Permanent vestigen in de Fils, pensioen belasting en woonlandverklaring

Gestart door Antonio, maandag 7 juni 2021, 10:41:04

Vorige topic - Volgende topic

Alex

Heb je wel eens gekeken naar mensen in vergelijkbare situatie als jou. Dat je samen een woning deelt in Nederland.
Een jaar heeft 12 maanden. Ieder 4-6 mnd in Nederland en de rest in het buitenland
Ik heb bijvoorbeeld een koophuis, maar om die 8 mnd leeg te laten is ook zonde l.

Citaat van: Antonio op maandag  7 juni 2021, 10:41:04
Er is een oud topic waar wat zaken beschreven staan, maar dat is ca 10 jaar oud, dus ik open even een nieuwe.
Ik ben nu vanaf vorig jaar jan in de Filippijnen met mijn vrouw. We hebben een tijdelijk briefadres bij mijn broer in NL, maar dat is tijdelijk, de gemeente heeft het al een keer verlengd, op mijn verzoek. Maar ook die verlenging is inmiddels verlopen.

Nu zijn er, voor zover ik het begrijp, de volgende mogelijkheden:

Scenario 1:Eén van de scenarios was om een woning (appartementje) aan te houden in NL, maar dat is schrikbarend duur geworden, zowel huur als koop.
Dus gaan we daar van af zien.

Scenario 2: Omdat we geen woning meer hebben in NL, heb ik een rondje gemaakt langs familie en kennissen, om te informeren of we op hun adres bijgeschreven kunnen worden, als zijnde woonachtig in NL.
Het is mij bekend dat we dan maximaal 8 maanden per jaar in het buitenland kunnen verblijven (om nog steeds in NL onze hoofd residentie te hebben).
Echter niemand van de "vrienden" en familie die daar trek in heeft. Valt af dus.

Scenario 3: We gaan ons permanent vestigen in de Filippijnen. Dan vervalt weliswaar het recht op ziektekostenverzekering, en stopt verdere AOW opbouw,
maar het leuk is dat ik over mijn pensioen geen inkomstenbelasting e.d. meer hoef te betalen.
Je moet dan wel kunnen aantonen dat je als belastingplichtig wordt gezien in de Filippijnen. O.a. door deze verklaring hier te laten ondertekenen:
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verkl_belastingplicht_woonland_lh0211z2fol.pdf

Mijn vraag nu: heeft hier iemand ervaring met deze woonlandverklaring ?
Kan ik die laten invullen en ondertekenen bij de gemeente of moet dat de Fil belastingdienst zijn ?
Wij hebben allebei zo'n kaartje met een TIN nummer er op, is dat voldoende antwoord op de vraag "Foreign fiscal identification number" ?
Andere tips die van belang zijn ?

ludovangils

Weet iemand bij welke Belgische banken men wel een zichtrekening kan openen als je wettelijk in de Filipijnen woont ? Bij Argenta niet, maar bij welke banken dan wel ? Bedankt voor jullie antwoorden.

Luke

Citaat van: ludovangils op zaterdag 17 december 2022, 15:45:30Weet iemand bij welke Belgische banken men wel een zichtrekening kan openen als je wettelijk in de Filipijnen woont ? Bij Argenta niet, maar bij welke banken dan wel ? Bedankt voor jullie antwoorden.

Jaaaaaren geleden ging dat nog bij Beobank (ex Citibank).
Heb een rekening bij Fortis, al 40+ jaren. Daar werd mijn loon, en nu, men pensioen op gestort.
Beiden doen nog niet moeilijk tot nu toe. Wel zijn er beperkingen omdat ik een niet-inwoner ben.

Bjorna145

Ik ben Nederlander en zat bij de Rabobank.
Mij werd gevraagd om mijn bankrekening op te zeggen, reden men wilde alleen nog maar klanten met een Nederlands adres en de Filippijnen was een risicoland.
ABN amro heeft dit al jaren geleden gedaan.
Ik laat nu mijn pensioenen rechtstreeks naar de Filippijnen overmaken en dit naar de Metrobank.
De Metrobank geeft je de BUYING - TT/EB koers en die is behoorlijk hoog en dit heeft alleen de Metrobank
andere banken is het alleen maar slechter qua koers.
Even een vergelijking van vandaag de Metrobank geeft 58,86 voor een EURO en Wise 58,112
En kosten aan de Filippijnse kant niet Metro wisselt gewoon wat er binnenkomt je hebt aleen kosten aan de Belgiesch kant.
Ik heb toevallig gisteren mijn AOW binnen gekregen met kosten eraf had ik een koers van 58,65php voor een EURO.
Een van mijn pensioenen komt uit Belgie (RVP) en die koers is altijd goed.
Het enigste nadeel van een Filippijnse bank is de bankgarantie is laag 500000PHP en je kunt geen rechtstreekse boekingen doen naar het buitenland dat moet je via een wire transfer doen bij de bank.
Die 500000php is per account dus je moet meerdere acounts openen om boven de 500000php te komen dit kun je doen bij dezelfde bank of bij meerdere banken.

