Permanent vestigen in de Fils, pensioen belasting en woonlandverklaring

Gestart door Antonio, maandag 7 juni 2021, 10:41:04

Vorige topic - Volgende topic

Emigrant

Ik heb vorig jaar, vrijstelling gekregen.

De district officer van de BIR, heeft mijn verklaring belastingplicht woonland getekend en een seal in het papier gedrukt, op vertoon van mijn ACR (Alien Certificate of Residence)en mijn BIR ID.

Dit formulier plus het verzoek vrijstelling belastingplicht dien je PER POST op te sturen naar het kantoor belastingdienst buitenland.
Je kunt deze aanvraag dus doen ook als je,zoals ik, GEEN Digid hebt.

In eerste instantie werd mijn verzoek afgewezen omdat zij dachten dat er een stempel ontbrak, de seal was inderdaad niet echt duidelijk te zien, na telefonisch contact werd mijn verzoek als nog goed gekeurd en heb vrijstelling gekregen voor 5 jaar, daarna mag ik het hele riedeltje weer herhalen. Ik heb deze formulieren per koerier opgestuurd naar mijn postadres in Nederland, daar hebben ze het voor mij gefrankeerd en doorgestuurd naar Heerlen om te voorkomen dat het mis gaat met de reguliere post op de Filipijnen.

Mijn pensioenfonds heeft toestemming gekregen om mijn bedrijfspensioen per 1 jan 2021 bruto/netto uit te betalen.
Je mag deze aanvraag doen binnen 3 maanden van het ingaan van je pensioen, doe je dit eerder dan keuren ze het ook af.
Beide formulieren zijn te downloaden op de site van de belastingdienst.

Luke

Ik zou mijn Fiscale woonplaats kunnen veranderen naar de Filipijnen. Dan zou het belastingsvrij zijn... maar ik moet het nog eens navragen bij de belastingen zelf.
Het gaat eerder over het pensioenfonds en groepsverzekering.

Zoals Antonio al vermelde:

Income subject to final tax is typically passive income. The maximum rate for this is 20%. Again, this applies only if you work in the Philippines. If you plan to take a full retirement, the Philippines government won't tax the income you receive from a pension, 401(k), individual retirement account (IRA) or other type of retirement plan.

https://smartasset.com/retirement/how-to-retire-in-the-philippines

Apropos:
De aangifte voor niet-inwoners start half september. Als je dat op papier gaat doen komt die misschien eind oktober toe (afhankelijk waar je woont). Kijk eens of je dit niet online kan doen.

Tax-On-Web: https://eservices.minfin.fgov.be/myminfin-web/

Digitale sleutel aanvragen: https://bit.ly/2TMCgVz

Bjorna145

Beste Emigrant, dan is de BIR in jou geval heel gemakklijk geweest, bij mij werd er een heel certificaat opgemaakt en er moest voor betaald worden maar zoals ik al eerder vernoemde het scheelt van BIR kantoor tot BIR kantoor.
Onder welk BIR kantoor val jij als je naar de Filippijnen zou komen?
Bij mij heeft het iemand voor mij geregeld.
Ik heb overigs voor 10 jaar vrijstelling gekregen en is geregeld via mijn belasting consulent.
En het is inderdaat zo dat men drie maanden voor het pensioen ingaat de vrijstelling in behandeling neemt.
Sinds 2017 worden belasting verdragen weer onder de loep genomen ook die met de Filippijnen, men wil de belastingheffing weer terug naar Nederland halen zover ik het begrepen heb.
Hoe ver de status is van deze onderhandelingen weet ik niet en hoeveel moeite er voor neemt want volgens mij, maar ik weet het niet zeker wonen er ongeveer 500 geregistreerde Nederlanders op de Filippijnen.
En hoeveel daarvan zouden een staatspensioen genieten (AOW en ABP) want op deze pensioenen heeft Nederland het heffingsrecht op andere pansioenen particulier hebben de Filippijnen het heffingsrecht en hoeveel zouden hier een eigen zaak hebben omdat ze hun Filippijnse partner niet naar Nederland kregen.
Schieten er volgens mij niet veel meer over waar men de belasting van terug kan halen, maar ja, je weet maar nooit.
Ik zou mijn pensioenen op de Nederlandse rekeningen laten storten en via https://wise.com/ of een andere organisatie overmaken naar de Filippijnse bankrekening.
Ik heb goede ervaringen met Wise maar had ook goede ervaringen met Sunro, Sunro is iets duurder en langzamer dan Wise maar nog steeds goed.   

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaaltje heb.

m.vr.gr.

Johan

Emigrant

Citaat van: Bjorna145 op woensdag  9 juni 2021, 10:35:21
Beste Emigrant, dan is de BIR in jou geval heel gemakklijk geweest, bij mij werd er een heel certificaat opgemaakt en er moest voor betaald worden maar zoals ik al eerder vernoemde het scheelt van BIR kantoor tot BIR kantoor.
Onder welk BIR kantoor val jij als je naar de Filippijnen zou komen?
Bij mij heeft het iemand voor mij geregeld.
Ik heb overigs voor 10 jaar vrijstelling gekregen en is geregeld via mijn belasting consulent.
En het is inderdaat zo dat men drie maanden voor het pensioen ingaat de vrijstelling in behandeling neemt.
Sinds 2017 worden belasting verdragen weer onder de loep genomen ook die met de Filippijnen, men wil de belastingheffing weer terug naar Nederland halen zover ik het begrepen heb.
Hoe ver de status is van deze onderhandelingen weet ik niet en hoeveel moeite er voor neemt want volgens mij, maar ik weet het niet zeker wonen er ongeveer 500 geregistreerde Nederlanders op de Filippijnen.
En hoeveel daarvan zouden een staatspensioen genieten (AOW en ABP) want op deze pensioenen heeft Nederland het heffingsrecht op andere pansioenen particulier hebben de Filippijnen het heffingsrecht en hoeveel zouden hier een eigen zaak hebben omdat ze hun Filippijnse partner niet naar Nederland kregen.
Schieten er volgens mij niet veel meer over waar men de belasting van terug kan halen, maar ja, je weet maar nooit.
Ik zou mijn pensioenen op de Nederlandse rekeningen laten storten en via https://wise.com/ of een andere organisatie overmaken naar de Filippijnse bankrekening.
Ik heb goede ervaringen met Wise maar had ook goede ervaringen met Sunro, Sunro is iets duurder en langzamer dan Wise maar nog steeds goed.   

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaaltje heb.

m.vr.gr.

Johan

Hallo Johan, ik val onder het district bureau van Mountain Province, wij wonen hier nu 12 jaar.
Ik heb alles zelf geregeld, een oud collega had het ook zelf gedaan en heeft mij geïnformeerd, bij hem ging het ook wat minder soepel, ik had waarschijnlijk een vriendelijke district officer getroffen, een jonge dame.

Bjorna145

Nu ik val onder het bureau Dumaguete, kom je als Filippijn met zo'n papiertje van de Nederlandse belasting dienst omdat die Filipijn een Nederlands pensioen heeft dan is dat geen probleem, maar een buitenlander en die zitten hier veel dan weten ze het wel.
Ze weten gewoon dat je dat papiertje nodig hebt dus ze vragen maar wat.
Bij mij wist het vrouwtje wat het voor mij regelde de man te overtuigen dat ik maar een klein pensioentje had en dus werd het bedrag wat lager als bij b.v. een Jappenner.
De eerste keer dat ik vrijstelling vroeg dat was in 2010 was er alleen mijn TIN pas bijgevoegd en geen probleem, maar nu.
De volgende keer dat is over ongeveer 7 jaar ga ik het eens bij BIR in mijn stadje proberen want elke Cityhall heeft een BIR afdeling je weet maar nooit.
Maar ja, geld proberen ze altijd te vangen mijn zoon zit op de Silleman universiteit en draagt mijn achternaam kreeg ik een rekening waar 30% meer werd gerekend omdat hij een buitenlander was.
Heb ik toch maar even uitgelegd wat een buitenlander was en de 30% werd eraf gehaald (mijn zoon is in de Filippijnen geboren)

m.vr.gr.

Johan

jack

is dit geen oplossing, een camper kopen en domicilie adres zetten in laatste gemeente waar je gewoond hebt, en een postadres bij vrienden of familie ? op die manier wou ik het later doen.

http://wonenineencamper.com/wiki-mag-je-permanent-continue-wonen-in-een-camper-woonwagen-caravan-mobilhome-vakantiehuisje-wetgeving-belgie-nederland/

groet Jack

startagain

Move on.. to learn and improve

Luke

Voor zover ik weet in Belgie, moet je persoonlijk registreren in de gemeente waar je woont. Een wijkagent komt dan eens langs om te controleren of je daar werkelijk woont.
Dan bestaat er ook iets als leegstand. Een goeie vriend van mij heeft dat recent eens ondervonden. Ze zoeken naar woningen waar geen beweging is voor geruime tijd en klasseren dat als leegstand.
https://www.belgium.be/nl/huisvesting/verhuizen/hoofdverblijfplaats
https://www.vlaanderen.be/leegstand-en-verkrotting

Of die caravan als primaire domicilie kan geregistreerd worden hangt af van de gemeente.


Kano

Citaat van: Antonio op woensdag  9 juni 2021, 03:46:40
Ik heb weliswaar een ING bank rekening in NL, maar wil dat eigenlijk zo laten. Het adres in Nl wordt wel een probleempje, eens kijken hoe dat op te lossen is.

Ik heb al 16 jaar mijn ING rekening met een Filipijns adres, dus zal geen problemen geven denk ik
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

O.B.Bommel

Citaat van: Kano op maandag 21 juni 2021, 05:25:03
Citaat van: Antonio op woensdag  9 juni 2021, 03:46:40
Ik heb weliswaar een ING bank rekening in NL, maar wil dat eigenlijk zo laten. Het adres in Nl wordt wel een probleempje, eens kijken hoe dat op te lossen is.

Ik heb al 16 jaar mijn ING rekening met een Filipijns adres, dus zal geen problemen geven denk ik

Dat WAS geen probleem maar kan in de toekomst een probleem worden. Bij de ABN ben je nu al persona non grata, het is bekend dat de ING er ook af wil. Andere banken kijken nog even de kat uit de boom.

Daar liggen een paar motieven aan ten grondslag. De eerste is dat bij dit soort rekeningen het risico van witwassen en andere financiele malversaties wat groter is.  Dat is tegenwoordig met alle parameters eenvoudig te traceren maar als gevolg van de strenge regels en financiele gevolgen is het voor hen de gemakkelijkste weg die rekeningen te ontmantelen omdat daar hun verdiensten niet liggen.

Bovendien kunnen ze tegenwoordig last krijgen van de privacy en discriminatiewetgeving. En wat is tegenwoordig makkelijker om dat als argument te gebruiken om er van af te komen.

BLM zet de wereld op zijn kop, voor Emigrants Lifes Matter krijg je de handen niet op elkaar. Het systeem van de huidige tijdgeest: Je lost het probleem niet op (integendeel) maar beperkt de vrijheid van de massa om het probleem te proberen te beheersen.

Ik heb al medelijden met de politie straks. Die moeten bij verkeerscontroles alleen nog maar blanke 60-plussers van de weg plukken om de schijn van discriminatie  voor te zijn.

Tja boys, de emigranten naar de PH zijn dus een risicogroep. Wen er maar aan.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam