Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Belgen op pensioen

Gestart door boeman, vrijdag 22 april 2022, 15:31:25

Vorige topic - Volgende topic

boeman

Beste mensen, mijn vraag aan de Belgen, die wonen in de Filipijnen en van hun pensioen mogen genieten, of ze hun pensioen rechtstreeks naar de Filipijnen laten sturen ?
Mijn vrouw kreeg vandaag in BDO als antwoord dat ik of zij geen eurorekening kunnen openen.
Wat is jullie ervaring hiermee en/of is er een andere oplossing ?

Bedankt alvast voor jullie reactie !

Bulldozer

Je kan het toch gewoon rechtstreeks naar een peso betaal rekening sturen? Waarom wil je het op een euro rekening hebben? Dan kan je er nog weinig mee.

Luke

Citaat van: boeman op vrijdag 22 april 2022, 15:31:25Beste mensen, mijn vraag aan de Belgen, die wonen in de Filipijnen en van hun pensioen mogen genieten, of ze hun pensioen rechtstreeks naar de Filipijnen laten sturen ?
Mijn vrouw kreeg vandaag in BDO als antwoord dat ik of zij geen eurorekening kunnen openen.
Wat is jullie ervaring hiermee en/of is er een andere oplossing ?

Bedankt alvast voor jullie reactie !

En wat is dan de reden?
Is er een bestaande peso rekening?

Kano

Waarom je pensioen naar een Eurorekening sturen?
Bij het opnemen in PH pesos van een Eurorekening geven ze je een slechte wisselkoers en je betaalt bankkosten.
Je kunt beter je pensioen op je BE bankrekening laten storten en vandaar bijvoorbeeld met wise https://wise.com/ geld overschrijven naar een PH bankrekening, dat kost minder en de wisselkoers is beter
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

tjenn

Doe het al jaren met Wise geen klachten altijd netjes gestort op de Phill rekening.

boeman

Eerst en vooral wil ik mijn pensioen rechtstreeks naar ginder gestort krijgen omdat ik al genoeg belasting heb betaald in mijn leven in België.
Er is idd een peso rekening maar de pensioendienst gaat toch niet overschrijven in peso of dollar ? of ben ik mis ?

Luke

Citaat van: boeman op zaterdag 23 april 2022, 11:35:47Eerst en vooral wil ik mijn pensioen rechtstreeks naar ginder gestort krijgen omdat ik al genoeg belasting heb betaald in mijn leven in België.
Er is idd een peso rekening maar de pensioendienst gaat toch niet overschrijven in peso of dollar ? of ben ik mis ?

Uw EUROs worden gewoon omgezet in PHP aan de dagkoers.
De BSP dag koers kan je hier vinden. Bangko Sentral ng Pilipinas
De banken nemen 1 a 2 php per euro

Graag een seintje als je geen Belgische belasting meer betaald op het gestorte bedrag.... Ben zeer benieuwd

Kano

Welk land belasting mag heffen en waarover wordt bepaald door het belastingverdrag belgie-Filipijnen
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Nathan

#8
Citaat van: boeman op vrijdag 22 april 2022, 15:31:25Beste mensen, mijn vraag aan de Belgen, die wonen in de Filipijnen en van hun pensioen mogen genieten, of ze hun pensioen rechtstreeks naar de Filipijnen laten sturen ?
Mijn vrouw kreeg vandaag in BDO als antwoord dat ik of zij geen eurorekening kunnen openen.
Wat is jullie ervaring hiermee en/of is er een andere oplossing ?

Bedankt alvast voor jullie reactie !

Hallo

Ik heb dat nog gehoord. Maar hou rekening met het volgende.

Om een peso/euro rekening te openen in een Filipijnse bank moet je een ACR kaart hebben als resident. De ACR kaart mag dus geen toeristen kaart zijn.

Werk je met Balikbayan stempels in je paspoort dan kan je ook geen rekening openen.

Indien je "immigration status"permanent resident is en BDO nog steeds moeilijk dan kan je het eens proberen in een BPI of PNB bank.

Een kennis van mij heeft een euro rekening bij BPI. Ik persoonlijk heb een euro rekening bij de PNB.

Baseer je ook niet enkel op wat één iemand zegt in een bepaalde branch. Het kan dus zijn dat je na enkele BDO branches een nee te hebben gekregen je plots een bank bediende je zegt "yes sir you can open an euro account".

Geen idee waar je woont maar in Cebu zijn er genoeg branches die je kan afschuimen. En vraag misschien ook meteen naar de branch manager.

Soms moet je geluk hebben op de Filipijnen. Heb je te maken met een bank bediende die voor één of ander reden je gezicht niet kan zien dan kom je ook niet verder.

Nathan

Luke

Citaat van: Kano op zondag 24 april 2022, 02:13:13Welk land belasting mag heffen en waarover wordt bepaald door het belastingverdrag belgie-Filipijnen

Het gaat hier over pensioenen, niet over ondernemingen!

ls er iemand  die artikel 18 en 19 kan ontcijferen??
Filippijnen (Overeenkomst van 02.10.1976)