Je zou ook nog bij een online bank kunnen kijken, die kijken niet waar je woonadres is.
In Nederland is Bunq b.v. een grote bank.

Voor het openen van een bankaccout in de Filippijnen heb je wel een ACR card 13A nodig.

succes

Johan

Luke

Wise vroeg mij om een document te sturen waarop mijn Belgisch adres staat. Ik heb geen domicilie in BE dus account maar gesloten. Heeft trouwens maar de eerste transacties gewerkt en daarna begonnen de problemen.
Worldremit doet het nog steeds zonder domicilie-bewijs tot nu toe.

tjenn

Citaat van: Luke op zondag 18 december 2022, 05:45:56Wise vroeg mij om een document te sturen waarop mijn Belgisch adres staat. Ik heb geen domicilie in BE dus account maar gesloten. Heeft trouwens maar de eerste transacties gewerkt en daarna begonnen de problemen.
Worldremit doet het nog steeds zonder domicilie-bewijs tot nu toe.
Kan je dan tegenwoordig met Worldremit geldzaken regelen vanuit de Filipijnen naar de Filipijnen? Toen ik indertijd mijn pensioen met Worldremit vanuit de Filipijnen naar de Filipijnen wilde regelen kon het niet ik moest namelijk vanuit België verzenden. Met Wise geen problemen maar het klopt dat je eenmaal of meermaals? je gegevens moet verstrekken zoals bewijs van woonst en bewijs waar je geld vandaan komt enz... eenmaal dat was ingevuld geen problemen meer gehad. Moet wel zeggen het is vervelend. 

Luke

Citaat van: tjenn op zondag 18 december 2022, 09:06:44
Citaat van: Luke op zondag 18 december 2022, 05:45:56Wise vroeg mij om een document te sturen waarop mijn Belgisch adres staat. Ik heb geen domicilie in BE dus account maar gesloten. Heeft trouwens maar de eerste transacties gewerkt en daarna begonnen de problemen.
Worldremit doet het nog steeds zonder domicilie-bewijs tot nu toe.
Kan je dan tegenwoordig met Worldremit geldzaken regelen vanuit de Filipijnen naar de Filipijnen? Toen ik indertijd mijn pensioen met Worldremit vanuit de Filipijnen naar de Filipijnen wilde regelen kon het niet ik moest namelijk vanuit België verzenden. Met Wise geen problemen maar het klopt dat je eenmaal of meermaals? je gegevens moet verstrekken zoals bewijs van woonst en bewijs waar je geld vandaan komt enz... eenmaal dat was ingevuld geen problemen meer gehad. Moet wel zeggen het is vervelend. 


Tot nu geen probleem om vanuit PH Worldremit te gebruiken.
ik gebruik Worldremit voornamelijk om Gcash of Maya te laden (max 50K PHP per transactie).
In Metro Manila is het makkelijk om met Gcash of Maya te betalen.
Buiten de metro word het al moeilijker....

Bjorna145

Ik heb nog even naar de wisselkoers gekeken voor vandaag Metrobank was het hoogste 58.86 dan BDO 58.47 dan de Landbank 58.21.
Al de rest zit rond de 55 en 56 Pesos.

58.86 ik denk niet dat je het ergens beter kan krijgen, altans ik heb nog geen betere gezien.

m.vr.gr.

Johan

Luke

Citaat van: Bjorna145 op zondag 18 december 2022, 09:35:12Ik heb nog even naar de wisselkoers gekeken voor vandaag Metrobank was het hoogste 58.86 dan BDO 58.47 dan de Landbank 58.21.
Al de rest zit rond de 55 en 56 Pesos.

58.86 ik denk niet dat je het ergens beter kan krijgen, altans ik heb nog geen betere gezien.

m.vr.gr.

Johan

Worldremit op dit moment 58.73

Worldremit

Moet je bij elke ATM transactie een "fee" betalen?

Bjorna145

Ik betaal alleen als ik geld pin uit van een andere Bank dan de Metro bank.
Dit kan verschillen van 15 tot 18PHP per transactie.
Ik kan 50000PHP per dag pinnen.

m.vr.gr.

Johan