEN DOEN”

Gestart door Rich, zaterdag 21 december 2019, 20:08:27

Vorige topic - Volgende topic

Bulldozer

Citaat van: Rich op dinsdag 24 december 2019, 00:05:10
Citaat van: Bulldozer op maandag 23 december 2019, 22:45:59
Citaat van: Luke op zondag 22 december 2019, 12:01:36
Citaat van: Rich op zondag 22 december 2019, 10:48:59
Grote probleem is ook volgens mij het onderwijs en de opkomst van de social media.  Er worden geen boeken meer gelezen tegenwoordig en dat is een van de oorzaken.

De godganse dag zijn ze met hun smartphone bezig, en dan vooral met allerlei onnozelheid en zijn zo a-sociaal als de pest.

Examen? Neen, maar als ik iemand in dienst zou nemen in mijn bedrijf zou ik wel testen op schrijven en algemene ontwikkeling, en geen smartphones tijdens de werkuren.


Als senior ben ik het daar mee eens: "geen smartphone tijdens de werkuren". Daar kunnen de meeste senioren wel mee leven. Maar de Millennials kunnen niet zonder smartphone. Ze zijn totaal afhankelijk van dat ding "dat alles doet en denkt voor hen".....
Goh, wij krijgen juist een smart phone van de baas. Is erg handig om even snel een fototje te maken en gelijk op te sturen naar de technische dienst als er weer iets de soep in draaid. Camera halen, foto maken, naar computer lopen, camera aansluiten nadat snoer gevonden is, foto verkleinen en in e-mail copieren kost allemaal veel meer tijd. Tevens heb je een zaklamp, rekenmachine tot je beschikking. Kan je overal even snel iets opzoeken op Internet. Maakt voor ons het werk een stuk sneller.

En voor prive gebruik. In Manilla is autorijden met Waze toch wel makkelijk. Google maps of een andere kaarten app is ook wel makkelijk in onbekend gebied. (gisteren nog gebruik toen ik voor het eerst in Belfast rond liep) Hoef geen mp3 speler meer mee te nemen om muziek te luisteren. Geen foto toestel. Geen navigatie. Internet cafe is niet meer nodig. Zelfs bankpasje is niet meer nodig met betalen. (al loopt de Filippijnen iets achter hiermee) en er zijn vast nog wel meer voordelen van een smartphone. Maar goed, leef gerust verder in het stenen tijdperk.

(dit bericht is getypt op een smartphone...)

Jij zal best wel weten wat ik bedoel Buldozer.   Zoniet zal ik je even helpen. Ik zeg helemaal niet dat een smartphone geen voordelen heeft, zolang je hem maar gebruikt voor wat hij dient, maar goed, misschien ben jij ook wel zo'n zombie waar je geen serieus gesprek mee kan voeren, misschien zit jij ook met je smartphone op de fiets met oortjes in totdat het eens fout zal aflopen, misschien zit jij ook "gezellig" aan tafel in diepe concentratie spelletjes te spelen terwijl anderen een gesprek proberen aan te knopen, misschien ben jij ook verslaafd zoals zovelen, Jij zal misschien geen korting krijgen in het restaurant omdat je je smartphone niet gebruikt omdat de kelners zich daar aan ergeren. Misschien zit jij ook te teksten in je wagen en doen je kinderen hetzelfde, Misschien had je ook beter eens een boek gelezen zodat je kon leren dat je draait met een T schrijft en niet met een D (snap je hem?)  Misschien kan ik nog wel even doorgaan maar ben er zeker van dat je er dan weer tegenin gaat zoals gewoonlijk. En kom jij nu maar uit je dwangneurose  :daag:
Dank voor de toelichting. Van gequote tekst van jou en Luke kreeg ik het idee dat jullie anti - smartphone waren. Ik wil alleen maar zeggen dat Smartphones ook tijdens het werk erg handig kunnen zijn.

Nadeel van een smartphone is het kleine scherm waardoor ik bij typen van stukken tekst niet terug lees en er dus wel eens wat schrijffouten in staan... En na 12 jaar geemigreerd te zijn en nauwelijks nog Nederlands te schrijven is mijn schrijven ook wel wat achteruit gegaan jammer genoeg. Boeken lees ik genoeg. Alleen wel in het Engels.

opinie

 :denk:

Hetty Koenderman van het Studiecentrum Cultuur en Educatie
Behalve een reeks copy/paste sites is er niet veel te vinden over deze persoon of organisatie.
"Nieuwspaal brengt een boeiende mix van nieuws, meningen, satire en achtergronden. Nieuwspaal richt zich op lezers met een intelligentiequotiënt hoger dan 50"  :crazy:

Wat betreft smartphones is er een groot verschil tussen gebruiken en verslaafd zijn eraan.
Mensen kunnen vaak niet meer rechtstreeks met elkaar praten. Het internet neemt die remmingen weg echter ten koste van de regels van beleefdheid. Het internet vervangt de groep gelijkgestemden die vroeger in de buurt dienden te zijn om een grote mond op te zetten. Heden is iedereen een held, wel toch totdat de gesprekspartner opeens voor hun neus staat.

De taalkennis is soms erg bedroevend.
Een dag vroeg m'n vrouw: "Het is toch: HET huis, HET geld?"
-Ja, waarom?
"Een collega had het de hele tijd met een andere collega over DE huis, DE geld."
Deze collega is wat men noemt een autochtoon tot ver in de voorouders.
"Maar ze heeft toch sinds haar kindertijd Nederlands geleerd!"
-Tja, bij de één zitten de hersens tussen de oren en bij de andere tussen de benen. De laatste groep komt vooruit in het leven volgens de regel: -It's not what you know, sometimes it's who you know but mostly who you blow!
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Ronny55

  "Die paard in dat wei " ken ik , bij mijn vrouw is bijna iedere persoon een "she" man of vrouw . Doordat in sommige talen een beperkt aantal lidwoorden en voornaamwoorden gebruikt worden heb ze veelal  daar een probleem mee. We vergeten ook dikwijls dat Nederlands voor buitenlanders een moeilijke taal is om te leren . Lidwoorden, voornaamwoorden , dan nog de vervoegingen....Denk niet dat er een taal is waar dat nog allemaal ingewikkelder is dan met Nederlands.  Allemaal dingen die de taal niet eenvoudiger maken. Niet te onderschatten.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Luc

Citaat van: Ronny55 op woensdag 25 december 2019, 02:43:47
Denk niet dat er een taal is waar dat nog allemaal ingewikkelder is dan met Nederlands.  Allemaal dingen die de taal niet eenvoudiger maken. Niet te onderschatten.

Duits in ieder geval. Drie lidwoorden ipv twee. Die dan ook nog eens veranderen afhankelijk of het nominativ, akkusativ of dativ is.


There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

opinie

voorbeeld: een (onbepaald lidwoord)

https://de.wikipedia.org/wiki/Artikel_(Wortart)#Formen_der_deutschen_Artikel

De meeste Amerikanen spreken zelf de 3 slecht uit:
THREE klinkt bij Amerikanen net zoals TREE. Hebben ze het over drie of over een boom?  :weetikniet:
Zoals de bibliothecaresse van de Britse school in Caïro ooit tegen m'n vrouw zei: "Don't read books by American authors, their English is dirty." 

The /ðə, ðiː/
De i-klank behoort voor een woord dat met een klinker begint: The airplane.

Het is voor ons lastig om de ð-klank of θ-klank te maken omdat ze onbekend is. Dus even voor de geïnteresseerden:

ð = TH in the, that
De klank Z maken terwijl de tip van je tong tegen de achterkant van je bovenste snijtanden komt.

θ = TH in thing, thinking
De klank S maken terwijl de tip van je tong tegen de achterkant van je bovenste snijtanden komt.

Waarschuwing!
Als je een kunstgebit hebt, let dan op dat het de eerste keren niet door de kamer vliegt.


https://www.youtube.com/watch?v=OuzS6uXR0Hk
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Ronny55

Citaat van: Luc op woensdag 25 december 2019, 11:28:50
Citaat van: Ronny55 op woensdag 25 december 2019, 02:43:47
Denk niet dat er een taal is waar dat nog allemaal ingewikkelder is dan met Nederlands.  Allemaal dingen die de taal niet eenvoudiger maken. Niet te onderschatten.

Duits in ieder geval. Drie lidwoorden ipv twee. Die dan ook nog eens veranderen afhankelijk of het nominativ, akkusativ of dativ is.
Toen ik laatst naar school ging heb ik geleerd dat er in het Nederlands 3 lidwoorden zijn , De -Het - Een. Dan heb je nog de twijfelwoorden , die ,dat, wat, waar,haar, zijn , hun enz zo'n 40 tig tal wat problemen veroorzaken.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Luc

Citaat van: Ronny55 op donderdag 26 december 2019, 09:57:24
Citaat van: Luc op woensdag 25 december 2019, 11:28:50
Citaat van: Ronny55 op woensdag 25 december 2019, 02:43:47
Denk niet dat er een taal is waar dat nog allemaal ingewikkelder is dan met Nederlands.  Allemaal dingen die de taal niet eenvoudiger maken. Niet te onderschatten.

Duits in ieder geval. Drie lidwoorden ipv twee. Die dan ook nog eens veranderen afhankelijk of het nominativ, akkusativ of dativ is.
Toen ik laatst naar school ging heb ik geleerd dat er in het Nederlands 3 lidwoorden zijn , De -Het - Een. Dan heb je nog de twijfelwoorden , die ,dat, wat, waar,haar, zijn , hun enz zo'n 40 tig tal wat problemen veroorzaken.

Bepaalde lidwoorden : de (voor mannelijke en vrouwelijke zelfstandige naamwoorden), het (onzijdig)
Onbepaalde lidwoorden : een

het venster, een venster
de deur, een deur

Duits
Bepaalde lidwoorden : der (m) die (vr) das (o)
Onbepaald lidwoord : ein (m) eine (vr) ein (o)

een deur : eine Tür (vr)
het huis : ein Haus (o)

:hoedjeaf:


There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

opinie

Citaat van: Luc op vrijdag 27 december 2019, 16:20:46
Duits
Bepaalde lidwoorden : der (m) die (vr) das (o)
Onbepaald lidwoord : ein (m) eine (vr) ein (o)

een deur : eine Tür (vr)
het huis : ein Haus (o)
"De" in het meervoud wordt "die"

het huis : das Haus (o)
Een huis: ein Haus (o)

Ronny55, die, dat, deze, mijn, jouw, zijn, haar, uw, ons, onze, hun zijn geen lidwoorden.
In de Filippijnen heb je ook eigenaardigheden: het woord tussen een telwoord en het getelde woord. Dat komt in het Mandarijns ook voor.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus