Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Eurorekening openen in ph?

Gestart door eddyvm, maandag 7 februari 2022, 07:27:38

Vorige topic - Volgende topic

boeman

ik denk dan ook, als ik de meldingen zie hier, dat Metrobank aan mijn behoefden kan voldoen

maastricht

Is het pensioen van de werkgeven van vroeger of van de staat.
Er zal ook in Belgie wel een eindafrekening zijn van de belastingdienst. Wanneer dan blijkt dat je niks meer hoeft terug te betalen heb je pas zekerheid.

koy

Citaat van: boeman op zaterdag  8 juli 2023, 15:44:13ik heb gedurende al 4 jaar 2 maal bij ons bij de pensioendienst geweest en dan ook 3 weken geleden met de vraag of mijn vorige info die ik had gekregen de juiste was en dat bleek ook zo. Dus ja onder welk jullie stelsel je pensioen ontvangt kan ik niet weten maar ik weet dat mijn pensioen bruto zal worden gestort op en Filipijnse rekening omdat het land naar waar het wordt gestuurd belastingen zal heffen. Maar ik weet dat de Filipijnen geen belastingen heft op pensioengeld!  Dat is wat ik weet , indien anders hoor ik het graag


Ik heb dat hier ook al een keer vermeld maar steeds zijn er mensen die dat tegen spreken.
Het verdrag tussen B en PH houdt in dat er slechts in één land belastingen wordt geheven.
Nemen we het voorbeeld van Portugal waar enkele jaren geleden je naartoe kon en er werd de eerste 10 jaar geen belastingen geheven - in Portugal dus - niet in B want B moet het pensioen Bruto uitbetalen omdat je niet meer in B woont.
Hetzelfde voor de Filipijnen - je moet wel je domicilie verplaatsen naar de Filipijnen en mss zoals Boeman zegt ook een PH bank rekening openen. Als de pensioen dienst het zegt dan zal het wel waar zijn zeker...
In ieder geval scheelt het een serieuze slok op de borrel. Voor mij persoonlijk gaat het over 106,24€ of (aan de huidige koers) 6.469 php elke maand opnieuw.

koy
leven en laten leven...

Pinocchio

In Belgie worden alle overheidspensioenen (staat, provincie, lokale besturen) belast ongeacht waar je woont.
Voordeel voor hen is dan weer dat er geen afhouding is voor een eventuele partner na scheiding.
Maar heel wat gepensioneerden hebben een gemengde loopbaan en dan wordt het een hele klus om alle deeltjes in elkaar te passen.

koy

Citaat van: Pinocchio op zondag  9 juli 2023, 05:54:11In Belgie worden alle overheidspensioenen (staat, provincie, lokale besturen) belast ongeacht waar je woont.
Voordeel voor hen is dan weer dat er geen afhouding is voor een eventuele partner na scheiding.
Maar heel wat gepensioneerden hebben een gemengde loopbaan en dan wordt het een hele klus om alle deeltjes in elkaar te passen.

Wil je dan zeggen dat personen met een overheidspensioen of ambtenarenpensioen anders worden belast dan gewone pensioenen?

leven en laten leven...

Pinocchio

Inderdaad, voor wie in Belgie blijft maakt het geen verschil maar voor wie naar het buitenland trekt wordt een ambtenarenpensioen altijd belast terwijl dat niet zo is voor wie in de private wector heeft gewerkt.

stijn54

@Boeman. Ik veronderstel dat jij een ambtenarenpensioen hebt?Ik niet en daar zit hem dan het verschil. :thumb: Bedankt Pinocchio voor de info.

Pinkpanther

Ik ben benieuwd wat is een gemiddeld pensioen in Belgie ???
Vlg mij zit het in NL rond de 1600  euro  excl het AOW van de staat

ludovangils

even opgezocht via ai chat van bing.com:

"In België ligt de pensioenleeftijd momenteel op 65 jaar, in 2025 wordt dat 66 jaar en in 2030 67 jaar. Gemiddeld krijg je netto 66% van je laatste loon. In de praktijk bedraagt het gemiddeld wettelijk pensioen per maand voor een man €1181 en €882 voor een vrouw1.

In Nederland is de gemiddelde leeftijd waarop mensen met pensioen gaan 63,2 jaar2. Het gemiddelde pensioenbedrag ligt daar op ongeveer €16003."

Luc

Het minimumpensioen dat een alleenstaande krijgt voor een volledige loopbaan zal vanaf 1 januari 1.637 euro bruto of 1.581 euro netto per maand bedragen, inclusief indexering en welvaartsaanpassing. Dat is netto 289 euro meer (+22%) dan de 1.292 euro van september 2020.

Wie recht heeft op een minimaal gezinspensioen, zal vanaf 1 januari 2023 netto 1.824 euro per maand ontvangen (2.046 euro bruto).

Volgens de huidige prognoses zal het minimumpensioen op 1 januari 2024, wanneer de laatste verhoging van 2,65% wordt toegepast, 1.683 euro netto bedragen voor alleenstaanden en 1.949 euro netto voor samenwonenden.

https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenhervorming

Wie geen volledige loopbaan heeft krijgt minder pensioen.





There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.