Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Eurorekening openen in ph?

Gestart door eddyvm, maandag 7 februari 2022, 07:27:38

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio

De stappen van uw pensioenberekening(werknemers private sector)
Voor elk jaar van uw loopbaan berekenen we een pensioenopbrengst:

Stap 1: We tellen de werkelijke, fictieve en forfaitaire lonen (= het totale loon) op jaarbasis bij elkaar op.

Stap 2: We vergelijken het totale loon op jaarbasis met het loonplafond; als uw totale loon op jaarbasis meer bedraagt dan het loonplafond dan beperken we uw totale loon tot dit plafond.

Stap 3: We herwaarderen het totale loon op jaarbasis.

Stap 4: We delen elk jaar door 45 (normale loopbaanduur als werknemer).

Stap 5: We vermenigvuldigen met 60 %.

De pensioenopbrengsten van elk jaar tellen we op. Dit is het pensioen dat u jaarlijks zult ontvangen.
https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbedrag/berekening/verschillende-soorten-pensioenen/werknemers

De uitzonderingen bevestigen de regel

Luc

Je hebt ook nog het loonplafond. Alles wat je meer verdient telt niet mee voor de berekening van het pensioen

Het loon dat in aanmerking wordt genomen is echter geplafonneerd. Op het loon boven dat plafond wordt dus géén (extra) wettelijk pensioen opgebouwd. De regering besliste eerder om deze plafonds gevoelig op te trekken:

2021: 62.684,50 EUR (geïndexeerd tot 63.944,74 EUR)
2022: 64.176,39 EUR
2023: 65.705,90 EUR
2024: 67.266,74 EUR

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

boeman

Citaat van: stijn54 op zondag  9 juli 2023, 09:19:02@Boeman. Ik veronderstel dat jij een ambtenarenpensioen hebt?Ik niet en daar zit hem dan het verschil. :thumb: Bedankt Pinocchio voor de info.
Nee, ik ben gewoon een werknemer.

Bjorna145


boeman

Citaat van: Bjorna145 op maandag 10 juli 2023, 12:36:48https://www.tuerlinckx.eu/nl/shares-expertise/dubbelbelastingverdragen-en-bijhorende-administratieve-circulaires  hier staat de overeenkomst Belgie met de Filippijnen ook bij.

succes

Johan
Bedankt voor deze info hier. Ik denk dat ik daaruit versta dat idd belgië geen belasting heft op pensioenen die naar de Filipijnen worden gestort ? Dat denk ik toch ?? Of ben ik mis ?

Kano

Boeman yes, with the exemption that all government pensions (state, province, local authorities) are taxed in Belgium
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

maastricht

Citaat van: Kano op donderdag 13 juli 2023, 01:56:29Boeman yes, with the exemption that all government pensions (state, province, local authorities) are taxed in Belgium

Dus net als Nederland. Maakt niks uit hoe je het ontvangt neem ik aan.
Het is logisch, je overheid betaald het uit, wie betaald is de baas.

stijn54

Citaat van: boeman op zaterdag  8 juli 2023, 15:44:13ik heb gedurende al 4 jaar 2 maal bij ons bij de pensioendienst geweest en dan ook 3 weken geleden met de vraag of mijn vorige info die ik had gekregen de juiste was en dat bleek ook zo. Dus ja onder welk jullie stelsel je pensioen ontvangt kan ik niet weten maar ik weet dat mijn pensioen bruto zal worden gestort op en Filipijnse rekening omdat het land naar waar het wordt gestuurd belastingen zal heffen. Maar ik weet dat de Filipijnen geen belastingen heft op pensioengeld!  Dat is wat ik weet , indien anders hoor ik het graag

Het hangt ervan af wat je juist aan de Belgische pensioendienst hebt gevraagd. Zoals ik al eerder gemeld heb is het bedrag hetzelfde of je nu het op een Belgische of Filipijnse rekening laat storten.

Bjorna145

In Nederlend houden ze belasting in totdat je vrijstelling heb gekregen en daar moet je wat voor doen.
Achteraf terug vragen is ook mogelijk en zijn wn gaat gemakkelijker heb ik begrepen.
Ik heb vrijstellingen, voordat moet je bij de BIR geregistreerd staan en een TIN numer hebben.

Ik weet niet hoe makkelijk Belgie is in deze.

m.vr.gr.

Johan